Probleem! Houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenniferlevy

Probleem! Houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:08

Hallo, sommige weten het al ik rij op een manege op paarden.
Ik heb veel problemen gehad maar dit probleem blijft steeds:
Ik stap op met krukje en dan ga ik stappen. Stappen gaat super goed.
Dan ga ik aandraven. Meteen gaan mijnn onderbenen heel erg bewegen en kan ik ook mijn handen niet stil houden.
Ik heb hier al een keer een pprive les voor gereden!
Als ik dan wil aan galloperen dan doe ik automatisch mijn voeten heel ver in de beugels en beginen ook mijn handen weer heel erg te bewegen.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Apple op 07-12-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:16

Met een keertje een prive les los je dat niet even op. Misschien is het een goed idee om zitlessen aan de longe te nemen. Je kunt je dan concentreren op je zit en balans. Dat je handen en voeten nog erg bewegen komt omdat je nog geen onafhankelijke hand/been coördinatie hebt.(Je handen gaan meedoen met je benen zeg maar) Door veel te oefenen zul je merken dat het langzamerhand steeds beter gaat. Het kost gewoon tijd en oefening.Succes.

marsyl

Re: Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:17

Idd zitles is een goed idee.
Misschien ook op een bareback-pad rijden? Die zitten heel zacht maar je leert er wel in zitten.
En verder zou ik zeggen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.. ;)

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:25

Er valt inderdaad niet veel aan te doen dan veel oefenen. Misschien een tijdje alleen zitles nemen, prive. En niet 1 keertje maar echt tot het lukt. En vraag je instructrice ook of ze meer wil pushen, laat haar meer roepen dat je op je handen en benen moet letten. Toch vind ik niet dat je dit snel leert op een manege, of je moet privelessen kunnen blijven volgen met een instructeur die je hebt ingelicht over je problemen.

lizetowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:49

Een hulpmiddel om je handen stil te houden kan je maken door een losse beugelriem om de hals te doen.
Neem de teugels gewoon in je handen en haak je pinken achter de beugelriem.
Op die manier moet je je handen wel stiller houden.

Als je je handen heel veel ten opzichte van elkaar beweegt, laten veel instructeurs je met een zweepje dwars in je handen rijden.
Als je het zweepje recht tussen 2 handen houdt, blijven je handen gelijk ten opzichte van elkaar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:58

Ik denk dat het probleem ligt dat je jezelf te gespannen houd, misschien dat je de stap en draf nog wat eng vind??

Je zou idd de komende tijd eens zonder zadel moeten gaan rijden en jezelf durven te ontspannen, dus je heupen los laten dan hangen je benen ook gelijk stiller, voel in de stap de beweging van het paard eens met je ogen dicht , voel wat er gebeurd in je heupen hoe ze draaien hou die beweging vast en probeer dat ook eens in draf.
Wat je handen betreft daar moet je jezelf ook steeds op blijven controleren en ook je armen ontspannen , je moet dus meer een onafhankelijke zit gaan krijgen, als jij je heupen los durft te laten zullen je handen zich ook meer ontspannen, ook het paard zal zich meer ontspannen en zal als hij goed loopt jou ook beter laten zitten en dat moet jij gaan leren voelen in je lichaam, als jij je spant in de draf zet je al je spieren vast en juist met paardrijden moet je doe los laten ook is het fijner voor het paard waar je op zit,lekker je schouders laag , je polsen los en je heupen aan de beweging van het paard plakken en juist met die beweging van je heupen kun je het tempo van het paard gaan controleren.
Zolang jij niet durft los te laten in draf zou ik zeker niet in galop gaan, doe het stapje voor stapje ,
Wat mij ook heeft geholpen losser in de heupen te worden, is een paar basis stapjes salsa te leren, die doe ik nu geregeld zodat ik de controle over mijn eigen heupen kan blijven houden met het paard rijden en zo ben ik ook meer onafhankelijk gaan leren zitten, dus neem eens een lesje in Salsa, of leer de basis van iemand die het al kent.

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:57

Ik heb precies hetzelfde probleem. Maar nu is het bij draf en stap het bewegen met mij onderbenen wel weg. Alleen heb ik ook nog problemen met mijn voet. Hetzelfde wat jij hebt. Mijn voet druk ik helemaal naar voren in de beugel, echt heel vervelend. eerst had ik dat ook met draf maar na een paar lessen (gewone) heb ik dat afgeleerd. Ook doordat de juffrouw het steeds tegen mij zei.
Ik ga denk ik ook zit/prive lessen nemen , dat is het beste wat je kunt doen denk ik!

xoxo

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:59

Ik zou inderdaad gewoon beginnen met zitlessen.

Verder moet jer op letten dat je veert in je enkels, je bovenbenen los aan het zadel laat liggen en dat je met je handen en onderarmen meeveert met de beweging en de mond van het paard. En ten alle tijden: Ontspannen! :)

Oedi

Re: Probleem! Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:59

Probeer je teugels kort te houden. Dan zijn je handen stiller en raak je ook minder snel uit balans. (heb ik vanmiddag nog geleerd)

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:42

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:29

Jannaa schreef:
Probeer je teugels kort te houden. Dan zijn je handen stiller en raak je ook minder snel uit balans. (heb ik vanmiddag nog geleerd)

Het is totaal niet de bedoeling dat je jezelf in balans houdt met de teugels! Zonder teugels moet je je handen gewoon op dezelfde plek kunnen houden en je houding moet hetzelfde blijven.

