Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Daantje1981 schreef:haike schreef:Wie heeft er ideeën/ervaringen om de staart stiller te krijgen?
Afknippen zoals de jury voorstelde, is niet echt de beste oplossing, en willen we dus ook niet doen eigenlijk.
Heb geen tips voor je, vroeg me alleen af hoe je door het afknippen van de staart je doel kunt bereiken?
Jannepauli schreef:Nou, wat me verbaasde is dat je in je profiel schrijft dat dit paard twee jaar op rust heeft gestaan, je haar in mei 2006 bent gaan rijden en drie maanden later al in het Z liep..
de vraag is dus waarom heeft ze op rust gestaan, is er nu (bijna 3 jaar later) 100% zeker geen medische reden? Als je het paard onbelast laat lopen ( longe bv) is ze dan ook zo heftig met de staart?
HorseChica schreef:tsjah....ik weet dat het vaak gebeurd dat de zenuwen in de staart dood gespoten worden om een rustiger plaatje te creëren , ben het hier niet zo mee eens.
HorseChica schreef:tsjah....ik weet dat het vaak gebeurd dat de zenuwen in de staart dood gespoten worden om een rustiger plaatje te creëren , ben het hier niet zo mee eens.
Maar ik kan begrijpen dat als je zzl rijd je je toch wel erg irriteerd aan zo'n onrustige staart

duChambre schreef:hmm.. ik zou in eerste instantie ook meteen denken aan verzet. maar ik weet dat je bij oa ton en aletta (moravita) hebt gereden, en daar zul je nooit, maar dan ook echt nóóit met spanning een paard gereden zien worden. dus kan me niet zo goed voorstellen dat dat bij je eigen paard wel zo is
misschien is het zoals bovengenoemd gewoon wel zo dat je paard er 'geen zin' in heeft. ze vind het wel best en het hoeft van haar niet zo duidelijk... erg zonde voor jou dat je dan een super goed paard heeft wat er geen zin in heeft, dat wel...
ik weet niet of het een optie is, ben geen wedstrijdruiter, maar kun je het niet op de een of andere manier van te voren aan de jury duidelijk maken? IW wordt ook niet afgerekend op het voetje van Satchmo, aangezien dit bekend is...
wel jammer trouwens dat de jury niet het oog heeft om de staart los van de rest te bekijken. ik neem aan dat de rest van je paard wél ontspannen loopt, en wanneer de staart echt een probleem van verzet is, zou je dit wel in de rest van het paardenlichaam terug moeten zien..?
samwise schreef:Ik vindt het onzin om te stellen dat een onrustige staart per definitie duidt op verzet, ik heb meerdere merries gereden die onrustig waren met de staart en "merrieachtig" konden reageren op de hulpen en toch een super instelling hadden en heel goed meewerken in de ring (springen). Maar ook bij dressuurpaarden (blue hors Matiné) zie je dit en dat vindt ik nou echt een toonbeeld van een "happy athlete" en een eenheid met de ruiter ondanks de constant zwiepende staart.
Ninx schreef:samwise schreef:Ik vindt het onzin om te stellen dat een onrustige staart per definitie duidt op verzet, ik heb meerdere merries gereden die onrustig waren met de staart en "merrieachtig" konden reageren op de hulpen en toch een super instelling hadden en heel goed meewerken in de ring (springen). Maar ook bij dressuurpaarden (blue hors Matiné) zie je dit en dat vindt ik nou echt een toonbeeld van een "happy athlete" en een eenheid met de ruiter ondanks de constant zwiepende staart.
Dit paard heeft echter al een verleden van verzet en wantrouwen.... dat geeft een volstrekt ander beeld.
Ninx schreef:duChambre schreef:hmm.. ik zou in eerste instantie ook meteen denken aan verzet. maar ik weet dat je bij oa ton en aletta (moravita) hebt gereden, en daar zul je nooit, maar dan ook echt nóóit met spanning een paard gereden zien worden. dus kan me niet zo goed voorstellen dat dat bij je eigen paard wel zo is
misschien is het zoals bovengenoemd gewoon wel zo dat je paard er 'geen zin' in heeft. ze vind het wel best en het hoeft van haar niet zo duidelijk... erg zonde voor jou dat je dan een super goed paard heeft wat er geen zin in heeft, dat wel...
ik weet niet of het een optie is, ben geen wedstrijdruiter, maar kun je het niet op de een of andere manier van te voren aan de jury duidelijk maken? IW wordt ook niet afgerekend op het voetje van Satchmo, aangezien dit bekend is...
wel jammer trouwens dat de jury niet het oog heeft om de staart los van de rest te bekijken. ik neem aan dat de rest van je paard wél ontspannen loopt, en wanneer de staart echt een probleem van verzet is, zou je dit wel in de rest van het paardenlichaam terug moeten zien..?
Wanneer een paard zoveel spanning in de staart heeft, is het anatomisch niet mogelijk dat het dier verder over de gehele linie wel ontspannen is.
De weerzin zit blijkbaar zo diep bij dit paard dat dat laatste stuk spanning zich niet laat oplossen. Ga gewoon andere dingen doen met dit paard en ga op zoek naar een ander dier om je eigen behoefte aan wedstrijdrijden mee te kunnen inlossen.
Het is wel jammer, maar geen wereldramp... je behaalde resultaten zijn immers prachtig, en als dank kun je haar misschien nu een leven geven dat iets beter bij haar karakter past?
duChambre schreef:hmm.. ik zou in eerste instantie ook meteen denken aan verzet. maar ik weet dat je bij oa ton en aletta (moravita) hebt gereden, en daar zul je nooit, maar dan ook echt nóóit met spanning een paard gereden zien worden. dus kan me niet zo goed voorstellen dat dat bij je eigen paard wel zo is
haike schreef:Hoi,
een van mijn wedstrijdpaarden is heel onrustig met haar staart, dit doet ze door haar verleden en is dus ook echt aangewend. Ze doet het echt altijd, niet alleen met fanatiek rijden, maar zodra je er een zadel oplegt, begint het al. Medisch is ze helemaal in orde, daar ligt het dus niet aan.
Wie heeft er ideeën/ervaringen om de staart stiller te krijgen?
haike schreef:Ligt 100% niet aan haar karakter, als er één paard is wat graag wil werken,is het deze wel! Qua bewegen is het namelijk maar een erg simpel paard, maar juist doordat ze zo graag wil zijn we hier gekomen. Nu wel echt aan haar top, maar ze blijft het leuk vinden!
Bij ton en Aletta rijdt er niemand met spanning,dat klopt ook helemaal!