Paard breekt uit als ik haar in de wei rijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Paard breekt uit als ik haar in de wei rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:16

Pff, en hoe omschrijf je dit subtiel in een titel?

Maar goed, mijn probleem.

Ik heb een 8 jarige Haflinger met karakter. Veel karakter. Eigenlijk krijg ik alles wel van haar gedaan, maar als mevrouw geen zin heeft, of gewoon haar dag niet heeft, kan ze echt een ramp zijn.

Normaal rijd ik altijd in de bak. Dat gaat altijd goed, en dan doet ze braaf wat ik haar vraag. Helaas is de bak met de regen vaak erg nat, dus dan wil ik in de wei rijden. Mone niet...

Die vind het dan nodig om op een volte uit te breken richting het hek. Mijn benen en handen bestaan niet meer. Als ik haar omtrek, dan buigt ze haar hoofd langs haar lijf, maar blijft vrolijk richting hek koersen. In de stap doet ze dit niet, in de draf en galop wel.
Ik geef haar dan een tikje op de buitenschouder. Soms werkt dit erg goed, en dan maakt ze de volte toch netjes af. Maar als ze haar hoofd verkeerd heeft staan, wordt ze boos. Meestal neem ik haar dan terug naar stap en stap ik de volte verder af om het vervolgens nog een keer te proberen.

Als ik boos wordt en ga eisen dat ze de volte loopt, wat eigenlijk de bedoeling is, komt ze in verzet. Ze komt dan omhoog, zowel voor als achterkant, en zet een sprintje in naar het hek. Ik kan haar dan wel terug krijgen naar de stap, maar voor die tijd is er geen land mee te bezeilen.

Ik ben niet bang aangelegd, maar zo'n 3 maand geleden ben ik er behoorlijk hard afgevallen. Mijn knie functioneerd nog steeds niet naar behoren, en ik ben bang dat er echt gewonden gaan vallen als ik op de momenten dat ze zo uitbreekt echt doorpak en haar op haar donder geef. Ze weet gewoon dat ze mij eraf kan krijgen.

Nou vroeg ik me af of jullie misschien tips hebben om dit de voorkomen en/ of te doorbreken. Het liefst rijd ik niet in de wei, maar in de winter kan ik er soms gewoon niet omheen. Als de bak blank staat en het is al donker... Dan heb ik weinig keus.

Even ter informatie: Mone heeft geen pijn. In de bak loopt ze hartstikke goed haar best te doen. Zadel is pas nog na gekeken, gebit is goed, osteopaat is niet zo lang geleden nog geweest voor Mone's jaarlijkse check. Ook krijgt ze geen krachtvoer en ze staat op een streng dieet. Energie overschot kan het wel zijn, maar ik kan haar moeilijk helemaal niets voeren ;) .
Ik rijd Mone met een redelijk zacht bit, dubbelgebroken met ovaal tussenstuk van Dynamic. Een scherper bit wil ik liever niet, ten eerste voelt Mone zich daar echt niet prettig bij, en ik wil niet dat mijn paard zijn rondjes loopt uit angst voor pijn, maar omdat ik het gewoon vraag.

Grondwerk ed is wellicht een hele goede optie, zou ik eigenlijk meer moeten doen, maar Mone luistert eigenlijk overal, behalve wanneer ik haar in de wei rijd. Verder is het echt een schatje ;) .

Barvrouwke

Re: Paard breekt uit als ik haar in de wei rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:17

Zal het probleem kunnen zijn dat ze moeite heeft om zonder de aanleuning van de bakrand te blijven lopen?
Probeer eens in de bak te rijden zonder dat je op de hoefslag komt, misschien kom je daar al jou probleem tegen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:20

Barvrouwke schreef:
Zal het probleem kunnen zijn dat ze moeite heeft om zonder de aanleuning van de bakrand te blijven lopen?
Probeer eens in de bak te rijden zonder dat je op de hoefslag komt, misschien kom je daar al jou probleem tegen?

Ze duikt graag naar de bakrand, maar ze kan het wel. Ze loopt dan alleen niet altijd in een mooie rechte lijn.

