paard loopt achteruit en staakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

buitenland

paard loopt achteruit en staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:40

Wie heeft ervaring hiermee. Mijn paard loopt achteruit en slaat naar m´n been en zweep. Hij is helemaal gezond, heeft wel problemen gehad (en toen heeft hij dit gedrag geleerd) maar is behandeld en nog onder controle. Ik heb ook ongeveer een half jaar zonder problemen gereden met hem maar op de een of andere manier begint het weer. Hoe kom ik hier doorheen? Het lijkt alsof het een soort kortsluiting uit het verleden is of zo. Wie heeft ervaring met dit soort problemen en met name met oplossingen?

Yess

Re: paard loopt achteruit en staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:18

komt het wel goed nadat ie stilgestaan heeft? of als ie eenmaal stilstaat is er geen beweging meer in de krijgen en moet je afstappen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:23

Wat doet hij allemaal onder het achteruit lopen? Gaat die bokken/steigeren etc.?

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 21:32

Hij loopt achteruit en bokt wat en slaat naar m´n been of zweep. Het lijkt alsof hij een soort kortsluiting heeft. Ik laat hem niet hiermee wegkomen maar ga door tot hij goed loopt en dit lukt uiteindelijk ook wel. Het is net alsof de knop om moet. Op een bepaald moment voel ik dat hij bijna over de drempel is en als dat gebeurd is, is het over.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:43

Ik heb er 1 gehad die stil ging staan, heel veel spanning opbouwde en die je absoluut geen schop of tik kon verkopen omdat je niet wist waar je ging eindigen. Ik heb (en zal k wel commentaar opkrijgen) op advies van m n instructrice m een rondje om z'n as laten draaien, dan zit er iig weer beweging in en dan weer verder rijden alsof er niets aan de hand is. Stopt ie weer, zelfde trucje, net zo lang tot ie weer loopt. Meestal vinden ze een rondje draaien nog vervelender dan gewoon meewerken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:04

Dat hij slaat naar je been of zweep , kan zijn dat je die te heftig gebruikt misschien??

Als je b.v met je zweepje in de lucht zwiept loopt hij dan wel?
Ik heb er zelf ook 2 die zo zijn , dus je zou eens kunnen proberen wat meer op je zit naar voren kunnen rijden en het zweepje zwiepen en geen been gebruiken. zo heb ik het ook opgelost en nu kan ik weer lichte aanwijzingen geven met been en zweep.
Want waarom en hoe gebruik je je zweep??

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 10:01

Misschien ben ik te heftig met been en zweep dat hij daardoor alleen maar er tegen gaat vechten. Als ik hem tik dan is het achter m´n been of op de kont.Eerst zacht en bij geen reactie steviger. Alleen levert dat dus niet veel op... Ik zoek naar een manier om zo´n patroon te doorbreken want volgens mij is het zoiets. Iemand zei dat als hij achteruit loopt, nog meer achteruit laten lopen etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:05

buitenland schreef:
Wie heeft ervaring hiermee. Mijn paard loopt achteruit en slaat naar m´n been en zweep. Hij is helemaal gezond, heeft wel problemen gehad (en toen heeft hij dit gedrag geleerd) maar is behandeld en nog onder controle. ?

dan weet je volgens mij dus ook waarom hij dit doet?
of lees ik het nou verkeerd.

hij heeft dus wel problemen gehad.wat was dat dan?
emn als hij het toen heeft aangeleerd dan is nu dat dus weer aan de hand.
lijkt mij tenminste logisch.

wat doe jij waarom hij achteruit gaat lopen?

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 10:59

Als hij achteruit loopt dan probeer ik hem aan te sporen (been, tikje) om weer vooruit te gaan maar dat gaat dus niet goed. Hij heeft allerlei lichamelijk problemen gehad waardoor hij pijn heeft gehad met rijden. Daar zijn we pas later achter gekomen en dat betekent dat ik hem toen flink aangepakt heb en toen heeft hij geleerd om zich te verzetten (logisch omdat hij pijn had maar dat wisten we niet, de da & fysio vonden dat hij in orde was en gewoon in verzet...). Hij heeft dus het rijden met name binnen (omdat ik in de binnenbak het meeste ellende heb gehad) geassocieerd met pijn. De pijn is weg maar binnen lijkt het verkeerde gedrag gewoon terug te komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:03

buitenland schreef:
Misschien ben ik te heftig met been en zweep dat hij daardoor alleen maar er tegen gaat vechten. Als ik hem tik dan is het achter m´n been of op de kont.Eerst zacht en bij geen reactie steviger. Alleen levert dat dus niet veel op... Ik zoek naar een manier om zo´n patroon te doorbreken want volgens mij is het zoiets. Iemand zei dat als hij achteruit loopt, nog meer achteruit laten lopen etc.

