Hulpteugel in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Hulpteugel in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:34

Het zit zo:

Ik wil het buitenrijden wat meer op gaan pakken. In het verkeer gaat het prima, maar zodra we in het bos komen wordt het lastig.
Hij heeft de neiging om constant om te draaien, en als we een vlot drafje pakken gaat die nek op, kop omhoog, oren vooruit en heeft ie het idee dat ie alleen is in het bos en peert ie eruit in galop. In principe is die vrolijkheid niet erg, maar ik wil niet dat ie te vrolijk wordt, en het gevaarlijk wordt. ( In de buurt van het bos liggen best wel drukke wegen ).

Ik ben opzoek naar iets wat net wat meer controle geeft wanneer het nodig is. want zodra hij die nek erop zet en die kop omhoog gaat is die controle zoek.
Slofteugel kan ik niet mee overweg, en ik wil ook iets waarbij ikzelf de 'druk' in handen heb ( geen elastiek ofzo ).

En daarbij kwam ik uit bij een thiedeman of martingaal?
Jullie een adviesje?
Laatst bijgewerkt door Neroo op 14-12-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Re: Hulpteugel in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:37

Gooit hij echt z'n hoofd omhoog? Dan kan een martingaal prima dienst doen. Anders inderdaad een thiedemanteugeltje, kun je was losser mee beginnen, en mocht het niet gaan, wat strakker zetten.

Succes alvast met de Bokkers die vinden dat je moet leren rijden ;)

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:39

ik vind een martigaal wel fijn in het bos, gebruik hem zelf ook en hij werkt alleen maar in wanneer het paard te hoog komt met het hoofd.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:39

Hij gooit zijn hoog omhoog en zet hem vast.

Haha daar heb ik me wel op voorbereid, ik ga daar verder niet op reageren, geen zin om daar moeite in te steken.

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:40

Mijn paard deed ook precies hetzelfde. Nu gebruik ik een martingaal en dat bevalt me prima :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:40

Ik zou zeker geen hulp teugel erbij pakken, maar zelf leren rijden en je paard onder controle gaan krijgen, eerst in de bak, als je paard in de bak goed aan de hulpen is zal hij dat in het bos ook zijn, zet hem aan het werk, doe eens een schouderbinnen en vraag stelling en buiging, doe dezelfde dingen die je in de bak doet dat zal het paard begrijpen en je dan ook eerder geloven ook in het bos, ga anders desnoods eens afwisselend ernaast lopen, zodat het paard ook gaat begrijpen dat het niet eng is , neem de leiding .

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:41

Even ter duidelijkheid, in de bak is het een mak schaap. En aan de hand ook.
Op en afstappen doe ik ook al vaak. Maar zodra ie geen 'leiderfiguur' heeft in het bos, is alles een reden om van te schrikken en zet ie die nek erop en is de controle weg.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:44

Ik rij nu met een touwtje (ja ik weet het ik ben een dierenbeul), hierdoor kan hij zijn hals er niet opzetten. Zo blijf ik controle houden. Wij zijn begonnen met een touwtje omdat hij, toen ik hem kreeg, nageefelijkheid niet kende. Dus veel lessen gevolgd en veel dressuurwerk in de bak. Nu begrijpt hij het en wil ik van de zomer als ik weer meer naar buiten ga een Tiedemann gaan gebruiken.

Dit alles gebeurd onder begeleiding dus commentaar mag je voor je houden. Uiteraard mag de TS natuurlijk wel haar mening geven!!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:46

Een touwtje wil ik liever niet aan beginnen, ik wil echt iets waarbij ikzelf de controle houd. Dus mocht het niet nodig zijn, gaan de teugels lekker los, maar zodra het wel nodig is, dat je net dat beetje extra hebt.