Maar in de wei, als ik haar van het hek afrijd gaat het goed, Dan maak ik een wendig en die snijd ze ontzettend af en het liefst gaat ze dan meteen richting het hek. Als ik die volte dan door wil maken, dan wil ze dus niet, en loopt ze gewoon rechtdoor.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:20

Barvrouwke schreef:

Goed punt... Daarbij is het goed duidelijk onderscheidt te maken tussen een 'werkplek' en een 'vrije tijdsplek'.
In het weiland mag ze normaal gesproken haar eigen gang gaan, in de bak luistert ze naar jou... zo liggen de afspraken.
Misschien kun je, wanneer de bak te nat is... buiten oefenen? In het bos?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:23

eilleen333 schreef:
Ze duikt graag naar de bakrand, maar ze kan het wel. Ze loopt dan alleen niet altijd in een mooie rechte lijn.
.

Kan dus zijn dat jouw zit niet heel stabiel is, en dat ze zonder steun vd bakrand het een bijzonder onprettige toestand vind omdat ze dan zelfstandig iedere keer de instabiliteit moet corrigeren.
Ze heeft in principe de leeftijd om het te kunnen, dus wellicht kun je eens kijken waar je haar met je zit per ongeluk toch uit evenwicht brengt? Zo klinkt het althans, komt mij bekend voor namelijk... heb zelf dat probleem ook en ligt toch echt bij mij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:25

Ninx schreef:
Barvrouwke schreef:

Goed punt... Daarbij is het goed duidelijk onderscheidt te maken tussen een 'werkplek' en een 'vrije tijdsplek'.
In het weiland mag ze normaal gesproken haar eigen gang gaan, in de bak luistert ze naar jou... zo liggen de afspraken.
Misschien kun je, wanneer de bak te nat is... buiten oefenen? In het bos?

Buiten is geen optie als het donker is. Daarbij durf ik niet goed alleen met Mone naar buiten. Dit oefen ik wel, maar als ze in de bak al richting de boerderij kan rennen, dan kan ze dat buiten natuurlijk ook. Buiten rijden doe ik alleen als het echt 100% goed voelt, rustig weer is en niet te druk op de weg. Maar ik kan nu eigenlijk alleen 's avonds rijden, en in het donker de weg op, daar voel ik me niet prettig bij en dat merkt Mone.

Ik rijd wel in een ander weiland dan waar ze normaal stond. "Helaas" staat ze nu op dieet en moet ik in de wei rijden waar ze normaal vrije tijd heeft.

Ik was nog vergeten te zeggen dat het wel minder is als de pony's uit die wei achter in staan. Maar het maakt niet altijd verschil waar die pony's zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:26

Ninx schreef:
eilleen333 schreef:
.

Kan dus zijn dat jouw zit niet heel stabiel is, en dat ze zonder steun vd bakrand het een bijzonder onprettige toestand vind omdat ze dan zelfstandig iedere keer de instabiliteit moet corrigeren.
Ze heeft in principe de leeftijd om het te kunnen, dus wellicht kun je eens kijken waar je haar met je zit per ongeluk toch uit evenwicht brengt? Zo klinkt het althans, komt mij bekend voor namelijk... heb zelf dat probleem ook en ligt toch echt bij mij.

Ik weet wel zeker dat ik niet stabiel zit. Maar dan zou ze in de bak ook in opstand moeten komen als ik een volte rijd. En dan zou ze ook niet alleen naar het hek rennen, maar ook andere kanten op.

Natuurlijk moet ik gewoon werken aan mijn zit, maar dat zou iets makkelijker zijn als Mone er niet vandoor spoot. Inmiddels merk ik dat als zij weg begint te rennen, ik ergens gewoon een beetje bang wordt omdat ik de vorige keer zo hard onderuit ben gegaan... Dus dan neem ik haar terug naar de stap, maar zo komt ze eigenlijk onder de oefening (een volte in draf) uit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:27

Heb je niet de mogelijkheid om met een lintje en een paar prikpaaltjes de weide af te zetten.

Dat doe ik ook thuis bij gebrek aan een bak.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:27

eilleen333 schreef:
Die vind het dan nodig om op een volte uit te breken richting het hek. Mijn benen en handen bestaan niet meer. Als ik haar omtrek, dan buigt ze haar hoofd langs haar lijf, maar blijft vrolijk richting hek koersen. In de stap doet ze dit niet, in de draf en galop wel.

Hier heb je al een hint naar de oorzaak van je probleem te pakken: je teugels bepalen niet waar je paard loopt, maar waar je paard haar hoofd houdt. Dat doet ze dus ook braaf: hoofd opzij.

