Hoe het paard de hals laten strekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyawatta

Hoe het paard de hals laten strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 10:45

Hoe kun je je paard het beste de hals laten strekken?

Dat is een punt wat tot nu toe nog niet lukt.
Had gister een proefje gereden en moest dus paard hals laten strekken.
Maar ik kan bij wijze van de teugels eraf halen maar ze blijft rond lopen en strekt niet.

Heeft iemand tips hoe ik daaraan kan werken?

wendietjuhhh

Re: Hoe het paard de hals laten strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:49

Dan heb je hem of haar niet goed van achter voor elkaar. Je kunt het paard niet zo de hals laten strekken.

Bij 1 pony lukte het mij vroeger ook niet. Ik heb er wat anders op gevonden. (Heeft eigenlijk niets met goed van achter rijden te maken). Maar ik kriebelde de pony op de schoft. HIerdoor ging hij zakken. Maar dit is natuurlijk niet de goede manier.

Ik stel het me altijd zo voor. Ik heb stokjes in mijn handen die ik naar voren moet duwen. Maar je mag het contact met de mond absoluut niet verliezen. Door met je been te komen moet je paard dan gaan zakken.
Het is een gevoel wat je moet leren. Je moet je paard ook op verschillende manieren in kunnen stellen. Lager en hoger met je hoofd. Als je hem lager in kan stellen kun je hem van daaruit laten zakken in de hals.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 10:52

En dan is het punt als ik er met m'n been aankomt gaat ze meteen harder lopen.
Ben veel met haar aan het trainen 5á6keer per week, en als ik dan na ong een uur klaar ben met rijden dan laat ze de hals wel gaan maar zo in de proef enzo dus echt niet.
Daarom zei ik ook al, als ik de teugels er bij wijz evan af haal dan blijft ze rond lopen.

Lastig punt.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:57

hyawatta schreef:
Daarom zei ik ook al, als ik de teugels er bij wijz evan af haal dan blijft ze rond lopen.

Ja en daardoor heb je hem niet goed genoeg aan je been. Dat is je probleem. Je paard moet je hand volgen. Het is heel moeilijk en je kunt het niet van de ene op de andere dag kunnen.
Die van mij doet het heel erg goed. In de proeven haal ik vaak een 9 maar mijn paardje hoeft maar even afgeleid te zijn en dan krijg ik haar ook niet meer mooi omlaag met mijn been. Dat is een kwestie van ongehoorzaamheid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:59

Dan loopt ze dus achter de teugel en achter het been.

Een paard dat goed in aanleuning loopt, zal de hand meteen volgen en zijn hals strekken.
Doet het paard dit niet, dan is er dus geen aanleuning.

Ga mbv je instructie oefenen met tempowisselingen , overgangen en buigzaamheidoefeningen om aanleuning te krijgen.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:03

Ik ben het met CM_ eens. En probeer je paard hoger en lager in te stellen. Steeds ietje meer. Voorzichtig je handen wat naar voren. Als ze mee gaat kun je haar met "je stem" belonen.

Wat bij die van mij ook wel werkt is heel veel voorwaarts rijden. Ik doe dit na het losrijden wel 20 minuten lang. Boven je tempo rijden. Daar worden ze losser van en van daaruit gaan ze je hand volgen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:12

Dat klopt dat laatste wat je zegt, iets boven het tempo rijden dan gaat ze idd wel meer naar beneden.

ze kropt zich erg op, dus ben al wel bezig met veel tempowisselingen rijden en buigingen.

Maar het verschil van 19 weken terug is wel erg groot dus vooruit gang zit er wel in.

En verwacht het ook niet dat ik het vanmiddag wel voor elkaar heb.

En vaak na een galopje wordt ze ook een stuk losser van.

Bedankt voor de tips, ga er zeker aan werken.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:17

Ja tempo rijden helpt bij mij ook. Tempo terug gaat heel gemakkelijk hoor. Gewoon veel vooruit rijden.
Dan gaat het vast beter.

Succes ermee!

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:25

Longeer je wel eens?
Zo ja: zakt het paard dan wel naar de grond met hoofd/hals?

Ik heb t mijn paard geleerd door middel van het longeren, die liep graag met zn neus over de grond. Ik heb een commando gekoppeld aan het zakken (ik zei "zakken") en later deed ie t ook op commando onder het zadel.

Als de paarden eerst maar eens begrijpen wat je bedoeld, gaat t een stuk makkelijker!

Succes!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 11:37

Met longeren houd ze zich ook rond, maar ben daar ook wel mee bezig, zoals longe als ohz.
Pas aan het einde als ze al even gelopen heeft tegen het einde aan dus, dan laat ze zich gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:59

Zoals ik het gelezen heb is je pony nog niet echt startklaar?
Mischien dat ik het fout heb ?
Maar naar mijn mening.

Verder goed vooruit rijden. maakt ff neit uit of je ff sneller gaat maar dan gewwon door gaan.......
LEkker over de rug laten zakken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:02

halstrekken is HEEL belangrijk ;)
snap dus echter niet dat je nu pas met het halstrekken begint :?
al goed... De achterhand is er dus niet goed onder.
Ga eens actief rijden, laat die achterhand werken en dan van voren langzaam
laten vieren, wel contact houden. En weer langzaam korter pakken.
Om het op te bouwen verstandig om met kleine beetjes lengte te beginnen,
anders valt ie weer helemaal uit elkaar.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:04

hyawatta schreef:
Met longeren houd ze zich ook rond, maar ben daar ook wel mee bezig, zoals longe als ohz.
Pas aan het einde als ze al even gelopen heeft tegen het einde aan dus, dan laat ze zich gaan.

