Pony weigert op wedstrijden, thuis niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DinoBanani

Pony weigert op wedstrijden, thuis niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:05

Hallo,

ik zit met een probleem :D Ik heb mijn pony nu 2 jaar, en toen ik haar kreeg had ze L bij de paarden gelopen. Omdat ze nog een E pony is, ben ik met haar bij de pony's gaan starten. In het begin had ik op springgebied weinig ervaring en heeft ze me veel geleerd. Toen ik haar een half jaar had ben ik met haar op wedstrijden gaan springen. In het begin ging het nog wel, maar het ging steeds verder bergafwaarts. Ze werd té voorzichtig en stopte al voor een doodnormaal steiltje. Maar het kon ook zo zijn, dat ik de ene week uitgebeld werd, en de andere week was ik 1e of in ieder geval rond.

Ik ben zelf op springwedstrijden heel zenuwachtig, met dressuur heb ik niks geen last. Van de zenuwen ben ik spierwit, en gewoon slap met bewegingen. Natuurlijk heeft dat ook invloed op mijn pony, maar zou het dan alleen aan mij liggen? Thuis gaat het sinds een week of 6 weer de goeie kant op, maar ik ben bang dat ze nu weer gaat stoppen op wedstrijden.

Mijn vraag is dus, is er iemand die op dit gebied mij kan helpen met bruikbare tips/sites of ervaringen kan delen dan hoor ik het graag!

DinoBanani

Re: Pony weigert op wedstrijden, thuis niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 22:48

Niemand?

Eef23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:17

Het zijn toch echt je eigen zenuwen die je manier van rijden beïnvloeden meid, ben je al regelmatig met je pony op oefenparcours geweest? En zo ja, hoe gaat dat?
Ook kan een valeriaanpilletje voor je op wedstrijd gaat nog wel helpen...

karlijntju86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:37

Ik denk ook dat het je eigen zenuwen zijn. In het begin voelt je paardje dat misschien niet, maar we weten allemaal dat het slimme dieren zijn. Probeer echt ontspanningsoefeningen te gaan doen. Ik hoorde ook goede verhalen over een homeopatisch middel bach ofzo? Maar daar weet ik niet heel veel van. Veel succes in ieder geval en zet die zenuwen overboord! ;-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:47

Het ligt echt bij jezlef,

Als je het zo spannend en eng vind waarom wil iemand dan perse wedstrijden rijden, het moet toch leuk zijn ?
Je doet er jezelf geen plezier mee en bedenk eens wat je pony moet doormaken.
Gezonden spanning is o, maar als het ten kosten van de pony gaat die er ook helemaal gek van gaat doen zou ik echt stoppen.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:39

Paarden reageren echt heel erg op jou gevoel. Ze merken het gelijk als je ook maar een beetje zenuwachtig bent. Je moet er toch een manier op vinden. Idd gezonde spanning is goed, maar het moet niet tenkoste gaan van je pony en jou rijplezier.
Mss moet je eerst beginnen met wat onderlinge wedstrijden te springen

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:26

Of eens meedoen met onderdelen zoals -fool 'm and school 'm-.
Dat is een soort oefen-rijtijd tijdens 'officiele' wedstrijden (bijvoorbeeld in de pauze ofzo).
Je rijdt dan gewoon voor jezelf een proef en wordt ook niet beoordeeld. Maar je bent wel 'op wedstrijd'. Dus misschien dat dit helpt met het wennen?

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:28

het ligt toch echt aan jezelf, eerst deed ie het niet en nu wel, en jij hebt er die tijd op gereden. neem goed les en wees consequent.

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:55

bedankt voor de tips iedereen! Ik ga echt iets met die wedstrijdstress doen. Anders wordt het idd ook gevaarlijk als je je pony alleen maar bang maakt, een paard in het nauw maakt rare sprongen;)

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 12:57

Rumpleteaser schreef:
Of eens meedoen met onderdelen zoals -fool 'm and school 'm-.
Dat is een soort oefen-rijtijd tijdens 'officiele' wedstrijden (bijvoorbeeld in de pauze ofzo).
Je rijdt dan gewoon voor jezelf een proef en wordt ook niet beoordeeld. Maar je bent wel 'op wedstrijd'. Dus misschien dat dit helpt met het wennen?

Ik heb de term 'fool 'm and school 'm' eens ingetypt op Google, maar krijg hier alleen maar items over western en reining wedstrijden. Het gaat om springen :o

Kauwgom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:59

Ik zou gewoon eerst wat oefenparcoursen doen. ;)
Maar weigert je pony meestal op hindernis 1 al of verder in het parcours?

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:03

ik zou vooral een tijd oefenparcours gaan rijden .
Daar kan je leren van je fouten en je zelf te beheersen .
Zo heb ik mijn slechte eigenschap van te stoppen met ademen afgeleerd

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:27

De naam komt inderdaad uit het western.
Maar het principe komt ook wel bij dressuur en springen voor hoor.
Weet alleen niet hoe het dan heet. Oefenparcourtjes...?

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 13:58

MichellexKim schreef:

Meestal gaat het met losrijden wel goed, maar zo gauw ik de ring inkom, weigert ze meestal al bij hindernis 1! oefenparcoursen probeer ik zo veel mogelijk in de buurt te zoeken, helaas weet ik er niet zo veel. Ik woon in Urk, en ga zo'n beetje in de omgeving van Friesland, Overijssel, Flevoland naar oefenparcours. Maar misschien weet iemand waar ze vaak oefenparcoursen hebben?

