Middendraf/stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flitssie

Middendraf/stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 21:44

Meer mensen zullen dit wel hebben denk ik .. het rijden van een goede middendraf/stap is erg moeilijk vind ik zelf.

Hoe pakken jullie dit aan met paarden die het nog nooit eerder gedaan hebben?

Ik had v andaag namelijk wedstrijd en thuis gaat het altijd redelijk, maar daar ging het helemáál niet. Alleen maar harder, niks verruimen ..

Iemand tips?

chrisje_83

Re: Middendraf/stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:17

Train dit goed thuis, op wedstrijd dit nog moeten gaan trainen is fout!

Maar goed, zoals ik het doe thuis en waardoor het op wedstrijd er ook uitkomt. Vang je paard of pony voor de hoek wat op, zet hem wat meer op het achterbeen en verruim van daaruit. Geef been, sta toe vanuit de hand en probeer je paard niet op de voorhand te laten duiken.

Let wel op dit verbeterd niet binnen 1 week, trek er een tijdje voor uit! Succes.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:18

Er staat toch dat ik het goed thuis had getraind? Het gaat maar redelijk, maar ze is pas jong.

& bedankt!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:20

Als het thuis redelijk gaat is in mijn ogen dat het niet altijd even goed gaat en dat het dus nog niet volledig bevestigd is. Wat ik bedoel is dat je het thuis echt moet bevestigen!!

Rijd overigens korte stukjes actief weg en zorg dat ze daarin echt verruimd en niet versneld. Bijvoorbeeld 2x op een lange zijde verruimen en terugrijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:23

Ik denk dat ontspanning vanuit de ruiter moet komen, kan me voorstellen dat je met een jonkie (dat maak ik uit je tekst op) toch zelf ook wat gespannen bent...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:10

Voorbereiding op een oefening in de proef is alles. Maak even een kleine ophouding voor je wegrijdt en rijdt pas weg naar voren als je paard recht gesteld is. Als je voelt dat je paard aanpakt heel iets toestaan in de hand en niet overvragen. In de middenstap zelf heel stil zitten en als het ware het paard onder je door laten stappen. Ook duidelijk de overgang terug laten zien. Daar scoor je punten mee.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:13

Janine1990 schreef:
Ik denk dat ontspanning vanuit de ruiter moet komen, kan me voorstellen dat je met een jonkie (dat maak ik uit je tekst op) toch zelf ook wat gespannen bent...

Ik weet het wel zeker, maar daar draait het helemaal niet om. Ik was ontspannen en zij ook.

Ik heb niks aan deze reacties, sluit het topic maar.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:12

Het zijn niet de reacties die jij gedacht had en het topic moet maar gesloten worden.... Je vraagt zelf iets en er worden alleen maar tips gegeven. Als jij er niets mee kan laat je ze links liggen en de andere gebruik je gewoon, ik vind dit een beetje kort door de bocht!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:00

ik vind dat je niet alleen thuis moet kunnen trainen maar ook op concours, ik bedoel je paard/pony kan het thuis nog wel zo geweldig goed doen, op cc moet ie het ook laten zien... blijven oefenen, geloof in jezelf. en oefen vooral het terug rijden, een langzaam, maar actief tempo rijden... wanneer je niet terug kan rijden met een paard dan kun je er ook geen mooie midden draf uit rijden!
het is nog een jonkie, gun het de tijd! geloof ik je paard maar vooral in jezelf!!! succes! :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:03

en blijf tempo wisselingen rijden, in alle gangen, en probeer dat uit te bereiden naar steeds iets meer verruimen of strekken! wees ook vooral in de proef niet bang om fouten te maken.. je kan beter te veel laten zien en laten zien dat jullie je best doen, dan te weinig en een 5 krijgen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:03

Ik moet zeggen dat de meeste reacties inderdaad niet zijn wat je bij zo'n topic wilt hebben. Heb er ook nog niet iets bruikbaars bij gezien idd TS.

Mijn reactie was een reactie die voorkwam op het beeld dat ik in mijn hoofd heb gevormd. Ik kan me voorstellen dat wanneer de ruiter niet ontspannen is, het paard ook geen middendraf kan laten zien.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:22

het is eigenlijk heel simpel, mijn pony sprong bijvoorbeeld heel vaak in galop aan, toen deed ik mijn handen iets naar voren, maar gaf wel het zelfde been.
Daarna nam ik hem heeeeel erg terug.
Zo lijkt het voor de jury dat je het meer doet, wee swel ontspannen, als je gespannen over 3 of 4 onderdelen in een proef gaat doen lukthet toch niet.

veel succes en fijne kersst (:)