HELP! Pony breekt continu uit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

HELP! Pony breekt continu uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:52

Hallo,

Even een vraag met betrekking tot een van onze pony's.
Ik heb sinds enkele maanden een hartstikke leuke 5jarige NewForest merrie te rijden. Nu is ze opzich heel braaf, in omgang kun je geen beter dier hebben maar met rijden is ze verschrikkelijk lastig.

Het is mij inmiddels duidelijk dat het aangeleerd gedrag is, en dat ze bij vorige eigenaren totaal verkeerd is ingereden, maar ik krijg het er niet uit.

Het probleem:
Wanneer ik aan het rijden ben kan het een hele tijd goed gaan totdat madame besluit dat ze er genoeg van hoeft, dan draait ze om of ze breekt uit en gaat in volle galop naar de uitgang. Daar aangekomen staat ze stil en is ze nauwelijks in beweging te krijgen, of alleen maar kei-hard waardoor ze weer de kans ziet om uit te breken.

Nu is het probleem dat ik momenteel de enige ben die haar nog kan rijden, en dit puur omdat ik de sterkste ben, want het enige waar ik het mee kan voorkomen is kracht, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

De pony is bij een kraker geweest, nagekeken door de dierenarts, de zadelmaker en de tandarts zijn er bijgeweest en ik durf dus ook te zeggen dat het absoluut geen pijn-kwestie is.

Inmiddels heb ik van alles al geprobeerd, lief zijn, boos worden, afstraffen en belonen maar ik weet het gewoon niet meer. Ze heeft totaal geen respect voor jou als ruiter wanneer ze er zo vandoor gaat, terwijl je tussen het uitbreken door hartstikke fijn kan rijden.

Ik heb nu nog 2 weken om te kijken of ik er verbetering in kan brengen, en anders zal ze helaas wegmoeten, maar dit zou ik echt heel jammer vinden.

Moeilijk is ook dat op het moment dat de pony bij de uitgang stilstaat ze al helemaal gespannen af staat te wachten op een strafreactie van mijn kant. De pony weet dus dat dat wat ze doet fout is en ze er dus in eerste instantie voor gestrafd werd, maar blijft het doen. Ik heb al hulpteugels geprobeerd en vandaag krijg ik een africhtingsstang te leen van iemand, maar ik weet niet of dat wat uitmaakt.

Vandaar nu mijn noodkreet, wat nog te proberen en wat nog te doen?

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:56

Houd haar goed bezig tijdens het rijden: constant tempo-wisselingen en figuren rijden. Dat zorgt dat ze met haar koppie bij jou is en niet bij de uitgang van de rijbak. Zo te horen is ze simpleweg zichzelf aan het vermaken omdat ze vindt dat jij dat niet doet.
Dus zet haar aan het werk: geen enkele rechte lijn zonder oefening of tempowisseling zal zeker helpen.

Gr. Annumarie

Chaos

Re: HELP! Pony breekt continu uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:59

Bedankt voor je reactie, maar dit helpt niet. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd, en andere ruiters met mij. Maar het punt is dat ik meer het idee heb dat het er zo ingeprent zit, echt aangeleerd gedrag dus.

Af en toe krijg iik zelfs het idee dat het gewoon een of ander patroon is in haar hersenen dat ik moet zien te doorbreken maar ik zou dus niet meer weten hoe, want bij mijn weten heb ik alles geprobeerd.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:04

in een andere rijbak rijden?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:10

Ik heb thuis meerdere rijbanen, binnen, buiten en een op het land, maar ze zoekt altijd direct de uitgang. Dit deed ze bij de vorige eigenaar ook.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:12

is de uitgang wel afgesloten?

ik zou haar daar lekker laten staan, met kracht win je het nu eenmaal niet van een paard/pony. geen reactie geven, niet straffen, want blijkbaar heeft dat geen effect. gewoon laten staan. tot ze zich gaat vervelen. ben benieuwd wat voor reactie ze dan geeft!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:14

Uitgangen zijn allemaal afgesloten. Ehh. Als ik haar stil laat staan wordt ze ongedurig en boos. Gaat ze stampen of zelfs door de hekken heen lopen zeg maar.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:15

tuurlijk wordt ze ongedurig. want dat is natuurlijk ook niet haar bedoeling, om daar dan te blijven staan. zorg dat er iemand bij de uitgang staat, evt met een longeer zweep, want ze moet natuurlijk niet bedenken dat ze over de hekken heen gaat.

wat geef jij voor reactie als ze gaat stampen en ongedurig wordt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:25

I.m.o. is dit inderdaad een patroon dat je moet doorbreken. Om nu met brute kracht en allerlei manieren van dwingen te gaan werken lijkt mij persoonlijk niet echt gezellig , als je op die manier paard moet rijden laat het beestje dan alsjeblieft weggaan.

