Met ups en downs ontspanning/spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Met ups en downs ontspanning/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:26

Ondanks dat ik een goede instructie heb, blijf ik bij tijd en wijle tegen een probleem aanlopen. Mijn merrie kan tijdens wedstrijden kijkerig en gespannen zijn. Dit heeft mede te maken met het feit dat ze zo graag haar best doet en al voor je gaat denken. Ze wordt loperig en zet zich vast in nek- en kaakgewricht. De proef rond gaat goed, door goed te ontspannen en veel 'braaf' te zeggen. Het vervelende is dat zij na een wedstrijddag, waar ze dus eigenlijk continue onder mij vandaan wil lopen, dit thuis in de training ook doet.

Ze heeft enorm veel looplust. Bij het been geven, reageert ze alert. Echter, ik kan het aan de voorkant niet opvangen. Ze loopt door mijn hand heen en wordt loperig. Dit versterkt elkaar met als resultaat een loperig gespannen paard met vaste kaak en nekspieren en een teleurgestelde ruiter. Ze reageert niet meer op ophouding met zit, dus kom ik met hand in, wat niet altijd goed is. Het ene gaat het andere versterken.
Ik heb al vele tips gehad en al diverse instructeurs, die het allemaal op een andere manier willen oplossen. Helaas heb ik nog geen blijvende oplossing kunnen vinden. Behalve zelf regelmatig (zit)les te nemen en heel bewust paardrijden.
Wie heeft deze ervaring nog meer. Ik ben benieuwd naar reacties.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:28

Misschien een suffe gedachte (en vast al geprobeerd... ):
Maar helpt het misschien om de dag na een wedstrijd ipv te rijden te longeren?

Heb ook een kijkerig en gespannen paard op wedstrijd, maar die is (daardoor) de dag na wedstrijd eigenlijk altijd moe :D

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 20:33

Nexus schreef:
Misschien een suffe gedachte (en vast al geprobeerd... ):
Maar helpt het misschien om de dag na een wedstrijd ipv te rijden te longeren?

Heb ook een kijkerig en gespannen paard op wedstrijd, maar die is (daardoor) de dag na wedstrijd eigenlijk altijd moe :D

Het ligt niet aan de dag na de wedstrijd. Er kan ook 3 dagen tussen zitten. Het lijkt of de laatste herinnering weer opleeft en ik weer begin waar ik de vorige keer ben gestopt. Heel frustrerend soms. Ook heel fijn in periodes dat ze goed loopt :D .

chrisje_83

Re: Met ups en downs ontspanning/spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:24

Je geeft dus zelf het antwoord al.... Je gaat zelf verder met de spanning die je opgebouwd hebt. Probeer dus voor jezelf eens wat anders te doen. Ga dus inderdaad longeren of op buitenrit. Zorg dat er geen spanning op zit. De dagen erna gewoon alleen basiswerk doen, zonder spanning en frustratie.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 08:40

chrisje_83 schreef:
Je geeft dus zelf het antwoord al.... Je gaat zelf verder met de spanning die je opgebouwd hebt. Probeer dus voor jezelf eens wat anders te doen. Ga dus inderdaad longeren of op buitenrit. Zorg dat er geen spanning op zit. De dagen erna gewoon alleen basiswerk doen, zonder spanning en frustratie.

Dat is het antwoord wat ik zelf ook zou geven en dus ook altijd doe. Een dag rust, lekker tuttelen, voorwaarts neerwaarts rijden. Kortom op onstpanning, maar zodra ik er op zit gaat de loopknop al weer aan en ben ik al weer bezig om terug te rijden.
Het probleem zit hem dus in het niet onder mij willen lopen. Zodra het moeilijk wordt of spanning komt, valt ze in dit gedrag terug. Ook voordat we wedstrijden gingen rijden. Ik laat haar iig binnenkort weer nakijken door chiropractor, want het is een sensibele merrie. Kijken of alles nog op zijn plek zit.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:28

