geen/weinig reactie op ophouding buiten teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nr_1

geen/weinig reactie op ophouding buiten teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:23

Hallo lieve bokkers,

mijn paard geeft weinig reactie op mijn ophouding op de buiten teugel.
ik heb mijn paardje nu 10 maanden(voorheen altijd recreatief gereden buitenritjes enz), hier voor heb ik ook een aantal jaren les gehad. helaas heb ik nooit geleerd om een ophouding op mijn buiten teugel te maken bij het afwenden ( buitenschouder begrensen en binnenhand van de hals) ik heb geleerd om gewoon aan je binnenhand te trekken en dan gaat hij van zelf wel eens wenden (heel fout ik weet het).

nu heb ik een tijdje les van iemand anders en het gaat zien der ogen beter, alleen wanneer ik een ophouding maak op mijn buitenteugel en mijn hand van de hals doe gaat hij er vaak dwars door heen. in de les zijn we hier ook mee bezig in stap reageert hij goed, draf wat minder en in galop wordt hij zo sterk dan kan ik doen wat ik wil maar er gebeurt niks ;(

hebben jullie misschien tips voor mij?

groetjes

xDarkness

Re: geen/weinig reactie op ophouding buiten teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:42

Tja, dit probleem komt dus van je zelf, omdat jij hem alleen maar de bocht omtrok is hij dat zo gewend, en heb je waarschijnlijk zijn mond een beetje verpest. Probeer duidelijk te zijn, geef duidelijke ophoudingen en geef een tikje bij als hij niet luisteren wil. Bijv een tikje achter je kuit, dan moet hij wel netjes de bocht om.

Succes!

Mvg, xDarkness.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:14

Veel vierkantjes rijden ipv voltes, puur op buitenteugel en de rest van de hulpen even weglaten. Beginnen in stap en dat uitbouwen. Niet blijven trekken, maar kort vragen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:37

Lastig ja, denk indd dat hij het ook nog niet helemaal snapt omdat het hem zo niet aangeleerd is.
Probeer je been er ook goed bij te gebruiken, dus buitenkant met je been ook begrensen en hem daarmee ook wat omduwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:08

Binnenteugel loslaten en voltes rijden op je buitenteugel en zit.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 14:13

bedankt voor de tips, ik zal wanneer ik weer kan rijden (paard is ijzer verloren) het gelijk uitproberen!

RedRaket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:59

Hey hallo!

probeer 'm eens alleen op je buitenteugel te sturen. Het maakt niet uit dat je paard dan naar buiten kijkt, dan kan je even voor lief nemen. Als ie niet reageert, kan je bijsturen met je buitenbeen en eventueel met een zweepje. Die hoef je vaak alleen tegen de buitenschouder te leggen voor reactie.
Als het eenmaal een keer gelukt is, heb je het je vaak ook direct eigen gemaakt! Bij jou moet gewoon het kwartje nog even vallen, maar geen zorgen, dat komt vast helemaal goed! Als je het 1x correct gedaan hebt / 1x goed gelukt is, vergeet je het nooit meer en kan je het gewoon. Zie het als een trucje die je nog even moet doorzien. Maar eenmaal doorzien, snap je 'm voor altijd!

succes!!