druk plekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

druk plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:39

ik heb mijn haflinger merrie zelf ingereden toen zij 3 was.
het zadel van mijn vorige paard lag netjes, dat is ook een speciaalkoudbloed zadel van kiefer.(phryso)
ik heb haar daar fijn mee ingereden en ze loopt en liep altijd super netjes en ontspannen en lekker over haar rug.
en ik heb de zadelmaker (stubbeninski, is hier een zeer goed aangeprezen zadelmaker)
erbij gehad van de zomer om te kijken of hij ook echt goed lag.
en hij lag prima, hij hoefde niet eens opgevuld te worden en dat liet hij ook precies zien hoe en wat en waarom niet.
maar nu het probleem, ik ging haar scheren en er kwamen opeens enorme witte drukplekken tevoorschijn.
maar ze reageerrt nergens op.
ik heb les van een vrouwtje die haar ook regelmatig maseert,zij is daarin gediplomeerd.
ook zij stond voor een raadsel, nogmaals omdat ze dus echt nergens op reageerd.
wie heeft dit ook gehad en wat kan ik nu het beste doen?

in mijn onderschrift staat een @ work topic van mij en indy dan kan je zien hoe relaxt ze is onder het zadel.

plientjedres

Re: druk plekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:43

als je bij haar schoft kijkt zie je de plek en die zit aan 2 kanten.
Afbeelding
toen ik haar kocht als 2,5 jarige had ze het nog niet, toen was ze ook geschoren.
en door haar zomer en wintervacht zie je ook niks heen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:44

Dan is het zadel toch niet helemaal goed passend geweest.

Sommige paarden zeggen er dus ook niks van, heb wel eens een paard gezien die had een heel kapotte schoft en die lipe nog braaf onder het zadel,
Ik heb er ook een die b.v met een zadel met spijkers niets zou zeggen, maar heb er ook een die als ik te veel in haar rug druk met mijn zit heel boos word.
Het is een paard zijn natuur om door de pijn heen te lopen, omdat het een teken van zwakte is als je die laat zien en dat je einde kan zijn.
Ik zou het zadel ook wat meer naar achtere sxchuiven, want vind het ook wat te ver naar voren liggen, bedenk waar jij zit zonder zadel , daar moet ook het gedeelte liggen waar je in het zadel zit en dat is niet op de schoft, maar op de rug.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 09:43

oke ik zal hem iets naar achter leggen.
zou het ook van een longeersingel kunnen komen?
want daar heeft ze wel echt een hekel aan.

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:18

een niet passend zadel veroorzaakt drukplekken.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:55

plientjedres schreef:
oke ik zal hem iets naar achter leggen.
zou het ook van een longeersingel kunnen komen?
want daar heeft ze wel echt een hekel aan.

De longeersingel drukt er waarschijnlijk ook meer op.
Mijn advies zou zijn je zadelmaker ernaar te laten kijken.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:01

Heeft ze ook een deken op ? Daar kan ze ook drukkingen van krijgen.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:12

hoi ik woon in castricum en dus ook bekend met de zadelmaker die jij noemde stubeninski. een vriendin van mij reed op een paard van een oudere man, zij was ervan overtuigd dat eht zadel neit goed lag (was ook zo in mijn ogen) toen gingen we naar stubeninski toe om het zadel daar te passen en evt aan te passen wat dnek je; het paard stond in de trailer, in de trailer legde die man van subeninski het zadel erop en zei hij ligt goed hoor!
geen goede ervaring dus met die winkel, vraag anders vroegop uit sintpancras om langs te komen (al komen ze alleen kijken dan is het gratis) ze hebben een paard goede zadelmakers in dienst. ook Lahbib is een zadelmaker die bij vroegop heeft gewerkt en die is nu voor zichzelf begonnen nr 06-30643573. misschien kan hij je zadel aanpassen oid! succes!! gr janneke

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:18

Monster_tos schreef:

op die plekken?
als ik toch goed kijk naar waar de pony die witte plekken heeft denk ik dat je zadel gewoon te smal is, voor iig.
als je zit moet je op die plek je vingers en plat tussen kunnen schuiven van onder naar beneden, dan heb je ruimte genoeg. lukt dat niet is ie zeker te smal.

anders eens een andere zadelmaker proberen.
een goeie zadelmaker kijkt naar wat je hier boven vertelde, hij kijkt hoeveel plek je tussen de kussens nodig hebt ten opzichten van de wervels en bespieren die erlangs ligt. of het zadel voor en achter gelijk ligt, of het recht ligt, en of de kussen gelijk zijn, en zonder bobbels erin.

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:05

misschien door het zadel?

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:51

jendemen25 schreef:
hoi ik woon in castricum en dus ook bekend met de zadelmaker die jij noemde stubeninski. een vriendin van mij reed op een paard van een oudere man, zij was ervan overtuigd dat eht zadel neit goed lag (was ook zo in mijn ogen) toen gingen we naar stubeninski toe om het zadel daar te passen en evt aan te passen wat dnek je; het paard stond in de trailer, in de trailer legde die man van subeninski het zadel erop en zei hij ligt goed hoor!
geen goede ervaring dus met die winkel, vraag anders vroegop uit sintpancras om langs te komen (al komen ze alleen kijken dan is het gratis) ze hebben een paard goede zadelmakers in dienst. ook Lahbib is een zadelmaker die bij vroegop heeft gewerkt en die is nu voor zichzelf begonnen nr 06-30643573. misschien kan hij je zadel aanpassen oid! succes!! gr janneke

hij is bij mij op stal geweest en heeft van de andere paarden wel alle zadels mee genomen om ze op te vullen.
het zadel lag echt stevig op de rug.
ik heb vroegop gebeld en die zeiden dat als ik 3 vingers onder de boom kon doen dat het dan goed lag :roll: dus die kwamen ook niet langs.(ben wel bekend met hun want dit zadel komt daar ook vandaan.)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:56

previr schreef:
Monster_tos schreef:

op die plekken?
als ik toch goed kijk naar waar de pony die witte plekken heeft denk ik dat je zadel gewoon te smal is, voor iig.
als je zit moet je op die plek je vingers en plat tussen kunnen schuiven van onder naar beneden, dan heb je ruimte genoeg. lukt dat niet is ie zeker te smal.

anders eens een andere zadelmaker proberen.
een goeie zadelmaker kijkt naar wat je hier boven vertelde, hij kijkt hoeveel plek je tussen de kussens nodig hebt ten opzichten van de wervels en bespieren die erlangs ligt. of het zadel voor en achter gelijk ligt, of het recht ligt, en of de kussen gelijk zijn, en zonder bobbels erin.

mijn zadel is speciaal gemaakt voor bredere rassen, ik kan zo onder het zadel doorkijken zoveel ruimte zit er tussen de kussens.
ik kan ook makelijk 3 vingers onder mijn boom kwijt.
maar ze reageert ook echt niet op het zadel, ook niet als ik heel hard op de plekken druk.
ze loopt ook super relaxt over de rug met rijden.
zoals ik al zij is mijn instructrice paarden masseur en die zegt ook dat alles gewoon lekker los en ontspannen is.
maar zou het van een longeersingel kunnen komen?
wantdie heb ik al heel lang niet meer gebruikt omdat ze daar zo chagerijnig op reageert.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:58

de bespiering word anders naarmate ze wat ouder worden en qua training...dan kan het zijn dat je zadel idd te krap word! zou er zeker naar laten kijken en de drukplekken zitten idd op het gedeelte VOOR waar het zadel hoort te liggen...probeer je zadel wat naar achter te leggen en even goed na laten kijken qua passen!

succes ermee