stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pumbaa12

stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:01

Heb net een week geleden een paard gekregen gaat harstikke goed maar stoppen is het probleem. Hij is dus aangeleerd om zagend/spelend aan de teugel en rukken aan zijn mond om te stoppen te gaan met de handen van de oude eigenaar helemaal bij de schoft. Dus iedere keer als ik probeer te stoppen van uit me zit hem of op de voltes te rijden of hem in de hoek te zetten lukt me niet nou ja beetje,,, nog wat tips hiervoor?

opgeheven

Re: stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:04

niet verwachten dat je dat binnen een week voor elkaar hebt hoor.. rust en vooral geduld ;)

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:33

oke begrijp ik :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:34

En les nemen? Lijkt me ook wel handig als je dit weer goed wilt rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:38

Idd rust en geduld en zeker niet in de mond gaan hangen, leer het dier wijken voor druk vanaf de grond, rij desnoods eens zonder bit, heel veel [aarden maken zich sterker doordat er te veel in de mond gevraagd word,als je het paard leert stoppen op gewoon ho aan de longe , dan zal hij dat zeker ook onder het zadel doen als hij de hulp goed snapt, leer ook op je zit rijden en neem les.
Een paard wat je een week hebt zou ik zelfs nog niet op rijdne, neem eerst eens de tijd om aan mekaar te wennen , trek daar eens 3 mnd voor uit, werken aan de longe en loswerken en wandelen en leuke dingen doen, maar niet gelijk rijden en op de voet van de oude eigenaar verder gaan, daar leer jij maar ook je paard niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:41

Maak gebruik van de bakrand. Rijd op de bakrand af en vraag een paar meter ervoor pas alvast te stoppen. Bij de bakrand kan je paard niet meer verder en MOET hij/ zij dus wel stilstaan. Geef hierbij dus de hulp die jij wilt gaan gebruiken en zodra het paard stilstaat beloon hem dan. Dit als dit goed gaat dan ga je het stilstaan steeds iets verder van de bakrand af vragen. Het hoeft niet allemaal in 1 week te lukken, je hebt tenslotte de tijd nietwaar? Blijfen herhalen dan komt het vanzelf goed!

Veel succes ermee! :)

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:44

Oke dankjullie wel:) Idd dat ik de tijd heb was messchien ook wel beetje dom om meteen te gaan rijden in de week maar ja, van je fouten leer je. En voor midgie ik zit dat paard niet te zagen of te rukken in zijn mond, ik had het gezien dat zij dat deed tijdens het proefrijden maar alsnog bedankt voor je tip;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:46

Haha je kan gelijk dezelfde dag nog rijden als je wilt hoor, je moet alleen niet gelijk al alles van het paard verwachten, jullie kennen elkaar nog niet en de rijstijl is ongetwijfeld ook anders. Heb je er zelf niet op proefgereden?

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:27

Ik heb zelf wel proefgereden en alles. Maar 500 kilometer gereden naar dat plekje was bekaf. En dan ben ik niet egt goed in staat om opteletten en kijken hoe die galopeerd:P Ik weet zelf ook wel dat ik niet te veel moet verwachten maar stel voor dat hij het nooit leert? ( zou een beetje onverstelbaar zijn) En het is nu in de bak spekglad ( hij heeft nu wel winterijzertjes ) En dat gaat ook afentoe niet zo goed en dus daarom is het ook beetje belangrijk om hem te laten stoppen als hij te snel gaat enzovoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:03

Het belangrijkste is een goede stap. Veel tempowisselingen rijden dus. Als de stap goed gaat ga je drafen. Gaat de draf goed, DAN ga je pas galloperen. Vooral veel tempowisselingen rijden met zulke klein mogelijke hulpen. Veel succes ermee!

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:07

Oke dankjewel voor de tips:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:34

Er zijn hier al heel veel goede tips gegeven, idd neem er je tijd voor, maar stel een soort plan in je hoofd en volg dat systeem een beetje op.
Als er ineens ergens een probleem opduikt, dan natuurlijk niet verder gaan maar eerst aan dat probleem werken, en dan weer verder opbouwen.
Steeds met de glimlach, en toch heel consequent.
Neem een goede lesgever/paardentrainer en doe dat niet alleen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:08

Les nemen en oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen is het enige wat erop zit. Liever wat vaker en wat korter les van een goede instructeur. Niet zelf gaan klooien, daar help je je paard niet mee (en jezelf ook niet echt).

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 11:48

oke ik zal proberen om een goede instructeur te zoeken, maar zal zeker moeilijk worden want hier is noorwegen meer geconcentreerd opspringen, ik zal geduldig zijn en stapje voor stapje aan pakken. En bedankt voro de tips en alles:)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:56

Blijven proberen. Probeer hem terug te rijden op je zit en blijf vooral uit die mond. Hij word vanzelf moe en zal je vanzelf beter gaan begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:40

Paloedie schreef:
Blijven proberen. Probeer hem terug te rijden op je zit en blijf vooral uit die mond. Hij word vanzelf moe en zal je vanzelf beter gaan begrijpen.

Hier moest ik stiekem wel heel erg om lachen.. Ik heb namelijk een paard gehad, nou zelfs na 4 uur boscrossen was die nog niet moe! Niet alle paarden worden vanzelf moe .. ;) Probeer gebruik te maken van de dingen die je hebt. Zoals de bakrand :Y)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:17

Oefenen aan de hand als ondersteuning voor daarna erop (wilt soms ook wel eens helpen.)
Grondwerkoefeningen met duidelijke commando's en beloning, dat commando kan je dan ter ondersteuning + hulp gebruiken als je erop zit.
( weet dat je tijdens wedstrijden niet mag praten tegen je paard, maar zolang het remmen niet lukt zit dat er toch niet in :D ) Daarbij sluit ik me aan bij alle bovenstaande tips. Succes en geduld

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:31

Probeer veel overgangen te rijden, en inderdaad niet alles in 1x willen ;). Het gaat je wel lukken!
Succes

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:16

Idd veel overgangen en veel geduld!
Ik zal m nooit tegen een bakrand aan zetten maar das mijn mening. Vind het nl heel gevaarlijk! Lekker met je zit werken en natuurlijk lessen.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:50

ik zal vandaag alles eventjes uitproberen heb tijdje niet gereden. En dan ga ik natuurlijk jullie tips uitproberen:) ( had ook al gewerkt met grond werk enz, ging super:) ) En nogmaals bedankt voor jullie tips!! :-D

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:07

Geduld is het sleutelwoord, met veel oefening kom je er wel, succes ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:24

Leer hem vanaf de grond wat HO betekent en je probleem is opgelost.

Verder is alles natuurlijk nieuw voor het paard, nieuwe omgeving, nieuwe ruiter, nieuw alles. Logisch dat hij wat gespannen is. Heb geduld, hij went vanzelf :)

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:22

Blijf rijden zoals je gewoon bent en leer hem wat je van hem verwacht als je iets bepaald doet. Het paard moet natuurlijk wennen aan uw manier van rijden. Dat vraagt geduld, maar dat zal na een tijdje wel beginnen beteren.

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:22

Absoluut niet op de manier van de oude eigenaar rijden om hem als nog terug te krijgen.

Dus gewoon op je zit terug rijden, en ook heel veel overgangen, en ook veel schakelen.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 09:00

Oke:-) Ik heb grondwerk met hem gedaan enz en met hij leert al snel :-) Idd geduld hebben afentoe ben ik ook soms wat te ijverig. Stoppen met zit gaat ook goed:)

Nogmaals bedankt voor jullie tips:-D