Het patroon kun je doorbreken, door b.v met het zweepje in de lucht te zwiepen en geen contact met het paard te hebben met de zweep of been.
Nooit harder gaan tikken, dat is niet de oplossingh, heel belangrijk is ook je geduld bewaren en rustig blijven, als jij gestrest raakt omdat hij niet wil lopen pikt hij dat op en staakt hij juist en hoe ver wil je gaan, je wilt tenslotte geen pijn prikkel geven toch?
Het zweepje is ook geen gas , dat moet vanuit jou intensie komen.

Misschien ook wat meer loswerken en met je eigen lichaam het tempo aan leren geven.

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 12:04

Dus je raakt het paard eigenlijk helemaal niet aan; alleen zwiepen? Misschien is dit ook een idee. Als ´de knop om´ is bij m´n paard dan kan ik hem namelijk met hele lichte hulpen rijden, het is geen afgestompt dier. Misschien zijn de te harde been/zweep hulpen ook een signaal voor hem om zich af te sluiten en te vechten.
Dat zwiepen met de zweep, gewoon in de lucht of zo? Hou je contact met de mond of helemaal los van voren? Hoe lang duurde het bij jou voordat het paard weer voorwaarts ging + hoe lang heb je met dit gedrag te maken gehad? Wil je wat meer vertellen over je ervaring?

En dat om z´n as laten draaien? Dat gaf een instructeur ook aan, hij mag iig niet stilstaan. Of nog extra achterwaarts laten lopen als hij achteruit gaat?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:06

hoe weet jij zeker dat je paard geen pijn meer heeft?

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 12:29

M´n paard wordt heel regelmatig nog gecontroleerd door degene die hem behandeld heeft en waar nodig opnieuw behandeld. Als er iets aan de hand is dan zijn we er snel bij, daarom ga ik er vanuit dat hij goed is. Zadel is ook kort geleden bijgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:30

Mijn paard deed het ook en die bleek een knoop van hier tot tokio in zijn hals te hebben zitten. na een bezoekje van de fysio was het dan ook helemaal weg..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:33

misschien helpt het om een stapje terug te doen in de training?
heb je al es een ander op je paard gehad om zo te kijken wat er gebeurd?
paard kan misschien wel helemaal oke zijn nu,maar werk je zelf niet tegen met je lichaam?

geef je wle duidelijke signalen zodat paard weet dat het voorwaarts moet?
misschien ga je wat voorover zitten en gaat je paard daarom achteruit?

zorg in elk geval dat er iemand met je meekijkt die heel kritisch naar jouw rijstijl kijkt.
dat je paard nu toch weer deze tekenen gaat vertonen gefet voor mij wel aan dat het wel te maken heeft met de eerdere problemen.

een filmpje maken is vaak ook heel duidelijk,dan kan je zelf terug kijken wat er nou eigenlijk allemaal gebeurd

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 12:43

Het gekke is dat het vervelende gedrag (of patroon) meteen begonnen is toen we weer binnen moesten gaan rijden, buiten ging het rijden gewoon prima. Ik ben geen Anky natuurlijk , er valt genoeg bij te schaven aan m´n rijden maar het gekke is juist dat het probleem zich niet overal voordoet. Daarom denk ik aan iets wat het gedrag binnen oproept gezien ´onze´ geschiedenis. Ik zal wel iemand vragen om te kijken of er iets bijzonders is in m´n reacties in de binnenbak.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:00

buitenland schreef:
M´n paard wordt heel regelmatig nog gecontroleerd door degene die hem behandeld heeft en waar nodig opnieuw behandeld. Als er iets aan de hand is dan zijn we er snel bij, daarom ga ik er vanuit dat hij goed is. Zadel is ook kort geleden bijgesteld.

oke weet je wat je zou kunnen doen? pijnstillers vragen aan de da, mee gaan rijden en kijken hoe ie dan reageert. is het gedrag net zo als zonder pijnstillers dan weet je genoeg, dan heeft ie geen pijn

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:43

Pijnstillers vragen is ook niet de oplossing, daar kan je echt heel veel kapot mee maken en een goeie DA zou dit zeker nooit doen.

Wat de TS wel zou kunnen proberen is eens zonder zadel te rijden, misschien kan het ook aan het zadel liggen.

