sportpaarden, hoe vaak train je ze per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

sportpaarden, hoe vaak train je ze per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 14:18

Mijn merrie is 13 jaar en loopt M2. Ik reed (nouja 'deed er iets mee') haar eerder eigenlijk altijd 6 x in de week. Geen 6 keer een vol uur hoor, en aardig wat afwisseling (aan de longe met touwtjes of pessoa, stukkie over t zandpad, sprongetje) Daarnaast gaat ze na het werk 10-15 minuten in de stapmolen (harde ondergrond), goed voor de peesjes, en zo weet ik zeker dat ze goed uitstapt (onder het zadel blijft ze soms hyper doen)
Ze loopt op een dag ongeveer 7 uur in de wei.

Ik kom er nu niet meer aan toe om haar bijna iedere dag te trainen. En op zich heb ik zoiets, ze komt lekker buiten, en hóeft ook niet persé iedere dag aan het werk, toch? Hoe vaak vinden jullie dat er getraind moet worden om het paard in conditie te houden?
Swinters start ik trouwens erg weinig, hooguit een keer een oefenparcours ofzo.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:23

Mijn paardje was is ook M2 en die reed ik zeker in de winter ook zes dagen in de week en één dag in de week ging ik met haar stappen of gooide ik haar nog even los, maar dat kwam ook, omdat de paddocks waar ze toen in stond iets groter was dan haar stal dus ze kon ook niet echt haar energie kwijt!
Gelukkig sta ik daar niet meer! In de zomer reed ik dan zeker 5 dagen in de week en ik reed echt nooit langer dan een uur misschien alleen met mijn les.

Ik heb nu een paardje die is L klaar alleen die is pas vier dus die rijd ik drie a vier dagen in de week en dan meestal niet langer dan een half uur en als ik een uur rij dan meestal met heel veel stappen tussendoor.

Mijn merrie was in de tijd dat we op concour gingen een jaar of zes a zeven.

cheyentic

Re: sportpaarden, hoe vaak train je ze per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:24

mijn paardje ben ik aant klaarstomen voor het Z2. we trainen 3xper week dressuur en 3x per week gaan we lekker te bos in. Van de 3x rij ik meestal 2x intensief en de andere keer puur alleen of ontspanning en loshouden

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:27

Ik ben nog niet gestart, maar startkaart is aangevraagd!
Maar ik rijd dan op B niveau, ik rijd 4/5 x in de week èn ze krijgt iedere dag een schep brok en een flinke plak hooi!
Ze gaat tussen 7 en 9 uur `s avonds in de stal.
En om 8 uur en soms om 11 uur is verschillend er weer uit!
Meestal doe ik het in het weekend als ik er ben, rond half 11.
En door de weeks om 8 uur!

Ik vind dat je pony minimaal 1 dag in de week een rust dagje moet hebben. En je moet afwisselen. En dat ze wel veel langer dan 7 uur in de wei mogen staat maar dat is jou keuze!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:28

Met mijn paard is het ook de bedoeling om de sport in te komen, zittenn u op B+5 na 2 wedstrijden.
Ik heb 3 keer in de week les, 1 keer springles, 1 keer priveles en een verenigingsles dressuur.
Daarnaast rijdt mijn instructrice hem 1 keer in de week, en ik doe dr ook nog de andere 2 keren.
1 keer heeft ze sowieso vrij, en de andere doe ik wat leuks, de weg op, paddock weet ik het wat...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:28

Ik start ook M2 en het lukt mij met fulltime stage (ben aan het bokken onder werktijd :+ ) ook niet om elke dag wat te doen. En al had ik die tijd wel, dan zou ik nog niet elke dag rijden.

Als ze een redelijke basisconditie hebben, is er niet veel training nodig om dit op peil te houden, zeker niet als ze ook buiten staan.

Ze staan bij ons ook een aantal uur buiten. De ene keer is dat 10 uur en de andere keer 7 uur, maar het is in elk geval een vrij groot deel van de dag. In de lente gaan ze weer 24/7 naar buiten.

En ik rijd gemiddeld 5 keer per week. Springles op de club, dressuurles op de club, in het weekend naar het bos, doordeweeks een keer 20 minuten licht dressuurwerk en dan vaak nog een dag dat ik 's avonds 15 minuten in de berm 'rijd' naast een fietspad. (Je moet wat als je geen bak hebt, geen longeermogelijkheid hebt en de bakken van de rijvereniging bezet zijn...) Privéles heb ik niet.

Ik kan het eigenlijk geen training noemen, meer beweging geven. Maar het is voldoende om normaal M2 mee te kunnen rijden.