Bovendien is het duidelijk dat het bij dit dier niet werkt , ze vind het niet leuk en werkt blijkbaar met tegenzin , totdat ze het echt helemaal zat is.
Wel lief trouwens dat ze je wel in het begin steeds weer even de kans geeft om er wat van te maken :)

Afdwingen is dus niet de juiste oplossing , en zou je ook niet moeten willen als paardenliefhebber.

Je moet er dus voor zorgen dat het beestje WIL meewerken , het zelf ook leuk vindt. Eigenlijk is dat sowieso dè uitdaging van paardrijden :
SAMEN plezier erin hebben.

Ik zou het zelf als volgt bij dit beestje aanpakken : de hele training omgooien. Doorbreek de sleur eens , doe eens wat meer afwisselende dingen , zorg ervoor dat het leuk wordt voor het dier om aan het werk te gaan. Ga eens gezellig ermee naar buiten , leer het beestje dat het beloning kan verdienen door braaf te zijn ,
hou de ritten eens wat korter. Als het beestje op een gegeven moment dat stoffige gedoe in de bak zat is en gaat staken , is dat je eigen schuld omdat je het zover hebt laten komen dat het dier het he-le-maal zat is. Zorg dat je het dus wèl leuk houdt , of stop eerder , of wissel wat meer af qua soort werk en omgeving.

Probeer eens na te denken over hoe het voor het diertje leuker wordt , en niet alleen maar over hoe je het kan dwingen om jouw rondjes te lopen :)

Als dat niet kan omdat het dier bvb. als lespony gebruikt moet worden o.i.d. , waarbij er dan alsnog weinig rekening wordt gehouden of het voor het beestje wel leuk is , dan is deze daarvoor gewoon niet geschikt.

Ik kan het wel waarderen eigenlijk dat zo'n beestje steeds met goede wil begint maar het dan ook aangeeft als die het heeft gehad ermee :D

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:30

Verlaat het "straf cirquit" ! Ga haar belonen op momenten dat ze de dingen wel braaf doet. Negeer het ongewenste gedrag.
Het heeft zijn tijd nodig maar uiteindelijk werkt het ALTIJD. Een paard zal nl uit eigen wil gaan kiezen voor de beloning en langzaam het negatieve verlaten. Belonen kan met stem en aai of zelfs wat lekkers. Beloon overdreven en royaal. Straf uitsluitend indien écht noodzakelijk en als het vanuit gemeenheid komt. Succes

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:41

Zet iemand met een longeerzweep bij de uitgang die "dreigt" als
ze haar/zijn richting uit komt. Loopt ze er bedenkelijk langs, maar
doet ze het toch.. heel goed belonen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 23:31

Bedankt voor jullie reacties,
PMarena; het straffen doen we dus al niet meer, en het belonen is iets waar ik de komende 2 weken mee aan de gang wilde gaan maar ik weet dus niet precies hoe, omdat ze het continu doet. Het is ook niet omdat ze geen zin meer heeft maar het is gewoon echt een drang die ze heeft.

Afwisselen is heel moeilijk, ze komt niet in de buurt van balken of hindernis :+ en longeren gaat al helemaal niet.. Buitenrijden is te gevaarlijk, als ze gaat is de rem zoek, niet echt veilig.

Zoetjes; dit is dus inderdaad hetgeen wat ik wil gaan proberen, thanx.

Svdijk; zwepen heeft ze geen ontzag voor, ik heb namelijk het idee dat dat hetgeen is wat ze op de vorige stal continu te verduren heeft gehad.

Dit omdat ze dus met rijden er tussenuitknijpt, stil gaat staan en vervolgens al angstvallig wacht op een afstraffing, deze krijgt ze dus al niet meer, maar ze verwacht het.

Oja; het wordt geen manegepony, lespony's lopen bij ons 1 prive les per dag.. ;) Heeft ze dus weinig aan te leiden en ze krijgt dagelijks weidegang.

