Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
wouterpaard schreef:zeker weten! Gaat idd wel energie kosten en geduld. Maar heb het levende bewijs onder me kontAl blijven sommige 'manegetrekjes' er altijd in zitten
Kan zeker goedkomen, met de juiste ruiter en training. Hoe snel dat gaat hangt natuurlijk ook nog af van hoe lang het paard al op die verkeerde manier is gereden.
Shadow0 schreef:Ik ken weinig manegepaarden waarbij je dat niet bij een paar lessen goed rijden voor elkaar zou kunnen krijgen. (Ik ken ook eigenlijk nauwelijks een manegepaard dat door de manegehouder / ervaren instructeur niet binnen een kwartier netjes door de bak sjouwt!)
Bij echt erg goede ervaren ruiters is er dus, m.i., geen enkel probleem. Maar.... dan hebben we het meestal wel over tientallen jaren professionele rij-ervaring. Voor de iets mindere goden onder ons is het wat lastiger, maar ook die kunnen een eind komen met geduld, goede begeleiding en vriendelijkheid. En manegepaarden leren heel snel wanneer er met een ruiter niet te spotten valt hoor
Wel wat moeilijker dan bij een prive-paard (serieus, had 1 keer bij iemand thuis op een Z2-paard gereden, wereld van verschil), maar het is echt te doen als je bewust rijd.
ik was toen 9.