manegepaard en lastige galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lief_heksje

manegepaard en lastige galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:05

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag reed ik op een superlief en rustig manegepaard. Ik weet dat als ik op haar rij, ik goed mijn been er aan moet houden. Ze is veel liever lui dan moe. Ze is ook al aardig op leeftijd (21) dus meestal rijd ze alleen met de beginners mee. Vorige week maandag bleek echter dat het paardje dat toch wat weinig vond, en ging galopperen met een beginner er op die nog helemaal niet kan galopperen. Toen is besloten dat het paardje ook weer bij ons in de les (half-gevorderden mee zou lopen)

Het rijden op zich ging goed. Wel merkte ik dat ze op de rechterkant wat stijf was. Ze had de neiging om met haar hoofd naar links te lopen en trok snel aan de rechterteugel. Dit geprobeerd er zoveel mogelijk uit te rijden door haar lekker warm te rijden en juist voltes maken en haar naar rechts laten kijken. Merkte dat dit steeds beter ging dus dat ze op die kant wat meer tijd nodig heeft om warm te worden.

Alleen de galop ging niet zo goed. Ik had zelf het gevoel dat ze, voornamelijk op de rechterhand, de neiging heeft om met haar kont naar binnen te galopperen. Het voelde echt alsof ze schuin liep. Degene die mij les geeft had echter haar aandacht nodig voor de paardjes die wat lastiger zijn en heeft hier niks van gemerkt en snapte volgens mij ook niet echt wat ik nu bedoelde.

Ik hoop dat jullie mij wel snappen en mij tips en adviezen kunnen geven hoe ik haar recht kan laten lopen in de galop.

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: manegepaard en lastige galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:07

Je paard los maken, veel anders kun je niet doen. Het is een manegepaard, wordt dus door meerdere mensen gereden :)
Ik denk dat je vooral veel voltes moet rijden, veel hoofd- halshouding wisselen (hoger, lager, halsstrekken, terug oppakken etc.).

Als je paard scheef loopt, bijv. op de rechterhand met zijn kont naar binnen, moet je eigenlijk schoudervoor rijden, en op die manier je paard terug recht maken. Zo ook andersom :)

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:12

Het lijkt alsof het paard naar binnen valt. Ik zou je wel tips willen geven maar vraag me af of dit zin heeft voor een manegepaard van 21 jaar. Dit is een stijl van t paard wat je er waarschijnlijk niet meer uit krijgt, en zo wel zou je je moeten afvragen of je het paard hiermee een plezier doet...

lief_heksje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 16:14

oke, dus even om het voor mij concreet te maken, dan zou ik haar vanuit de hoek iets meer naar binnen moeten stellen en dan goed het binnenbeen eraan en zo schouder binnenwaarts, heb ik dan de goede hulpen te pakken?

dit is ondertussen mijn derde manege waar ik rij en heb een hoop dingen op drie verschillende manieren aangeleerd dus weet af en toe echt niet meer wat nu het juiste is.

@ Lies21 ik wil het voornamelijk voor mijzelf weten, is er iets wat ik verkeerd doe of ligt het gewoon aan het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:17

lief_heksje schreef:
oke, dus even om het voor mij concreet te maken, dan zou ik haar vanuit de hoek iets meer naar binnen moeten stellen en dan goed het binnenbeen eraan en zo schouder binnenwaarts, heb ik dan de goede hulpen te pakken?

dit is ondertussen mijn derde manege waar ik rij en heb een hoop dingen op drie verschillende manieren aangeleerd dus weet af en toe echt niet meer wat nu het juiste is.

@ Lies21 ik wil het voornamelijk voor mijzelf weten, is er iets wat ik verkeerd doe of ligt het gewoon aan het paard?

Nee.
Schouderbinnenwaarts en schoudervoor is iets verschillends ;)
Bij schouderbinnenwaarts rij je op 3 sporen (binnenvoorbeen en buitenachterbeen zitten 'achter elkaar'), schoudervoor 4 sporen.
Schoudervoor is dus veel minder scherp gereden, en in dit geval is het gewoon om je paard recht te stellen, dus gewoon op 2 sporen.

Als ik het goed heb?