Mijn pony kon in de Z1 nog af met veel minder trainen, maar die had van zichzelf wel een betere basisconditie en meer doorzettingsvermogen dan mijn ruin.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 02-12-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:31

Als je met trainen wat wilt bereiken, zou je minstens drie keer per week gericht moeten trainen.
Daarnaast kan je het inderdaad afwisselen met andere dingen, zolang die maar wel elke dag beweging krijgt.
Ik reed (tijdelijk paardloos) een paard meestal 6 keer per week. 1 dag was een vrije dag. Maar in principe zou je het met die drie keer per week trainen moeten kunnen redden.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:08

Gadget staat 24/7 buiten in een actiefstal, meestal wordt hij zo'n 4/5 keer per week dressuurmatig getraind, een keer gelongeerd en een keer naar buiten. Het is niet erg als hij eens een dagje blijft staan, omdat hij altijd buiten staat en dus niet snel stijf wordt. Maar ik vind hem persoonlijk het fijnst als er dagelijks wat mee wordt gedaan.

paardje1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:51

Ik heb voor mijn 2 paarden een weekschema.
- ze worden 1x in de week gereden door mijn trainer
- 1x in de week 1u les
- 1x in de week goed doorrijden (45 min)
- 1x in de week losjes en ontspannen rijden (20 min)
- 1x in de week 'afwisselproject' (cavaletti, springen, wandelen, stapmolen, aan de longe zonder bijzet...)
- 1x in de week longeren met bijzetteugel
- 1x in de week rustdag

Hiermee lukt het wel goed! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:55

Met "de laatste" reed ik tot en met de m1 heel weinig. Vaak maar 3 x per week en vaak nog minder :D
Bij de M2 kregen we problemen met de conditie en zijn we gaan trainen zo'n 5 x per week. In de zomer meestal weer vrij 8-)

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:07

Ik rijd nog geen wedstrijden met mijn paard maar we zijn er wel voor aan het trainen.
Als alles meezit (het weer, mijn werk etc) dan trainen we twee (soms drie) keer per week in de bak. En één keer per week een buitenrit (dan trainen we ook maar dan lekker rechtuit door het bos). Ik heb eens per twee weken les
En dan nog één keer per week aan de longe met touwtjes of chambon. Dit schema is een streven, het lukt helaas niet elke week :o .
Maar hij doet dus maximaal vier dagen per week iets en dat werkt voor hem perfect. Zo raakt hij niet afgestompt of overwerkt en bouwt hij wel spieren en conditie op. Hij staat verder dagelijks de hele dag op de wei en daar geeft hij zichzelf ook beweging ;-)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:40

Volgens mij verschilt het per paard.

Als mijn paard niet 6x per week loopt, ga ik niet voor mijn lol dressuren. Ik ben momenteel heel druk met afstuderen, dus nu loopt hij 3/4 x per week. Aangezien mijn geduld niet optimaal is op het moment, houd ik het nu bij bossen,longeren en 1 x per week springles. Hij staat overigens 24/7 buiten met schuilstal, dus beweging genoeg. Hij verveelt zich wel behoorlijk, dus de shetlanders en mijn tussenomheiningen zijn regelmatig de sjaak :o

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 16:45

Ik denk dat het ook veel met leeftijd te maken heeft. Ik heb nu een 3jarige van 1.72m, daar rijd ik meestal 3 keer per week op, soms 4, en 1 dag per week longeer ik haar.
Het paardje hiervoor daar reed ik 6 keer per week op, waarvan 1 x springen, 1x een buitenrit, 2 keer ontspannend laten lopen en 2 keer intensief trainen.

Zodra die 3jarige wat ouder en sterker is ga ik ook met haar veel afwisseling doen. springen, buiten ritten / naar het bos of strand gaan. Maar ik vind 5 - 6 keer per week op een volwassen paard rijden genoeg hoor.

Moet er overigens wel bij vermelden dat ze iedere dag uren buitenstaan, behalve als het plenst van de regen

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:59

Ik kan niet zeggen hoe vaak ik een sportpaard per week train. Het paard geeft zelf aan wat nodig is en wat hij die dag aan kan. Als het een dag super gaat weet je eigenlijk wel dat het de volgende dag iets stugger zal gaan. Je hebt de keus doorrijden ( niet als je de volgende dag een wedstrijd hebt) longe, los, even lekker een buiten rit. Maar een dag helemaal niks doen is er niet bij tenzij de weersomstandigheden zo slecht zijn dat bewegen kwader is dan een dag vrij.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:11

Dit is het schema van mij en me pony:
- 1x 1,5 uur intensief dressuur
- 1x 1 uur intensief dressuur
- 1x 1,5 uur intensief springen
- 1x 30 min. longeren bijgezet
- 1x vrije dag

Soms elke week maar meestal om de week op zaterdag wedsrtijd.
1 a 2 x per maand naar het bos en dan 2 a 3 uur rijden met veel afwissleing in de gangen en altijd ff crossen een keer.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:24

Vind persoonlijk erg veel 1,5 uur intensief rijden..

Ik bekijk het altijd per dag. Als ze donderdag "goed" heeft gereden, rij ik vrijdag gewoon +- een half uurtje lekker ontspannen..
Vooral afwisseling. Zelf heb ik het geluk, dat paardje nu in de winter +- 4 uur buiten staan, afhankelijk van het weer. Als dat niet zo was, heb je hem alleen maar uit de stal voor het rijden om daarna weer terug gezet te worden.. Lijkt mij niks..

