BWP gaat vaak in telgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

History_

BWP gaat vaak in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:22

Ik heb een Belgisch Warmbloedpaard van 9 jaar.
We rijden samen Zwaar 1 (L7 in België) en dat gaat heel goed, maar ik heb 1 probleem:
In de stap durft hij nogal eens in telgang gaan. Vooral als je hem begint te verzamelen of als hij opgewonden wordt in stap.
Dit is vooral een nadeel op wedstrijd omdat hij dan sneller opgedraaid geraakt en dus sneller in telgang gaat.
Ik neem 2x per week les en we krijgen het er slecht uit. Als ik hem met zijn voorhand voor laat stappen is het wel beter.
Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt met een BWP of KWPN ? En wat hebben jullie ertegen gedaan?
Of zijn er andere mensen die tips hebben?
alvast bedankt!

Lexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:03

Probeer om in stap goed de ruimte aan te geven met je handen die het paard mag gebruiken. Tevens kan het inderdaad goed helpen om je paard iets schouder voor te zetten.

History_

Re: BWP gaat vaak in telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 21:20

Ik zal dat van 'ruimte aangeven met je handen' eens bespreken met mijn trainer, dan kan zij het mij duidelijk uitleggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 07:54

Telgang is altijd een heel lastig probleem en ook heel moeilijk er weer uit te rijden.
Het ene paard moet een hele tijd (en dan bedoel ik echt lang) niet meer verzameld gestapt worden maar juist gewoon los en vrijuit omdat de spanning eraf moet. De ander reageert goed op zijgangen zoals sb en travers, maar dan blijft het gevaar bij het rechtstellen (en de proef kun je ook moeilijk in travers door rijden :+ ) Oefenen over balkjes kan ook helpen. Probeer manieren te vinden waarop je paard de ontspanning bereikt en met aandacht voor zijn passen stapt zonder uit elkaar te vallen.

Overigens is L7 'maar' een klasse die tussen M1 en de M2 ligt en ondanks de stang en trens echt nog geen Z ;) Heb het zelf ook gereden, zou het stoer vinden om te zeggen maar helaas :D

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:46

Ik heb nog nooit gehoord dat een BWP de telgang kan, apart..

Mvg, xDarkness.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:48

Sommige paarden gaan ook makkelijk tellen doordat ze een spierprobleem hebben..
Wellicht een keer een masseur laten komen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:20

Heb het gehad met mn KWPNer, kostte me 3 jaar om het
er uit te krijgen en hij heeft het soms nog wel eens met
verzamelen in stap.

Reden: Teveel druk op de teugels.. Voor mij werkt het om
hem even lange teugel te geven, zwaar te zitten. Mijn
teugels weer oppakken en met lichte kuitdruk nageeflijk
vragen. Vaak gaat hij telgangen omdat je hem 'teveel'
opsluit, of te geneigd bent teveel ophoudingen te geven.

Succes!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:57

Allereerst telgang; of lateraal stappen heeft dus niets met een stamboekpapier van je paard te maken wel met de africhting en dus tijtechnisch.
Ik zou voorlopig enkel stappen aan de lange teugel en ff de stap laten voor wat het is. ik vermoed dat je de problemen ben beginnen krijgen door de keertwendingen om de achterhand, waarbij je idd in een verzameld stap moet werken.
Verder veel stapbalken gebruiken en zelf zoals eerder gezegd de ruimte laten vanvoor, vertragen doe je op je zit.
Als oorzaak zie je vaak een ruiter die teveel wil, een paard dat nog niet genoeg door het lichaam loopt , tegen het been inkomt etc en je dus spanning op spanning krijgt (al dan niet bewust e)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 19:41

Bedankt voor de reacties!
Ik ga in de toekomst wat eer balkjes proberen stappen, want dat doe ik nu eigenlijk te weinig.
We laten hem vaak masseren en hij krijgt ook preventief shiuatsu, maar zijn telgang wordt er echt niet minder mee.
Het probleem is idd pas echt begonnen bij de keertwendingen op de achterhand. Die oefen ik nu niet meer zoveel en ik laat hem meestal gewoon stappen aan lange teugel. Ik ben het beu om altijd dat gevecht aan te gaan met hem. Het is wel lastig omdat ik nogal regelmatig wedstrijden rij en daar wel verzameld moet stappen.
Hopelijk wordt het met veel geduld beter.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:50

_Azar_ schreef:
Bedankt voor de reacties!
Ik ga in de toekomst wat eer balkjes proberen stappen, want dat doe ik nu eigenlijk te weinig.
We laten hem vaak masseren en hij krijgt ook preventief shiuatsu, maar zijn telgang wordt er echt niet minder mee.
Het probleem is idd pas echt begonnen bij de keertwendingen op de achterhand. Die oefen ik nu niet meer zoveel en ik laat hem meestal gewoon stappen aan lange teugel. Ik ben het beu om altijd dat gevecht aan te gaan met hem. Het is wel lastig omdat ik nogal regelmatig wedstrijden rij en daar wel verzameld moet stappen.
Hopelijk wordt het met veel geduld beter.

