kruisgalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

kruisgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:23

hey hey,

Sinds een kleine 3 weken mag ik weer rijden op m'n knolletje. Het gaat heel goed, als je bedenkt dat het 1,5 jaar geleden is dat we "echt" reden.
Wel zo is een blokje om, maar geen bakwerk of zo. Dit is nu wel.

We zijn alles héél rustig aan het opbouwen, niets forceren, puur voor ontspanning en lol. De eerste week heb ik hem gelongeert en dit ging heel erg goed.
Maar: wat viel me op: 80% als ik galop vroeg, nam hij spontaan kruisgalop.
En dit is deze week ook bij het rijden zo. 80% kruisgalop en soms is een goede galop.

Ligt dit aan mij? Of aan paard? Of iets anders?

bedankt!

Anoniem

Re: kruisgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:25

Het paard is waarschijnlijk heel scheef en stijf. mijn draver heeft dit ook lang gedaan. en doet het nog weleens als hij lang niet meer heeft gedressuurd.
Als tip wil ik je mee geven veel stap en draf werk. Goed losmaken en een tijdje goed recht richten en de gallop even laten zitten. tot je paard weer soepel en "recht" is. Kruisgallop is namelijk een teken van scheef of stijf heid.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:27

Waarschijnlijk ongelijk bespiert, waardoor het voor hem makkelijker is om overkruist te galopperen ipv goed.
Mijn paard doet het nog steeds bij het 'vrij' longeren, maar aan de pessoa inmiddels niet meer.
Ook deed ze het eerst constant onder het zadel (ze was zo scheef dat ze rechtsom niet eens kon galoperen, en linksom overkuist zat).
Neem goed les, dan leer je je paard recht te richten. Van mijn eerste instructrice leerde ik niks over het overkruist lopen en haar scheefheid, bij m'n nieuwe instructrice wel: waarna ze niet meer overkruist liep sinds ze rechter werd (:)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:18

Dit is een combinatie van scheefheid van je paard (en eventueel jijzelf) en armere bespiering. Je geeft zelf aan dat je 1,5 jaar weinig tot niks hebt mogen doen met hem. Bouw rustig de spieren weer op, maak je paard goed recht. Daarnaast galoppeer korte stukjes. Merk je dat hij overkruist gaat, neem hem dan terug en probeer het later nog eens. Gewoon blijven corrigeren, heel consequent.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:33

mag ik vragen waarom je 1.5 jaar niet hebt kunnen rijden?

kruisgalop is zoals hier al enkele keren gezegd is een teken van "scheefheid" of ongelijke bespiering en bijgevolg een zeker onbalans. Maar kan ook een teken zijn van een "blokkade" thv lenden of bekken. Mijn paard sprong in het begin ook vaak in kruisgalop aan en was echt een teken van "slapte" naarmate ik meer trainde op nageefelijkheid, rechtrichten en "op eigen benen lopen" nam de frequentie serieus af, maar de kruisgalop is pas "verdwenen" na een bezoekje aan de osteopaat. Na het "losmaken" van rug en bekken werkte ze gemakkelijker over haar rug en waren de aansprongen zuiverder en meer van achter naar voren gesprongen.

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:39

wij deden dat altijd met over een balkje aanspringen.
maar als je niet in de bak rijdt....

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:44

dit zijn evenwichts problemen had mijn pony ook.. ik zou nu als je net weer rijdt niet teveel hooi op je vork nemen , maar zodra je hem eenmaal weer lekker soepel aan t lopen hebt.. dat de spieren in de achterbenen er weer flink tegen aan kunnen ..op de kant waar hij moeite heeft travers laten galoperen ( het hielp bij mij) wil uiteraard niet zeggen dat het bij iedereen helpt ;)

mieckeymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:24

Je paard is gewoon nog niet stabiel genoeg, gewoon niet te veel van hem vragen. Zorg dat eerst draf goed in balans is.

Succes!

hoedjevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:15

ik denk dat je je paard eerst helemaal soepel moet maken en sterk maken, wel gelijk en dan veel met de achterhand werken voor de galop zodat die wat steker wordt en dan met de galop bezig gaan.
ze mijne vond de galop ook moeilijk en sprong ook vaak gekruist aan en naar dat ik veel met de achterhand streker heb gemaakt springt ze bijna altijd goed aan

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:08

ok, ben hem nu eigenlijk rustig aan het laten draven en "werken" zonder galop.
Aan de longe springt hij regelmatig zelf in galop als hij weer eens "onnozel" doet en springt hij toch weer juist aan.
Misschien zal ik morgen of overmorgen nog is een galopje doen en kijken wat ie doet.
In alle geval, heel erg bedankt om op m'n vraag te antwoorden!!

(:) prettige feesten !!!