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:59

In ieder geval door blijven gaan met belonen en goed dat je de afstraffing al weg laat.
Als de wil er is zou je met 2 weken resultaat moeten merken/zien.
Een vraagje; staat ze alleen op wei of met de andere pony's samen? Zo ja samen, hoe is ze met uit de wei (van de kudde weg) halen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:08

Ik zou zeggen; begin met kort rijden, 5 minuten erop en braaf haar werk gedaan is afzadelen en klaar voor die dag.
Voorkom dat ze met je aan de haal gaat door haar goed bezig te houden en stop voor ze kan bedenken dat het niet leuk meer is.

Probeer dat vol te houden, 2 weken lang, elke dag even rijden en zorgen dat je eraf bent voor ze kan gaan staken.
Na 2 weken ga je 5 minuten langer rijden, nog steeds braaf is weer klaar voor die dag. Dat houd je ook weer minstens een week vol.
Zo bouw je het langzaamaan een beetje uit, veel geduld hebben en vooral niet te snel willen, laat je niet verleiden om toch langer door te rijden als het goed gaat.

Het idee is om haar dus te leren dat het rijden wel leuk is en dat ze klaar is als ze goed haar best doet, en haar het vervelende gedrag te laten vergeten.
Maar voordat ze het vergeten is en zover is omgebogen dat ze het wel weer leuk vind ben je wel maanden verder dus is het belangrijk om het vol te houden en haar tussentijds niet de kans te geven. Als je twee weken succesvol hebt getraind en je rijd 10 minuten te lang en ze gaat er toch weer vandoor dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Het is dus vooral een geduldkwestie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:09

Chaos schreef:
Bedankt voor jullie reacties,
PMarena; het straffen doen we dus al niet meer, en het belonen is iets waar ik de komende 2 weken mee aan de gang wilde gaan maar ik weet dus niet precies hoe, omdat ze het continu doet. Het is ook niet omdat ze geen zin meer heeft maar het is gewoon echt een drang die ze heeft.

Afwisselen is heel moeilijk, ze komt niet in de buurt van balken of hindernis :+ en longeren gaat al helemaal niet.. Buitenrijden is te gevaarlijk, als ze gaat is de rem zoek, niet echt veilig.

Okee , dan is het beestje dus wel heel erg ongeschikt zeg maar.

Ik zou persoonlijk dan even het hele rijden vergeten en teruggaan naar de basis.

En helemaal opnieuw beginnen , heb ik bij die van mij ook gedaan toen de eerste dagen bleek dat het niet goed ging.
Juist om te voorkomen dat het een gewoonte wordt , moet je niet door blijven tobben eigenlijk.
Maargoed dat is bij jullie beestje nu al te laat , de gewoonte zit er nu al heel diep in , en het beestje heeft al heel goed geleerd dat rijden niet leuk is en dat ze dan gestraft wordt e.d.

Als ze niet bij hindernissen in de buurt wil komen , niet leuk kan buitenrijden omdat ze dan gaat rennen , en longeren gaat ook niet...dan zijn er toch een paar haltes gemist bij de opvoeding. Klinkt als een heel onzeker beestje dat het gewoon allemaal niet snapt en niet goed geleerd heeft , en daarvan wil vluchten. Sowieso een enorm gebrek aan vertrouwen en opvoeding. Daar moet je niet mee verder gaan prutsen maar gewoon even opnieuw beginnen , dat is de beste en snelste weg.

Dus er lekker vanaf de grond mee aan de gang gaan , het rijden vergeten want je hebt veel grotere problemen in de basis.
Gaan wandelen en daarbij goed stemcommando's leren en vooral ook ontspannen lol maken en belonen , zodat het LEUK voor haar wordt om haar best te doen , en ze meteen leert om rustig en braaf buiten te lopen , ze moet er echt zelf lol in gaan krijgen en het gaan begrijpen allemaal.

Aan de hand enge dingen verkennen , zodat het beestje stoerder wordt en meer zelfvertrouwen en vertrouwen in het baasje krijgt.
Aan de hand springen. Leren longeren. Spelen in de bak , gewoon de druk ervanaf halen en het leuk en leerzaam maken , zodat ze spelenderwijs leert.