Wat het zwiepen met de zweep betreft, idd niet aanraken, en alle energie naar voren geven dus ook geen druk op de teugel , wat nooit goed is , want je geeft in een auto ook geen gas en trekt aan de rem toch, al is een bit ook geen rem, maar neem aan dat het paard het wijken voor druk kent en druk in de mond is ook een aanwijzing wat nooit hard mag zijn uiteraard en ook niet als rem gezien mag worden, zoals de zweep niet als gas gebruikt mag worden.
Gewoon zwiepen en desnoods hang je er een plastic zakje aan, ik heb net een nieuw paard en die staat voor alle druk die je te veel geeft stil , hij is 180 krijg dat maar eens naar voren, dus gewoon lekker vol houden en alle pijlen naar voren zetten en als hij maar even vooruit denkt gelijk stoppen en belonen, neem er de tijd voor, ik heb voor de mijne een jaar genomen en alles wat eerder lukt is mooi en wees daar blij mee, zoek ook de oorzaak waarom hij staakt , het is een punt waar hij over moet, wees slim en vindingrijk om dit voor mekaar te krijgen zonde rhet paard aan te raken, desnoods hang je een vuilniszak aan je zweepje en vandaar uit kun je het weer kleiner maken, is toch een hele leuke uitdaging, tenminste dat vind ik en als het dan lukt dan heb je heel veel gewonnen ook in het vertrouwen naar mekaar toe, je leert mekaar zo echt kennen en weet van mekaar waar je wel of niet op reageert , wees heel erg bewust van je hulpen, denk er ook aan dat een paard spiegelt, dus zoek de fout echt bij jezelf en niet bij het paard.

RedRaket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:54

Hey hoi!

wat vervelend dat je paard zo staakt :(:)
longeer je 'm wel eens en zo ja, wat gebeurt er dan?
Als je zeker weet dat je paard geen lichamelijke klachten meer heeft, kan je proberen om het aan te longe op te pakken. Ik heb het wel eens meegemaakt dat paarden vanuit een eerdere negatieve ervaring een soort blokkade ontwikkelen die dan opspeelt wanneer ze weer in een soortgelijke situatie terechtkomen. Als ie inderdaad geen fysieke problemen meer heeft, is het erg belangrijk dat je het 'staakgedrag' voorwaarts op gaat lossen. Soms is het makkelijker / prettiger om dat aan de longe te doen.

succes!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:59

misschien ga je te snel, na zijn revalidatie

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:04

Ik rij ook een pony die het stilstaan/achteruitlopen gebruikt. Hij heeft geen medische problemen.
Van mijn instructrice (waar de pony overigens zelf een tijdje van was) moest ik hem achteruit zetten, netzolang tot hij het nietmeer leuk vond.

Ik ben hier al een tijdje mee bezig, maar soms gaat hij ook niet achteruit. Opeens zei een andere instructeur tegen me dat ik mijn zweepje als een soort hengel moest vasthouden. Je houd hem in je rechterhand(altijd) schuinover naar de linkerkant zodat de pony je zweep ziet. Dan moet je hem een tikje achter je been geven. Bij mij werkte het.

Ik zou wel eerst zeker weten dat er bij jou geen medische problemen zijn!

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:06

Veel geduld... en misschien hulp van een ander.
Met zn 2e is het makkelijker

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:22

je zegt dat je denkt dat het een patroon is. Kan je ook vertellen wanneer hij het doet? Heb je iets kunnen vinden wat het veroorzaakt? Ik bedoel hiermee het volgende: is er iets wat gebeurt vlak voordat hij staakt bv: ziet hij iets, schrikt hij, wordt hij heet, doe jij iets specifieks? Wellicht helpt het namelijk om de algemene factor te vinden.......paarden doen altijd iets om een reden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:31

Het lijkt wel aardig duidelijk dat het reactie is op een ervaring van het verleden.

Als het voorkomt, kun je zoals je nu probeert inderdaad me zweep/ been hem weer vooruit proberen te krijgen. Maar daar zal zijn ervaring niet beter mee worden.

Sowieso, als je dit al doet en hij gaat weer voorwaarts altí'jd belonen. Maar wat gebeurt er als je hem gewoon even de tijd geeft om zelf te beslissen wat hij doet zonder forceren? Dus niet gelijk been/ zweep. Maar blijf zelf rustig, als je paard dat ook weer is stap je gewoon weer weg. Uiteraard achteraf ook met beloning en misschien is er dan wel niets meer aan de hand.. Dan wordt de nare ervaring misschien ook snel minder..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:33

Werkt het niet als je back to basics gaat? Lang laag, overgangen etc.