Pony links achter wat zwak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ColourFocus

Pony links achter wat zwak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:00

hallo allemaal,

Mijn pony een 13 jarige welsh K van 1.38.
rij ik B niveu mee, redelijke constante aanleuning,
rechts is haar moeilijke kant, en ook die van mij, wat dus erg goed afgespeeld is op elkaar :+
als ik rechts om aan spring in galop, zit ze bijna altijd, fout, hoe meer ik aanblijf springen wordt ze alleen maar heter.
mijn zadel wordt naar rechts gedrukt omdat haar linker bil net wat hoger is,
als ik vraag of ze haar bekken wil kanten blijft de linker helft wat achter.

ik heb les, en die heeft mijn ook tips gegeven, maar mijn pony is snel uitgekeken op oefeningen, waardoor ik steeds af moet wisselen,
en zodat ik jullie tips kan vergelijken

Nauw is mijn vraag wat kan ik er aan doen, om deze groep spieren wat sterker te maken

Groetjes Sorcha

lidewei

Re: Pony links achter wat zwak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:07

Heel veel overgangen maken voor de achter hand sterk te maken. veel buiging doen op volte volte open volte sluiten voor het soeppl maken . Veel buiten rijden. Veel balkjes lopen succes

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:14

Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag :D

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:13

ik zie net dat je schrijft dat zun billen ongelijk zijn en dat ie verkeerd aanspring ik zou toch even een osteopthaat(als je het zo schrijft) laten kijken

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:44

het is niet dat ze protest gaan vertonen, ik wil het eerst rijtechniksch oplossen, als dit niet lukt, of als ik Geen verbetering zie voel of merk, haar ik er de osteo bij . maar eerst kijken of het op een makkelijke manier opgelost kan worde

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:35

niemand meer tips "??

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:50

Een goede verklaring voor het verkeerd aanspringen geef je volgens mij zelf al:
mijn zadel wordt naar rechts gedrukt omdat haar linker bil net wat hoger is

Als het zadel (én jij) naar rechts wordt gedrukt, komt het meeste gewicht op deze kant te liggen
en wordt het hierdoor dus extra moeilijk om aan te springen!
Als oorzaak voor dit scheefliggen van je zadel noem je dat haar billen ongelijk zijn,
waardoor ik denk dat scheefheid eigenlijk het daadwerkelijke probleem is ;)
Oplossing: rechtrichten! -hier zijn meer dan genoeg topics over
(en idd goed laten nakijken)
Hierdoor wordt ze langzamerhand op rechts (bijna) even sterk als op links
en wordt automatisch het probleem van aangalopperen opgelost.

Mocht haar scheefheid toch wel meevallen, zou dit mss kunnen helpen:
(overdreven) stelling vragen rechts en zorgen dat ze bij het aangalopperen goed om je binnenbeen buigt.
Hierbij voldoende begrenzen met buitenhand en -been.
Blijf hier zelf wel goed bij rechtop zitten want anders krijg je weer dat probleem van ongelijke belasting ;)
Het zou nl kunnen zijn dat je pony zich probeert te onttrekken aan de rechtergalop door
(op het allerlaatste moment) haar gewicht naar links te gooien.
Met voldoende stelling, buiging en begrenzing is dit nagenoeg onmogelijk!

Succes :D

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 17:36

er is een scheefheid, Ze is ook net wat meer op haar voorhand gebouwd.
het klopt dat er mee gewicht is waardoor ze snel verkeerd zit.

rechtrichten doe ik door veel op de binnen hoefslag te rijden, en zijn er ook meerdere en die ga ik even opzoeken en mee werken :) het is niet de makkelijkste pony,
ik kan foto's plaatsen Hoe ze NU loopt en een jaar geleden. maar rechts is ook Mijn moeilijke kant waardoor het Extra moeilijk vind

Bedankt voor je reactie, ik ga aant werk :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:44

Ik heb vandaag een test gedaan met een meisje. Een van mijn pony's moet nodig naar de osteopaat maar tot die tijd maken we het er het beste van. Ruiter kon haar evenwicht slecht vinden en de pony had er erg zin in dus zag er allemaal niet zo vriendelijk uit. Heb haar daarom in de verlichte zit laten staan de rest van de les. De pony sprong af en toe aan in galop maar zat telkes goed. Toen we gingen galloperen, ruiter dus doorzitten etc, sprong ze op een hand de hele tijd verkeerd aan.
Probeer dus eerst je eigen evenwicht te vinden, en als je recht zit (wat misschien scheef voelt als je pony scheef loopt) je pony recht te maken, in stap en later in draf en veel later in galop, veel stappen, voelen en corrigeren maar verder niet bezig zijn met aan de teugel of wat dan ook, maak haar rechter en laat het haar zelf even uitzoeken, rechte stukken over de binnenhoefslag bijvoorbeeld.

Dan kun je nog even gewoon gaan rijden daarna. Dus als je telkens tijdens het instappen en later ook het warmrijden zo begint en niet te gefocust wordt op aan de teugel, aanleuning, etc. Gewoon lekker naar voren stappen en voelen wat ze doet en met je zit proberen op te lossen.

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:24

En als je er genoeg ervaring mee hebt, is longeren (met dubbele longe) een hele goede manier om te kunnen rechtrichten!
Goede manier om dit te kunnen doen zonder de rug van je pony te belasten en ook handig voor jou omdat je zegt dat rechts ook jouw moeilijke kant is ;)

Heel veel succes ermee!
Weet uit ervaring dat het erg veel tijd en moeite kost,
maar je krijgt er ontzettend veel voor terug :D

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 23:03

het is niet dat ze scheef loopt, maar wat achterloopt in haar spieren, en het is ook niet een HEeel groot verschil, ik zal morgen even foto;s maken, even ter voorbeeld,

ik zit redelijke stabiel in mijn zadel,maar het is een hiitepetit waardoor je al heel sneel uit het zadel wordt gegooid of getrokken.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 12:40

heeft er niemand meer tips