Fjord struikelt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Fjord struikelt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:26

Hallo!

Ik heb mijn fjorden merrie nu 7 maanden ongeveer.
Sinds 3 maanden ongeveer staan we op een nieuwe stal..
Sinds we op deze stal zijn struikeld ze erg vaak onder het rijden... := Tis ook niet een erg fijne binnenbak..
maar toch vind ik het vreemd, andere paarden daar op stal hebben dit namenlijk niet zo erg.
Meestal voel ik het wel aan als ze struikelen gaat..Ze word dan zwaarder in de hand,en struikeld..ze schrikt hier zelf ook altjid best wel van en maakt dan een sprintje.
Ze doet dit ALLEEN in de draf.. in stap en galop is er niets aan de hand.
Hebben jullie misschien een idee wat dit zijn kan, en hoe ik het eventueel verhelpen kan? :)

Groetjes Lisa.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:28

Struikelen kan een symptoom zijn van problemen in haar wervelkolom. Laat eens een chiropractor bij haar kijken. Ik weet eventueel wel een goede in Midden-Nederland (omgeving Amersfoort), maar ze komt ook buiten die regio.

En let altijd goed op de bodem van een bak. Ik ken helaas diverse bakken met rotbodems, die echt de pest voor je paard zijn. :\

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:29

Zou je me misschien willen pb'en wie dat is? :) Dan kan ik eens kijken.. ;)
Edit: Ja het is echt een rotbodem! Hij is ook ongelijk, dus de bodem is ook niet echt bevordelijk voor de benen.. Maar als het goed is komt er binnenkort een nieuwe bodem in!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:33

Voila....... ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:23

Mischien tilt ze haar benen niet genoeg op?
Ik zou eens gaan oefenen, met balkjes en cavaletti's :D

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:17

Bekent probleem. Ik heb van de week les gehad met mijn fjord want die deed het ook heel erg. Bij mij was het probleem het kontakt met de mond. Op een of andere manier was het kontakt niet goed omdat ik (onbewust) de teugels teveel los liet. Hierdoor ging ze hangen en ging ze struikelen. Nu ik les heb gehad en erop gewezen ben dat ik beter kontakt moet houden struikeld ze ook niet meer.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:18

charlotte1 schreef:
Bekent probleem. Ik heb van de week les gehad met mijn fjord want die deed het ook heel erg. Bij mij was het probleem het kontakt met de mond. Op een of andere manier was het kontakt niet goed omdat ik (onbewust) de teugels teveel los liet. Hierdoor ging ze hangen en ging ze struikelen. Nu ik les heb gehad en erop gewezen ben dat ik beter kontakt moet houden struikeld ze ook niet meer.

Ik moet ook meer overgangen rijden zodat haar achterhand meer mee gaat doen.

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:22

Kan o.a. voortkomen uit rugproblemen...
Niet genoeg aan het been..
Zwakke benen of een pees 'probleem'

Dus helaas zijn er meerdere optie's waardoor dit kan komen, nu aan jou om dat uit te zoeken.
Veel succes iig!

xLiezel

Re: Fjord struikelt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 00:49

Bedankt iedereen voor de tips en waar het eventueel door kan komen! ;)
In Januari komt er een gyropractor bij Ranouska, dus ben benieuwd of zij iets voelen kan en of het struikelen daar door zou kunne komen eventueel! :)

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:24

Ik lees mee... Renando 19jaar struikeld steeds met de voorbenen en sleept met de achterbenen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:13

Uiteraard moet je steeds altijd kijken of er niks medisch mis is met je paard.
Maar persoonlijk zou ik in eerste instantie zeggen , kijk eerst naar je eigen rijstijl; zoek eerst het probleem bij jezelf, en wijs niet dadelijk naar de slechte bodem in de piste, los of harder zand, nee probeer rijtechnisch gewoon beter te rijden, en in 98% v/d gevallen is het dan al dadelijk een heel stuk opgelost.
Paarden lopen van nature op de voorhand, als ze bereden worden wordt dat probleem alleen maar groter ( meer gewicht op de voorhand) als je er dus rijtechisch beter mee zou gaan rijden, als je er zou in lukken die achterhand dus meer onder te gaan rijden , is je probleem dus al een heel stuk opgelost.

Senna___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 04:07

aeolusnr1 schreef:
Uiteraard moet je steeds altijd kijken of er niks medisch mis is met je paard.
Maar persoonlijk zou ik in eerste instantie zeggen , kijk eerst naar je eigen rijstijl; zoek eerst het probleem bij jezelf, en wijs niet dadelijk naar de slechte bodem in de piste, los of harder zand, nee probeer rijtechnisch gewoon beter te rijden, en in 98% v/d gevallen is het dan al dadelijk een heel stuk opgelost.
Paarden lopen van nature op de voorhand, als ze bereden worden wordt dat probleem alleen maar groter ( meer gewicht op de voorhand) als je er dus rijtechisch beter mee zou gaan rijden, als je er zou in lukken die achterhand dus meer onder te gaan rijden , is je probleem dus al een heel stuk opgelost.

