verkeerde galop maar na sprongetje wel in goede galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

verkeerde galop maar na sprongetje wel in goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:43

Oke het is een beetje een verwarrende titel maar wist het even niet beter samen te vatten.

Ik rijd een 8 jarige merrie die behoorlijk scheef is, dit probeer ik op te lossen door haar wat meer stelling naar binnen te vragen op de moeilijke hand. En ik ga haar weer wat meer longeren.

Nu merkte ik dat ze het niet leuk vind om altijd maar dressuur te rijden, logisch ook. Af en toen gaan we eens een buitenritje doen maar de pony van m,n vriendin is al een tijd kreupel dus laatste tijd niet meer gedaan, 1 keer maar dat was niet zon succes in m,n eentje met een super hypere pony.

Nu bedacht ik me dus om een sprongetje te maken voor de afwisseling en omdat ik in het springen verder wil gaan, gewoon eens kijken wat ze deed.

Dus ik eerst wat balkjes laten draven en toen sprongetje vanuit draf, ging allemaal heel goed. En toen ging ik daarna vanuit galop (op haar makkelijke hand) over het sprongetje. Na de sprong galopeerde ze in de verkeerde galop verder soms, de galop die ze normaal gesproken nooit doet. (ze springt op 1 hand dus bijna altijd verkeerd aan en dit komt dus door die scheefheid) Ze galoppeerd dan heel gemakkelijk in die galop. Natuurlijk nam ik haar wel terug en ben ik gestopt toen ze na het sprongetje in de goede galop bleef.. :)

Nu dus mijn vraag> hoe kan het dat ze dan ineens wel in die galop gaat en het niet moeilijk blijkt te vinden?
En.. zou ik al springles kunnen nemen of zou dat nog niet handig zijn?

Caily

Re: verkeerde galop maar na sprongetje wel in goede galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:45

Ik zou wel springles gaan nemen. En omdat jij recht blijft zitten na de spring en ze wss geen steun heeft aan de hoefslag is het voor haar denk ik makkelijker om die kant aan te springen. Mede ook omdat jij haar wss toch al wel losser hebt gereden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:46

op welk been leun je als jullie neerkomen na de sprong???

kijk eens of daar misschien het probleem zit.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:47

Oke, moet er wel bijzeggen dat het sprongetje op de hoefslag stond. Mij lijkt springlessen ook wel handig want ik wil niets verkeerds aanleren.. ga er eens naar informeren :)
Bedankt voor je (snelle) reactie!

Ik probeer op beide benen evenveel te leunen, probleem is dus niet het springen maar het galoperen op de moeilijk hand.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:49

Okee, dan heb ik nog een vraagje, wel eens geprobeerd in de eerste hoek aan te springen mbv een grondbalkje? Voor vele paarden is de sprong naar de goede galop dan makkelijker. Dat is dus eigenlijk wat jij onbewust hebt gedaan nu ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:52

Oke! Nee nog niet geprobeerd, zal het volgende keer direct proberen. Balkje ligt dus als het ware met de punt in de hoek van de bak.. dus schuin?

Bedankt! :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:53

als je boven de sprong al naar links leunt, zal de pony neerkomen in de linkergalop.
rechts leunen => rechtergalop.
zo kun je bepalen in welke galop je pony neerkomt.

vandaar ook mijn vraag ;)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 14:54

O zo bedoel je, ik dacht dat jij dacht dat mijn probleem was het verkeerd neerkomen in galop. Maar daar ging het dus idd niet om het ging erover dat ze het dan ineens wel kon, in de moeilijk galop.. :P zal er eens even goed op letten als ik weer een sprongetje maak.. :)