Ander bit nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moreill

Ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:40

Hoi,

Ik rijd nu op een 5jarige merrie, een typje van vader (Ferro) en was vandaag met dochter van de eigenaresse aan het praten, die er een paar dagen terug ook op had gezeten.. Zita (paard) is nogal sterk (pakt bit vast en loopt richting uitgang, niet constant maar bij onverwachte dingen zoals voltes). Nu helpt het al beter met meer buitenhand, maar we hadden het er dus over om een ander bit te proberen, ze heeft nu een enkelgebroken.. Kan het zijn dat een ander bit helpt en zoja, wat voor bit?

Bedankt !

aeolusnr1

Re: Ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:39

Ik denk dat je de oplossing net moet gaan zoeken in een ander bit.
Je paard is waarschijnlijk niet geheel nageeflijk, en wijken voor druk is zeker ook nog niet goed geïnstalleerd.
Ik zou daar eerst aan werken, doe dit onder kundige begeleiding.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:16

Of het paard een ander bit nodig heeft? Tsja, daar kan ik niets zinnigs over zeggen naar aanleiding van dit verhaal. Als hij snel tegen de hand komt of het bit niet wilt aannemen, dan zou ik eens kijken voor een ander bitje.

Wat je moet doen om dit probleem op te lossen?
Werken aan de reactie op je hulpen. Been = voorwaarts. Linkerbeen = wijken naar rechts. Zit sluiten = langzamer.
Ieder paard is sterk, sterker dan 5 mensen bij elkaar. Je zal het dus nooit gaan winnen door terug te trekken. Wees slimmer en probeer het te voorkomen en op andere manieren op te lossen. Je teugels zijn alleen een ondersteunende hulp.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:20

Ik vraag me af of het paard wel goed in gereden is enzo? Als hij dit soort dingen doet heeft hij geen respect voor jou, en een ander bit zal daar zeker niet bij helpen en verergerd het alleen maar volgens mij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:17

in tegenstelling tot de anderen vind ik het wisselen tussen een enkel gebroken, dubbel gebroken of ongebroken trens vaak een goede optie, omdat niet ieder paard hetzelfde bit waardeert. Maar dat is geen wondermiddel, er hoort ook een heel stuk basis bij die bij dit paard zo te lezen behoorlijk ontbreekt.
Wat zegt je instructeur?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:34

Ik denk ook dat je misschien wel goed een ander bit kan proberen.
Een paard wat het bit vast pakt accepteert het bit niet goed, in mijn ogen is zo'n paard vaak bang voor de pijnlijke inwerking er van en probeert dat uit te schakelen.
Een vriendelijk bit wat goed in de mond past is heel belangrijk, een enkel gebroken bit prikt bij de meeste paarden snel in het gehemelte en veroorzaakt pijn, een goed passend bit met een vriendlijke hand geeft de meeste kans op een goede acceptatie van het bit.
Ik zou naar een ergonomisch gevormd bit kijken, dubbel gebroken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:17

Er bestaan geen vriendelijke bitten, er bestaan alleen zachte handen,
Denk dat je het probleem niet bij het bit moet zoeken, maar bij de techniek om het paard soepel te rijden die jij zelf nog niet bezit.

Lekker aan de gang met rechtrichten/gymmen van het paard, als het paard last heeft van bepaalde spieren zet hij ook zijn kaken vast, laat de tandarts ook eens kijken of alles wel in orde is, dat kan ook een rede zijn om vast te pakken.

Werk aan stelling en buiging, niet te lang op een hand blijven doorgaan, dat geeft ook soms een rot gevoel aan de spieren en daar kunnen ze ook weer voor weg willen, hou de training kort , train desnoods in het begin 2 x 10 min , goed is goed toch en als het niet goed gaat accepteer dat ook.
Maar neem in elk geval les, want het probleem ligt waarschijnlijk bij jezelf en niet aan het bit.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:29

Bedankt voor de reacties..

Het voorstel om een ander bit te nemen was bij mij ook eigenlijk nog helemaal niet in mij opgekomen, het was een voorstel van de dochter van de eigenaresse, die het ook met de eigenaresse heeft besproken..

Ik rijd haar nu 2 maandjes en heb ook priveles met haar, afgelopen zondag nog gehad. En naar mijn mening is het gewoon klierigheid, ze moet haar energie nog omzetten in bruikbare energie, tenminste, de woorden van mijn instructeur..

Midgie, wat je zegt, zijn we eigenlijk ook alleen maar aan het doen, we trainen om de dag (ook advies van instructeur, omdat ze ook nog eigenlijk nog maar een half jaar onder het zadel is als je de tijd dat ze niet gereden is niet meeteld) we rijden eigenlijk geen enkel rondje langs de bakrand, veel voltes, achtjes, gebroken lijntjes etc..

Ze reageert verder goed op been en ik ben ook niet hard met mijn handen, af en toe zelfs te lief voor haar (instructeur's woorden) waarin ik nu dus consequenter ben..

Zie ook ergens dat ze niet nageeft en niet wijkt (even kort gezegd), dit doet ze dus wel, weliswaar iets te diep maar we trainen erop en gaan er ook op vooruit.. En wijken voor het been (we doen dit alleen nog in stap, omdat we ook nog niet met galop bezig zijn, alleen stap en en langzaam tempo draf, dit moet eerst goed voor elkaar zijn voor we met moeilijkere oefeningen bezig gaan)..