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:27

Met mijn paard rijd ik M2 dressuur,

1x per week heb ik een uur priveles
1x per week rijd ik bij de vereniging een uur groepsles (1x per maand springen, 3x dressuur)
2 of 3 x per week zelf 3 kwartier tot een uur dressuur
1 of 2 rustdagen (af en toe een buitenrit)
2x per maand wedstrijd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:28

Ik probeer 7 dgn in de week te rijden, maar dat lukt niet altijd.
Van al die keren probeer ik te streven naar 3-4x serieuze training. De andere dagen rijden we een buitenrit of een lichte training.
Ik merk aan mijn huidige paard dat hij het prettig vind om iedere dag aan het werk te gaan. Zeker in de zomerdag wil hij iedere dag het erf af, als ik hem een dag laat staan is hij de dag erna wat gepikeerd. En dan hoef ik hem echt niet elke dag aan het werk te zetten, een stapritje is ook al prima, als hij maar mee mag.
(L2-ohz en samengesteld mennen)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:41

toen ik urissa nog reed (ook op wedstrijden L2) reed ik meestal 4x per week. uiteraard kwam ze elke dag lekker op de wei.

wel vind ik het per paard heel erg verschillend, het ene paard moet je elke dag op gaan zitten om ze fijn te houden en de andere doet het juist weer beter of 3 a 4 keer per week rijden.

heb zelfs een tijdje gehad dat ik maar 2x per week kon rijden omdat ik door de week op kamers zat. toen startte ik ook gewoon met haar. wel werd ze dan door de week zo ongeveer 2x door de eigenaar gelongeerd aan dubbele lijnen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:43

_Pat_ schreef:
Vind persoonlijk erg veel 1,5 uur intensief rijden..

Ik bekijk het altijd per dag. Als ze donderdag "goed" heeft gereden, rij ik vrijdag gewoon +- een half uurtje lekker ontspannen..
Vooral afwisseling. Zelf heb ik het geluk, dat paardje nu in de winter +- 4 uur buiten staan, afhankelijk van het weer. Als dat niet zo was, heb je hem alleen maar uit de stal voor het rijden om daarna weer terug gezet te worden.. Lijkt mij niks..

Maar 4 uur buiten is toch ook vrij weinig? Of heb je geen andere mogelijkheden ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:47

4 uur buiten is niet heel erg veel, maar veel stallen hebben geen mogelijkheid om ze met dit pokkeweer in de winter langer buiten te hebben.
en het is natuurlijk een stuk beter dan helemaal niet buiten ;)

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:48

Bambi_ schreef:
Met mijn paard rijd ik M2 dressuur,

1x per week heb ik een uur priveles
1x per week rijd ik bij de vereniging een uur groepsles (1x per maand springen, 3x dressuur)
2 of 3 x per week zelf 3 kwartier tot een uur dressuur
1 of 2 rustdagen (af en toe een buitenrit)
2x per maand wedstrijd

Wat doe je op de rustdagen?
Minder voer?
Wel eens aan maandagziekte gedacht?

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:54

Ik doe altijd maar net waar ik zin in heb en tijd voor heb..
Meestal zo'n 3x per week in de bak en verder waar ik zin in heb. Bos in, longeren, in molen..
Ze moet eigenlijk wel elke dag wat doen (stappen), aangezien ze artrose heeft.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:02

mijn paard loopt ook niet iedere dag en heeft M2 gelopen en de laatste jaren loopt ie minder komt wel iedere dag de stal uit 30 min in de molen iedere dag 3x rij ik zelf en 2 dagen heb ik iemand anders maar als ik niet rij word hij gewoon gelongeerd of losgelaten. je hoeft zelf echt niet iedere dag te rijden hoor denk aan je zelf misaschien wegens een slechte buitenbak of paddock dat het niet iedere dag kan maar raad je aan de stapmolen is ze uit de box krijgt ze beweging en kun jij ook even iets anders doen b.v werken of huiswerk maken.
ligrt eraan hoe je paard erop reageerd als ze normaal gevoerd blijft worden die van mij krijgt altijd hetzelfde aangezien die snel invalt. gewoon kijken hoe je paardje erop reageerd

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:04

Ik heb nu in 2 weken maar 1 kwartier gereden..
Weg naar de bak toe was afgesloten, nu niet meer maar ik kan alsnog alleen maar op dinsdag gaan rijden omdat ik de andere dagen op school zit of werk en dan is het te donker om nog over de weg te kunnen :\

Hij staat wel de hele dag buiten, dus ik hoop dat als ik er weer op ga zitten ik er niet gelijk af gelanceerd wordt.
Opstappen was sinds ik hem heb al een probleem, dat ging juist alleen maar beter maarja.. kan ik straks weer opnieuw beginnen