kaken vastzetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dello

kaken vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 10:54

ik heb een zevenjarige ruin, die zijn kaken tijdens het rijden vastzet. Hij trekt of vecht niet tegen maar zet gewoon zijn kaken volledig vast. Hierdoor drukt hij ook zijn tong tegen het bit en komt deze naar buiten. Hij gaat er niet vandoor of wring niet tegen maar loopt constant in dezelfde houding waardoor hij zijn kaken super vasthoudt. Tevens drukt hij hierdoor zijn speekselklieren naar buiten waardoor het lijkt dat hij een dikke vetbol achter zijn kaken heeft. Je zou het kunnen vergelijken met een dubbele kin. Ik weet niet hoe ik dit probleem kan oplossen. Wie iemand hiermee raad? Hij loopt al een hele tijd zo. Tanden en zadel zijn zopast gecontroleerd en allemaal in orde. Dus typisch een rijtechnisch probleem. Ik hou hem niet te vast en trek hem niet in de krul want als ik mijn handen naar voren strijk, blijft hij nog steeds in dezelfde houding lopen.

alvast bedankt.

Barvrouwke

Re: kaken vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:58

Misschien eens een bitje proberen waar hij meer mee gaat spelen?
Dan kun je in de richting van een appelbitje denken.
Een bit met meerdere metalen of rolletjes etc moet je liggen,
maar ik heb er verder geen ervaringen mee.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:03

Als tanden en zadel inderdaad in orde zijn zou je eens een ander bit
of juist een keer geen bit kunnen proberen
Of anders misschien eens een andere neusriem proberen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:04

Heb een merrie gehad die dit ook heel erg deed. Het voelde alsof het bit in een betonblok vast zat ipv dat het in een paardenmond hing. Maakte niet uit of dat ik reed of longeerde.
Heb na diverse bitten geprobeerd te hebben een ongebroken bustrensje gekocht, niet al te dik (12 mm). Daar liet ze wel heel fijn op los. Dit in combinatie met voor weinig vragen en goed van achteren activeren. Na een paar weken was ze heel fijn te rijden en ontspannen in haar kaak.

dello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 11:07

oké, bedankt voor de tips
ga eens proberen met een andere neusriem en een ander bitje.
heeft nu een robart bit in zijn mond. Dat is een bitje waar het middenstukje 360° draait, zodat hij dat niet kan vastnemen. Maar omdat hij dit niet doet, kan ik misschien best een dikker bitje eens uitproberen
bedankt

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:22

Het klinkt alsof je paard behoorlijk gespannen is tijdens het rijden. Je zou kunnen kijken wanneer hij dit precies allemaal doet.
Doet hij dit ook tijdens het longeren?
Of alleen als je erop zit?
Je zou ook nog kunnen gaan uitsluiten of hij verder medisch niets heeft. Als een ander bitje ook geen effect heeft.
Misschien zit er een wervel niet goed of iets dergelijks