Onrustige beenligging en handen meer dragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rokzy

Onrustige beenligging en handen meer dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:24

Ik heb manegelessen en daar word ik steeds weer op gewezen dat ik mijn armen meer moet dragen dus ellebogen meer knikken.
En ik heb echt super onrustige onderbenen, als ik draaf bijvoorbeeld dat iedere keer als ik lichtrij dan bewegen ze steeds naar de buik van het paard.
Dan drijf ik niet maar het lijkt wel zo
en als ik wedstrijden wil gaan rijden binnenkort moet ik daar toch iets op verzinnen.

Kunnen jullie mij alsjeblieft tips geven

Roksanne

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:26

Ik lees even mee, heb namelijk zelf ook nogal last van 'wiebel-beentjes', vooral bij het doorzitten dan! Verder moet ik er op letten m'n handen meer te dragen, leg ze nogal makkelijk aan de manenkam :o

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:30

Als je je hakken meer uitdrukt en je knieën mooi aan laat sluiten, heb je het probleem al half opgelost. Daarnaast niet te veel gaan knijpen, optrekken of gespannen gaan zitten. Let er op dat je beugels op de goede lengte zijn. Blijf ontspannen zitten, draai je knie naar binnen vanuit je heup en leg je bovenbenen iets naar achteren, zodat je geen stoelzit hebt. Zitlessen kunnen je verder helpen.

Je handen moet je idd dragen, dit krijg je door netjes twee vuisten te maken, je armen losjes aangesloten te houden aan je lichaam, duimen losjes bovenop de teugel en bovenop, en rustig in een deinende beweging mee te laten doen. Vooral geen spanning, voel je bewegingen aan.

Vooral veel oefenen.

rokzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:40

Shanelle schreef:
Ik lees even mee, heb namelijk zelf ook nogal last van 'wiebel-beentjes', vooral bij het doorzitten dan! Verder moet ik er op letten m'n handen meer te dragen, leg ze nogal makkelijk aan de manenkam :o

Haha
is goed

rokzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:43

Barmat schreef:
Als je je hakken meer uitdrukt en je knieën mooi aan laat sluiten, heb je het probleem al half opgelost. Daarnaast niet te veel gaan knijpen, optrekken of gespannen gaan zitten. Let er op dat je beugels op de goede lengte zijn. Blijf ontspannen zitten, draai je knie naar binnen vanuit je heup en leg je bovenbenen iets naar achteren, zodat je geen stoelzit hebt. Zitlessen kunnen je verder helpen.

Je handen moet je idd dragen, dit krijg je door netjes twee vuisten te maken, je armen losjes aangesloten te houden aan je lichaam, duimen losjes bovenop de teugel en bovenop, en rustig in een deinende beweging mee te laten doen. Vooral geen spanning, voel je bewegingen aan.

Vooral veel oefenen.

Oke die ga ik oefenen, mijn paardrijinstructeur geeft ook altijd aan dat mijn stijgbeugels veelste kort zijn, en als hij zegt doe ze maar 1 gaatje langer heb ik het idee dat ik gewoon veelste weinig grip heb en dan ga ik inderdaad gespannen zitten.
Maar ik ga het oefenen.

Handen, tja, ik weet wel hoe ik ze moet dragen maar wat ik doe is heel erg snel mijn armen gestrekt zonder een knik, misschien heb ik dat een beetje verkeerd in mijn uitleg staan.
Maar als hij het zegt dat lukt het me wel meteen om de goede houding aan te nemen van de armen en de handen.
Dus ik weet niet wat dat is dat het mij niet lukt, ik moet er misschien wel wat beter op letten

Maar bedankt voor de tips.
Ik heb er wel wat aan !

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:58

Barmat schreef:

Vooral veel oefenen.

Ik ga ook even gebruik maken van deze tip met mijn wiebelbenen.....

Urielle

Re: Onrustige beenligging en handen meer dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:44

Waarschijnlijk rij jij met gestrekte armen die je iets voor je draagt. Probeer voor je gevoel je ellebogen iets achter je lichaam te houden (dan krijg je ze waarschijnlijk pas echt in je zij :D ) en dan probeer je te letten op de hoek die je onderarm maakt met je bovenarm via je elleboog.

Wiebelbenen komen voort uit spanning ergens. Laat je instructeur nakijken hoe je je bekken in je zadel hebt en blijf met het rijden je onderrug mooi verend houden. Laat je instructeur je benen vanuit je heupen op de goede plaats leggen. Probeer je knieen niet op te trekken en los langs het zadel af te laten liggen. Dan ga je je tenen iets optrekken zodat je hak het diepste punt wordt en je licht aangespannen kuitspieren krijgt. Nu ga je met lichtrijden in het stamoment de hoek tussen je onderbeen en bovenbeen (scharnierpunt knie) groter maken, en de hoek tussen bovenbeen en lichaam (scharnierpunt heup) groter maken. Als je dat doet blijft je been steeds op spanning en kun jij geen flubberbeentjes meer hebben.