tips om meer druk uit te oefenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

espiga1984

tips om meer druk uit te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:52

Hallo

Mijn verzorgpaard is heel erg sterk. zijn eigenaar is dat ook, dus als hij hulpen geeft met zn been, dan reageert het paard er mooi op. Ik ben een heel stuk kleiner en minder sterk en ik moet echt heel hard met mn kuiten duwen om hem rond te krijgen. Met mn rechterbeen lukt dit vrij goed, maar links veel minder, precies of ik daar minder kracht kan uitoefenen. Ik krijg steeds te horen "duwen met je binnenbeen!" Jaja, maar het helpt precies niet waardoor ik dan de neiging heb te veel met mn handen te gaan werken en dat is ook niet de bedoeling he

Ik zou kunnen met sproren rijden maar ik vroeg mij af of er nog mensen zijn met dit probleem en of zij misschien oplossingen hebben?

MarchadorJarig

Re: tips om meer druk uit te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:50

Ik herken je probleem wel, zelf heb ik er ook enorm veel moeite mee om goede druk op mijn kuit uit te oefenen. Ik heb wel eens geprobeerd in de sportschool om mijn kuiten wat te trainen maar dit had geen effect.
Het is vervelend dus ik lees even mee :)

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:00

Natuurlijk kan het geen kwaad aan je eigen 'benenwerk' te werken, maar ik denk dat je het ook moet zoeken in het attent maken van je paard.

Een paard kan een vlieg op zijn lijf voelen zitten, dus jouw been voelt hij ook in zekere mate.

Het moet geen krachtstrijd worden en ook aan sporen zou ik nog niet beginnen, die zijn bedoeld ter verfijning, niet zozeer om het paard 'slimmer' af te zijn.

Wellicht helpt het om wat meer overgangen te rijden, het paard goed aan het been te krijgen, stap voor stap dus ook in de wendingen. Wanneer het paard kleine stukjes jouw beenhulp aanneemt belonen en met iets anders verder gaan.

Loopt het paard aan beide kanten door het been heen? Ik merk bij het paard waar ik zelf op rijd dat dit m.n. gebeurt op haar(onze) 'moeilijke' kant.

Niet opgeven, succes.

Ik lees hier even mee :j.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:14

Zweepje erbij gebruiken om hem actief te maken. Dit paard is gewono niet goed voor het been, paarden zijn immers gevoellig, dus hij voelt je kuitdruk (hoe zacht ook) heus wel maar negeerd hem gewoon.
Wat je kunt doen is been geven, geen reactie, tikje... reageert hij dan wel belonen. Dit consequent vol blijven houden en hij word vanzelf activer voor je been.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:26

In dit geval ff een lange zweep en aan je been zetten. Op zich is dit wel een beetje logisch van het paard, maar je moet erdoor.

Dus wat ik zou doen is vragen naar en om reactie. Het kan niet zo zijn dat jij moet duwen en duwen voor simpele basisgangen eruit te krijgen. Dus gebruik je wil bvb naar draf, leg been aan en kleine ophouding, en lichte druk van been. Reageert die niet, vraag je het opnieuw zoals hiervoor, maar geef je met je licht druk tegelijk een stemhulp. Reageert die dan dan schop je hem vooruit eventueel met een zweepje. Enkele passen en je vraagt het terug op de normale mannier. Maar blijf zelf ontspannen en rustig en vooral blijf geduldig

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 08:31

Mja het probleem is niet zozeer dat hij niet actief is, want dat is hij wel :-). Maar ik bedoel eigenlijk meer het beengebruik om hem rond te krijgen. Om stelling te vragen dus. Linksom, z'n goeie kant, is mijn slechte kant, dus dan ga ik er effectief vanuit dat hij wel op mn beenhulp reageert, want dan krijg ik hem wel in binnenstelling. Rechtsom, zijn slechte kant maar mijn goeie kant, lukt dit echt bijna niet. Hij loopt echt met zn hoofd naar buiten en ik kan duwen zo hard ik wil, hij buigt niet en hij neemt geen binnenstelling..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:33

Fleur1984 schreef:
Mja het probleem is niet zozeer dat hij niet actief is, want dat is hij wel :-). Maar ik bedoel eigenlijk meer het beengebruik om hem rond te krijgen. Om stelling te vragen dus. Linksom, z'n goeie kant, is mijn slechte kant, dus dan ga ik er effectief vanuit dat hij wel op mn beenhulp reageert, want dan krijg ik hem wel in binnenstelling. Rechtsom, zijn slechte kant maar mijn goeie kant, lukt dit echt bijna niet. Hij loopt echt met zn hoofd naar buiten en ik kan duwen zo hard ik wil, hij buigt niet en hij neemt geen binnenstelling..

Ja boodschap blijft aan je been rijden, dus veel schakelen en tempocontrole, rechtrichten etc.

Rechtsom is eigenlijk zijn goede kant, linksom is de korte kant, waardoor stelling naar rechts moeilijk is

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 08:37

Ja ik denk dat ik inderdaad moet blijven oefenen en oefenen, en dat die tempowisselingen en figuren rijden heel belangrijk zijn om hem soepel te maken.
Het is alleen soms zo frustrerend om te zien dat het bij de eigenaar wel lukt, en dat ik er dan zo veel moeite voor doe, helemaal in het zweet sta en dat het dan nog niet lukt :-) Ervaring zeker?

Alvast bedakt voor de info hoor! :-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 08:41

Fleur1984 schreef:
Ja ik denk dat ik inderdaad moet blijven oefenen en oefenen, en dat die tempowisselingen en figuren rijden heel belangrijk zijn om hem soepel te maken.
Het is alleen soms zo frustrerend om te zien dat het bij de eigenaar wel lukt, en dat ik er dan zo veel moeite voor doe, helemaal in het zweet sta en dat het dan nog niet lukt :-) Ervaring zeker?

Alvast bedakt voor de info hoor! :-)

Nou misschien toch maar wat les nemen, want het is niet de bedoeling dat jij in het zweet staat zonder resultaat te verkrijgen e.
Werk op dat rechtrichten, want denk dat dat het grote probleem is zeker als je dat verhaal aanhaalt van de stelling etc. En dat kan ik wel beginnen uitleggen, maar dat moet je in real life ondervinden en in begeleid worden