paard dat schrikt en wil rennen --> laten lopen, of sluiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

easterimage

paard dat schrikt en wil rennen --> laten lopen, of sluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:29

Beste allemaal,

Ik wil graag jullie mening over het volgende:

Mijn paard van 5 is normaalgesproken erg rustig en makkelijk en schrikt nergens van.
We rijden altijd onder de man naar de bak en maken 2 buitenritten per week. ook mennen we met hem buiten.

Nu met de wind (en ik denk pubergedrag) schrikt hij ineens wel van dingen.
buiten van dichtslaande autodeuren en in de bak steeds in de zelfde hoek vanwege opgestapeld hout en wapperend plastic.
Maar nu weet ik dus niet of ik hem nu gerust moet stellen en moet doen van: ahhh zielig paardje niet schrikken is niet eng!
of hem juist bij de les moet houden.

Dit is een paard waar serieus grote tractoren en graafmachines langsgaan en die dan niet eens opkijkt.

Waarom vraag ik dit?
Mijn instructeur zegt dus: hij schrikt in de hoek, zijn eerste reactie is rennen (vluchten), dan hem laten lopen, de ruimte geven en gewoon door blijven rijden met been. niets anders doen. niet je teugels aannemen, niet sluiten, niets bijzonders doen. gewoon zitten, paard rustig terugnemen en weer been.

normaal gesproken doe ik: hij schrikt in de hoek, ik zie dat aankomen dus ik neem dan al mijn teugels wat meer aan, dan zorg ik ervoor dat hij niet kan rennen (Door te sluiten) en geef ik meer binnenbeen zodat ik hem daarmee begrens.

de mening van mijn instructeut is zo omdat hij zegt: het is een jong paard, die moet je niet leren dat er iets anders gebeurt als hij schrikt. je moet gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is. gewoon je eigen ding doen en niet bezig zijn met dat hij misschien gaat schrikken.

dat snap ik wel, maar ik ben er toch niet helemaal uit.
want de tweede keer dat we langs die hoek rijden gaat hij er weer vandoor
en buiten kun je hem natuurlijk niet laten lopen.

en daarbij verdenk ik hem ervan dat het een manier is om onder het werk vandaan te komen.
hij vindt het allemaal wel heel lastig dat achterbeen eronder brengen en aan elkaar blijven.

het is een paard die wel meer maniertjes bedenkt om onder het werk uit te komen, dat steeds verder uitbouwt, waarbij je dan een keer een oplossing voor moet vinden en dan doet hij het niet meer.
Voorbeeld: huppelen op de volte en dan aanspringen in galop. op een gegegeven moment kon ik geen volte meer draven. toen hebben mijn instructeur en ik bedacht dat we gewoon heel langzaam tempo de volte gingen rijden. niet per se helemaal erdoorheen, maar gewoon iedere keer als hij harder wilde begrenzen en toen langzaam reden we het eruit.

iedere keer weer een andere uitdaging met die jonge paarden!

maar mijn vraag is dus:

is het echt schrikken en moet ik hem dan geruststellen en doorrijden
is het schrikken en blijf ik gewoon doen wat ik altijd doe, geen been extra geen ophouding extra gewoon doorrijden (met het gevolg dat hij dan weer in die hoek schrikt)
of is het 'proberen onder het werk uit te komen', z'n nieuwe ding, en moet ik streng met binnenbeen en ophoudingen hem bij mij houden?

ben benieuwd naar jullie mening!

groetjes!

Anoniem

Re: paard dat schrikt en wil rennen --> laten lopen, of sluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:31

Niet terugpakken voor die 'enge' hoek maar pas als hij ervandoor gaat (en dan het liefst de eerste pas). Inderdaad gewoon rijden alsof er niets aan de hand is, gaat ie ervandoor, rustig terugnemen op je zit en geruststellen met je stem.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:35

Ik denk inderdaad gewoon doorrijden, maar als hij er wel gewoon langs gaat belonen. Geen negatieve aandacht geven maar wel positieve aandacht. Een paard doet als het goed is nooit iets voor niets.
Goed aan het werk zetten elk rondje 10 (bij wijze van spreken) verschillende dingen doen waardoor hij met jou bezig is en ook geen tijd heeft om er vandoor te gaan..
Dit is mijn idee zo vanuit het beeldscherm :)
Succes!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:36

Ik kan niet anders dan het met je instructrice eens zijn. Als hij iets eng vind en je neeemt de teugel aan, versterk je zijn gevoel alleen maar (je ademhaling wordt anders en dit voelen ze haarfijn aan).
Idd geen aandacht aan schenken en gewoon verder rijden.