Als het dan aan de hand een braaf paardje is geworden dat graag voor je werkt , heb je dikke kans dat je er zo mee wegrijdt als je er weer op gaat.
Maar het is zo'n geval echt aan het baasje zelf om ervoor te waken dat er niet weer in het oude patroon gevallen wordt.

Vooral ontspannen en lol maken zijn ontzettend belangrijk , je moet geen deadline hebben eigenlijk. Het hoeft als je het goed doet ook echt geen maanden te duren. In 2 weken tijd kan het al een totaal ander beestje zijn als je er dagelijks gezellig mee omgaat en ermee op stap gaat , afwisselend blokje om.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:07

Doe eens gek en ga gewoon niet rijden maar een stukje wandelen met haar! Of probeer eens iets van vrijheidsdressuur. Je moet haar laten merken dat werken ook leuk kan zijn, dat ze niet altijd uit hoeft te breken.

Wat ook kan helpen is dat (voordat ze uitbreekt) te stoppen. Dus niet erna! Maar vlak voordat ze uitbreekt.

rayaa07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:11

rijd op je buiten teugel. als je aan de binnen teugel zit, willen ze er vaak vandaan.
dus houd goed je buitenteugel + buitenbeen eraan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 00:06

anneliesdj schreef:
Ik zou zeggen; begin met kort rijden, 5 minuten erop en braaf haar werk gedaan is afzadelen en klaar voor die dag.
Voorkom dat ze met je aan de haal gaat door haar goed bezig te houden en stop voor ze kan bedenken dat het niet leuk meer is.

Probeer dat vol te houden, 2 weken lang, elke dag even rijden en zorgen dat je eraf bent voor ze kan gaan staken.
Na 2 weken ga je 5 minuten langer rijden, nog steeds braaf is weer klaar voor die dag. Dat houd je ook weer minstens een week vol.
Zo bouw je het langzaamaan een beetje uit, veel geduld hebben en vooral niet te snel willen, laat je niet verleiden om toch langer door te rijden als het goed gaat.

Het idee is om haar dus te leren dat het rijden wel leuk is en dat ze klaar is als ze goed haar best doet, en haar het vervelende gedrag te laten vergeten.
Maar voordat ze het vergeten is en zover is omgebogen dat ze het wel weer leuk vind ben je wel maanden verder dus is het belangrijk om het vol te houden en haar tussentijds niet de kans te geven. Als je twee weken succesvol hebt getraind en je rijd 10 minuten te lang en ze gaat er toch weer vandoor dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Het is dus vooral een geduldkwestie.

Bedankt! Ik denk inderdaad dat ik hier het meest mee kan. Ze vindt het namelijk helemaal niet erg om te rijden, maar het is gewoon een drang die ze heeft. Als we gaan opzadelen heeft ze er altijd hartstikke zin in en ze vindt het rijden opzich ook leuk. Ze moet hem alleen naaien, maar daar tussendoor heb ik gewoon een goed te rijden, en goed bestuurbaar paard. Dat is het probleem ook niet, het feit is alleen dat ik niet iemand kan laten rijden omdat ze hem dus naait tussendoor. Maar opzich het rijden zelf ervaart ze niet als iets vervelends.

PMarena: Het paard mist absoluut geen vertrouwen, ook onder het zadel niet, alleen op de momenten dat ze stil staat bij de uitgang. Het is juist een hartstikke leuke pony in omgang, je kunt je op stal en in de hand geen betere wensen. :) Daarom is het ook zo jammer.

En ja, ze heeft absoluut stappen gemist in de opvoeding, of althans, in het zadelmak maken. Ik denk zelf dat ze er gewoon een zadel opgeflikkerd hebben en in bit erin gehangen en erop zijn gesprongen.

Ze is ook wel verkeersmak, dus ik kan wel buitenrijden maar het risico dat ze zo aan de haal gaat is te groot en te gevaarlijk. Zeker bij ons (60 km. zone waar veelal harder wordt gereden).

Springen is aan de hand geen probleem, maar onder het zadel is ze er bang van, weer iets wat zal samenhangen met de manier van zadelmak maken, het is een springgefokte pony. Longeren is niet iets wat ik haar pers'e wil leren, ze snapt hier gewoon niks van, en ze raakt ook hier weer bang van. Ook als ik dit samen met mijn moeder doe -de een bij de pony lopend en de ander in het midden. Ze blijft dan braaf lopen totdat mijn moeder wat naar binnen wijkt. Ze draait dan om, gaat stilstaan of juist rennen.