Als je een pessoa teugel hebt kan je haar daarmee ook laag instellen.. dan kunnen ze niet meer met 't hoofd omhoog..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:32

met een pessoa teugel los je dit probleem niet op :n
ik heb hetzelfde probleem gehad met de pony die ik rij en we hebben besloten een paar stappen terug te doen. Gewoon in stap beginnen: naar de hand toe rijden en opsluiten. Eerst rustig de handen naar voren zetten (teugels niet langer laten worden) en met been bijdrijven. Zorg dat je wel constant contact houd. Als ze harder gaat maakt dat niet uit, maar sluit haar daarna rustig weer op en blijf dit herhalen. Ze moet tegen je hand aan gaan lopen, maar jij moet haar niet tegenhouden ;)
Als je voelt dat ze in stap gaat zakken en ze constant laag en rond loopt kan je aandraven en hetzelfde in draf proberen.
Bij ons heeft het 4 maanden geduurd en het moet nog steeds veel beter :) maar inmiddels halen we 6/7ens voor halsstrekken ipv 4/5en en de algehele aanleuning krijgen we standaard 7ens voor terwijl dit eerst ook 5en en 6en waren ;)
Je moet gewoon geduld hebben en heel consequent te werk gaan zonder te gaan pielen van voren of er pessoatuigen omheen knopen ;)

NB: ik longeer trouwens wel met pessoatuig maar niet omdat ze dan haar hoofd niet omhoog kan doen (want dit kan écht wel) maar voor extra training van de rug en schoftspieren. Ook aan de pessoa moet je je paard continu voorwaarts houden, gaat ze te diep? meteen naar voren!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:01

_Bitje_ schreef:

Nee hoor begin er niet nu pas mee, en had een foutje getypt zag ik moesten 10weken zijn, dat ik haar nu rij.

Ik rij haar vooral met lange teugel maar wel zodat ik contact met haar heb.

Actief rijden is zeker van toepassing.

Als ze harder gaat vind ik het wel erg.
Waarom? Omdat ze dan juist haar hoofd omhoog doet en probeerd te gaan galloperen, dus dat moet ook weer niet.

De lessen gaan wel steeds beter gelukkig en werken naar steeds ietsje meer resultaat.

En het maakt me niet uit hoelang ik er over doe, heb genoeg tijd en geduld om haar alles goed aan te leren.
Heb daar later alleen maar profijt van.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:05

hyawatta schreef:
_Bitje_ schreef:

Nee hoor begin er niet nu pas mee, en had een foutje getypt zag ik moesten 10weken zijn, dat ik haar nu rij.

Ik rij haar vooral met lange teugel maar wel zodat ik contact met haar heb.

Actief rijden is zeker van toepassing.

Als ze harder gaat vind ik het wel erg.
Waarom? Omdat ze dan juist haar hoofd omhoog doet en probeerd te gaan galloperen, dus dat moet ook weer niet.

De lessen gaan wel steeds beter gelukkig en werken naar steeds ietsje meer resultaat.

En het maakt me niet uit hoelang ik er over doe, heb genoeg tijd en geduld om haar alles goed aan te leren.
Heb daar later alleen maar profijt van.

je houd in elk geval niet van kritiek :')
al goed, actiever betekent niet harder , het betekent verzameler...
en als ie in galop gaat, weer een puntje om er bij te nemen,
houd controle ;) contact en wees conciquent....
succes!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 08:10

Ik kan wel tegen kritiek anders open ik geen topic ;)

Maar er werd ook gezegd dat het niet erg was als ze harder gaat maar juist dan kan ik er minder aan rijden zeg maar.

Maar idd als ze in galop gaat heb ik weer een puntje om erbij te nemen.
En contact en controle en consequent moet ik bij haar zeker zijn.
als ze dan eenmaal wat relaxter is dan gaat het ook beter.

Ze is best wel een heethoofd dus dat maakt het soms best moeilijk, maar we trainen gewoon door en oefening baard kunst en tips zijn altijd welkom :)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:24

Rijd je uberhaupt je paard nageeflijk of is het een sterrenkijker?

Als je hem al netjes kan laten lopen, bij mij hielpt het om vlak voor het hals strekken even wat extra te vragen qua ophoudingen. Lichtjes vast houden en been er bij, zodra ik dan de ruimte gaf, pakte hij dat ook aan.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 09:03

Ja ik probeer haar zeker nagevelijk te rijden, echt sterrenkijken doet ze niet, maar houd haar hoofd iets omhoog.
Als je snapt wat ik bedoel haha.

Ze wil zich ook wel een beetje opkroppen, maar als ik eenmaal ff met haar aan het rijden ben dan wordt dat beter en neemt ze wat lengte mee.
Ze heeft er hele goede stukken tussen zitten, maar echt qua strekken moet ik nog veel aan doen.

Ik het eens proberen wat jij zegt

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:23

Probeer het tempo met je zit onder controle te houden door veel schijnovergangen te doen. Vraag dan met je binnenhand steeds of je paard je hand naar beneden wil volgen en beloon met die hand als hij het ook maar een beetje doet. Als ze wat moe zijn gaat het vaak wat makkelijker en snappen ze ook eerder wat je bedoelt. Ga eerst gewoon centimeters proberen en daarna uitbouwen. Het is een kwestie van ontspannen en vertrouwen dus haast dit niet want dan blijft het een moeilijk punt!! Doe het alleen als je zelf heel rustig bent, de tijd hebt en je geduldig voelt.

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:16

Ik ben met het ook met CM_ eens!
Het lukt wel ;)

Groetjes!