moeilijk stil staan bij het op stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence_

moeilijk stil staan bij het op stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:57

hallo ;)

ik heb dus een probleem met op stappen in de bak..
als ik op wil stappen gaat hij heel raar doen en wilt hij het liefst al er meteen vandoor.
dan gaat hij allemaal met zijn hoofd zwaaien (krijg je dus bijna een kopstoot :+ ) maar hij
doet het wel goed als ik later dan weer af stap en er dan weer er op staat hij KEURIG stil :wow:
weet iemand hoe ik dat zou kunnen op lossen dat hij wel stil kan staan of tips?

Groetjes,

Naomi

Finstar1991

Re: moeilijk stil staan bij het op stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:11

eerst even een rondje met hem lopen ? :+

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:01

Rondje lopen , mis heeft hij er gewoon zin in ? :P

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:07

Zo is de mijne ook een beetje
Rondje lopen werkt hier dan eigenlijk alleen maar averechts, hij wordt dan alleen maar pittiger

Ik loop altijd een paar stapjes, controleer nog eens of de singel goed zit, dan doe ik mijn beugel 2 gaatjes langer zodat ik snel kan zijn, vervolgens ga ik eerst zo snel mogelijk hangen voordat ik er afval := zolang ik nog niet zit kan ik tenslotte niet vallen :D
Op het moment dat ik hang wil hij nog weleens vooruit gaan lopen e.d., dan zorg ik dat het vooruit lopen omgezet wordt in achteruit lopen en dan mag hij zelf maar weten wanneer hij stil wil staan. Wel weet ik dat het geen pretje voor hem is om achteruit te lopen dus dat gezeur is meestal na 1 tel wel over. Nouja dan staat hij dus stil en ga ik rustig zitten en rijden.
Ik ga dus niet slaan ofzo, slecht gedrag zet ik om in slecht gedrag wat óok nadelig is voor hem en als het goed gaat beloon ik hem

Toen ik ging proefrijden, en als ik na het rijden nog een keer op wil stappen staat hij gelukkig wel perfect stil, scheelt dus wel dat het puur uit frissigheid/eigenwijsheid (ander voer en nu ineens wél weidegang kan een paard natuurlijk veranderen) komt en niet door pijn.
Verder gaat het echt elke keer steeds beter, nu gebeurt dat iritante weggeloop nog iets van 35% van de keren, terwijl dit eerst nagenoeg altijd gebeurde

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:11

Ik ben nu met clicker en koekje aan het oefenen met mijn paard zodat hij stil blijft staan tot ik zit, beugels in heb en hij mag aanstappen op mijn aanwijzing (lees aansporen)
Gaat redelijk goed.

Heb eerst de clicker aangeleerd (en dat ging snel hoor klik = koekje!) en daarna stapje voor stapje halt oefenen en blijven staan. En dan kruk ernaast zetten. En dan ik op de kruk etc.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:42

even een vraag tussen door aan Zilfstar, waar heb je die clicker vandaan lees er hier wel meer over en lijkt me wel wat voor mijn paard

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:05

de binnenteugel strak houden zodat als het paard weg wil lopen, alleen maar een rondje kan lopen,
en dan is de lol er gauw af.

edit:
hier kun je de clicker bestellen:
http://www.vrijheidsdressuur.info/

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:24

karelien schreef:
even een vraag tussen door aan Zilfstar, waar heb je die clicker vandaan lees er hier wel meer over en lijkt me wel wat voor mijn paard

Ik heb hem voor een paar euro bij de dierenspeciaalzaak gekocht. Gewoon zo een voor de hond...
Enneh... Jippe had heeeeeel snel door klik = koekje hahaha

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:51

iemand hem laten vasthouden en dan steeds geleiderlijker aan diegene afstand laten nemen, tot je helemaal zelf op kan stappen.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:45

hallo
Mijn paard blijft ook nooit stilstaan, al zet ik hem aan de rand, of hou ik de binnenteugel strak, dan nog gaat hij lopen. vorige keer heeft hij op die manier heel hard op mn teen gestampt! :-(
Hij begint al met rondjes te draaien als ik de singel wil aanspannen of als ik de stijgbeugel langer wil make om erop te geraken (hij is namelijk heel groot).
Pff echt vervelend en het lijkt wel of iedereen het maar aanvaard heeft (ah ja die kan niet stilstaan hoor!) Met als gevolg dat ik erop moet kruipen terwijl hij al aan het lopen is..
Hebben jullie nog tips?

