Korte galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simone_Z

Korte galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:39

Onze ruin van 4 jaar heeft in de galop een hele korte pas.
Op de rechterhand begint hij wel ruimer te worden, maar links blijft erg kort.
Toen wij hem kochten had hij last van zijn rug en had links helemaal geen bespiering.
Door hem 3 maand elke dag te longeren is dit verholpen.
Tijdens de draf loopt hij tegenwoordig super, hij begint nu echt te sjauwen.
Alleen tijdens de galop neemt hij zijn voorbenen wel mee, maar achter dus minimaal.
Volgens de DA kan het zijn dat hij bang is zijn achterhand actief te gebruiken omdat hij lange tijd pijn heeft gehad.

Iemand tips om dit te verbeteren?

bulck

Re: Korte galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:42

Ja zowieso lessen nemen op rechtrichten en veel buiten gaan rijden. Veel de bossen in en op verschillende ondergronden werken. verder voelen en blij zijn met korte momenten van verbetering en zo stilaan uitbreiden.

Dus goede instructie en veel gevarieerd werk

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:44

Misschien eventjes met de pessoa longeren naast je trainingen. Ik zou zeggen op de laagste en de tweede laagste stand. Deze stand dient wel alleen voor in stap en draf, maar zo versterkt hij ook de achterhand.
Verder kun je misschien proberen om hem in galop laag en rond te laten galoperen. Hij moet de hand volgen en daarmee wordt hij misschien wel wat ruimer.

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:51

Buitenrijden doen we regelmatig, hier is zijn galop stukken beter.
Vaak gaat hij dan ook te hard, maar dat vinden wij niet erg. Buiten leeft hij helemaal op zeg maar.
Rechtrichten zijn we ook mee bezig, wat al stukken beter is al 2 maand geleden.

Longeren met de pessoa doen we regelmatig, dit ivm zijn rug.
Hij moet zichzelf regelmatig een keer lostrekken en dat doen we op die manier.

Hem laag en rond laten galoperen zal ik proberen! :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:51

x_Quinta_x schreef:
Misschien eventjes met de pessoa longeren naast je trainingen. Ik zou zeggen op de laagste en de tweede laagste stand. Deze stand dient wel alleen voor in stap en draf, maar zo versterkt hij ook de achterhand.
Verder kun je misschien proberen om hem in galop laag en rond te laten galoperen. Hij moet de hand volgen en daarmee wordt hij misschien wel wat ruimer.

Dat laatste is zo gevaarlijk e, want dan leg je dus weer de focus vanvoor, terwijl het probleem achter zit. Dus laat dat dier eens gewoon goed galopperen, want veel mensen houden hun dieren in. Eerst heb je sprong nodig en activiteit vanuit de achterhand, dan pas kan je aan iets anders beginnen denken.

Pessoa is idd wel een goede oplossing en training

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:55

bulck schreef:
x_Quinta_x schreef:

Dat laatste is zo gevaarlijk e, want dan leg je dus weer de focus vanvoor, terwijl het probleem achter zit. Dus laat dat dier eens gewoon goed galopperen, want veel mensen houden hun dieren in. Eerst heb je sprong nodig en activiteit vanuit de achterhand, dan pas kan je aan iets anders beginnen denken.

Pessoa is idd wel een goede oplossing en training

Als je het zo uitlegt is dat inderdaad geen goede oplossing.
Wat ik nu altijd doe is hem zo los mogelijk houden van voren. Wel contact en controle, maar geen druk.
Want dat is wat hij graag wil, hangen op de teugels tijdens de galop.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:58

En wat zegt je trainer? Wat zijn daar de oefeningen?

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:12

Mijn instructeur vind dat zijn achterhand wat gespierder moet.
Hij heeft volgens hem moeite om een goede sprong te maken omdat zijn achterhand nog niet genoeg kracht heeft.
Dit klopt ook wel, als we hem losgooien zie je soms wel dat hij voor in galop zit en achter op een gegeven moment die sprong niet meer kan maken.
Verder oefenen, oefenen en oefenen. Veel variatie in het werk stoppen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:17

Simone_Z schreef:
Mijn instructeur vind dat zijn achterhand wat gespierder moet.
Hij heeft volgens hem moeite om een goede sprong te maken omdat zijn achterhand nog niet genoeg kracht heeft.
Dit klopt ook wel, als we hem losgooien zie je soms wel dat hij voor in galop zit en achter op een gegeven moment die sprong niet meer kan maken.
Verder oefenen, oefenen en oefenen. Veel variatie in het werk stoppen.

