Te veel op de voorhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Te veel op de voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:20

Goldia loopt best erg op de voorhand, ik heb advies gekregen om goed actief te laten lopen, maar niet sneller, dus actiefer, wat terug nemen en spelen, en dat herhalen, Goldia loopt dan wel mooi omlaag, maar dan trekkerig. Ik probeer steeds wat maar niks helpt.. Vandaag ook alleen maar geoefent in stap en draf, maar ze blijft het doen.. Kbaal hier best van maar van natura is ze al moeilijk met rijden etc. Iemand tips?

Alvast bedankt! ;)

xLauraax

Re: Te veel op de voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:32

Hmm.. inderdaad erg actief rijden, niet harder maar indd actief zodat de achterhand wat actiever wordt..
De pony van een vriendin van mij had dit ook..
Ik zal haar eens vragen of ze wat tips heeft :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:35

Zorg dat ze los is van voor en ga dan pas "bijrijden" van achter.
Paard dat voor niet los laat kan je niet op achter plaatsen.
En wissel niet te vaak van taktiek, dat maakt het erg verwarrend voor je paard.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:14

Zorg dat je er tegen aanrijd. Drijf met je binnenbeen en speel met je teugels. Maak voltes en slangevoltes, dit kan soms ook goed helpen met een actief ondertredend achterbeen. Maak ook overgangen, en zorg inderdaad dat je pony goed los is, dit kan je doen doormiddel van veel voltes en slangevoltes te rijden.

Succes!

Mvg, xDarkness.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:43

Hee!

Bedankt allemaal!
Ik snap het nu stuk beter waar ik aan kan denken! :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:23

Door de zijgangen aan te leren , maak je de achterhand ook sterker.
Leer haar zelfstanding lopen, het trekken aan de teugel is ook omdat ze te veel steun zoekt in jou handen denk ik, en dat is juist wat je niet wil,
Dus veel gaan werken aan het rechtrichten, stelling en buiging en durf los te laten van voren.
Ik werk veel op de manier van www.paardenbegrijpen.nl en ik en mijn paarden hebben daar heel veel aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:48

Zoals al door anderen werd gezegt, een paard dat niet loslaat kan je gewoon achteraan niet gaan laten ondertreden.
Dus eerst werken aan die nageeflijkheid, paard mag nooit gaan tegentrekken, moet je hand ook trachten te volgen, dus als je je binnenhad opent, van de hals af dus dan moet hij dus gelijk binnenstelling aannemen zonder te trekken, idem met de buitenteugel , in dit geval dus buitenstelling.
Goed aktief leren stappen en vooral ook stoppen zonder aan de teugels te hoeven trekken.
Dan pas kan je verder met het opbouwen van de rest van de training.
Doe dit niet op eigen houtje, neem een goede privélesgever/paardentrainer, anders maak je meer stuk dan je opbouwt.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:38

Ik zou veel tempowisselingen maken, hierdoor gaat hij zn achterhand meer gebruiken. Volgens mn instructrice gaat het paard dan voor een beetje hangen/trekken omdat hij het moeilijk vind maar als je zo door gaat gaat dat wel weer over. Verder de teugels niet te lang laten worden en bergopwaarts denken. Soms is dat heel moeilijk, maar als ik een goede dag hebt heb je echt het gevoel dat het helpt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:11

Moorke schreef:
Ik zou veel tempowisselingen maken, hierdoor gaat hij zn achterhand meer gebruiken. Volgens mn instructrice gaat het paard dan voor een beetje hangen/trekken omdat hij het moeilijk vind maar als je zo door gaat gaat dat wel weer over. Verder de teugels niet te lang laten worden en bergopwaarts denken. Soms is dat heel moeilijk, maar als ik een goede dag hebt heb je echt het gevoel dat het helpt.

Dan zou ik toch een andere instructrice nemen, als ik jou was, als je paard trekt van voren moet je eerst daar aan werken en dat doe je door middel van stelling en buiging en zo kun je door naar achteren werken.
Tempo wisselingen kun je ook heel goed doen met een paard wat op de voorhand valt of steeds te veel op een schouder valt .
Dan ben je nog niet op de juiste manier met de achterhand bezig,
Werk aan zijgangen zodat het paard zijn achterhand sterker gaat worden.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:15

Ik vind longeren met de pessoa ook een heel goed middel om te gebruiken naast het rijden. Een pessoa-teugel is eigenlijk de perfecte ruiter. Als het paard vanvoor wat hangt dan komt de teugel achter zijn billen ook strakker wat maakt dat hij zelf zijn achterhand eronder trekt als hij gaat hangen. Dit is moeilijk voor het paard dus als hij niet gaat hangen, trekt hij zich ook niet in de achterhand.
Als je met dit wil beginnen zou ik eerst de laagste en de tweede laagste stand gebruiken en dat voor een kwartiertje aan elke kant, afgewisseld met stap en draf. Onthoudt goed dat het opwaarts rijden een zware oefening is voor het paard. Dus overvraag hem zeker niet.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:54

midgie schreef:
Moorke schreef:

Dan zou ik toch een andere instructrice nemen, als ik jou was, als je paard trekt van voren moet je eerst daar aan werken en dat doe je door middel van stelling en buiging en zo kun je door naar achteren werken.
Tempo wisselingen kun je ook heel goed doen met een paard wat op de voorhand valt of steeds te veel op een schouder valt .
Dan ben je nog niet op de juiste manier met de achterhand bezig,
Werk aan zijgangen zodat het paard zijn achterhand sterker gaat worden.

