Hoe paard nageeflijk laten lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsesz

Hoe paard nageeflijk laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:43

Hallo allemaal!

Ik heb sinds kort privéles op mijn eigen pony.
Daarvoor heb ik maar wat aangekloot met buitenritjes en rondjes hobbelen.
Nu ben ik dus aan het leren om mijn pony nageeflijk te laten lopen.
Maar hoe moet dit precies?
Van mijn instructrice leer ik om mijn buitenhand eraan te houden, en dan met mijn linkerhand zacht te kneden.
Maar is dit ook de goede manier?

En dan heb ik nog een probleem, als mijn pony eenmaal goed losgestapt, en nageeflijk in de stap is en ik ga aandraven, dan wil ik mijn pony ook nageeflijk hebben lopen. Maar als ik dat probeer gaat mijn pony heel langzaam draven.

En als laatst, is nageeflijk hetzelfde als aan de teugel en zo nee wat is het verschil?

Alvast bedankt!

Groetjes Eva.

ikke20

Re: Hoe paard nageeflijk laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:48

zijn meerdere manieren ene vind dit goed andere weer dat

ik zorg eerst dat mn paard van achter naar voren loopt daardoor lekker over zn rug. hij gaat mn hand opzoeken en kan hem dan doormiddel van binnenbeen buitenteugel verder rijden.

horsesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:49

Oké, misschien een hele domme vraag maar hoe zorg je dat je paard van achter naar voren loopt?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:11

been eraan en van voor opvangen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:14

Verander dan maar eerst van instructeur, dat zijn nu twee vragen die je instructeur moeten beantwoorden. navegelijk rijden is een gevolg van de actie die je vanachter ontwikkelt. Van achter naar voor rijden betekent: ervoor zorgen dat de motor achterin actief werkt en de beweging door het lichaam kan komen. Dus basis van alles. Nagevelijk rijden is dan een spel met dit gegeven, door te schaken en vooral leren voelen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:25

Er werden hier al heel wat waarheden verteld hoor, daar is echt niks mis mee, maar dit kan je in de praktijk echt niet toepassen zonder goede instructie, want die ziet vanop afstand hoe je op je paard zit wat je juist doet en hoe je paard reageerd of juist niet reageerd, en daar moet je dan proberen een gepast antwoord op te vinden.
Bij mij begint nageeflijkheid altijd met laterale nageeflijkheid (zijdelingse buiging )
Nageeflijkheid krijg je pas na voorwaarts neerwaarts rijden, dan buigingen.
En het aan de reugel rijden is dan als al het voorgaande heel goed lukt het automatische gevolg het paard gaat dat eigenlijk uit zichzelf doen als je het hoofd dan een beetj meer in oprichting gaat vragen.
Maar doe vooral eerst voorwaarts neerwaarts, en buigingen, en het paard mag niet het bit vastnemen, en moet je hand leren volgen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:45

Ik zeg altijd:

Eerst moet het gaspedaal het doen, dus vooruit werken. Veel overgangen, maakt niet uit hoe, van stap naar draf, draf naar galop, galop naar stap enz enz. Maak veel voltes en slangevoltes en houd je benen eraan! Daar worden ze nageeflijk van, want de nageeflijkheid komt immers vanuit de achterbenen. Niet van het in de krul moeten lopen. Geef soepele ophoudingen (Of kneepjes in jouw geval) En houd hem voorwaarts! Vooral in de draf, pak een zweepje en geef hem een opvlieger. Drijven is vooruit, gaat hij dat niet, geef je hem een tikje bij. Neem hem op de volte of maak een slangevolte, dat helpt bij de soepelheid van je paard en daardoor gaat hij vanzelf naar je hand vragen.

Succes!

Mvg, xDarkness.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:47

Zie het centrale topic over 'aan de teugel' lopen.