Ja ok, maar specifiek welke oefeningen. Slechte galop is 1, een gespierdere achterhand 2.

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:19

Cavaletti, Sprongetjes maken, voltes openen en sluiten, sla om, buitenrijden en dan inderdaad verschillende ondegronden, maar ook heuveltjes op en af. Longeren etc

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:24

Mijn paard had dat ook en de fysio wist raad, maar later bleek het hko te zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:29

Simone_Z schreef:
Cavaletti, Sprongetjes maken, voltes openen en sluiten, sla om, buitenrijden en dan inderdaad verschillende ondegronden, maar ook heuveltjes op en af. Longeren etc

Maar voltes openen en sluiten gaat voor een paard dat slecht galoppeerd en zwak bespierd is echt niet helpen. Contraire, het paard gaat supersnel verzuren, en daardoor nog beroerder lopen. Wat is Sla om?? Of bedoel je slalom? Maar dat in galop?

Ik zou galop voorlopig rijden in grote lijnen en grote voltes (denk aan je punten op de volte, dus niet zomaar rond draaien, rijd puntgericht)

Heuvels op en af zijn heel goed, maar wederom niet overdrijven ivm verzuring, dus opbouwen en voelen.

verder is dit alles uiteraard enkel resultaat gericht als je paard volledig in orde is. (dus hij heeft geen spat, HKO, ocd, oc, of verbeningen?

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 10:42

Voltes openen en sluiten doen we in de draf. Dit om hem beter op het been te krijgen plus dat hij hier moeite mee heeft mijn zijn balans.
Ik bedoel inderdaad sla-om, tussen pionnen door. Dit wederom vanuit draf met meerdere pionnen en galop met wat minder pionnen. Met die verzuring houden we ook rekening. Alles wat we doen bouwen we langzaam op en kijken nauwkeurig naar zijn houding.
We willen dat hij er plezier in houdt en zich lekker voelt... Dus we focussen ons er ook niet op, gaat het een keer wat minder, dan gaat het maar wat minder... Volgende keer beter.

Hij heeft verder geen afwijkingen, daar is hij helemaal op nagekeken.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:32

Ik zou er voor de zekerheid toch nog iemand naar laten kijken, een osteopaat of een masseur. Echte spier problemen verhelp je niet door longeren, als er iets vast zit moet er echt iets losgemaakt worden voordat de beweging zou gaan verbeteren.

Succes!

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 08:55

Het is niet iets met zijn spieren, dat die in de knoop zitten ofzo.
Gister met de les ging meneer zijn rug goed gebruiken en toen had hij zo'n mooie sprong in de galop. Hoofdje mooi gebogen, heerlijk gewoon!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:34

Als je zijn spieren wilt sterker maken moet je proberen hem op de achterhand te rijden door bijvoorbeeld de voltes kleiner te maken en dan weer groter. Bij bepaalde paarden werkt het bij andere niet.

taskeushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:29

3 sprong van lage caveletjes maken. Ga beetje verzamelen en rijd um weer voorruit, rijdt ook een keer flink voorruit. Laat hem dan weer een x hele maal zakken. Longeren lijkt me nog het besten en bossen heuveltjes rijden. Als het paard dan je hand volgt is het als het goed is voor je been en fijn van voor dus ook op de achterhand. Maar verzamen wilt niet zeggen dat het paard op de achter hand is. Je moet altijd sprong blijven behouden.

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:37

Spieren kunnen ook niet in de knoop:) Maar als jij zeker weet dat er niets aan de hand is succes er mee! En je instructriece zal als het een sprierprobleem is het vast ook wel herkennen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:03

Kijk wel uit met pessoa training, het kan opzich helemaal geen kwaad hoor!
Alleen mijn paard gaat er ontzettend kort door lopen, juist door de pessoa

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:07

Galop in verlichte zit rijden en telkens wat pasjes wegrijden en weer terug. Balkenwerk is ook heel goed.

Zitten in het zadel zou ik voorlopig even beperken tot het aanspringen en overgangen terug.

JM_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:46

Ik zou eerst de achterhand sterker maken door veel tempowisseling te rijden zowel in stap en draf als in galop.
ook met balkjes werkt vaak goed.