Galoperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schatorje

Galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:40

Hoi Hoi,

Ik ben nu bezig om mijn merrie van bijna in te rijden.
Stap en draf gaat uitstekend.

Alleen de galop..
Ik wil niet dat ze in de galop valt en ik zie mijzelf dan ook voorover hangen als ik haar wil aanspringen.
Dit komt omdat ik ook het woord "galop" zeg tegen haar dat ze het begrijpt.
Ze springt dan wel netjes in galop.

Heeft iemand nog tips om je paardje netjes de galop te leren?
En zelf recht te blijven zitten :D

Dank je!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:54

Ik ben ook aan het inrijden ik kan in principe ook het woord galop zeggen en dan zou ze ook vertrekken maar dat doe ik niet :D
maar wat wil je nou exact weten gwn hoe je je paard in galop zet? Belangrijk is recht zitten je gaat beter iets naar achter zitten als naar voor..rij haar goed voorwaarts net voor je in galop gaat aanspringen, blijf doorzitten zet je buitenbeen achter de singel(aantikken), wat druk op de buitenteugel ( ik zelf rij meestal een volte als ik in galop ga ) als je aan het galopperen geraakt bent en je bent bv nog steeds op de volte moet je paard een beetje rond je binnenbeen zeg maar galopperen, hou ook het tempo aan met je binnenbeen voel je dat ze stilvalt hop even tikken.
Maar vind dit best moeilijk zo uitleggen krijg je geen les:)

Sim

Re: Galoperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:59

Bij een jong paard vind ik persoonlijk het in galop vallen niet zo problematisch. Ook niet als jij met je bovenlichaam wat mee naar voren gaat. Eerst zorgen dat je paard je beenhulp gaat begrijpen, al dan niet mbv je stem. Als je paard de hulp goed snapt kun je aan de overgang gaan sleutelen om deze beter te krijgen. Je paard moet ook eerst sterk worden achter, dan kunnen sluiten voordat je een goede overgang kunt maken.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:26

Ik sluit me bij Simmie aan. Een jong paard valt vrijwel altijd in galop, zeker in het begin. Voor je wilt gaan galopperen laat je hem eerst wat actiever doordraven, spring aan in een bocht die richting de lange zijde gaat, zo krijgt je paard een "open ruimte" voor zich zodat het wat makkelijker is voor je paard. Herhaal dit veel zodat ze de hulp met de gang gaat combineren.

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:02

ik sluit me ook aan !!

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:41

een balkje in een hoek leggen en net voordat je over de balk draaft de hulpen voor alop aangeven.
de meeste jonge paarden gaan in galop nadat ze over een balkje gaan.
omdat je deze balk in een hoek legt springen ze vaak ook gelijk in de goede galop mits je de oed stellinh houdt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:48

Juist omdat je paard op het woordje galop reageerd, kun je dit goed gebruiken. Net wat Simmie zegt, ga iets voorover zitten en probeer zo goed mogelijk (en licht mogelijk) de galophulp met je been te geven, tegelijk gebruik je je stemhulp. Herhaal dit vaak en na een tijdje zal je paard het begrijpen. Klein rukje aan je binnenteugel wil vaak helpen om de diagonale beenzetting te verbreken en in de galop aan te springen. Spring in een bocht aan, dat is makkelijker voor je paard.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:36

Als je zelf moeite hebt om rechtop te blijven zitten lijkt het me niet verstandig om een paard te beleren. Kun je dit niet beter door iemand anders laten doen, en zodra je paard wat verder doorgereden is er zelf op gaan?

Succes!

Anneevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:09

Probeer haar niet teveel in te houden in galop maar laat haar eerst rustig gaan, later komt dat verzamelde galop etc. etc. wel. ;)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:14

Mickeymouse, jonge paarden laten je vaak wat naar voren zitten om te galopperen, daarnaast is het voor een jong paard minder belastend voor de rug als je iets verlicht naar voren gaat zitten en wordt het dus makkelijker om aan te galopperen.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:34

Het kan een keuze zijn, maar als het je eigen balans probleem is dan is dat een ander verhaal. Ze vraagt zelf tips om rechtop te kunnen blijven zitten.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:52

Oh voorovervallen is een bekent probleem.
Ik heb dat ook.
Denk komt van het fietsen (als je sneller wilt, ga je voorover leunen).
Ik probeer altijd van te voren mijn gedachten op orde te stellen. Blijven zitten, stellen en dan denk ik altijd buik aanspannen!
Dan blijf ik (meestal) recht zitten en val niet voorover. Dan lukt het aangelopperen ook beter.

Groetjes, Julia

schatorje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 16:06

Bedankt voor jullie tips!

Akitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:07

een paard wat nog niks kent kun je geen galop hulp geven, paard weet toch niet wat je ermee bedoelt. dan kun je hem/haar beter eerst in galop laten vallen en uitgebreid belonen, aanspringen komt pas in een later stadium

hoedjevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:30

Simmie schreef:
Bij een jong paard vind ik persoonlijk het in galop vallen niet zo problematisch. Ook niet als jij met je bovenlichaam wat mee naar voren gaat. Eerst zorgen dat je paard je beenhulp gaat begrijpen, al dan niet mbv je stem. Als je paard de hulp goed snapt kun je aan de overgang gaan sleutelen om deze beter te krijgen. Je paard moet ook eerst sterk worden achter, dan kunnen sluiten voordat je een goede overgang kunt maken.

ga ik in mee