Een wending rijd je door een juiste combinatie van been-, zit- en teugelhulpen.
Met je zit geef je aan waar je naartoe wilt, met je benen geef je aan in welke mate je buiging in haar lijft wilt en begrens je de achterhand tegen uitzwaaien, met de teugels begrens je de buitenschouder tegen het over de schouder weg lopen en de binnenschouder tegen over de schouder naar binnen vallen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:29

Heb je ook les met haar? Klinkt dan toch als een basisprobleem, ze is niet goed aan de hulpen. Misschien weer even terug naar de basis? ho = ho, been = gaan, etc... Komt wel weer goed lijkt me, als iemand je helpt de 'regels' weer even goed af te stemmen tussen jullie.
Als je 's avonds niet op straat rijdt omdat het donker is, rijdt je waarschijnlijk ook niet op de wei omdat het donker is?
Ik zou het nu even niet gaan opzoeken en gewoon even in de bak blijven rijden. Check daar eens goed hoe goed ze echt luistert? Misschien kun je ook eens samen met je instructrice buiten gaan rijden, dan kan zij je ook wat tips geven wanneer je buiten gaat rijden.
Alleen in de bak rijden maakt van de grootste goedzak een sjaggerijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:33

Ik heb momenteel geen les.
Ze weet wel waar de hulpen zitten, maar ze negeert ze. Als ik een wending rijd, dan doe ik dat in de bak met alleen een zithulp. Doet ze perfect. In de wei voldeed een zithulp met een wat meer aanwezige beenhulp. Maar als ze uitbreekt, dan kan ik slaan, schoppen, trekken en hangen, maar dan gaat ze gewoon.

Halthouden kan ze dan wel, dat doet ze ook ontzettend netjes.

Buitenrijden gaat wel goed, alleen ben ik er nu voorzichtig mee, omdat ze in de wei al zo gek doet. Ik wil geen ongelukken, en omdat ik door haar gedrag nu wat gespannen kan zijn, durf ik het risico niet zo te nemen. Ik rijd in het donker wel in de wei, maar het maakt haar niet uit of het nou donker of licht is, ze heeft gewoon geen zin.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:34

eilleen333 schreef:
Ik weet wel zeker dat ik niet stabiel zit. Maar dan zou ze in de bak ook in opstand moeten komen als ik een volte rijd. En dan zou ze ook niet alleen naar het hek rennen, maar ook andere kanten op.

Dan zou ik tijdens het lessen daar heel erg de focus op leggen: stabiliteit en goed aan de hulpen zijn.
Het is niet eerlijk een oefening van een paard te vragen als de ruiter het niet kan. Hoe kan mijn paard een goede volte lopen wanneer ik hem met mijn zit naar buiten duw onwillekeurig?
Tja, ik weet dat het lastig is... ahum. Maar dat moet eerst goed zitten voordat je verder kunt.
Les is echt het sleutelwoord hierin. En overgangen maken, goed concentreren op je eigen zit... vink gewoon af: zijn mijn schouders ontspannen, voel ik beide zitbotjes, zit ik niet scheef als ik mijn buitenbeen aanleg, trek ik haar niet naar binnen met mijn binnenteugel, ondersteun ik haar met mijn buitenteugel? Als die dingen goed zitten moet zij de oefening goed kunnen doen.
Ze wordt denk ik onzeker van die instabiliteit en probeert onder de oefening uit te komen, door weg te scheuren... en dat kunnen sterke hafjes erg goed ;) :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:35

Met lint afzetten kan ik overleggen, er heeft ook wel een dressuur ring gestaan. Maar ik ben niet de enige die gebruik maakt van die wei, dus ik zou dat moeten overleggen. Maar dat kan ik zeker wel doen, er rijden nu meer mensen in de wei, omdat de bak zo nat is.

Les wil ik zeker weer gaan nemen. Ik heb les gehad, en toen deed Mone het ook. Dat losten we toen op door naar de bak te gaan. Maar misschien als ik iemand kan vinden die haar voor mij in de wei wil rijden, iemand die haar wel zover kan krijgen dat ze het netjes doet. Want ik ben bang dat ik alleen maar dinger verpest als ik zo doormodder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:36

eilleen333 schreef:

Wel doen dan. Ik verzandt ook hopeloos wanneer ik dat niet doe (alhoewel ik al erg lang rijdt). Onwillekeurig sluipen er zaken in die maken dat communicatie heel erg verstoord raakt.
Als je in die paniekmomenten al in de ruk/pluk-fase terecht komt is het eigenlijk al te ver.
Gewoon weer even les nemen, terug naar de basis en het vertrouwen komt weer terug. Niet zelf door rommelen...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:38