Inderdaad altijd eerst naar jezelf kijken!
Laat je het beestje wel goed doorlopen, goed contact blijven houden met de mond is zeer van belang.
Zo kun je als ie struikelt hem ook meestal goed opvangen.

Verder zou ik hem ook wat balkjes lopen iets harder laten werken, zodat hij op blijft letten.

bruintjebobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 05:00

Hoe oud is de fjord? Bij jonge paarden kan het weleens balans probleem zijn dat ze af en toe struikelen.
Heb je van hem bij de aankoop foto's laten maken?

Je ziet nl erg vaak bij paarden met hoefkatrol(-ontsteking) dat deze vaker struikelen. Deze paarden willen liever niet op de achterkant van de hoef landen, omdat er dan de meeste spanning op de pees komt dus proberen ze op de voorkant van de hoef te landen. Hierdoor steken ze zeg maar de punt van de hoef te veel in het zand en struikelen vaker.

Het kan ook aan de stand en lengte van zijn hoeven liggen. Gaat hij meer struikelen als weer tijd is om de hoefsmid te bellen?

Ik zou er zelf eerst heel zeker van willen zijn dat paard zo helemaal gezond is, voordat je het rijtechnische probeerd op te lossen.
Je kan bv bij die mobiele rontgenologische onderzoeken (die mensen komen aan huis je paard keuren) vragen of ze even paar fototjes van zijn voorbenen kunnen maken als ze toch ergens in de buurt zijn. Dat zijn zeker de kosten niet!! 10euro per foto.

Succes ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:16

Het kan idd veel oorzaken hebben, van doorbloedig tot niet zo bewust van de voeten. Dingen waar je eens naar kunt kijken is het tempo waarin je rijdt (te rennerig en te weinig activiteit van achter uit), balans, oplettendheid, verschil met/zonder zadel/onbelast aan de longe.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:02

t kan ook iets simpels zijn als te lange hoeven, is de hoefsmid niet nodig binnenkort?

succes/sterkte ermee iig.

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:56

ik heb het ook weleens gehad met een poownie op de manege, ze zette van achter haar benen te ver naar binnen toe op een of andere manier, en toen struikelde ze ook. Maar toen zakte ze ook door haar been, maar gelukkig was er niks aan de hand, iig succes ermee! :D

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:23

Heej,
Ik rijd ook een Fjord en die doet dat ook.
Hij loopt te veel op de voorhand en gaat daardoor soms hangen.
En dan 'valt' ie voorover...Gelukkig voel ik het wel aankomen en kan ik hem goed opvangen maar het is niet fijn. Ik heb het ook al bij andere, vooral Fjorden gezien. Tijdens Horse Event (bij het onderdeel Fjorden) deden ze het ook. Zelfs bij een meisje dat hoog in de sport rijdt. Ik heb haar gevraagd wat ze daaraan doet maar ze zij dat hij dat nooit deed. Alleen nu. Dat vondt ik een beetje raar maargoed....
Misschien hebben Fjorden er meer aanleg voor? Ik heb geen idee..
Mocht je een goede oplossing hebben gevonden of goede tips hebben gekregen, wil je dan even een berichtje sturen?
Succes,
Groetjes Marja

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:54

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 24-12-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:21

ik reed eerst ook p een fjordje die struikelde maar toen ik est meer been gaf deed ze het niet meer.

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:25

Mijn fjord struikelt ook heel snel, alleen als ik hem goed door laat lopen doet hij het niet. Het kan idd ook andere oorzaken hebben maar ik weet wel dawt het heel irritant kan zijn :j

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 18:30

Over 3 weken komt de ostheopaat haar controleren! :) Die is vandaag ook bij een stalgenootje van mij geweest.. Ben erg tevreden over hem! Dus even kijken wat daar uit komt. ;) Verder krijg ik ook weer les! Dat zal ook waarschijnlijk een hele hoop helpen. :)

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:15

Nouja, hopen dat dat helpt dan! :)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:28

als jij het al aanvoelt is het des te makkelijker op te lossen. drijf haar dan wat extra aan zodat ze goed op haar eigen benen blijft lopen (fijn voorwaarts houden dus)
en verder zijn hier dacht ik al meer tips gegeven dus dat komt mooi uit :)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:36

@ Delfa : Ja dat doe ik meestal ook al.. :j zodra ik het aanvoel zeg ik altijd tegen der "Lét op!" En geef der wat extra been.. :j