huppelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leah1994

huppelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 15:46

hallo.

ik heb een probleem met mijn 18 jarige kwpn tuiger. Als ik met jerez ergens naar toe rij gaat het de heenweg altijd erg goed. Dan kan ik ze makkelijk houden enzo, en dan stapt ze ook gewoon. Maar als we richting huis gaan, word ze ineens helemaal gek! Als we dan gaan draven gaat ze meteen in de galop, en stappen kan dan ook niet meer. Alleen maar huppelen. Verschrikkelijk ieritand. Als ik dan terug rij dan houd ik de teugels strak zodat ze wel moet stappen, maar dan gaan ze steeds meer zweten. Af en toe ga ik er ook naast lopen, maar dan doet ze het net zo.
Als ik van de les bij de ponyclub afkom dan kan ze ook alleen maar hard terug. En hoeveel ze in de les ook doet, ze kan alleen maar snel terug. En als ik bijvoorbeel een buitenrit ga maken met een groep vriendinnen, dan gaat ze als we richting huis gaan ook hyper doen, dus ook als er gewoon rustige paarden bij zijn. Mijn vriendinnen beginnen dan altijd te zeuren van hou je paard eens in bedwang, maar ze weten dan niet hoe sterk ze dan is, daar hebben ze geen benul van..
Jerez is dus 18 jaar, maar heeft energie van een paard van 5.
Naja, ik hoop dat er iemand een oplossing heeft, *D
groetjes leah

tinkerSophia

Re: huppelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:48

niet laten merken dat je bang bent, en de teugel misschien iets langer houden.. nu zoek je de contfrontatie meer op..
en anders omdraaien en "foppen"
en dan weer rustig terug en zodra ze weer harder gaat weer een stukje de andere kant op.. totdat ze door heeft dat als ze normaal loopt ze uiteindelijk bij stal komt

leah1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 15:50

Als ik de teugel langer laat draaft ze weg..
Dat foppen kan ik wel eens proberen., dankjewel!

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:53

:o ik heb wel makkelijk praten hoor die van mij doet nooit wat maar het is te proberen! succes

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:54

hoe sterker jij je maakt,hoe sterker je paard zich maakt ;)
dat ze steeds meer gat zweten is allemaal spanning,spanning die zij maakt omdat ze naar huis wil en spanning die jij bevestigd doordat je je teugels zo straks houd ;)

probeer de ontspanning er weer in te krijgen,rij desnoods telkens een andere route naar huis en idd de tip van tinkerSophia is ook een goede :j
zet haar anders stil en stap weer rustig weg,begint ze weer te dribbelen,stil zetten en zo verder,net zo lang tot het kwartje valt ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:18

Dat heb ik ook gehad, oudere pony, maar zodra we in het bos kwamen ontplofte ze. Hoe meer je gaat gaat trekken en tegen houden, hoe vervelender het word. Bij mijn pony werkte het om gewoon de teugels lang te laten, ze stapte dan in een afschuwelijk snel tempo, maar huppelde niet meer, zodra het richting draf ging tog even tegenhouden, en weer lang. Dit werkte wel, ook tegen het zweten, alleen was het erg vervelend voor mensen die met ons meereden, omdat ze niet bij te houden was. Ik hoop dat je er wat aan hebt :Y)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:48

teugels ontspannen helpt vaak wel, doordat je niet de hele tijd in de mond zit voelen ze het ook meer als je wél een teugelhulp geeft, ik zou voor de rest heel erg op je zit letten en lekker ontspannen en genieten. en vooral heel consequent zijn, wil zij harder en jij minder hard, dan gaat ze minder hard of ze het wil of niet. En dit ook niet 1x wel toelaten, ze mag alleen hard als jij dat aangeeft.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:23

silby schreef:
hoe sterker jij je maakt,hoe sterker je paard zich maakt ;)
dat ze steeds meer gat zweten is allemaal spanning,spanning die zij maakt omdat ze naar huis wil en spanning die jij bevestigd doordat je je teugels zo straks houd ;)

probeer de ontspanning er weer in te krijgen,rij desnoods telkens een andere route naar huis en idd de tip van tinkerSophia is ook een goede :j
zet haar anders stil en stap weer rustig weg,begint ze weer te dribbelen,stil zetten en zo verder,net zo lang tot het kwartje valt ;)

hetgeen wat ik heb aangeduid heb vind ik een heel goede tip!
en desnoods gewoon stilstaan en een paar stappen achteruit gaan als het kwartje niet wil vallen bij enkel stilstaan. :)