Ninx schreef:
eilleen333 schreef:

Dan zou ik tijdens het lessen daar heel erg de focus op leggen: stabiliteit en goed aan de hulpen zijn.
Het is niet eerlijk een oefening van een paard te vragen als de ruiter het niet kan. Hoe kan mijn paard een goede volte lopen wanneer ik hem met mijn zit naar buiten duw onwillekeurig?
Tja, ik weet dat het lastig is... ahum. Maar dat moet eerst goed zitten voordat je verder kunt.
Les is echt het sleutelwoord hierin. En overgangen maken, goed concentreren op je eigen zit... vink gewoon af: zijn mijn schouders ontspannen, voel ik beide zitbotjes, zit ik niet scheef als ik mijn buitenbeen aanleg, trek ik haar niet naar binnen met mijn binnenteugel, ondersteun ik haar met mijn buitenteugel? Als die dingen goed zitten moet zij de oefening goed kunnen doen.
Ze wordt denk ik onzeker van die instabiliteit en probeert onder de oefening uit te komen, door weg te scheuren... en dat kunnen sterke hafjes erg goed ;) :D

Het jammere is dat Mone in het verleden bij haar oude eigenaar heeft geleerd dat verzet beloning op kan leveren. Haar zadel zat daar niet lekker, door te bokken viel te ruiter, die hield ermee op, yes! Weer een middag vrij.
Als ze de stal niet inwou, lokten ze haar met biks...
Naar huis rennen, want dan staan ze je daar op te wachten met voer...

Enkele voorbeelden, maar dat vergeten ze niet zomaar helaas. Het gekke is alleen dat ze het niet altijd doet. Als ik een week elke dag rij, is er meestal niets aan de hand, maar als ik een dag niet heb gereden, dan kan het zomaar mis zijn. Of na 10 minuten succesvol voltes rijden, staat ineens de kop verkeerd. Andersom gebeurd ook wel. Dan is ze aan het klieren en ineens is ze hartstikke braaf. Geen pijl op te trekken soms...

Verband met hengstigheid heb ik overigens nog niet kunnen ontdekken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 15:41

Ninx schreef:
eilleen333 schreef:

Wel doen dan. Ik verzandt ook hopeloos wanneer ik dat niet doe (alhoewel ik al erg lang rijdt). Onwillekeurig sluipen er zaken in die maken dat communicatie heel erg verstoord raakt.
Als je in die paniekmomenten al in de ruk/pluk-fase terecht komt is het eigenlijk al te ver.
Gewoon weer even les nemen, terug naar de basis en het vertrouwen komt weer terug. Niet zelf door rommelen...

Les wil ik zeker nemen. Ik zit wel een beetje met geld en tijd (niet dat dat een reden is om er niets aan te doen, ik ben er zeker mee bezig, maar ik moet dat allemaal wel rustig bekijken. Wil ook iemand die lesgeeft wat bij ons past. Op mijn oude stal is Mone door onze instructrice echt afgebeuld, en dat wil ik niet. Niet luisteren is 1 ding, maar er dan op los meppen... Nee, dat gaat er bij mij niet in), maar over 1 week laatste tentamen en dan moet het zeker lukken. Ik kan alleen weinig instructie vinden hier in de buurt. Ze moeten namelijk wel aan huis komen...

Rukken en plukken probeer ik niet te doen. Ten eerste werkt het niet, en ten tweede wordt ze daar alleen maar sterker en harder van. Meestal neem ik haar dus terug naar stap, en dan gaat ze keurig netjes op een zithulpje de goede kant op. Van binnen kook ik dan, omdat ze het dus dondergoed weet (of in ieder geval lijkt te weten), maar dus gewoon vertikt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:45

GreaseMonkey schreef:
eilleen333 schreef:

Hier heb je al een hint naar de oorzaak van je probleem te pakken: je teugels bepalen niet waar je paard loopt, maar waar je paard haar hoofd houdt. Dat doet ze dus ook braaf: hoofd opzij.