Ik heb precies zo'n paard!
Heb hem nu bijna een jaar en ben nog steeds geen wedstrijden gestart ;)
Maar dat had ik kunnen weten toen ik hem kocht.
Maar hij is ook gigantisch loperig en af en toe echt moeilijk rustig te krijgen in z'n hoofdje.
Ik heb hem een poos terug alleen maar op ontspanning gereden en niets gevraagd van hem om hem rustig te krijgen. Dit heb ik 2 weken ofzo gedaan.
Ik deed dat door mijn handen redelijk hoog te houden en naast elkaar. Zodra hij ging rennen bracht ik mijn handen omhoog en maakte ik me zo zwaar mogelijk. Als hij terug kwam ontspande ik weer en bracht ik mijn handen weer naar beneden. Dit had hij gauw door. Ik reed alleen maar rond en maakte overgangen. Maar hierdoor kreeg ik wel meer controle over zijn tempo en als het nu niet goed gaat kan ik altijd weer even terug naar 'de basis' met hem om hem weer rustig te krijgen.
Maargoed het blijft ook een deel karakter bij hem, dus als die echt druk is dan blijft dat ook zo maar dan heb ik iniedergeval iets om het tempo onder controle te krijgen.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 13:10

il0nkii schreef:
Ik heb precies zo'n paard!
Heb hem nu bijna een jaar en ben nog steeds geen wedstrijden gestart ;)
Maar dat had ik kunnen weten toen ik hem kocht.
Maar hij is ook gigantisch loperig en af en toe echt moeilijk rustig te krijgen in z'n hoofdje.
Ik heb hem een poos terug alleen maar op ontspanning gereden en niets gevraagd van hem om hem rustig te krijgen. Dit heb ik 2 weken ofzo gedaan.
Ik deed dat door mijn handen redelijk hoog te houden en naast elkaar. Zodra hij ging rennen bracht ik mijn handen omhoog en maakte ik me zo zwaar mogelijk. Als hij terug kwam ontspande ik weer en bracht ik mijn handen weer naar beneden. Dit had hij gauw door. Ik reed alleen maar rond en maakte overgangen. Maar hierdoor kreeg ik wel meer controle over zijn tempo en als het nu niet goed gaat kan ik altijd weer even terug naar 'de basis' met hem om hem weer rustig te krijgen.
Maargoed het blijft ook een deel karakter bij hem, dus als die echt druk is dan blijft dat ook zo maar dan heb ik iniedergeval iets om het tempo onder controle te krijgen.

Bedankt voor je verhaal. Lijkt me ook lastig hoor. Mijn paard is echter niet druk. Meer een binnenvetter, die onzeker is.

Tikamishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:23

mischien kan je is iemand proberen , die hoe holistisch paardrijles geeft, ik geloof dat ik het zo goed schrijf, maar hou mij der niet aan vast.

een vriendin van mij heeft daar enorm veel baat bij gehad.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:26

graag gedaan.
Die van mij is ook onzeker hoor. Ik kan hem ook niet op z'n kop geven want dan weet die niet meer wat die moet doen. Ook als hij iets nieuws moet leren is die daarna heel opgefokt en ook als hij iets niet snapt.
Moeilijk zulke paarden, maar je leert er wel weer veel van ;)
Maar ik zou wel proberen om een basis te krijgen waarin je iniedergeval een tempo kan bepalen en waarin je even helemaal niets vraagt voorderest zodat je paard het ook weer even op een rijtje kan krijgen voordat je weer verder gaat.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 03:55

Hoi

gelukkig nog meer mensen met een lastig paard ;)
Die van mij is een vosmerrie van 16 jaar en een echt hittepetit.
58% volbloed :S ( energie moet ergens heen)

Nou heb ik ook een vermoeden vroeger aantal baasje heeft gehad die denk ik wat minder lief voor haar waren. In begin was ze doodsbang voor zweep sporen en mijn been. En regelmatig reageert ze daar nog zo raar op.

Ontspannen kan ze niet , soms stukje van van paar minuten en dan 'ziet' ze weer iets. En het word langzamerhand een stukje beter maar wil ook wel eens een wedstrijdje doen inmiddels al weet ik dat dat er niet egt in zit maar wie weet. We geven de moet niet op ;D