Figuren voor het carrouselrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lexion

Figuren voor het carrouselrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 09:52

Hoi hoi,

Ik weet dat er al meerdere topics over zijn en heb ze ook allemaal gelezen, maar veel figuren worden gepb-ed.... :o

Ik ben ook nog op zoek naar nieuwe en andere carrouselfiguren.....

Wie oh wie kan me hierbij helpen? :D

Alvast bedankt!

Romyv

Re: Figuren voor het carrouselrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:45

Ik vind het altijd zo lastig uitleggen hahaha

Naast de meest standaard figuren reden wij ook bv een slange volte in paren van 2. De ruiter op de binnenhoefslag reed een volte 10 meter en dan kom je aan het einde weer samen.. zeker met een hele grote groep ziet dit er heel tof uit!

jadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:26

wij zijn bij ons in de manege ook aan het caroussel aan het oefenen voor een optreden. we zijn met twee groepen (paarden en pony's) die dan op het einde ook een keertje samen komen. in totaal zijn we met zo'n 18 paarden en pony's die op het einde samen in de piste moeten. dan moete we in groepjes van 4 naast elkaar in 1 grote cirkel rijden ( best moeilijk, de binnenste stapt bijna en de buitenste galopeerd bijna! maar wel spectaculair)

een heel leuke figuur om te rijden is ballet. ziet er heel ingewikkeld uit maar is het eigelijk niet =D je moet wel een groep hebben die even is in aantal:
eerst wordt een grootte cirkel gereden bij X. in deze cirkel komen de ruiters per twee(er moet gezorgd worden dat de afstanden gelijk blijven en de cirkel altijd een groot!). dan gaan de binnenste ruiters een hele kleine halve volte binnenwaarts maken ( zo klein mogelijk). nu heb ja twee cirkels in tegengestelde richting. deze cirkels worden 1 maal rond gereden, totdat de binnenste ruiters hun partner die op de buitenste cirkel zitten tegen komen, en dan gaan deze een halve volte om elkaar heen rijden.( nu zitten de binnenste langs buiten en de buitenste ruiters langs binnen) deze cirkels wordt ook 1 maal rond gereden tot de partners elkaar terug tegen komen en dan wordt er weer aan halve volte om elkaar gereden (de binnenste ruiters zitten weer op de binnenste cirkel en de buitenste weer op de buitenste). deze cirkels worden weer 1 maal rond gereden tot wanneer de partners elkaar weer tegen komen. nu gaan de binnenste ruiters alleen een halve volte maken maar nu tot achter hun partner (zorg voor genoeg ruimte tussen de buitenste paarden => afstanden moeten constant blijven en de cirkel groot genoeg!!!), zo komen alle ruiters weer mooi achter elkaar.

ik weet het is best een moeilijke uitleg, maar het is helemaal niet zo een moeilijke figuur, bij ons was ze van de eerste keer gelukt in draf na dat we ze twee keer in stap hadden gedaan. en als je met meer paarden bent is de figuur gemakkelijker, dan heb je meer tijd om te corrigeren in de cirkels!!

als je prutsmuts nog vragen over hebt mag je ze gerust stellen, ik wil zelfs een schematje maken( proberen!!) als je dat handig zou vinden.

greetz

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 09:04

Hoi Jadis,

Bedankt voor je antwoord en een schema zou natuurlijk helemaal geweldig zijn hoor! Ik ga hem zeker voordragen in de groep om rijden.

Dank je wel!!!!!!!!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:45

Kleine greep uit wat wij doen (achttal):

- Slangenvolte met 4 bogen vanaf C. Oneven nummers rijden 1 extra volte in boog 1, 3 in boog 2, 1 in boog 3 en 0 in boog 4 (1-3-1-0). Even nummers rijden 0 extra voltes in boog 1, 1 in boog 2, 3 in boog 3 en 1 in boog 4 (0-1-3-1).

- A afwenden, C links afwenden en met 2en komen. Op lange zijde E afwenden zodat de zijde verdeeld is en op de middenlijn een kleine volte links. Rechts volgen, vervolgens op de eerst volgende lange zijde E hetzelfde; afwenden gevolgd door kleine volte rechts op de middenlijn.

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 08:36

Vanillia schreef:
Kleine greep uit wat wij doen (achttal):

- Slangenvolte met 4 bogen vanaf C. Oneven nummers rijden 1 extra volte in boog 1, 3 in boog 2, 1 in boog 3 en 0 in boog 4 (1-3-1-0). Even nummers rijden 0 extra voltes in boog 1, 1 in boog 2, 3 in boog 3 en 1 in boog 4 (0-1-3-1).

- A afwenden, C links afwenden en met 2en komen. Op lange zijde E afwenden zodat de zijde verdeeld is en op de middenlijn een kleine volte links. Rechts volgen, vervolgens op de eerst volgende lange zijde E hetzelfde; afwenden gevolgd door kleine volte rechts op de middenlijn.

Thankx Vanillia! :D

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:45

Ik heb enkele figuren uitgewerkt. Bedoel je zoiets?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:19

Ik kijk ook even mee Sabine, goed voor de inspiratie..
Was toch weer aan het puzzelen geslagen,dus ga een kijken wat er nog tussen past..
Goed idee dit!

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 20:40

Heike,

Je bent helemaal fantastisch! Dank je wel hoor!

Groetjes,

Sabine

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:18

Ik heb er nog meer...

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:22

wij hebben dat ook gedaan is echt cool

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:50

Zou heel fijn zijn Heike! Ik ben ook inspiratie aan het verzamelen voor de proef van volgend seizoen :)

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:09

ik weet het niet :P

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 14:16

Heike schreef:
Ik heb er nog meer...

Zou ik je dan misschien mogen vragen om deze naar me op te sturen? Per mail, pb of zo in het topic???? :o :o :o :o

Je zou me er ontzettend blij mee maken :D :D :D