Dus om een lang verhaal kort te maken, ik wou graag jullie mening over of het een optie is om een ander bit te nemen en de effecten daar eventueel van.. Ze pakt (af en toe) het bit vast waardoor ze in principe met me aan de loop kan.. Imo is dit gewoon een punt van consequent zijn en haar duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.. Maar omdat het voorstel van een ander bit dus niet van mij af kwam, was ik benieuwd naar jullie meningen.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:55

toevoeging; lees ook nog de reactie over dat ze neit goed ingereden zou zijn, ze is proffesioneel ingereden door een erkend bedrijf hier in de buurt met de nodige ervaring, dus dit lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:52

Ik blijf erbij dat dit een rijtechnisch probleem is en dat je daar dus de meeste winst gaat boeken.
Het meest belangrijke is; Houd haar in de smiezen en wees haar vlugger af. Dus als jij ook maar ergens een spiertje voelt spannen of haar oor ziet draaien, wat erop zou kunnen wijzen dat ze naar de uitgang gaat lopen, geef haar dan meteen een opdracht. Wat voor opdracht je geeft is niet zo interessant, als je maar weer even duidelijk maakt dat jij de leiding hebt. Dus bijvoorbeeld; een overgang naar stap, een wending.
Want als ze al in de richting van de uitgang gedraaid is, ben je te laat en dan zijn ze inderdaad te sterk.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 12:59

Klopt, ik denk inderdaad ook dat het een rijtechnisch probleem is, ik lees je vorige reactie nog even, en ze komt eigenlijk bijna nooit tegen de hand en neemt het bit gewoon aan .. Wat je zegt gaat ook goed, een enkele x (misschien 1 x per 'traindag') lukt het haar nog omdat we net schuin op te bakrand afgaan.. Maar goed, afgelopen zondag met de privéles met meer buitenhand eraan gereden wat dus eigenlijk al goed ging.. Bedankt voor de reacties, dit topic kan dicht..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:17

Fijn dat het al een stuk beter gaat!!
Succes nog met haar.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:56

ikheb ook een ferro merrie. een ontzettend gevoelig dier. bij mij heeft een sprenger bitje dubbel gebroken wonderen vericht, gewoon omdat ze zo gevoelig is

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:10

Lielle schreef:
in tegenstelling tot de anderen vind ik het wisselen tussen een enkel gebroken, dubbel gebroken of ongebroken trens vaak een goede optie, omdat niet ieder paard hetzelfde bit waardeert. Maar dat is geen wondermiddel, er hoort ook een heel stuk basis bij die bij dit paard zo te lezen behoorlijk ontbreekt.

Ben het hier mee eens, maar gelukkig gaat het nu al beter.
Succes nog!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:39

Zet haar meer aan het werk zodat ze de aandacht bij jou houdt! Veel overgangen, veel figuren, ben je klaar met de ene, dan weer de volgende, linksom, rechtsom maakt allemaal niet uit. Stap, draf, halt, draf, galop enzovoort! Probeer ook eens met je lesgeefster overleggen, misschien is een ander bit idd beter maar dat kunnen we hier ook niet zien, ik denk persoonlijk dat je het eerst rijtechnisch op moet lossen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:41

Ik denk eigenlijk dat dit bit dan nog weleens te scherp kan zijn.
Misschien overstappen op dubbelgebroken of ongebroken?

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:26

Henrieke schreef:
Zet haar meer aan het werk zodat ze de aandacht bij jou houdt! Veel overgangen, veel figuren, ben je klaar met de ene, dan weer de volgende, linksom, rechtsom maakt allemaal niet uit. Stap, draf, halt, draf, galop enzovoort! Probeer ook eens met je lesgeefster overleggen, misschien is een ander bit idd beter maar dat kunnen we hier ook niet zien, ik denk persoonlijk dat je het eerst rijtechnisch op moet lossen. Succes!

We galopperen nog niet, in het begin wel maar na advies van mijn instructeur, wat ik eigenlijk heel goed met hem eens ben is om eerst de stap en draf 110% in orde te hebben en dan pas aan de galop te werken (dit ook omdat het een paard is met veel potentie voor de sport en ik er dat ook graag uit wil rijden).. Wat je zegt doen we ook alleen maar, we rijden niet of hooguit 2 rondjes op de hoefslag en voor de rest gebeurd alles in het midden van de bak, hooguit een keer wijken in stap of zo wat naar de hoefslag gaat (vaak nog niet eens)..

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:00

Als je zeker weet dat het aan het bit ligt en geen andere oorzaak heeft, kun je kijken of een enkelgebroken met met balletjes eraan iets voor je is.
Daar zitten aan elke kant 3 brede schijven, lijken op een soort balletjes, en die zitten los. Die zijn zo gemaakt dat het geen pijn doet, maar dat het paard geen grip kan vinden op het bit met zijn tanden omdat die dingen telkens wegdraaien.

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:37

Een ander bit zal je problemen niet in een keer verhelpen, houd haar maar lekker bezig, veel overgangen, schijnovergangen etc. rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:46

Lien_dv schreef:
Een ander bit zal je problemen niet in een keer verhelpen, houd haar maar lekker bezig, veel overgangen, schijnovergangen etc. rijden :)

Soms wel hoor ;) En ik denk dat het hier goed zal helpen.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:54

Nouja, de meningen zijn dus verdeeld, ik ben zelf van mening dat het meer in haar hoofd zit als in haar mond.. Maar ik kan het in ieder geval een keer proberen..

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:16

Ik denk dat je eerder zelf wat consequenter zal moeten rijden. Een nieuw bit kan misschien in het begin helpen, maar na een tijd zal ze daar ook niet meer naar luisteren.