Wat ik wel altijd doe als ze iets ECHT eng vinden bij buitenrijden (en hier niet langs willen of ervoor willen vluchten) is er de tijd voor nemen en steeds een stapje dichterbij zetten (hierbij teugels ook ontspannen in de hand houden, ontspannen zit en rustige zachte stem), totdat het neusje het object raakt, daarna gewoon weer verder rijden. (hier zijn veel verchillende meningen over, maar dit is waar ik me het beste bij voel)
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 27-11-09 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:37

In het begin heb ik 't volgens de methode gedaan van jouw instructeur....ik kwam er wel snel achter dat 't idd "mieperitis" was en ik ongelofelijk in de zeik genomen werd om onder 't werk vandaan te komen. Toen was ze 3,5 jaar, nu is ze 5 en ik weet 't verschil tussen miepen en echt bang zijn dondersgoed! Let vooral op de lichaamstaal van je paard en bij angst is dat direct te zien aan de ogen. Succes!!!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:00

zeker bij een jong paard is het de bedoeling dat hij eerst ontspannen is voordat hij wat kan leren (dus door de hoek heen lopen zonder spanning) als jij dan de spanning erger maakt door je paard "te sluiten" zoals jij dat noemt...dan geef je hem geen vertrouwen en zal hij iedere keer gaan rennen als hij het spannend vind. Rennen is zijn manier om met de spanning om te gaan..dat doen ze in de natuur ook...Pas als je paard ontspannen door de baan heen gaat kan je hem wat gaan leren....maar je moet opletten dat je het zelf niet erger maakt.
Die verhalen van...mijn paard neemt mij in de zeik dat is echt onzin...dan heb je het zelf niet goed begrepen..lichaamtaal van je paard is zeker belangrijk,maar paarden vinden bepaalde dingen eng waarvan wij zeggen....dat valt toch wel mee...maar wij moeten even denken..hoe een paard dit ziet..(vluchtdier) en niet zoals wij ergens tegenaan kijken (roofdier/mens)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:55

Het gedrag gewoon negeren.
Niet aan de teugels gaan lopen trekken, maar op je zit terug nemen. Zet hem/haar desnoods meteen op de volte zodat ie met zn gedachte bij jou is en laat hem nogmaals langs die enge hoek gaan. Nooit boos o.i.d. worden, dat werkt alleen maar averechts!
Succes ermee!!

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:18

Als jij al denkt bij die hoek hij gaat schrikken, gaat ie dat ook doen. Probeer er niet over na te denken en door rijden. Als jij er niets op uit doet, zal hij dat waarschijnlijk ook niet doen.
Die jonge van mij was met inrijden ook zo. Als ik er geen aandacht aan schenk en gewoon door rijdt ging dat altijd prima. en dan heb ik het over plastic, treinen, auto, tractoren enz...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:49

Er zijn zeker paarden die schrikken om onder het werk uit te komen. Als je weet dat hij elke keer in dezelfde hoek schrikt waarom wacht je dan op het moment dat hij schrikt? Jij wacht tot hij schrikt en reageert daarop, je geeft hem dus leiding ipv dat je zelf de leiding neemt. Als je weet dat hij in die hoek schrikt, pak je meer binnenstelling en druk je hem met je binnenbeen langs de hoek. Wanneer jij binnenstelling houd, geef je je paard de kans niet om te kijken en dus te schrikken. Ik weet dat het erg lastig is, heb zelf namelijk ook zo'n paard, maar wanneer je zelf vlug genoeg bent en leiding neemt, werkt het zeker.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 14:46

@ iedereen, bedankt voor jullie meningen!

