Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

SandravdB schreef:Ik weet niet of hij uit spanje komt of niet, in spanje wordt er zo goed als zonder druk op het bit gereden, vaak hoe meer druk hoe harder ze gaan en hoe lastiger ze zijn hoe minder druk hoe beter ze luisteren
SandravdB schreef:Ik weet niet of hij uit spanje komt of niet, in spanje wordt er zo goed als zonder druk op het bit gereden, vaak hoe meer druk hoe harder ze gaan en hoe lastiger ze zijn hoe minder druk hoe beter ze luisteren
BrankaZ schreef:SandravdB schreef:Ik weet niet of hij uit spanje komt of niet, in spanje wordt er zo goed als zonder druk op het bit gereden, vaak hoe meer druk hoe harder ze gaan en hoe lastiger ze zijn hoe minder druk hoe beter ze luisteren
Dit heb ik met mijn Hispano-ruin (kruising Andalusiër x Arabier) ook ondervonden. Dus als blijkt dat er medisch niets aan de hand is en ook het voer niet overdreven is, zou ik zeker rijtechnisch eens kijken.
Mijn paard werd vreselijk druk van druk. Zowel op zijn mond als mijn druk (spanning). Ik was onrustig, dus werd hij dat. Dus ging ik weer meer inhouden en werd hij nog onrustiger. Etc., ect. Resultaat was een gespannen combinatie waarbij mijn paard rennerig werd en met zijn hoofd (te) hoog liep.
Oplossing voor mij en mijn paard was het rijtechnisch anders aanpakken.
jury schreef:Kijk eens naar het voer. Mijn paard zag bv met pavo sport veel spoken die met energy control of treurniet sport weg waren (zit geen haver in).
En zolang hij het blijft doen, zou ik gewoon met slof blijven rijden.
Hoe moeilijk ook pas wel op dat je er niet naar gaat zitten. Zeker na een paar buiklandingen heb je toch altijd de neiging om te proberen te overleven en niet meer corrigerend/straffend te handelen.
Toen ik het vertrouwen kwijt was ben ik bij bereden politie instructeur gaan rijden. Die werken nl. enorm goed aan basis, vertrouwen en gehoorzaamheid. Dat heeft bij mij enorm goed gewerkt.