Een wending rijd je door een juiste combinatie van been-, zit- en teugelhulpen.
Met je zit geef je aan waar je naartoe wilt, met je benen geef je aan in welke mate je buiging in haar lijft wilt en begrens je de achterhand tegen uitzwaaien, met de teugels begrens je de buitenschouder tegen het over de schouder weg lopen en de binnenschouder tegen over de schouder naar binnen vallen.

idd !

buitenteugel erbij om de schouder te begrenzen...
Heeft dus (helaas voor jou ;) ) niks met het karakter te maken.
Dat ze in de bak wel een nette volte maakt is dat wsl meer een kunstje omdat ze weet dat dat de bedoeling is. :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:46

Ik heb even je profiel bekeken, echt een knappe merrie... erg leuk.. kan me voorstellen dat je gek op haar bent, dat straalt er ook vanaf!
Tja, dressuur is ook best een pittige opgave voor een Haflinger. Die vierkantsbouw maakt het ze niet makkelijk, en er tussenuit piepen valt dan altijd te proberen.
Toch kunnen ze altijd een beetje basis goed aan en worden ze er alleen maar beter van natuurlijk.
Op 1 foto zie ik al direct wat er gebeurt op de volte.... jij knikt helemaal in en zit zo scheef als de toren van Pisa (hoe herkenbaar). Je paard moet dan echt ploeteren om in evenwicht te blijven. En als je ergens aan vastkleeft (bakrand) is dat makkelijker, en als je vaart maakt (hard fietsen om niet om te vallen) helpt dat ook.
Ga gewoon werken aan jouw eigen stabiliteit. Je kunt tijdens het rijden trainen met Dynaband om je rompspieren te versterken. Ook situps e.d. maken dat gebied sterker.
Ik weet niet in hoeverre je nog boomloos rijdt? Maar voor smalle mensen die al niet erg stabiel zijn (zoals jij en ik) is een boomzadel veel stabieler en geeft dat tijdens oefeningen meer steun en zorgt het ervoor dat ons 'gewiebel' minder onverbiddelijk doorkomt bij het paard.
Boomloos is lekker, maar vooral geschikt voor ruiters met veel ruitergevoel en een zeer stabiele zit... daar hoor ik helaas ook niet bij.
Richt je met een lesgever op je zit, stabiliteit, neem evt centered riding lessen.
Een haf is ook een dier dat van lol houdt, dus wissel het lekker af met buiten rijden en een beetje springen/ wandelen/ etc... Ga desnoods met anderen naar buiten zodat jij je pony ertussen kunt parkeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:49

eilleen333 schreef:
[
Het jammere is dat Mone in het verleden bij haar oude eigenaar heeft geleerd dat verzet beloning op kan leveren. Haar zadel zat daar niet lekker, door te bokken viel te ruiter, die hield ermee op, yes! Weer een middag vrij.
Als ze de stal niet inwou, lokten ze haar met biks...
Naar huis rennen, want dan staan ze je daar op te wachten met voer...

Enkele voorbeelden, maar dat vergeten ze niet zomaar helaas. Het gekke is alleen dat ze het niet altijd doet. Als ik een week elke dag rij, is er meestal niets aan de hand, maar als ik een dag niet heb gereden, dan kan het zomaar mis zijn. Of na 10 minuten succesvol voltes rijden, staat ineens de kop verkeerd. Andersom gebeurd ook wel. Dan is ze aan het klieren en ineens is ze hartstikke braaf. Geen pijl op te trekken soms...

Verband met hengstigheid heb ik overigens nog niet kunnen ontdekken.

Ja dat soort dingen kun je bedekken met een dun laagje fineer.... maar slechte gewoonten leer je ze nooit meer helemaal af. Je moet er altijd op bedacht zijn. Mijn merrie liep weg bij het opstijgen, galoppeerde zelfs weg. Nu doet ze het vrijwel nooit meer, maar als ik even niet oplet... ja, daar gaat ze weer! Haha!

Vraag een oefening ook niet te lang. Doet ze het goed? Beloon overdreven!!! Als het goed gaat ben je vaak heel blij en ga je het opverdrijven: nog een keer, nog een keer, nog keer. Daarmee verklein je de kans dat het de volgende keer goed gaat, dan denkt ze: gut, weer veertig rondjes draaien.
Dus rijdt desnoods 1 nette volte, beloon overdreven en doe iets anders. Ze moet het leuk blijven vinden, en niemand vind herhaling leuk. Hoe beter jou balans wordt, en daarmee de hare... hoe makkelijker het wordt, en hoe leuker!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:00

Ik zou nog eerder een buitenritje gaan maken dan in de weide rijden (mits je een stuk afzet waar altijd in gewerkt wordt). In de weide hoor je niet te rijden. Daar mag het paard helemaal zichzelf zijn. Eten, spelen en slapen en zich veilig voelen.
Sommige paarden kunnen heel erg vervelend worden als je in hun territorium gaat rijden of longeren. Gewoon vermijden en alternatieven bedenken.