Even een korte reactie: het paard is al heel erg ontspannen hij loopt gewoon licht in de hand. er is absoluut geen sprake van duw of trekwerk. en met sluiten bedoel ik dus ophoudingen maken. die terminologie gebruiken wij nou eenmaal. sorry als jullie dat niet snapten.

ik denk ook niet dat hij dingen niet doet om mij te zieken, inderdaad, een paard zit zo niet in elkaar. maar hij doet wel dingen om onder het werk uit te komen, gewoon omdat hij het moeilijk vindt en altijd naar maniertjes zoekt om niet die spieren te gebruiken die je nou juist graag wilt trainen zodat het uiteindelijk wel makkelijk voor hem wordt om te buigen en de achterhand te gebruiken. en als een manier om eronderuit te komen lukt door bijvoorbeeld te 'schrikken' in dezelfde hoek dan probeert hij dat de volgende keer weer.

hij had bijvoorbeeld ook een tijdje dat hij niet meer wilde afwenden. dus ik dacht: "hij heeft pijn"! maar even rustig aan doen, veel rechtuit, veel naar buiten. maar toen ging mijn instructeur erop en die zei: onzin. hij loopt helemaal niet onregelmatig en heeft echt geen pijn. het is gewoon zijn manier om onder het werk uit te komen.

en dat begint dan met eerst een beetje over de buitenschouder weg, naar meters nadat je het vraagt de volte oplopen, tot dat hij helemaal de volte niet meer op wil. en als je dan uiteindelijk weet van 'je hebt geen pijn je vindt het alleen moeilijk' toen hebben we gewoon heel rustig getraind, dubbellonge, grote 8en en uiteindelijk loopt hij nu gewoon met nette stelling en buiging de volte op.

maar dat aanvoelen vind ik dus lastig.

en dat heb ik nu met het 'schrikken' ook.

maargoed. ik ga met jullie tips aan de slag en dan zal het ook met het schrikken vast wel goed komen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:06

Niet naar het verwachte schrikken gaan handelen. Dat vergroot alleen de kans dat ie zeker gaat schrikken omdat jij dan aangeeft, opletten er komt zo iets aan van waar je kan gaan schrikken.

Omdat je het vaak toch wel al voorziet, wel extra opletten natuurlijk. Bij een buitenrit kijk ik alvast om me heen of ik bij evt. schrikken ook nog auto's moet zien te ontwijken. Regeren is tenslotte vooruit zien.

Maar als ie dan schrikt dan zet ik ze meestal stil, paar passen achterwaarts en weer voorwaarts alsof er niets gebeurd is.
Als ie het echt te bont maak dan krijgt ie een tik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:10

Je instructrice heeft gelijk. Jij maakt hem vantevoren al attent op iets wat komen gaat, je pakt de teugels er alvast iets bij omdat jij weet waar hij loperig wordt. Daardoor focus je je paard juist op hetgeen dat eng is. Gevolg kan zijn dat hij gespannen raakt wanneer je straks als je verder in je rijden bent je paard wat meer moet gaan sluiten. Dus maak het jezelf niet moeilijker en rij gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:26

Heel herkenbaar :j

Mijn knollie probeert ook regelmatig - en vaak in dezelfde hoek(en). Mijn reflex is dus ook om in die enge hoeken me 'schrap' te zetten voor wat gaat komen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik al tig keer gemerkt heb dat dat de zaak enkel erger maakt, mijn paard voelt me erg goed aan en als ik dus gespannen en bang ben dan wordt hij dat ook, of hij profiteert gewoon van de zaak. Ik probeer nu gewoon om mezelf juist heel zwaar te maken in die hoeken ipv me op te trekken als het ware. En het helpt! Ook een beetje kordater zijn; langs die hoek zonder gedonder, is langs die hoek zonder gedonder! Dus goed je binnenbeen er tegen en wat afleiden.

Laatst was ik al een poosje op een cirkel aan het rijden, toen hij plots (ik was niet echt aandachtig op dat moment) wegrende van de letter E, nou zeg! Normaal gezien is mijn reflex telkens geweest om stil te staan, hem (en mezelf) gerust te stellen en, jawel, me schrap te zetten elke keer ik aan de E kom. Dit keer was het anders! Ik schrok, maar ben meteen kordaat geweest en heb hem op een volte terug langs die E voorbij gereden en dan nog eens, hem ervoor laten stilstaan, tot 5 tellen en gewoon verder rijden alsof dat voorvalletje niet gebeurd is. Bij ons hielp dat, misschien bij jou ook wel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:43

Eigenlijk zou je nooit je paard mogen sussen, als het ergens van schrikt. Ik maak ook die fout het is een reflex, maar door te gaan sussen geef jij het signaal, dat er echt iets was om bang van te zijn.