Kauwgom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:44

DinoBanani schreef:
MichellexKim schreef:

Meestal gaat het met losrijden wel goed, maar zo gauw ik de ring inkom, weigert ze meestal al bij hindernis 1! oefenparcoursen probeer ik zo veel mogelijk in de buurt te zoeken, helaas weet ik er niet zo veel. Ik woon in Urk, en ga zo'n beetje in de omgeving van Friesland, Overijssel, Flevoland naar oefenparcours. Maar misschien weet iemand waar ze vaak oefenparcoursen hebben?

Op startlijsten.nl staan wat oefenparcoursen.
Ik zou gewoon proberen bijvoorbeeld; zo'n pil nemen die hierboven wel genoemd wordt.
;)

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:20

Homeopathie kun je altijd proberen natuurlijk, kan weinig mee misgaan. Is er geen manege in de buurt waar je kunt meedoen met interne wedstrijdjes? Klein beginnen, misschien goed voor jouw zenuwen en goed voor het zelfvertrouwen van je paardje...

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:02

Mijn moeder heeft nu een tablet ontdekt Valdispert heten ze, en die schijnen erg goed te werken. Ze is zelf ook altijd zenuwachtig als mijn zusjes of ik moeten springen, en vindt dat ze erg goed werken. Maar daar mag je maar een beperkte hoeveelheid van hebben, anders word je te suf.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:41

DinoBanani schreef:
Mijn moeder heeft nu een tablet ontdekt Valdispert heten ze, en die schijnen erg goed te werken. Ze is zelf ook altijd zenuwachtig als mijn zusjes of ik moeten springen, en vindt dat ze erg goed werken. Maar daar mag je maar een beperkte hoeveelheid van hebben, anders word je te suf.

Dat wil ik je zeker aanraden, daarmee ben ik mijn examens door geraakt.
Ook ben ik wel tevreden over de werking van Valleriaan, daar zou ik wel een week van te voren mee beginnen ;)

Succes

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:55

Het heeft mij ook 3 jaar gekost om m'n E pony het parcours rond te krijgen :o
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van gebrek aan ritme geweest. Nadat ik oefenparcoursen ben gaan rijden (ik had daarvoor nooit springles of oefenpc en maar sporadisch springwedstrijd omdat m'n ouders me niet heen wilden rijden ... lang leve het BE rijbewijs!) is het pas weg bijgetrokken.

Ik weet niet of jij daar last van hebt.
Maar ik blies m'n eigen bovenbenen zo'n beetje op ... voordat ik de helft v/h pc had gehad was ik al buiten adem en waren m'n benen verzuurt, is niet bevorderlijk :)) Volgens mij door vergeten goed adem te halen door de spanning.
Ik heb het nu nog heeeeeeeel soms, maar gelukkig is het verleden tijd.

Eigenlijk komt het er dus op neer: veel weg gaan te springen. Is goed voor de pony, maar ook voor jou. Dan wordt het 'gewoner'.
Supplementen hielpen mij niet om m'n pony het pc rond te krijgen :o

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:54

Probeer jezelf gewoon lekker te ontspannen, de pony voelt jouw aan :D

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:46

inderdaad lekker ontspannen!
in het begin kreeg ik mijn paardje ook niet in een parcourtje over de eeste hindernis, en waar lag het aan ?? aan mijn zenuwachtige gedrag, ik was bang dat hij niet zou springen en ging dus onbewust anders zitten en andere hulpen geven. ik was gewoon niet zelfverzekerd, terwijl als ik in de les moest springen deed hij allles. ik ben zo op de club onderlinge wedstrijdjes mee gaan doen, en de laaste keer ging het super! helemaal rond zonder fout, maarja hiervoor heb ik ook 4 gehad ofzo.. haha dus het komt wel goed als je zelf maar lekker ontspannen en zelfverzekerd wordt

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:56

Inderdaad zelf blijven ontspannen. Oefenparcourtjes kunnen zeker helpen om je vertrouwen weer terug te krijgen. maar je weet dat het een oefenparcourtje is dus ook vaak in het echt blijven starten. Je bent immers al vaak 1e geworden dus jullie kunnen het wel degelijk! als je op oefenparcour gaat ook je intructrice/instructeur meenemen om je te helpen.
En tijden het springen diep in en uit ademen!

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 23:05

Citaat:
Je bent immers al vaak 1e geworden dus jullie kunnen het wel degelijk!

Hmm, valt wel mee hoor! :o Meestal lag ik of er af, of werd ik uitgebeld!

29 december is er een wedstrijd hier heeel dicht in de buurt, daar rijd ik ook vaak een oefenparcours en ik ga het daar maar weer eens proberen :D Gewoon in de B, en alsmaar denken: 'ik kan het! vandaag ga ik haar rond krijgen!' ((misschien dat dat helpt))

stefanievdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:50

Ik heb ook zo'n paard gehad. In zijn verleden werd hij waarschijnlijk gestraft als hij een balkje nam. Thuis ging het idd super en op wedstrijd altijd stoppen. Hij had altijd prijs gereden en veel gesprongen voor ik hem kocht. Ik heb hem uiteindelijk moeten verkopen na 2 jaar gesukkeld te hebben.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:56

Paarden voelen hun ruiter zo goed aan...als jij onzeker bent en er eigenlijk niet over wilt dan neemt je paard dat over.

Het is natuurlijk heel moeilijk om je 'bewust' te ontspannen in het parcours, dat hebben je hersentjes nou eenmaal niet allemaal in de hand. Makkelijker gezegd als gedaan dus!

Als ik jou was zou ik gewoon veel op oefenparcours gaan, vooral voor je eigen zelfvertrouwen.
En misschien een keer buiten mededinging B springen?
Succes!