Supermamma; Ze staat samen met anderen, het weghalen van een kudde is geen probleem. Het probleem doet zich ook voor zowel alleen als met anderen in de rijbaan.

Rayaa; dit helpt dus niet, pony breekt hier door en heeft op zo'n moment geen ontzag of respect voor welke hulpen dan ook.

Irisje; We doen al andere dingen, en deze zijn ook absoluut geen enkel probleem. :) En stoppen gaat dus niet om bovengenoemde reactie.

Nog even voor de duidelijkheid:

Ik hoef niet binnen 2 weken een superbrave pony te hebben, maar er moet dan toch wel enige verbetering zichtbaar zijn. De pony heeft geen gebrek aan vertrouwen aan de hand of in omgang, alleen op de momenten dat ze dus ZELF ZONDER AANLEIDING stout is.

Bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:22

Chaos schreef:
Bedankt! Ik denk inderdaad dat ik hier het meest mee kan. Ze vindt het namelijk helemaal niet erg om te rijden, maar het is gewoon een drang die ze heeft. Als we gaan opzadelen heeft ze er altijd hartstikke zin in en ze vindt het rijden opzich ook leuk. Ze moet hem alleen naaien, maar daar tussendoor heb ik gewoon een goed te rijden, en goed bestuurbaar paard. Dat is het probleem ook niet, het feit is alleen dat ik niet iemand kan laten rijden omdat ze hem dus naait tussendoor. Maar opzich het rijden zelf ervaart ze niet als iets vervelends.

Ik hoef niet binnen 2 weken een superbrave pony te hebben, maar er moet dan toch wel enige verbetering zichtbaar zijn. De pony heeft geen gebrek aan vertrouwen aan de hand of in omgang, alleen op de momenten dat ze dus ZELF ZONDER AANLEIDING stout is.

Dat klinkt als een paard wat zich dit heeft aangeleerd om op een bepaalde manier verzet te tonen tegen de manier van rijden/omgang wss heeft ze dit ontwikkeld omdat ze te snel of te ruig is ingereden, ze snapte wss niet wat er van haar verwacht werd. Punt is dat het nu een gewoonte is geworden en het onwillekeurig gebeurt, ze snapt wss niet dat het rijden ook leuk kan zijn en zal dus bij een minimale trigger weer ontsporen, vervolgens weet ze zelf eigelijk niet waarom ze het doet maar wel dat ze stout is en straf kan verwachten.

Mijn advies; absoluut niet meer straffen, ze moet leren om te gaan met de tegenstrijdige gevoelens. Ik zou zelfs zeggen; beloon en stel maar gerust als ze stilstaat bij het hek maar dat is wel een grote gok zonder haar gezien te hebben, toch neig ik er sterk naar, ze heeft positieve stimulans nodig, ze moet horen dat het niet erg is als ze soms even niet meer weet wat ze ermee moet.

Klinkt allemaal erg zweverig en zo ben ik normaal ook niet maar ik heb ook zo'n paard gehad, was een Tinker, op 9 jarige leeftijd uit Ierland geplukt en in 2 weken tijd 'ingereden'. Die had ook geen flauw idee, wilde wel maar snapte gewoon niet wanneer ze het goed deed en was gewend om flink klappen te krijgen zodra ze iets fout deed.
Zij ging niet op de loop maar bleef gewoon staan bij het hek, doodstil en met geen mogelijkheid vooruit te krijgen, niet als iemand haar vastpakte, gaf geen kik als de zweep erover ging enz, een heel enkele keer dreigde ze met steigeren.
Haar heb ik op een gegeven moment gewoon gerust gesteld, als ze bleef staan vertelde ik haar dat het goed was, dat ze goed haar best deed en dat ze niet bang voor klappen hoefde te zijn en dan kon ik haar zo weer voorwaarts rijden. Na een paar weken was het helemaal verdwenen.