Als ie tegen het touwtje in protest gaat heb je een probleem, hetzelfde bij een elastiek

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:59

pff ik vind dit een moeilijke, ik denk dat in jou geval een thiedemann fijner is om mee te "werken". Als een martingaal in werking treed komen jou teugel hulpen niet langer door, want de teugels komen in een hoek te staan. terwijl je vaak door stelling te vragen of eventueel schouder voor/binnen je paard aan "het werk" kan houden en zo afleiden en sneller terug in de hand krijgen en dit is moeilijk als je teugels in een hoek staan.
Ik gebruik zelf soms een gewone martingaal om galopwerk te doen met mijn paard, als ze te enthousiast is gooit ze haar hoofd omhoog en ben ik de rem kwijt doordat plots m'n teugels te lang zijn, waardoor ze tijd heeft het bit vast te nemen. Bij haar werkt het ook psychologisch, ze weet goed genoeg of er een martingaal aanhangt of niet.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:08

Neroo schreef:
Een touwtje wil ik liever niet aan beginnen, ik wil echt iets waarbij ikzelf de controle houd. Dus mocht het niet nodig zijn, gaan de teugels lekker los, maar zodra het wel nodig is, dat je net dat beetje extra hebt.

Als ie tegen het touwtje in protest gaat heb je een probleem, hetzelfde bij een elastiek

Ik had een heel stuk getypt, maar er ging wat mis. Dus opnieuw!

Het touwtje zit natuurlijk niet zo strak dat er geen ontspanning is. Als hij normaal doet, dus met een gewone hoofd- halshouding, dan doet het touwtje niets!! Naar mijn idee is een touwtje consequenter dan een ruiterhand, je bent altijd iets te laat. Om die reden heeft mijn instructrice aangeraden om te beginnen met een touwtje.

Van de zomer hopen wij over te kunnen gaan op een Tiedemann, maar dan moet hij eerst fijn kunnen lopen en begrijpen dat druk op de teugels niet betekend dat hij er al een malle vandoor moet gaan!

Natuurlijk moet je bij een paniekerig paard geen touwtje om doen, dat is vragen om een klapper! Ik ben nu heel tevreden en heb het touwtje steeds minder nodig!!

Ben het ook eens met het bovenstaande. Volgens mij is een martingaal bedoeld voor hoofdgooiers. Maar sturen wordt lastig als alles strak staat.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:12

Gebeurd het ook als je met zijn 2en bijvoorbeeld gaat rijden?? Mijn ponie had ook altijd van zand onder mijn voetjes aju paraplu, ik heb toen een paar keer achter de menwagen gereden dat ging goed, toen er naast en als laatste ervoor. Nu maakt het niet meer uit of we in het bos komen ze wacht netjes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:19

Tjaaa ik zou als eerste reactie ook zeggen , leer paardrijden, en versta me niet verkeerd dit is niet slecht bedoelt, maar je gaat je paard er iet mee helpen, en jezelf maar heel tijdelijk, binnen een jaar is jouw paard die thiedemann zo gewoon dat ook die niet meer zal inwerken, en dan ben je nog veel verder van huis.
Leer je paard te reageren op heel kleine hulpen.
Ieder paard kan dat hoor.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:21

een martingaal een idee?
met buitenritten gebruik ik hem ook hoor, met mijn hyperpachentje..
ik zou er verder geen slof iets anders omhangen :j

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:23

Het is niet zo dat ik dat ding voor altijd erom wil houden.

Nero moet ook gewoon wennen aan het bos, en dat doe je alleen maar door veel te oefenen en erheen te gaan, maar ik wil dit wel veilig doen, en natuurlijk ga ik dat ook weer afbouwen, want ik ga er vanuit dat ie na een tijdje niet meer nodig zal zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:26

Neroo schreef:
Het is niet zo dat ik dat ding voor altijd erom wil houden.

Nero moet ook gewoon wennen aan het bos, en dat doe je alleen maar door veel te oefenen en erheen te gaan, maar ik wil dit wel veilig doen, en natuurlijk ga ik dat ook weer afbouwen, want ik ga er vanuit dat ie na een tijdje niet meer nodig zal zijn.

dan is een martingaal een goed idee, die kun je ook op en afstellen :)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:38

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa ik zou als eerste reactie ook zeggen , leer paardrijden, en versta me niet verkeerd dit is niet slecht bedoelt, maar je gaat je paard er iet mee helpen, en jezelf maar heel tijdelijk, binnen een jaar is jouw paard die thiedemann zo gewoon dat ook die niet meer zal inwerken, en dan ben je nog veel verder van huis.