Haha dat had ik al verwacht. En ik ben ook niet zo goed in uitleggen. Maar een andere instructrice neem ik niet hoor! Zei heeft me geholpen om mijn paard weer beter te krijgen nadat hij helemaal vast zat.
Misschien is mijn paard een uitzondering (die volgens jou vast niet bestaat) omdat hij zn hele leven op een andere manier is gereden dan ik nu rij.
En dat laatste wat je zegt is hetzelfde als wat ik al zei alleen maak jij er zijgangen van. Zijgangen kun je ook op de voorhand rijden. Ik leer nu om de teugels goed op maat te houden en daar vanuit overgangen maken. Als je de teugels los laat dondert hij op de voorhand.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:59

Een pessoa is juist geen perfecte ruiter, een pessoa is juist een dwang middel en een perfecte ruiter hoeft geen dwang te gebruiken.

De perfecte ruiter die voelt wat er in zijn handen en onder zijn zit gebeurd en dat kan een ruiter aan een pessoa of wat voor hulpteugel nooit voelen.
Ontwikkel je eigen ruiter gevoel en haal er geen hulpteugels bij, want dan werk je ook niet aan je eigen ontwikkeling, leer de theoretische kant van het rijden ook eens, dan kun je praktisch ook beter ontwikkelen, wees een eerlijke trainer van je paard door zelf te ontwikkelen , in het paard zit het wel, alleen een goed ontwikkelde ruiter krijgt het eruit, dus eigenlijk moet je als ruiter aan jezelf werken en met de juiste aanwijzingen verder kunnen komen en verder kunnen ontwikkelen samen met je paard.

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:03

Veel tempowisselingen rijden waardoor de achterhand sterker wordt ;)
als de achterhand sterk genoeg is gaat hij ook beter op de achterhand lopen
omdat hij het dan niet meer moeilijk vind.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:04

Ik mis het halthouden, paar passen achterwaarts om vervolgens in draf eventueel galop te starten. Op deze manier starten ze altijd op de achterhand. Verder inderdaad de tempowisselingen, voltes verkleinen en vergroten. In het boek 101 trainingsoefeningen staan ook handige tips in een leuke aanvulling qua oefeningen op je "normale" training.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 26-12-09 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:06

Ook kan je vooral je binnenbeen een beetje naar achterleggen.
Kan je al Schouder buiten waarts?
Dat kan ook helpen.
Je kan ook oefenen om met zijn achterhand soort van om zijn voorhand te draaien.
Ik doe dat zo:
Goed verzameld rijden op een volte.
En dan maak je de volte iets kleiner.
Dan leg je je binnenbeen achter de singel en houd je je buitenteugel strak tegen de hals & ook een beetje met je binnenteugel druk uit oefenen.
Zo deed ik het!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:37

Bokt gooit weer allerhande figuren, allerhande rijstijlen (waar al veel discussies over zijn) door elkaar, waardoor straks onze TS door de bomen het bos niet meer zal zien. TS als ik jou was zou ik een instructeur/-trice zoeken die genoeg ervaring heeft met paarden (dus niet gewoon iemand die zegt hoe het moet, maar misschien ook iemand die zelf ook paardrijdt en goed paardrijdt.)
Persoonlijk vind ik Bokt ondertussen geen goed middel meer om informatie te halen, omdat er heel veel verschillende meningen zijn. Maar als je het echt in Bokt-stijl wil doen dan moet je zeker een dekkie met een dekensingel rond je paard doen, lekker een bitloos hoofdstel en lekker met de neus in de wind, want oo jee een teugelhulp is serieus verboden hierzo op deze site.

Om misschien een discussie op poten te zetten: waarom rijden we met een bit, als we de mond met geen halve cm zouden mogen verplaatsen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:40

x_Quinta_x schreef:
Bokt gooit weer allerhande figuren, allerhande rijstijlen (waar al veel discussies over zijn) door elkaar, waardoor straks onze TS door de bomen het bos niet meer zal zien. TS als ik jou was zou ik een instructeur/-trice zoeken die genoeg ervaring heeft met paarden (dus niet gewoon iemand die zegt hoe het moet, maar misschien ook iemand die zelf ook paardrijdt en goed paardrijdt.)
Persoonlijk vind ik Bokt ondertussen geen goed middel meer om informatie te halen, omdat er heel veel verschillende meningen zijn. Maar als je het echt in Bokt-stijl wil doen dan moet je zeker een dekkie met een dekensingel rond je paard doen, lekker een bitloos hoofdstel en lekker met de neus in de wind, want oo jee een teugelhulp is serieus verboden hierzo op deze site.

