paard of ruiter help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

paard of ruiter help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 04:43

hoi allemaal

Ik zit met een probleem denk ik.
Ik heb een 16 jarige vosmerrie en ze is inmiddels ruim een jaar weer bij me. Ik heb haar eerder gehad( 4 jaar), maar wegens verhuizing moest ik haar verkopen, toen kwam ze bij iemand die paarden doorreed en verkocht ( ze was toen al moeilijk geval), de eerste 3 mnd heeft ze van 4 eigenaren ( d8 ik) gewisseld en toen kwam ze bij een meisje die haar 2 jaar heeft gehouden. Daar raakte ik mee bevriend want toevallig stond ze in de buurt waar ik naar toe verhuisd :D. Maar goed nu heb ik haar terug.
En heb ik ( denk ik ) bijna alles gedaan wat ik voor haar kan doen.
Osteopaten aantal keer, die zegt dat eigenlijk alles nu ok is, nieuw zadel aangepast op haar. heb lessen rechtrichten gedaan, Ging tijdje ietsje beter maar niet echt veel vooruitgang. En vond de manier niet echt mijn ding.

Het probleem is dat ze niet wil ontspannen in met rijden ja soms enkele meters en dan schrik plotseling ( van de domste dingen)
achter in de rijbak staan balen met kuil zit een 'enge' hoek. Ik heb soms dagen dat ik acherin een klein hoekje op volte rij :?
En dat ze nog eens superactief is.
Als ik haar rijd probeer ik haar zoveel mogelijk over haar rug te laten lopen dus lang en laag. Ze treed ook vaak niet genoeg onder. Met dat ze staart zweept ( doet ze al jaren) osteopate verklaring het is er gewoon in gaan zitten, want blokkades etc zitten er niet meer.
Ze houdt sinds kort links erg vast. Ik laat zelf links los en hou me meer bezig met rechts dan vaak verdeeld ze druk wel. Ik rijd ook vaak 8jes. Maar ik kan dus niet door die enge hoek.
Ik heb ook al eens gevraagd aan mensen of ik soms te lomp ben aangezien mijn paard erg gevoelig is, of dat ik onrustig zit maar dat is het niet. En heb zelf ook menig paard doorgereden dus echt slecht rijden kan ik dan toch ook niet???
Binnenkort ga ik wel lessen. Moet nog ingepland worden.
Ik heb wel zomaar een vermoeden dat dit paard vroeger( voordat ze de 1e keer bij mij was) onfair behandeld is, als ik zweep of sporen erbij pak dan kan ik beter stoppen.

Nou ben benieuwd naar jullie reacties, ik word en nl zelf een beetje wanhopig van.
Ik zou zo graag wedstrijdjes willen doen en gewoon fijn kunnen rijden. Ga me aub niet vertellen dat ik haar moet verkopen omdat het niks word ( dat heb ik vaker gehoord ) en heb er niet voor niks terug genomen ( zit een verhaal achter).
Tips trucs vragen etc mag allemaal
als je me maar kan helpen :D :D ( of misschien vind je leuk een moeilijk paard te rijden of ons gewoon samen te helpen)

gr marielle

midgie

Re: paard of ruiter help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 08:49

Het is wel mogelijk om haar weer plezier en zonder spanning te leren rijden, maar dat heeft wel tijd en geduld nodig, je zal zelf een hoop moeten leren en een hoop moeten loslaten.

Bij mij heeft de academische rijkunst me erg geholpen met mijn paardje wat in de bak altijd ene gevecht met me aan ging en nooit kon ontspannen, de fout logt als het niets lichamelijk is vaak toch bij de ruiter, ik ben een hele andere techniek gaan gebruiken en mijn paardje/tinker, kan zowaar nu ik een half jaar bezig ben stappen in de bak.
Ik ben al heel lang bezig met het freestyle systeem en daar is ze al heel erg van verbeterd in mijn band met haar, maar ik miste zelf de techniek om haar ook onder het zadel rustig te krijgen.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staan instructrices die op deze wijze werken, vaak hebben ze ook een freestyle opleiding , want die combi is wel heel erg fijn.
Maar je moet wel geduld hebben , want in 1 les zul je dit niet voor mekaar krijgen, je moet aan je zelf gaan werken en leren je paard te trainen op een goeie manier , heel belangrijk is dat er een goeie basis is , misschien is dat voor jou wel even helemaal terug , naar b.v los werk en dubbelen lijnen enz, ik zou zeggen verdiep je eens in die methode, misschien is het wel wat voor jou en je paard om de laatste jaren dat jullie samen zijn , beide plezier in het werk te hebben, verkopen moet je zeker niet en de truc is dat jij weet wat en hoe je het moet oplossen en jezelf en je paard verbeteren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:05

Is er wel eens gedacht aan de hormoonhuishouding? Sommige merrie's kunnen daar heel moeilijk door worden.
Je zou ook eens kunnen kijken of er iets is waardoor ze in de omgang wat rustiger word.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 15:49

Zoals wat en waar zou ik dan naar kunnen kijken

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:11

heb je steeds de zelfde ostheo erbij gehad? Het wil nog wel eens gebeuren dat een paard kleine pijntjes krijgt naar het behandelen die door de zelfde ostheo niet meer worden behandeld. Een frisse blik kan soms apparte uitslagen geven, misschien heeft ze toch nog wat vast zitten waardoor ze dus gaat vast houden etc.
En ja sommige merries kunnen erg down en geirriteerd raken van de
hormonen

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:12

Probeer goede begeleiding te vinden. Iemand die je kan helpen met rijden.
Probeer hem voor de 'enge' hoek, iets in te buigen naar binnen en net te doen of je het wijken inzet door m met je binnenbeen de hoek in te drukken. Verder zelf niet anders gaan zitten of anders gaan rijden. Hoe meer jij je druk maakt om die hoek, hoe erger het wordt waarschijnlijk.
Rij anders een keer een paar dagen bewust niet door die hoek. En na een paar dagen rij je m er gewoon een keer door heen. Wie weet wat er dan gebeurd. Zo'n trucje kan heel verrassend effect hebben...

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:34

Dat heb ik al geprobeerd en wat ik ook nog wel eens doe is in die hoek halthouden als zij rustig is weer wegstappen en belonen.
Dat helpt ook wel, en als ik dan de volgende keer weer kom of 2e 3e ker dan schiet ze weer weg. ik rijd daar volgens mij ook niet anders, maar ik moet ook begeleiding krijgen.
Ik ben er eigenlijk beetje zat van, wou altijd wedstrijden doen
zit er nu niet in of misshien ooooit ? :S wie zal zeggen

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:35

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

balonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:48

probeer niet te veel aan de teugels te zitten en NIET teveel te sturen .. helpt heel erg!

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:14

balonneke schreef:
probeer niet te veel aan de teugels te zitten en NIET teveel te sturen .. helpt heel erg!

idd zal ik ook doen