Het is natuurlijk wel vervelend dat je paard uitbreekt. Als dit alleen in de weide is, ga dan maar lekker buitenrijden. Voor grondwerk kun je in de weide een kleine longeercircel afzetten met prikpaaltjes en lint.

Als je paard overal uitbreekt en dominant gedrag vertoont is buitenrijden niet verstandig natuurlijk. Je moet wel controle hebben. Dan zou ik nog eerder kijken naar een rijbak in je omgeving en daar heen lopen met je pony.

Uitbreken moet je overigens een slag voor zijn. Op gegeven moment voel je het aankomen, wees het voor en geef je paard een waarschuwing. Dramt hij door, dan corrigeer ik. De aanhouder wint.

Uitbreken in volte geeft vaak toch wel aan dat je paard het zeker niet gemakkelijk vindt, stijf is of misschien niet goed recht is of moeite met balans heeft. Vooral omdat je zegt dat je pony naar binnen valt.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 30-11-09 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:00

superwoman schreef:
idd !

buitenteugel erbij om de schouder te begrenzen...
Heeft dus (helaas voor jou ;) ) niks met het karakter te maken.
Dat ze in de bak wel een nette volte maakt is dat wsl meer een kunstje omdat ze weet dat dat de bedoeling is. :(:)

Buitenteugel moet ik er idd nog meer bijhouden.

Ninx schreef:
Ik heb even je profiel bekeken, echt een knappe merrie... erg leuk.. kan me voorstellen dat je gek op haar bent, dat straalt er ook vanaf!
Tja, dressuur is ook best een pittige opgave voor een Haflinger. Die vierkantsbouw maakt het ze niet makkelijk, en er tussenuit piepen valt dan altijd te proberen.
Toch kunnen ze altijd een beetje basis goed aan en worden ze er alleen maar beter van natuurlijk.
Op 1 foto zie ik al direct wat er gebeurt op de volte.... jij knikt helemaal in en zit zo scheef als de toren van Pisa (hoe herkenbaar). Je paard moet dan echt ploeteren om in evenwicht te blijven. En als je ergens aan vastkleeft (bakrand) is dat makkelijker, en als je vaart maakt (hard fietsen om niet om te vallen) helpt dat ook.
Ga gewoon werken aan jouw eigen stabiliteit. Je kunt tijdens het rijden trainen met Dynaband om je rompspieren te versterken. Ook situps e.d. maken dat gebied sterker.
Ik weet niet in hoeverre je nog boomloos rijdt? Maar voor smalle mensen die al niet erg stabiel zijn (zoals jij en ik) is een boomzadel veel stabieler en geeft dat tijdens oefeningen meer steun en zorgt het ervoor dat ons 'gewiebel' minder onverbiddelijk doorkomt bij het paard.
Boomloos is lekker, maar vooral geschikt voor ruiters met veel ruitergevoel en een zeer stabiele zit... daar hoor ik helaas ook niet bij.
Richt je met een lesgever op je zit, stabiliteit, neem evt centered riding lessen.
Een haf is ook een dier dat van lol houdt, dus wissel het lekker af met buiten rijden en een beetje springen/ wandelen/ etc... Ga desnoods met anderen naar buiten zodat jij je pony ertussen kunt parkeren.

Ik val inderdaad vaak naar binnen, daarom moet ik ook les, ik moet iemand hebben die me op de vingers tikt.

Ik rij nu wel gewoon met een boomzadel, het boomloze zadel was een tijdelijke oplossing.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 21:16

Vlinder32 schreef:
Ik zou nog eerder een buitenritje gaan maken dan in de weide rijden (mits je een stuk afzet waar altijd in gewerkt wordt). In de weide hoor je niet te rijden. Daar mag het paard helemaal zichzelf zijn. Eten, spelen en slapen en zich veilig voelen.
Sommige paarden kunnen heel erg vervelend worden als je in hun territorium gaat rijden of longeren. Gewoon vermijden en alternatieven bedenken.

Het is natuurlijk wel vervelend dat je paard uitbreekt. Als dit alleen in de weide is, ga dan maar lekker buitenrijden. Voor grondwerk kun je in de weide een kleine longeercircel afzetten met prikpaaltjes en lint.