Zij was overigens doodbraaf met buitenrijden, ze vond het zelfs geweldig, dat was ze niet gewend en was dus een totaal andere omgeving dus had ze de prikkels ook niet meer.
Als ik jou was zou ik het wel proberen, evt met ervaren paarden erbij om te kunnen helpen en het zou een super manier zijn om haar te kunnen rijden zonder dat ze die triggers steeds weer krijgt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:42

Dit patroon moet je doorbreken. Ik zou een extra teugel aan de neusriem knopen en op het moment dat ze er tussenuit piept toch de neus de kant op zien te krijgen waar ik opaan wou. Op het moment dat je die kant weer opgaat teugel aan de neus weer loslaten en dom verder rijden alsof er niks gebeurt is. Maar dat moet je dus wel voor elkaar krijgen dat je die neus de goeie kant op krijgt en daar moet je zelf wel een beetje handig voor zijn. De kunst is om de eenmaal ingezette richting kost wat het kost toch door te zetten ookal zou het veel logischer zijn om de andere kant op te gaan. Stevige bakrand wel vereist. :D Rechts is rechts en nooit 3x links.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:24

ik zou persoonlijk gaan voor grondwerk IN de rijbak. Eerst aan een touwtje de basis en later leuke dingen in de bak. Over balkjes stappen, over zeiltjes, micado, enz... Maar zonder de ententie erop te stappen. Ga er lekker met haar spelen zodat de link bak-rennen-straf kwijt raakt.
Je kunt ook gaan klickeren met haar. Dat is echt belonen van positieve dingen. Dat zal jullie ben beduidend veranderen is mijn ervaring.

Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:32

Ik zou ook even helemaal terug gaan naar de grond en vooral gaan werken aan een goeie basis met rijden.

Je kan met rijden b.v eens een halve bak afzetten en daar rijden ,
Ga ook eens aan de gang met het rechtrichten aan de hand, dat heeft mijn uitbreker veel goed gedaan.
Als jou pony scheef is en hij kan de buiging niet aannemen kan hij ook daardoor uitbreken.
Wees ook heel bewust wat jij doet en hoe je zit en welke hulpen je geeft, misschien moet je wat meer voorbereiden voor je de pony een andere opdracht geeft men niet zomaar aannemen dat hij het snapt.

Neem in elk geval les van iemand die jou met rust en veel geduld kan leren hoe je dit op kan lossen, maar je zal zelf ook moeten ontwikkelen en leren waar/wanneer en waarom de pony uitbreekt, dat heeft een rede en als je die kan ontdekken dan kun je daar aan gaan werken, maar ik zou eerst eens een tijdje grondwerk gaan doen , ook b.v lange lijnen, niet met allerlei bijzet dingen, maar gewoon lekker met je eigen handen werken en voelen.

rokzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:13

als het aangeleerd gedrag is, moet je consequent zijn met straffen en belonen.
Zet inderdaad de bak af, zodra hij probeert uit te breken blijf rustig zitten maar zeg wel een boze FOEI tegen `m .
Als niks werkt dan moet je misschien toch een ervaren iemand erop laten rijden die hier in ieder geval verstand van heeft en die `m kan straffen eventueel.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:21

Idd wat pmarena zegt. Zoals je aan geeft is ze het op een bepaald moment zat, aan jou de taak dat moment voor te zijn. Als ze al na hele korte tijd begint te staken en voor die uitgang gaat staan en niet meer voor je wil lopen stap je af en loop je naar de andere bak/land (als is dat waarschijnlijk neit zo lekker nu ;) ) en ga je daar weer verder. Zo is er afwisseling voor haar en heeft ze niet gewonnen door te stoppen met rijden
of ruiter over de rooie te krijgen.

Verder is het waarschijnlijk iets wat hij gewent is en waar die al enkele keren mee gewonnen heeft want als het al die tijd mislukt zal hij het
waarschijnlijk wel opgeven maar wanneer hij een keer gewonnen heeft en dit onthoudt zal hij het blijven proberen.

Als het inderdaad komt doordat hij geen zin meer heeft of er gewoon klaar mee is moet je is kijken hoe jij hebt gereden. Hoe bij hoe je rijdt wat je doet en wanneer het paardje dit uitvoert. Probeer er een schema van te maken en zo te kijken wat of wanneer er iets sneller mis gaat.
Zo kun je er misschien ook wat meer achter komen wat het paardje denkt.

wens je heel veel succes en blijf even volgen :D

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:29

Ik heb niet alle reacties gelezen dus het kan zijn dat ik in herhaling val.
Maar is het paardje niet gewoon bang? Dat ze vlucht?
Kun je dan niet beter eerst bezig gaan dat ze vertrouwen in je krijgt? Dingen op de grond doen en dan veel belonen wanneer ze het goed doet?