Ben het niet helemaal met je eens. Ik heb ook een pony die in de bak en op het asfalt fijn aan de hulpen is.....ruiterpad betekend voor hem hard!! Heeft niks met techniek te maken, zit in het koppie van het paard en moet door veel oefenen eruit gehaald worden. En dan heb je iets nodig om op de momenten dat het met techniek niet lukt even de controle terug te eisen. (maar goed, een hulpteugel is voor dierenbeulen ;) )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:42

aeolusnr1 schreef:

uhum...ook niet mee eens...
buitenrijden is anders dan dressuur rijden of iets dergelijks, een paard kan fris zijn of niet soms>?
ik weet niet, maar ik heb liever dat men verstandig is en een martingaaltje wat slapjes om het paard doet
en het steeds weer afbouwd, dan dat een paard op hol vliegt en tegen een auto aan komt omdat hij
even iets te vrolijk was en toen ook nog van iets schrok?en baasje even het paardje niet kon houden, mede omdat bokt
zij dat hij anders niet kon rijden
nee...leer jij maar overzicht krijgen
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 14-12-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:43

Mijn paard deed dat ook, zette die nek erop en alle andere mogelijke knopjes waren gedelete. En met grondwerk, in de bak noem het maar op, een superpaard.

Ik heb gekozen om A alleen buiten, en B alleen in draf en galop, de Thiedemann eraan te doen. Werkte als een Trein!!

Na een paar keer kon ik normaal draven zonder de Thied, en weer een paar keer later kon ik zelfs een galopje doen richting stal, waar ze hem daar normaal al een paar keer was gepeerd.

Nu heb ik hem niet meer nodig, en gaat ie ook in principe niet meer om.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:45

Ik heb er altijd een martingaal aan als ik het bos in ga.
Reden:
- jou probleem, hoofd te hoog brengen waardoor je de controle kunt verliezen (meegemaakt, een paard op hol in het bos wil je echt vermijden)
- als je er af valt en je paard vlucht, kan hij in ieder geval niet met zijn benen in de teugels terrecht komen en vallen

Daarenboven heeft een martingaal slecht inwerking als het paard zijn hoofd te hoog brengt. Heeft niks (of weinig) met je rijtechniek te maken. Het zijn vluchtdieren en als ze dat van plan zijn kan je de hulp van je martingaal goed gebruiken.

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:48

Persoonlijk vind ik dat je juist met slofteugel erg makkelijk snel kan loslaten. Als je paard dan in galop braaf is, geef je iets meer mee en als het hoofd te hoog komt naar je zin, pak je meer vast.
Maar als je daar niet handig mee om kan gaan, is dat idd lastig.

Al aan een stootteugel gedacht?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:50

Ik zou voor een thiedemann gaan. Als je m op de juiste stand zet, dan is het een volkomen onschuldige hulpteugel die zeer eenvoudig in gebruik is en waar je vrij weinig verkeerd mee kan doen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:54

stootteugel ben ik niet bekend mee, heb je uitleg?

Ik moet er ook bijzeggen dat het deels ook tussen mijn oren zit hoor :o. Ben ik er helemaal vergeten bij te zeggen.

Ik ben er vaak afgekeild in het bos vanwege echt debiele redenen, paard schrikt van een fietserspaddestoeltje en dat soort stomme acties. Ik heb daar ook een soort van schrik door gekregen en dat merkt Nero natuurlijk ook.

Denk dat een hulpteugeltje ook voor mijn zelfvertrouwen iets doet, en dat dat ook weer inwerkt op Nero.

In mijn optiek is het gewoon een kwestie van heel veel oefenen en veel doen zodat ie eraan went, maar wel met een hulpje mocht het nodig zijn, en als ie eenmaal gewend is, ga ik er vanuit dat ie niet meer nodig is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:56

En daarom zou ik thiedeman zeggen. Je zit niet nog eens met een extra teugel te frunniken zoals bij een slof en als je je Thied goed hebt hangen werkt ie niet in als het paard zijn hoofd normaal houdt.

Hoe meer teugel jij geeft, hoe meer hij zn hals trouwens nog kan trekken. Dus je hebt geen problemen als je dat even toe wilt staan.

Stootteugel is gewoon een bijzetje tussen zn benen naar zn bit vastgemaakt. Lijkt me niet de eerste optie voor jullie.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:58

Dat heb ik ook. Het zit ook deels tussen je oren! Als het lang goed gaat word jij vanzelf ook rustiger. Ik heb de eerste tien minuten ook spanning omdat hij zo plots kan ontploffen! Daarom ga ik altijd met een ander paard....zonder is hij helemaal niet te genieten!

Ik zou ook voor de Thiedemann gaan, en gewoon veel doen!