Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
noekje schreef:Ik zou hem dit gewoon proberen af te leren. Sporen zijn om de zijgangen te verfijnen niet om voorwaarts te rijden. Als jij een tik geeft en hij bokt, geef je hem nog een tik. Dit is gewoon protest en dan moet je consequent zijn.
noekje schreef:Misschien kan je hem dan leren om op je zit te reageren om voorwaarts te lopen en hem terug te nemen? Dit dan met zweep, en als hij dit goed door heeft zonder zweep.
Als je gaat aandraven ga je iets in de verlichte zit zitten. Als je hem terug neemt ga je met je bovenlichaam iets naar achteren zitten. Dit doe je net zo lang tot hij erop reageert. Als hij dit eenmaal snapt kan je de hulpen verfijnen en zal hij op lichte gewichtsverandering reageren.
elias schreef:noekje schreef:Ik zou hem dit gewoon proberen af te leren. Sporen zijn om de zijgangen te verfijnen niet om voorwaarts te rijden. Als jij een tik geeft en hij bokt, geef je hem nog een tik. Dit is gewoon protest en dan moet je consequent zijn.
Dankje voor je snelle reactie!
Dat heb ik een keer geprobeerd, maar dat werd echt een rodeo, hij werd helemaal gek, ik gaf met mn ene hand de tikken, en met de andere hand hield ik het bokriempje vast, maar toch wist hij me uit het zadel te gooien?
Hannah_Menno schreef:Kun je niet op je eigen been/zadeldekje/bakrand tikken? Dan geef je toch aan dat hij op moet letten en dat het menes is! Als de mijne weleens naar de zweep bokt dan tik ik, bok, tik, bok net zo lang tot hij overgeeft. Duurt niet lang, 3 tikjes? en gebeurt niet vaak maar ik laat me niet op me kop zitten door me paard! ;p
tantjeuh schreef:Mijn paard had dit ook. Was bij haar trouwens puur protest. Ze was niet bang van zweep, had geen probleem met aanrakingen en dergelijke. Maar elke keer dat ik mijn zweep gebruikte als ik aan het rijden was, dan kreeg ik een bok terug.
Het rodeo-idee ken ik. Zelfde hier, in het begin relatief oke om uit te zitten, maar na een tijdje écht nietmeer te doen (voor mij dan). Ik heb me er dan ook niet aan gewaagd. Een ruiter van onze club (trouwens één van de beste ruiters die ik ken, voor zoiets laat ik er niet zomaar iedereen op) heeft de uitdaging gekregen.... Hij had serieuze bekijk. Heeft zeker tien minuten geduurd, constante rodeo. Daarna nog een minuut of vijf dat ze wat geminderd was, met toch telkens nog sloeg naar de zweep. Daarna was het over.
Sindsdien kon ik ook gewoon mijn zweep normaal gebruiken. Slaan om te slaan/straffen werd nogaltijd afgerekend door gebok/stamp, maar gewoon gebruik tijdens het rijden ging prima!
Ik ga dus voor het antwoord: zoek een goede ruiter.
Niet geschoten is altijd mis!