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:34

je buitenteugel strak houden, zodat als hij wil gaan lopen hij alleen naar je toe kan draaien en jij zo hup het zadel in kan. wat ookj kan helpen is een stuk manen pakken om je jezelf aan op de trekkken en niet het zadel, misschien vind je paard het niet fijn als er zo hard aan het zadel wordt getrokken en wil hij weglopen

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:38

Die van mij wou ook nooit stilstaan.
Draafde gewoon weg als ik op wou stappen.
Toen ben ik begonnen om met een krukje op te stappen en toen staat ze perfect stil.

Daar komt ook nog bij dat het bewezen is dat zonder krukje opstappen slecht is voor de schoft van het paard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:05

Nog een leuke tip... en een wijze les voor zoon van 7!

Onze Fries liep voorheen dus ook altijd weg. Nu met kruk en clickertraining (Zoals eerder in dit topic gezegd) blijft hij keurig stil staan MITS.....

Zoonlief van 7 stapt dus ook zelf op met een krukje, voltigesingel met daaraan een stijgbeugel. Gisteren wilde hij weer rijden en dus moest op het paard komen. Hij was bang (eigenlijk altijd) door de ervaring voorheen dat Jippe zou gaan lopen (achteruit of vooruit) en dat hij dan valt of blijft hangen (nooit gebeurd, ik sta er naast en heb hem altijd opgevangen. Maar dit jochie denkt te veel door in het "wat-als" gebeuren en ziet vele beren op zijn weg). Dus met veel gemiep en gepiep en gezucht die kruk op. Dus Jippe denkt Ja daaaaag! En doet een stap opzij. Zo gaat het nog 4 keer. Zoonlief steeds meer in de stress (zie je nou wel...) Ik zoonlief aangepakt dat hij echt op moet houden want met zo'n weinig vertrouwen in jezelf EN het paard denkt het paard: zo kom je er mooi NIET op!

Ineens zet zoon de knop om, komt tralalala rustig en zelfverzekerd erop af, stapt die kruk op en zit zo hopla op Jippes rug. :D

DUS>>>>> Als je gewend bent dat je paard niet stil staat en je gaat beginnen dit op te lossen/ aan te pakken etc is het wellicht handig OOK jezelf aan te pakken en met vertrouwen in jezelf en je paard erop af te stappen. Want als JIJ al denkt :"hij staat toch niet stil...." waarom zou het paard dan niet aan die verwachting voldoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:33

Ik maak gewoon het woordje HO heilig. Zowel aan de hand als onder het zadel. HO betekent gewoon ALTIJD stilstaan.
Ik snap dat gezeur met opstappen nooit zo. Imo heb je je paard dan aan de hand nog onvoldoende opgevoed.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:37

Het paard wat ik reed had er ook problemen mee, en ik vond het eerst niet zo erg, tot ik inderdaad een keer opsteeg en zei er direct vandoor ging, waardoor ik er bijna naast lag.
Toen ben ik aan de gang gegaan met proberen op te stappen (wel met der hoofd naar een bakrand toe) en elke keer als ik me voet in de beugel deed en ze ging lopen stapte ik weer eruit/eraf en zette ik der terug waar we begonnen. Zo elke keer doorgaan, tot ze na een paar keer vanzelf wel stil bleef staan, die keer erna met rijden weer gedaan en sindsdien staat ze altijd netjes stil met opstappen. Het kost even tijd, maar het restultaat was bij die (eigenwijze) haflinger echt verbluffend. Je kan het altijd proberen..? ;)

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:25

gewoon teugel strak pakken en snel opstapeen en hem/haar zo weinig mogelijk kans geven om te gaan lopen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:26

En wat leert 'ie daarvan?
Is het niet handiger om 'm op te voeden?

ascannenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:36

Blijkbaar vindt je paard het inderdaad niet fijn als je op stapt. Krukje kan zeker helpen want dat is prettiger voor zijn rug. Als hij wel aan de hand goed kan stilstaan dan zal het wel eens kunnen betekenen dat hij ergens last van heeft. Met dat hoofd gooien is een teken dat hij het echt niet prettig vindt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:27

elyse14 schreef:
gewoon teugel strak pakken en snel opstapeen en hem/haar zo weinig mogelijk kans geven om te gaan lopen:)

Nee, dat moet je dus niet doen. Wanneer hij stil staat moet je die teugel niet strak houden, daar snapt je paard geen kont van. Je neemt de teugel alleen aan wanneer hij stil moet gaan staan. Wanneer hij dan stilstaat is ontspanning (teugel losser) de beloning. Snel opstappen is ook veel te gehaast, en je wil juist dat het paard rustig wordt. Dat gaat je niet lukken als je alles snel-snel doet.

Mijn paard maakte er een probleem van als ik links op wilde stijgen. Wat bleek: de rechterkant van zijn rug zat flink vast en het deed zeer als ik er aan de linkerkant op klom. Dus ben ik rechts gaan opstijgen. Het weglopen werd ineens een stuk minder (goh) In de eerste paar weken dat ik hem had ben ik heel consequent gaan stilstaan met 'm. Ook al liep hij weg, ik zette 'm stil, aaide hem wat en daarna stapte ik rustig weg. Daar werd hij rustig van. Nu krijg ik les op een paard dat zichzelf opnaait en opstresst, het is echt een kunst af en toe om je voet in de beugel te krijgen, hij blijft maar draaien en wiebelen. Zodra je dan zit speert hij weg. Met dat paard helpt het ook om halt te houden en dan weer rustig weg te stappen. Het is niet alleen het opstappen zelf, het is ook wat er daarna volgt: als het paard meteen flink wordt aangespoord en aan de bak moet anticipeert hij daar op. Begin rustig, maar wel actief, zodat hij leert dat hij niet meteen wordt opgejut zodra je zit en de kans krijgt om te ontspannen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 01:45

Ho = Ho, altijd, overal, en tot het volgende commando. Mijn merrie kende het stilstaan bij opstijgen ook niet, en ik heb het ook maar volledig kunnen oplossen toen ik er een krukje bij gepakt heb!

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:55

Sonja schreef:
Ik maak gewoon het woordje HO heilig. Zowel aan de hand als onder het zadel. HO betekent gewoon ALTIJD stilstaan.
Ik snap dat gezeur met opstappen nooit zo. Imo heb je je paard dan aan de hand nog onvoldoende opgevoed.

Vind dit wel een beetje kort door de bocht.
Het is niet altijd een kwestie van opvoeden, paard kan ook ergens last van hebben en daarom aanlopen.
Ik heb er trouwens liever eentje die met opstappen niet stil wil staan als eentje die met rijden nog niet wil lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:57

Tja sorry ik ben zo'n naieveling die er vanuit gaat dat een paard gezond is voor je er rijtechnisch mee aan de slag gaat...

Ik doe geen concessies tussen stilstaan met opstappen of voorwaarts zijn met rijden. Ik wil en/en. Is een vrij normale eis.

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:04

dat is wel het makkelijkst ja :P
maar als ik toch moet kiezen, heb ik toch liever een paard wat voorwaarts is met rijden.
ik denk door consequent te zijn leert een voorwaarts paard vanzelf dat hij niet mag lopen tijdens opstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:06

Ik snap dat "als ik moet kiezen" niet zo :? Waarom zou je daarin moeten kiezen? Het een sluit het ander niet uit :?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:06

Weet je dat je bij het opstijgen hem enrom pijn kan doen als je het zonder opstapje doet. Ik zie het bij een lesgenootje ook: Teugels strak, vooral de rechter nog strakker, zelf moet ze haar knieen zo'n beteje in haar nek leggen om erop te komen. Raar dat het paard weg wil lopen. Je trekt namelijk enrom aan zijn wervels(schoft). Een opstapje van min. 30 cm is aan te bevelen. Natuurlijk zal je hem dan eerst weer moeten leren dat het geen pijn doet als je opstapt!!