Moeite nagevelijk houden draf-stap, galop-draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

So0p_

Moeite nagevelijk houden draf-stap, galop-draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 21:45

Ik heb moeite met het nagevelijk houden van mijn pony in de overgangen draf-stap en galop-draf.
Aandraven en aangalopperen gaat prima, blijft hij ook nagevelijk lopen, maar zodra ik hem terug wil nemen naar een langzamere gang, gaat meteen het koppie omhoog. Hoe meer (strenger) ik mijn handen gebruik, hoe meer hij 'omhoog komt' dus dat heeft niet echt heel veel zin.
Heeft iemand tips om hem dan nagevelijk te houden in de overgang? Met been en teugelhulpen?
Alle tips zijn welkom :)

Edit: Verder heb ik geen problemen om hem aan de teugel te rijden, ook niet van stap-halt, maar alleen dus de overgangen draf-stap galop-draf ;)

lucifertje

Re: Moeite nagevelijk houden draf-stap, galop-draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:48

Ik denk dat je teveel aan je teugels zit. Ook al kom je terug naar een lagere gang, je moet je been erbij houden om je pony nageeflijk te houden.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:05

Je meot hem dan meer van achter activeren. Dus je rijd hem eerst op been erachteraan en dat vang je met je zit terug op en lichtjes met je hand dan ga je voelen dat hij van achter zakt. Houd hem scherp van achter en maak je zwaar en je gaat terug naar draf ;). Probeer hem daarin actief te houden zodat hij zichzelf blijft dragen ..

Ontspan vanuit je houding. Het komt veel voor dat mensen met hun heup, bovenbeen, kuit , knieen klemmen bij het terugkomen ivm met balans probleem waardoor je je paard ook uit een balans ritme haalt. Veel vinden het moeilijk om een paard uit te ziten in galop/draf. Neem je tijd. De overgang moet van jou zijn.

Als je bij het oprijden en terugrijden met je zit/ been voelt dat hij uit elkaar gaat vallen of er doorheen knalt rijd hem dan weer voorwaarts weg en weer terug en weer weg, en ga dan weer opnieuw naar overgang terug.

Overgangen vooruit en terug in een bepaalde gang maken zowieso een mooi voorbereidend werk. Eveneens als op de volte terug nemen hier hebben ze minder makkelijk de kans om onder je uit te rennen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:10

Als je nu eens probeert een overgang zonder je teugels te rijden? dus puur op je zit?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:16

En gebruik je stem eens.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 11:17

Stem gebruik ik al heel veel, vooral in overgangen en tempowisselingen. En puur op zit komt hij wel terug, maar wel met het koppie omhoog.
Bedankt voor de tips, ik zal ermee aan de slag gaan :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:47

Bij mij helpt het heel erg om een rustige overgang te rijden, dus eerst ontspannen en dan spelen op de hand. Iets wat ik verder helemaal niet doe, maar in de overgangen dus wel.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:18

Ik heb het idee dat je in de overgang zelf er teveel met je hand aan zit. Probeer de overgang eens met je zit en stem te rijden en je hand voor, geef het de tijd, je pony hoeft niet abrupt stil te staan. Wat je ook kunt proberen is, voor je de overgang gaat rijden, je je pony iets lager instelt (iets dieper en ronder) en zodra je pony nageeft maak je de overgang terug. Succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:42

Overgang terug zou je kunnen oplossen door tijdens de overgang toch je been eraan blijven houden. Je zit aanvullen met been en zo terugrijden. Niet teveel met de teugels gaan rommelen :-)

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:49

Bij een overgang moet je je paard/pony wat meer 'lucht' geven, dus je handen iets naar voren, en is de overgang bijna klaar, weer kuit erbij en teugels weer aannemen.. Dit probleem had ik ook en zo heb ik het opgelost, succes..!