Te ruime gangen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrine

Te ruime gangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:12

Hallo!

Ik rij met een zeer groot en ook "lang" paard :D . In galop en draf loopt die eigenlijk gewoon zijn eigen zin. Zouden jullie me wat tips kunnen geven om te schakelen in de gang zelf . Dus de passen verkleinen .. tussen een dubbelsprong lukt dit wel behoorlijk. Maar in de rest van het parcours en ook gwn in de piste niet. Als hij ziet dat hij veel plaats heeft zijn de passen enorm en kort draaien lukt dan natuurlijk ook niet!

Groetjes! Danke!
x

Jeanneee_

Re: Te ruime gangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:15

Je zegt het zelf al, schakelen. En overgangen; stap-draf-stap-halt-draf etc. Hou hem bezig en probeer als je bijvoorbeeld draaft een stukje te verruimen, dan juist weer een stukje verzamelen. Ik heb zelf ook een groot en lang paard, en ze vinden het hartstikke moeilijk in het begin. Maar uiteindelijk kunnen ze het wel :)

Sandrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:26

Ja, maar het schakelen lukt dus nie ..Het versnellen lukt maar dan weer het vertragen .. Met mijn pony rij ik altijd maar voltes dan wordt ze compact maar hy is zo stijf of een plant dus dat werkt niet ..
Bedankt !
Jeanneee_ schreef:
Je zegt het zelf al, schakelen. En overgangen; stap-draf-stap-halt-draf etc. Hou hem bezig en probeer als je bijvoorbeeld draaft een stukje te verruimen, dan juist weer een stukje verzamelen. Ik heb zelf ook een groot en lang paard, en ze vinden het hartstikke moeilijk in het begin. Maar uiteindelijk kunnen ze het wel :)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:31

Ik heb dit probleem ook hoor, maar dan in stap en draf. De overgang galop - draf is vaak ook erg lastig, meestal gaat ze dan heel hard draven. Misschien helpt schijnovergangen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:32

Eerst en vooral de basis er goed in krijgen, want dit is duidelijk ook nog niet in orde.
En wat bedoel ik met de basis, das dus grondwerk en basis rijden: leiden en begeleiden van je paard, stappen en stoppen (een halve stap verder is een hele stap te ver), achterwaarts, wijken voor druk, en uiteraard het allerbelangrijkste - nageeflijkheid, een paard die constant gaat tegentrekken daar kan je gewoon niet verder mee.
Eerst grondwerk tot hij braaf doet wat je vraagt, dan pas zelf gaan rijden, en dan eerst alles in stap tot ook dat allemaal lukt, dan pas draf en zo verder, .....
Gaat zoiets heel lang duren ?????? tjaaaa eigenlijk neemt het wel zijn tijd in beslag natuurlijk, maar normaal zou zoiets toch moeten lukken tot en met de draf op een maand of 2, doe dit samen met een goede instructeur/paardentrainer, die komt dan 1x/week langs en jij kan dan heel de week verder het geoefende erin trainen.
Zo dan iedere week verder opbouwen.

bontjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:08

Ik herken de problemen van te ruime gangen wel.
Het paard dat ik moest inrijden (wat erg goed ging) had dat ook.
Maar eerst mest ik de gangen nog goed beheersen voor ik daar aan kon werken.
Toen hij alle gangen goed beheerste ging ik er aan werken op zijn rug van stap-draf-stap-halt-stap-halt-stap draf-ect dat werkte niet zo goed.
Toen zei de eigenaar van dat paard da`t ik het mischien eerst aan de hand moest proberen dat ging erg goed na veeeeel oefenen.
Toen probeerde ik het aan de longeerlijn want hij kan die stap draf oefeningen aan de longe na veel oefenen onder het zadel lukt het nu probeer dat ook maar eens maar hiervoor moet je wel veel gedult hebben!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:09

Als het paard zo stijf als een plank is lijkt het me verstandig om daar eerst eens mee aan het werk te gaan! Kan me ook niet voorstellen dat het voor een paard dat zo stijf is makkelijk is om te springen.

Dus, voltes rijden, slangenvoltes, schoudervoor, stelling vragen op lange zijdes enz. Paard eerst soepel maken!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:58

inderdaad heel veel oefenen met figuren en schijnovergangen en overgangen, zodat hij bezig blijft. Ik ken het maar dan andersom ;) Op je zit is het misschien makkelijker om hem terug te nemen? denk dan aan je knieën, en je zitbeentjes en slomer lichtrijden in draf ;)

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 11:53

Zorg dat die zijn achterbenen goed onder zich zet.
Laat je paard ook veel verzamelen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:00

Idd vind ik dressuur de basis. Alvorens je gaat springen moet het paard goed los zijn. Dat wil zeggen mooi stelling kunnen nemen, verruimen EN verkorten; zichzelf op de achterhand zetten. Het paard moet gehoorzamen, dus dat moet je denk ik eventjes met goed dressuur oplossen.
Wat je tijdens het springen nog kan doen om te vermijden dat hij er als een dolle vandoor gaat: jezelf zwaar maken, maar niet elke pas met de zit bijrijden. Echt super stil zitten in het zadel want als je meegaat met de zit in de galop duw je hem alleen maar meer weg (weet niet of dit bij jou het probleem is. Het is ook maar een tip)
Daarnaast zou boven de sprong jezelf en alle teugels niet naar voren gooien. Wat als je jezelf naar voor gooit, is dit voor het paard ook weer het signaal om naar voor te gaan.