Als je weet dat je paard bv in de hoek gaat schrikken, goed (binnen)been eraan en begrenzen met je buitenteugel. Zo weinig mogelijk laten kijken en actief bij de les houden. Ga een figuurtje/volte rijden, leidt hem af. Desnoods een volte 10m telkens 1à2m opschuiven totdat je voorbij de "enge plek" bent. En zoals andere hiervoor al zeiden, je kan hem alerter maken voor jou hulpen, maar je mag allesbehalve hem korter nemen of zelf af opspannen. Jij moet hem er niet aan herinneren dat er iets engs gaat komen, nee jij moet duidelijk maken dat eender waar in de bak of op wandeling dat "alles normaal" is en dat zolang jij op z'n rug zit/in de buurt bent er geen reden is tot angst/paniek/...

tijd terug had ik een keertje les van iemand die zei dat als je paard probeert weg te lopen in de bak, ze de gang en tempo aan zijn verantwoordelijkheid overlaat en dus niet gaat terugrijden, maar juist actief vooruit en gewoon figuren gaat rijden totdat hij doorheeft dat ofwel er niks engs is ofwel dat hij harder moet werken als hij zich aansteld ofwel totdat hij moe is. Ik denk wel dat deze aanpak ook niet voor ieder paard ideaal is.
Zelf rijd ik steeds actief voorbij de "enge" hoekjes plaatjes desnoods met enkel figuren ervoor/errond. Als mijn 4-jarig paard tijd heeft om te kijken en te doen alsof ze bang is voor iets, dan is dit voor mij een teken dat ze niet alert genoeg is voor mijn hulpen en gewoon een aanleiding zoekt om minder te moeten doen of gewoon wat "rond te lopen" Want verder loopt ze overal langs/door/over

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:55

Het paard waar ik op rij probeerd dat ook. In het begin was het echt schrikreactie. Maar nu doet ze het soms ook gewoon om te klieren en aan te stellen.

Wat ik doe is eerst in stap door de hoeken, belonen als ze braaf over de hoefslag loopt zonder problemen. Als ze schrikt en ze springt aan in draf blijf ik toch rustig met een normale teugel en druk met mijn binnenbeen de hoek ik sturen en blijf ik doorzitten. Als ze dan in galop aanspringt is het voor mij makkelijker. En door dat ik al doorzit, zit ik zwaar en pak ik haar zonder mijn teugels te gebruiken weer terug naar de stap.

In draf ga ik meteen als ze rennerig word doorzitten. Net zoals bij de stap blijf ik dan rustig met druk van mijn binnenbeen naar buiten sturen zonder mijn teugels te gebruiken. Beloon haar zowiso als ze dan netjes door de hoek loopt.

Voor dat de hoek komt ga ik me niet schrap zetten of dergelijke. Ik probeer gewoon normaal als ik kan te rijden. Hou wel genoeg contact op de teugels.

Werkt wel goed, na een tijdje loopt ze braaf door de hoeken (tenzij ze geen zin heeft)..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:17

je instructeur heeft gelijk hoor.
Gewoon doorrijden, wel je binnenbeen erbij natuurlijk dat hij niet ineens te veel gaat afsnijden, maar gewoon doorrijden en doen alsof je het niet eens merkte, dan pas weer opnemen en de volgende maal je daar weer aankomt proberen niet op voorhand iets speciaals te gaan doen.Uiteraard goed aan het werk houden en proberen zijn aandacht bij jou te houden natuurlijk.
Maar als je zoals jij eerst wou gaan doen, je teugels gaat extra aannemen dan is dat voor het paard eigenlijk een bevestiging van , ik twijfel of er her iets niet pluis is, en jaaaaa zie mijn ruiter/leider zegt het ook al. Dus je gaat op die manier eigenlijk zijn onrust bevestigen.
Dus luister naar je instructeur.

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:25

Allemaal erg herkenbaar en ik ben het er ook mee eens dat negeren de beste oplossing is. Gewoon doorrijden en nog eens proberen. Dit zowel bij daadwerkelijk schrikken als bij "nep" schrikken. Als hij echt schrikt geef je daarmee aan dat er geen reden was om te schrikken en dus zal het de keer daarna minder eng zijn. Als hij schrikt om je in de maling te nemen en je negeert het gedrag houdt hij er ook vanzelf mee op. Het is immers zijn tactiek om jou in de war te brengen. Dus ik zeg inderdaad negeren en gewoon opnieuw proberen. Voor beide situaties de gewenst reactie dus dan kun je het ook niet fout doen;)

Geef wel toe dat het makkelijker gezegt is dan gedaan want onbewust reageer je bijna altijd. Maar goed oefening baart kunst. Succes in elk geval