Paard angst voor galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon

Paard angst voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:01

Kennis heeft al een aantal jaar een groot probleem met het galopperen.
Even in het kort: paard had flink probleem in de rug,kon daarom bijna niet galopperen, aantal jaar bezig geweest met onderzoek,verschillende artsen enzv enzv. Uiteindelijk de oorzaak gevonden en die weggehaald. Toen gaan revalideren, veel aan de longeerlijn (daar gaat het galopperen erg goed,zonder enig protest)en toen er weer op.Omdat hij dus aan het begin erg veel pijn had tijdens de galop dacht ze dat het nu dus tussen zn oren moet zitten. Hij is echt goed genezen maar blijft enorm spastisch voor de galop. Stap en draf gaan prima . Beestje gaat in galop volledig in de rodeo met je door de bak. Eigenaresse vind dat eng en zocht iemand die hem een paar x in de week wilde laten galopperen.Heb ik gedaan, dat ging een paar x goed. Dwz na een aantal rondjes stevig vasthouden en op goed geluk galoppeert ie dan toch ook een paar rondjes (wel vrij hard..) netjes door. Door omstandigheden een poosje niet gedaan en toen het weer eens van kwam lag ik er best hard naast. Toen was ik er ook klaar mee, heb namelijk zelf ook een paard te rijden.
Idee geopperd om een proffesionele ruiter er op te laten die m dan een aantal keer zou laten galopperen, die zitten een stuk steviger en zijn veel handiger. Zo gezegd zo gedaan, eerst een dame die er ook flink naast lag en toen een man . Nu heeft hij er een aantal keer op gereden en dan doet hij he-le-maal niks..
Daar schoot de eigenaresse dus niks mee op want bij haar doet ie het nog steeds.
Nu is ze er begrijpelijk wel een beetje klaar mee. Ik zelf zou het ook niet meer weten wat ze nu nog kan doen. Het lijkt dus nu dat hij vrouwen associeert met een pijnlijke galop ofzo? Die inmiddels niet meer pijnlijk is. Zou dat kunnen ?
Hier iemand nog een goed idee?

Ik ben niet helemaal op de hoogte maar ik neem ook aan dat tijdens alle dierenarts bezoeken enz ook zadel en gebit is gecheckt. En zou daar wel iets mee zijn dan zou hij die man er ook geprobeerd hebben af te gooien lijkt me.

Maximrocky

Re: Paard angst voor galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:07

Meschien aan de longeer lijn met die vrouw erop of doed ie het dan ook?

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:12

Maximrocky schreef:
Meschien aan de longeer lijn met die vrouw erop of doed ie het dan ook?

Dan doet ie het ook.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:29

Yvon schreef:
Het lijkt dus nu dat hij vrouwen associeert met een pijnlijke galop ofzo? Die inmiddels niet meer pijnlijk is. Zou dat kunnen ?

Ik denk eerder dat die man niet bang is, de galophulpen geeft en aanspringt. Als jullie erop zitten verwacht je met aanspringen al ellende dus span je onbewust. Ik denk dat het paard op die spanning reageert en dat het niets met man of vrouw te maken heeft. ;) Op zich is het wel een lastig probleem. Als de eigenaresse angstig is merkt het paard dat hoe dan ook en reageert daarop, maar om dat te doorbreken is moeilijk. Hoe gaat de rest van het rijden? Stap, draf, wegrijden, terugrijden gaat wel goed zonder drammen en protest?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:32

Doet ie het zonder zadel ook?
Zou je ook nog kunnen proberen miss vind ie het dan minder eng ofzo?
Maarja als je er elke keer naast ligt is dat het ook niet echt ;)
XXX Femke

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:35

zonder zadel op een schrikkerig paard zou ik niet doen
ik denk ook dat de man stuk zekerder rijd als de eigenaar, en hetdaarom goed ging

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:50

Ik ga helemaal met aukelizzy mee, het heeft zeer wsl gewoon te maken met zelf wat doortastender en zekerder rijden, en dat begint al in alles. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik zou eens beginnen met echt goede begeleiding te zoeken.

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:25

Dat het te maken heeft met zekerder rijden, denk ik ook. Een paard is een kuddedier en heeft een leider nodig. Zelf durft hij niet te galoperen onder het zadel en heeft hij dus iemand nodig die hem het juiste zetje geeft.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 21:19

Aukelizzy schreef:
Yvon schreef:
Het lijkt dus nu dat hij vrouwen associeert met een pijnlijke galop ofzo? Die inmiddels niet meer pijnlijk is. Zou dat kunnen ?

Ik denk eerder dat die man niet bang is, de galophulpen geeft en aanspringt. Als jullie erop zitten verwacht je met aanspringen al ellende dus span je onbewust. Ik denk dat het paard op die spanning reageert en dat het niets met man of vrouw te maken heeft. ;) Op zich is het wel een lastig probleem. Als de eigenaresse angstig is merkt het paard dat hoe dan ook en reageert daarop, maar om dat te doorbreken is moeilijk. Hoe gaat de rest van het rijden? Stap, draf, wegrijden, terugrijden gaat wel goed zonder drammen en protest?

Ik was de eerste x ook niet bang omdat ik niet wist wat er zou gebeuren, dacht eigenlijk dat ze zelf dacht dat het erger was dan dat het was. Pas toen ik er een keer naast lag zag ik het niet meer zo zitten.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 21:25

Normaal zou die richting die jullie allemaal opgaan ook zeker logisch zijn.
Maar dit paard is ook eerder door andere, betere, meer zekere,profesionele ruiters gereden en toen gebeurde dat ook. Die vrouwelijke ruiter is ook iemand die dat dagelijks doet en dus echt wel iets gewend is. Ik twijfel dus een beetje.....
Maar al zou ze begeleiding gaan zoeken, het blijft lastig. De eerste keer zal we gaan, tot dat je weet wat ie doet of er zelfs een keer naast ligt. Wie zit er dan nog heel zeker en doortastend op ? Ze zullen er heus wel zijn dat geloof ik gelijk maar er zijn natuurlijk ook heel veel huis tuin en keuken ruiters ( zoals ik) die denken dat doen we wel even en dan gaat het dus misschien 1 of 2 x goed en dan fout. Lijkt me voor het paard ook niet fijn steeds.