Als je paard overal uitbreekt en dominant gedrag vertoont is buitenrijden niet verstandig natuurlijk. Je moet wel controle hebben. Dan zou ik nog eerder kijken naar een rijbak in je omgeving en daar heen lopen met je pony.

Uitbreken moet je overigens een slag voor zijn. Op gegeven moment voel je het aankomen, wees het voor en geef je paard een waarschuwing. Dramt hij door, dan corrigeer ik. De aanhouder wint.

Uitbreken in volte geeft vaak toch wel aan dat je paard het zeker niet gemakkelijk vindt, stijf is of misschien niet goed recht is of moeite met balans heeft. Vooral omdat je zegt dat je pony naar binnen valt.

Ik weet dat de wei ook de plek is waar mijn paard lekker kan ontspannen, maar ik vind dat ze daar best een rondje moet kunnen lopen. Tenminste, soms kan ze het wel, op een ander moment ineens niet. Vrijwel alle paarden worden in die wei gereden, en geen enkele heeft er problemen mee. Nu weet ik wel dat elk paard een individu is, maar als ik niet in die wei kan rijden, betekend dat dat ik in de winter maar 1 dag in de week kan rijden, op zondagmiddag een buitenrit.

Mone is zeker niet 100% recht, en aan de balans moet zeker gewerkt worden. Maar als ik het rijtechnisch voor haar onmogelijk maakte, zou dat betekenen dat ze er altijd problemen mee zou moeten hebben, maar dat is dus niet zo. Alleen als ze (voor zover ik dat kan inschatten) geen zin heeft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:32

Idd ik moet hier ook zeggen wat er hier al meerderen hebben gezegt.
je paard is niet genoeg aan de hulpen, en dat is echt niet de fout van het paard, die gebruikt enkel de vrijheid die hij op dat moment ook krijgt van jou.Dus heel veel duidelijker de hulpen geven, geen reactie is dan de hulp iets duidelijker geven eventueel met een tikje erbij, wel een reaktie dadelijk belonen door teugels toe te geven en even een lief woordje maar gewoon verder door trainen natuurlijk.
En zelf ook heel critisch blijven half goed is niet goed, het is goed of het is slecht, niks daartussenin dus.
Mensen denken voornamelijk in een soort grijszone, bij paarden geeft dit alleen maar verwarring, het is wit of zwart, dus geeeeeennnn grijs.
Ik maak deze opmerking nu als reaktie op jou eigen zinnetje , als ze vrij van de bakrand loopt , is het niet echt recht maar ze kan het wel hoor, wel dit is dus grijs het is recht of het is net recht, oefenen dus.
En ik zou je idd aanraden ook les te nemen, liefst als het kan privéles.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:37

Volgens mij ligt het er gewoon aan dat de bak een werkplek is maar de wei de ontspanplek. Je pony is gewend dat de wei zijn/haar plekje is en dat hij/zij daar zijn/haar eigen gang kan gaan. Het is niet goed om een pony/paard te rijden in de weide waar hij/zij in staat. Dit omdat dit de rustplek is. Mijn advies: niet meer in de weide rijden, maar alleen in de bak/het bos/de openbare weg enz.

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:50

Citaat:
Ik ben niet bang aangelegd, maar zo'n 3 maand geleden ben ik er behoorlijk hard afgevallen. Mijn knie functioneerd nog steeds niet naar behoren, en ik ben bang dat er echt gewonden gaan vallen als ik op de momenten dat ze zo uitbreekt echt doorpak en haar op haar donder geef. Ze weet gewoon dat ze mij eraf kan krijgen.

Kan me grotendeels vinden in alles wat iedereen als oplossing geeft op rijtechnisch gebied. Maar ik denk dat bovenstaande misschien nog wel het grootste probleem is. Jij wordt onzeker/bang en dat voelt ze. En zolang ze dat weet blijft het trucje werken. Oplossing wordt er alleen niet makkelijker op.....en kan ik je ook niet geven maar mocht je geen andere optie hebt dan in het land te rijden moet je misschien maar wat dichter bij het hek blijven. Klinkt stom maar als het dan goed gaat kun je langzamerhand de afstand tot het hek groter maken, mocht ze dan toch weer uitbreken, negeren en weer opnieuw proberen maar dan op een kleinere volte. In ieder geval het proberen waard.