Of wat ook soms wel eens kan helpen, ben niet zeker of het nu al gezegt is of niet, maar telkens als ze begint te huppelen even tegenhouden.
Zodra ze dan vertraagd teugels terug met een licht boogje laten en zo gaat ze misschien het ook doorkrijgen dat als ze rustig stapt, ze geen druk in haar mond heeft en het zo aangenamer is voor haar.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:03

Ilse_123 schreef:
Dat heb ik ook gehad, oudere pony, maar zodra we in het bos kwamen ontplofte ze. Hoe meer je gaat gaat trekken en tegen houden, hoe vervelender het word. Bij mijn pony werkte het om gewoon de teugels lang te laten, ze stapte dan in een afschuwelijk snel tempo, maar huppelde niet meer, zodra het richting draf ging tog even tegenhouden, en weer lang. Dit werkte wel, ook tegen het zweten, alleen was het erg vervelend voor mensen die met ons meereden, omdat ze niet bij te houden was. Ik hoop dat je er wat aan hebt :Y)

als ik met wat mensen gaat rijden, doet een tuiger, die ik pas sinds kort rij, dit ook wel eens, maar als ik dat dan doe, kan ik net zo goed alleen gaan, want dan ben ik met een half uur thuis en hun met een uur of zo.

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:37

idd wat sommige zeggen hoe sterek jij je wilt maken hoe meer je paard terug gaat doen

ik03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:54

als jij gaat trekken gaat die alleen maar harden ;)

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:11

en het risico van sterk tegenhouden is dat ze op een gegeven moment omhoog komen. Je paard wil naar voren, dat kan niet als je hem tegenhoud en de enige weg is dan nog omhoog. En dat is iets wat je echt niet wilt! Sluit me dus aan bij het proberen om de ontspanning te vinden en dat lukt alleen als je geen constante druk op je teugels houd. Vind het lastig want is natuurlijk niet makkelijk.
Misschien een idee is om met zijn tween te gaan rijden. Je doet en halster over het hoofdstel en geeft een touwtje aan degene die met je meegaat. Als je paard te ver naar voren loopt doe jij niets met je teugels (je blijft ontspannen) maar de ander kan een rukje aan het touw geven. geen idee of het werkt maar het voorkomt dat jij constant met je teugels moet werken en het is iets wat het paard niet verwacht.......misschien een poging waard..

leah1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:14

Ik probeer vaak teugel mee te geven, maar als ik dat doe, dan draaft ze metteen weg..
Ik heb vandaag een nieuwe martingaal gekocht, mijn instructeur zij dat dat ook wel eens kon helpen.
Ga hem zaterdag ophalen, dus eens kijken hoe het zondag gaat.. :)
Bedankt voor alle oplossingen

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:00

Het paard dat ik vroeger reed had dat ook. Alhoewel heen of terugweg er nooit mee te maken had. Iedere keer als hij te hard ging, maakten we een (of meerdere) kleine volte en zette ik hem stil. Consequent, iedere keer. Ik reed 1 of 2 keer per week buiten, het heeft bijna 2 jaar geduurd voor ik hem op deze manier met een los teugeltje kon stappen en draven zonder dat hij hard weg ging rennen. Het kan dus even duren, maar maak het maar goed irritant. Als je paard door heeft dat jij het tempo bepaalt, en als hij dat zelf doet een cirkeltje moet lopen/stil moet staan/achteruit moet, dan is de kans groot dat hij het na een tijdje wel goed zat is en beter luistert!
Trekken heeft idd geen zin, je trekt het hele paard naar z'n eigen motor, de achterhand, en hij kan vanaf daar weer goed afzetten om verder (of omhoog!) te komen!

Succes, geduld loont!