Je kan toch een winterstop inlassen en ff dit probleem aanpakken tijden de wintermaanden. Winterpunten tellen toch niet mee, dus je verliest niets.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:33

Hij doet geen telgang, hij stapt lateraal. Telgang is de snelheid van draf.
Veel balken stappen helpt vast wel. En voldoende doorlaten in zijn mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:23

Oakland1990 schreef:
Hij doet geen telgang, hij stapt lateraal. Telgang is de snelheid van draf.
Veel balken stappen helpt vast wel. En voldoende doorlaten in zijn mond.

Nee hoor. Telgang varieert qua snelheid van iets sneller dan stap tot sneller dan galop (rentelgang)
Telgang = twee benen (een lateraal benenpaar) tegelijk neerzetten, dus bijvoorbeeld beide linkerbenen tegelijkertijd. Laterale stap = 1 been tegelijk neerzetten, maar de benen aan dezelfde kant sneller achter elkaar. Dus linksachter - linksvoor ------- rechtsachter - rechtsvoor. Niet echt viertakt, zoals bij stap, en niet echt tweetakt, zoals bij telgang.

Weet niet of het bij driegangers ook opgaat maar voor zover ik weet duidt een langzame telgang op problemen in de rug.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:33

Nou eigenlijk is het wel lateraal lopen, dus theoretisch heeft Oakland heeft daarin gelijk. enkel in de volksmond spreekt men dan dikwijls ook over telgang

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:42

Ik meld mij ook. Ik heb een Deens Warmbloed die als hij druk is ook telgangt in stap. Mijn instructeur zegt: van voren loslaten. Het verschil met jouw paard en de mijne is de africhting. Die van mij wordt 5 en is nu een half jaar onder het zadel.

Als hij ontspannen loopt en ik hem niet van voren 'vasthoud' heeft hij nergens last van.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:49

Mensen maar waar lessen jullie nu eigenlijk bij. Dit zijn allemaal jonge paarden, dus bewijs dat er iets in de basis niet goed zit hoor. dat lateraal gaan doet geen enkel paard uitzichzelf, dat wordt erin gereden. Eenmaal dat ze het doen, heb je dus al veel punten, signalen gemist waar het misging. En eens ze het kennen, leren ze het amper af. Mijn jonge dieren laat ik praktisch altijd aan de lange teugel stappen of met gewoon contact. en dat toch zeker tot de Z klasse (L-m in belgie) en dan nog,

Ja tips zijn zoals eerder balken lopen en sjoemel trukjes e, stappen in schoudervoor, veel voltes.
Maar best is een tijd gewoon de stap te laten voor wat het is en dus gewoon stap lange teugel en ff dat koppeke vrij te laten en dus hopen dat ze stap niet blijven associeren met dat lateraal lopen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:23

Problemen in de rug zijn niet altijd de oorzaak, drachtige merries hebben ook de neiging omdat het "makkelijker" stapt dan een stap. Mijn vorige ruin was prima in orde en die deed het ook, uit gemakzucht, maar het is heel moeilijk te corrigeren. Stap is de gang die je het snelst verprutst, teveel in de mond zitten etc.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 20:14

Ik heb hem nu 4 jaar en hij heeft er 3 jaar totaal geen last van gehad. Ik liet hem ook altijd aan lange teugel stappen en dan is er geen probleem. Hij stapt van nature heel ruim en daar zit volgens mijn lesgeefster ook het probleem. Als hij wordt opgepakt voor de verzameling wilt hij nog ruimer gaan stappen en zijn passen versnellen waardoor hij zijn voorbeen te snel wegzet.
Aan lange teugel is hij ontspannen en is er niets na de hand. Hem oppakken voor de keertwendingen om de achterhand is het moeilijkste. Ik probeer dit dan ook niet te veel te oefenen in de les en laat de stap even voor wat het is.
Ik stap nu wel meer balkjes en dat helpt wel wat. Wat ook helpt is hem 2 passen naar links laten wijken en daarna weer 2 naar rechts maar dat is idd meer 'sjoemelen'.

Bash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:21

Rechtstellen... En dan echt recht dus alle kanten op kunnen, linksom, rechtom of rechtdoor, maar kaarsrecht voor het paard in zijn lijf. Met andere woorden, in balans, op vier benen, zichzelf dragend.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, want ik weet zelf hoe moeilijk het is om een paard (weer) recht en in balans te krijgen. Maar geloof me, het kan echt ;)
Het is vaak namelijk makkelijker om iets 'fouts' erin te rijden dan om het er weer uit te krijgen...

Sterkte en succes!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 15:35

bedankt voor de steun!
de laatste dagn gaat het weer iets beter. Hopelijk blijft het steeds beter gaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:39

Gelukkig dat het weer beter gaat, wel opletten dat je het zelf niet gewend raakt, want dan is het verschil nog heel moeilijk te voelen, zeker als je een paard hebt dat lekker zit!