Schouders, ellebogen, heupen en hakken op 1 lijn houden, dan komt de rest vaak vanzelf wel. Laat de instructrice naar je houding kijken, vaak is er al iets mis met de beenhouding, waardoor alles verkeerd gaat.

Redbull__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:37

ik zou zeggen: zitlessen nemen! beugels uit en de houding aannemen die je ook aanneemt mét beugels.
dus zitten op je kont, schouders ontspannen, holle rug maken, boven armen netjes naast je lichaam, en tiieten naar voren! *D
probeer je hakken uit te drukken en je onderbenen ontspannen te laten hangen, aandraven en dan proberen licht te rijden.
als je dit doet zul je merken dat je je bekken naar voren moet brengen

ik heb dit probleem ook gehad en deed staan-zit via de beugels, dus ik duwde mezelf omhoog via de beugels.
als je lichtrijden op je zit onder de knie hebt dmv. zonder beugels licht te rijden, hou je je handen en benen automatisch stiller doordat je rijd vanuit je zit.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 07:47

Mischien idd eens aan de longe zodat je je alleen op je houding hoeft te concentreren, en dan zonder beugels en evenwichts oefeningen doen op t paard
ik rij nog niet zolang dus mischien slaat mijn antwoord nergens op, maar voor mij hielp het wel om meer evenwicht te krijgen en dus ook beter te zitten :D

Senna___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:12

ontspan, ga mee met de beweging en oefenen oefenen oefenen,

Ik wel eens gereden met een lege chipszak tussen mijn knieën en het zadel,
maar dit verhelpt natuurlijk niet het probleem met je handen dat komt vanzelf wel..
Verder zou je is kunnen proberen om zonder zadel te rijden, dan is het met zadel natuurlijk wel een stuk gemakkelijker!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:24

Zoals gezegd is zitles nemen, of een keer een lesje Centered Riding?
Wat ik ook zou doen is proberen om je beugels een gaatje langer of korter te doen om het wiebelen te verhelpen. Verder is het inderdaad een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen.
Succes!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:38

Nou ben het wel met de meeste voorgaande tips eens ik zou idd gaan beginnen met zitlessen maar dan wel op een paard wat heel makkelijk zit want ik denk dat je je spieren gewoon een beetje verkeerd gebruikt op het verkeerde moment aanspand en dan is het volgen van je paard erg lastig .
je moet het eigenlijk zo zien je lichaam bestaat uit een hoop blokjes boven op elkaar gestappeld en alleen als je die netjes stappelt dan kan je makkelijk zitten en is het voor jou en je paard makkelijk om te rijden.
zoek iemand die je gewoon super goed op je gemak steld en aan de ontspanning werkt en probeer dat uit te bouwen tot het onspannen gaat in stap .
daarna de draf hetzelfde doen stukje proberen maar als je het te moeilijk vind weer even stoppen en als je weer ontspannen bent weer verder gaan. en zo stapje voor stapje opbouwen

Ik zou wel gewoon doorzetten hoor want het gaat bij de een sneller als de ander maar het zegt soms niks over het eind resultaat

sterkte ermee

groetjes nanny

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:18

hallo! Ik zou zeggen: hoort allemaal bij het leren paardrijden... Heel geconcentreerd blijven oefenen onder hele goede begeleiding/instructie. Goed paardrijden is nou eenmaal verschrikkelijk moeilijk! Je zal zien, dat als je dit hebt opgelost er weer andere dingen komen waar je heel hard aan moet werken. Het feit dat je zelf ziet waar het minder goed gaat, zegt dat je goed bezig bent! :D Lekker doorgaan, en alle tips die gegeven zijn klinken goed. Zitlessen aan de longe heeft mij altijd erg goed geholpen. SUCCES!

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:06

ik had vroeger ook zo'n een probleem.
mijn instructrice heeft me dan een zweep achter men rug en tussen men armen door gegeven
zo kan je je handen niet meer naarvoren doen maar hou je ze altyd op de plek.

zo ga je ook rechte zitten.

wat voeten betreft: heb ik geleerd eerst zonder beugels te rijden.. en dan telkens tipje erin. :p :p

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:13

inderdaad blijven oefenen! Zitlessen, zonder beugels allemaal goede oplossingen. Mocht dat niet uitkomen kun je ook gewoon even het zadel vastpakken aan de voorkant.. Zijn je handen even één zorg minder. Dan kun je concentreren op benen, voeten etc. Bovendien stoor je je paard dan niet. Is wat lastig sturen maar aan een longe of een braaf manegepaard kan dat prima.

Wendy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 08:26

Een beugelriem rond de hals doen vindt ik ook een goeie oplossing om je handen stil te kunnen houden. Misschien kan je eens proberen je beugels een gaatje korter te maken? Als je beugels wat korter zijn is het nl makkelijker om op je voeten te blijven duwen, je voeten nr voor te houden en dus wordt je onderbeen stiller...

Succes!