Om misschien een discussie op poten te zetten: waarom rijden we met een bit, als we de mond met geen halve cm zouden mogen verplaatsen?

Dit vind ik zwaar overdreven, het is een bepaalde groep die nogal doordramt over bitloos rijden. Maar volgens mij rijdt de grootste groep op bokt nog steeds met bit.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:47

inderdaad mistral: maar er is een topic over stille hand of spelen ofzo iets en daar wordt bijna iedereen 'afgeschoten' die met kneepjes of soortgelijks rijdt. Maar je hebt je paard toch tussen hand en been. Daarmee vraag ik me het ook af: waarom dan met bit rijden?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:48

aeolusnr1 schreef:
Zoals al door anderen werd gezegt, een paard dat niet loslaat kan je gewoon achteraan niet gaan laten ondertreden.
Dus eerst werken aan die nageeflijkheid, paard mag nooit gaan tegentrekken, moet je hand ook trachten te volgen, dus als je je binnenhad opent, van de hals af dus dan moet hij dus gelijk binnenstelling aannemen zonder te trekken, idem met de buitenteugel , in dit geval dus buitenstelling.
.

Citaat:

Ben ik nu de enige die deze logica nogal een 'omgedraaide wereld' vind? Jullie zeggen hier dus alletwee dat je EERST je paard nageeflijk moet rijden, en dat je DAN pas aan de achterhand kan gaan werken? Hoe krijgen jullie je paard dan nageeflijk? Want mij is altijd geleerd dat nageeflijkheid net VANUIT de achterhand moet komen. Door activering van de achterhand krijg je automatisch een paard dat vooraan ook loslaat.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:24

tantjeuh schreef:
aeolusnr1 schreef:
.

Citaat:

Ben ik nu de enige die deze logica nogal een 'omgedraaide wereld' vind? Jullie zeggen hier dus alletwee dat je EERST je paard nageeflijk moet rijden, en dat je DAN pas aan de achterhand kan gaan werken? Hoe krijgen jullie je paard dan nageeflijk? Want mij is altijd geleerd dat nageeflijkheid net VANUIT de achterhand moet komen. Door activering van de achterhand krijg je automatisch een paard dat vooraan ook loslaat.

ik zit hier idd ook al met verbazing de hele discussie te lezen, juist door middel van veel overgangen te rijden, stap galop galop stap en andere activeer je de achterhand. daar door wordt een paard dragend en gaat ze juist van voren loslaten omdat ze niet meer voor over kantelen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:13

Verbaasd mij dat heel veel mensen niet weten wat stelling is, wat gebeurd er in het lichaam van het paard??
Denk dat heel veel mensen de techniek niet snappen, doe zo maar wat overgangen en je paard gaat van zelf op zijn achterhand lopen.
Waarom moet een paard op zijn achterhand lopen??
Ga dat eens bekijken, waarom wil je het paard ontspannen over zijn rug laten lopen?
Wat gebeurd er als het paard voorwaarts en neerwaarts loopt, wat doen de spieren dan zowel rug en buik spieren?

Heeft niks met stromingen te maken, maar met de juiste techniek en het gezond houden van je paard.
Ook een recreatie paard wat bitloos gereden word hoort een ruiter te dragen en niet op de voorhand te lopen, maar wanneer voel je wanneer een paard je draagt enz enz.
Werk altijd aan de basis.
Het paard doet niks fout, het is vaak de ruiter die niet weet een paard te trainen, neem een instrutrice die jou kan leren je paard te trainen en niet een die elke week komt vertellen wat het paard fout doet, maar een die jou vertelt wat jij fout doet en je een berg huiswerk mee geeft voor 1 mnd waar je mee aan de slag kan en jezelf kan ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:02

Probeer heel veel overgangen te rijden. Zorg wel dat deze actief zijn, je paard mag niet terug vallen in een slakkengang.
Longeren met een pessoateugel doet ook wonderen (vraag wel even hulp met instellen als je dit nog niet eerder gedaan hebt!).

Af en toe een sprongetje maken is ook heel goed om de achterhand sterker te maken. Zeker lijntjes springen.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:43

Bedankt allemaal! :D

ik heb besloten les te nemen, dit vond ik zelf verstandiger :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:07

x_Quinta_x schreef:

Zie dat je vrij nieuw bent, zo denken de meeste bokkers namelijk absoluut niet :+ Alleen de 'bitloos-is-veel-beter-doordrammers' ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:25

Sabinaa__ schreef:
Bedankt allemaal! :D

ik heb besloten les te nemen, dit vond ik zelf verstandiger :D

Goedzo, dat is op dit moment denk ik het beste. Veel succes met je paardje! :))