Rustig houden zonder een slof te gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danique1995

Rustig houden zonder een slof te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:56

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik ben een paard aan het beleren.
Ik kan gerust op haar rijden maar ze is nogal druk en gooit af entoe haar hoofd heel erg
naar beneden maar ik wil haar gewoon netjes aan de teugel rijden hoe kan ik het haar goed aan leren?

Groetjes,

Pikeur

Re: Rustig houden zonder een slof te gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:57

Ik neem aan dat jij daar je instructrice voor hebt..?
Zulke vragen kunnen bijna niet via internet beantwoord worden, en als je geen ervaring hebt met beleren is het zeker van belang dat je er zeer goede hulp bij hebt
Niet een stukje tekst vanaf het internet..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:00

Hoe lang is dat paard al onder het zadel? Heb je begeleiding? Wie heeft gekeken of het zadel past, en of het dier geen last van z'n tanden heeft?

danique1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 17:45

ik heb geen begeleiding ik heb het helemaal alleen gedaan ze loopt verder wel netjes en goed maar ik zoek tips om haar rustig te laten lopen

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:48

Laat een jong, net ingereden paard lekker op eigen benen lopen! Die moet niet gelijk aan de teugel en netjes! Daar hebben ze nog veel te weinig balans voor! Eerst op eigen benen!
Verstandig is om ook hulp te vragen voordat het paard verpest wordt.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:23

Dit is meer iets voor RT-P.
Vandaar een verplaatsing van OPG-->RT.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:38

Denk dat je het dier te veel aan de teugel wil rijden.
Laat een jong dier lekker los en leer het op eigen benen lopen, doormiddel van rechtricht oefeningen zoals schouder binnen en traver.
Dat ze nogal druk is kan komen door de dingen die je vraagt misschien te moeilijk zijn?
Hou het kort en makkelijk en vooral plezierig voor het paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:00

Tjemig zeg, er zitten echt abnormale reacties tussen, doe ff normaal joh!

Danique, beginnen om gewoon lekker actief naar voren te rijden, goed aan het been zetten, goed stuur erop, en zo maar sterker worden en balans krijgen. Slaan met het hoofd kan verschillende redenen hebben. Misschien ben jij te streng in je hand, maar misschien is ze ook wel aan het wisselen bijvoorbeeld. Het slaan mag je wel blokkeren in de hand maar daarna ook weer vrijgeven en aanvullen met je been. Als ze zelf nog geen aanleuning aanbiedt, deze niet nemen, maar steeds met overgangen en grote figuren afwachten tot ze zelf de aanleuning op gaat zoeken. Als ze zelf vertrouwen in de hand heeft kun je pas starten met het verbeteren van je aanleuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:02

Als je 'm nu aan het inrijden bent is de hoofdpositie nog helemaal niet belangrijk. Eerst netjes op eigen benen laten lopen, en het tempo kunnen controleren. Dat is veel belangrijker. Pas daarna gaan 'optimaliseren' en het paard leren hoe het zijn lichaam het beste kan gebruiken.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:31

Er zitten inderdaad abnormale reacties tussen, aan zulke reacties heeft zij niets. Ik zou eerst zorgen dat ie lekker doorgaat lopen, lekker op eigen benen leren lopen, vaak zie dat ze later dan al een beetje gaan zakken in de hals, en pas dan zal ik beginnen met een klein beetje gaan vragen, zodat ze gaat zakken als jij het vraagt. Eerst nog ff lekker doorrijden en komt vanzelf! Succes!

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:26

Ben het bijna geheel met bovenstaande eens. Probeer het paard gewoon goed op eigen benen te laten lopen. Ik denk dat het belangrijkste is dat het paard naar voren gaat als jij die hulp geeft en terug komt als je dat wilt. Probeer daarop te oefenen. Succes

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:30

Inderdaad,lees de reacties van de mensen met positieve instelling ;) en de rest laten blaten,rij je paard voorwaarts steeds weer naar voren en probeer een contact teugel te houden waarbij je op twee teugels gelijke lengte en gewicht hebt,nooit de teugel naar je toe halen maar meeveren.
en dan een instructeur gaan zoeken die je hiermee helpt succes

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:32

Ik weet niet of jou paard zijn/haar hoofd ook omhoog gooit? dan zou je eventueel een martingaal aan kunnen doen dat ze jou hoofd niet raakt...dit is trouwens geen hulpmiddel voor "aan de teugel" rijden... ik heb dit ook gehad met mijn paardje gewoon lekker op je gemak rijden en recht richten...als ze lekker op eigen benen lopen wordt dat hoofdschudden veel minder en zoekt je paard vanzelf wat aanleunig waarop jij dan weer in kunt springen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:37

ben het ook eens met bovenstaande.
jong paard moet je eerst lekker voorwaarts rijden,niet teveel kijken naar waar het hoofd is.
klein beetje contact houden, wanneer je teveel vraagt komen de meeste jonge paarden in verzet omdat ze nog niet snappen wat er gevraagd word.
na een tijdje komt dat vanzelf wel.
veel succes.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:09

Lekker voorwaarts rijden, veel overgangen, hij moet waarschijnlijk eerst wat sterker worden, begeleid heb goed. Maar, vraag zeker hulp ;)