Nieuwe binnenbak, wegens 'eng' niet in te rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Nieuwe binnenbak, wegens 'eng' niet in te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 09:28

Een week of 3 geleden ben ik van stal verhuisd met Abel. Nu is Abel normaal gesproken de rustigheid zelve, ook buiten. Er is me zelfs al gevraagd of ik hem aan een kleinschalige manege wilde verkopen. Zo braaf dus. :Y)

Maarrr… de nieuwe binnenbak is toch even een probleem. Om de een of andere reden is de hele achterkant van de bak voor Abel not amusing. Als ik een volte bij de B wil draaien (rechterhand) dan doet hij dat wel, maar heel gespannen, zijn lijf gaat in de -klaar om te schrikken modus- en de ontspanning is helemaal weg. Zijn oren staan strak naar voren naar het 'gevaar' en zijn aandacht voor mij is ver te zoeken. Zijn we ergens bij de E dan gaat het wel weer tot we weer de hoek voor B uitkomen en dan begint het weer. :(

Abel is zowiezo -voor mij- al heel moeilijk in de ontspanning te rijden, en dit maakt het er niet leuker op.

Ik snap dat een verhuizing best een impact kan hebben op een paard, al is daar bij Abel voor de rest weinig van te merken. Hij is relaxt in de omgang, lijkt zich thuis te voelen, komt genoeg buiten of los in de bak of in de stapmolen. Staat niet hoog in het voer. Kilo sportbrok per dag, 2x een schep wortelen en van mij een bekertje muesli.

Door persoonlijke redenen heb ik een tijdje geen les, dat komt wel weer, maar ik hoop dat mensen misschien tips hebben om me op weg te helpen.

Wat heb ik al gedaan:
Meermalen gelongeerd achter in de bak, in het begin is hij dan schrikkerig, maar hij komt daar wel doorheen en dan lijkt het over te zijn. Stap ik dan de volgende dag in het zadel is het weer hetzelfde.
Aan de hand gelopen, ook dan blijft hij op zijn hoede.
Achterin opgestapt en daar begonnen met rijden, dat helpt een tijdje tot hij daadwerkelijk schrikt van iets -wegschiet- en dan is het weer drama.
Een vriendin in de enge achterkant gezet. Dat hielp op dat moment wel, maar de volgende keer was het weer drama.

Het enige moment wanneer het beter gaat is als er andere paarden/mensen in de bak zijn. Laatst heb ik door een priveles van iemand heen gereden, en toen ging het beter. Ik hoopte dus dat hij er vanaf toen doorheen was, maar de volgende keer onder zadel was het weer hetzelfde. Gisteren samen met een pony gereden en toen was het weer drama.

Hij blijft terugvallen in dat schrikkerige gedrag. Hoe kom ik daar nou toch doorheen? ;(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:42

Ik ben met mijn merrie af en toe in een vreemde bak en heb hetzelfde probleem.

De oplossing is toch om het paard zich veilig te leren voelen, en dat kost veel tijd. Heel veel tijd los in de bak doorbrengen, en veel met andere paarden en mensen in de bak.

Helpt het als je vóór het rijden even longeert? Dus even 20 minuutjes en dan opstappen? Dat werkt bij mijn merrie heel goed, en dan ga ik nog even de hele bak aan de hand door en laat haar wat lummelen.

Bij het rijden helpt het bij mij als ik haar stevig aan het werk zet dus niet afdwingen, maar ik vraag wel stelling van de 'enge' punten af. Gaat niet heel soepel in het begin, maar dan ontspant ze steeds meer.

Ik gebruik het werk ook om haar haar energie die ze door de spanning opbouwt af te laten vloeien. Lekker voorwaarts houden en het gepiep onder je negeren.
Gewoon lekker voorwaarts neerwaarst rijden helpt mijn merrie ook, want hoofd hoog en spanning horen bij elkaar.

Het komt vast wel goed als je paard meer gewend is, kost wat tijd. ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:45

Misschien kun je eens proberen om iemand anders er op te laten rijden. Kijken of hij het dan ook doet.
Nu zul jij wellicht (onbewust) toch iets gespannen zijn elke keer als je gaat rijden omdat je weet dat hij het op die plek eng vindt, waardoor je in de beroemde visuele cirkel terecht komt.
Als je er eens iemand op zet die niet weet hoe hij reageert in de bak, zit diegene er toch een stuk onbevangener op dan jij misschien en loopt je paard er makkelijk(er) langs.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:50

Lola heeft ook één hoek waar de leeuwen zitten. :+ (Ook met een andere ruiter overigens en al al onze paarden op stal vinden dat een verdacht hoekje, haha.)

Wat ik heb gedaan is veel aan de hand langs die hoek lopen (longeren ging niet echt omdat ze steeds in die hoek wegsprong), en daar halthouden, stukje wortel, 2 passen verderlopen, halthouden, weer stukje wortel... Toen dat er een beetje inzat, heb ik het longeren in die hoek opgepakt. Op een redelijk kleine volte, zodat ze eigenlijk constant in die hoek loopt. Wat ik daarbij vooral heb gedaan is laten stappen en dan ook een paar keer laten wegdraven in die hoek, zodat ze niet het gevoel hebben dat ze in die hoek steeds moeten stoppen/afremmen, dan worden ze alleen maar 'achterdochtig'.
Na een tijdje is het dan ineens 'geez, dit is saaaaaai - niet meer eng dus. :D

Muffin_

Re: Nieuwe binnenbak, wegens 'eng' niet in te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:54

ik zou elke keer voor het rijden even longeren totdat het wat beter wordt en dan gaan rijden.
Om van dit probleem af te komen heb je veel tijd nodig en moet je proberen vertrouwen op te bouwen. Dus wel proberen consequent te zijn en hem er langs te sturen, maar niet te snel afstraffen, en juist vaak belonen als het het weer wat beter doet. Neem ook de tijd om er met rust en lange teugel weer uit te stappen en de rust te vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:03

Is er wat achter die kant van de bak waar ze van kan schrikken? Een aparte geur of een geluid waardoor ze die kant extra eng vindt? Kijk even wat er aan die kant naast de binnenbak is, en als je daar met je paard kunt komen, laat je paard dat dan ook zien.

vera_minet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:04

Misschien is een tip om terwijl je naast je paard paard loopt, even de bak rond te lopen, en kijken of er iets specifieks is :)

Succes ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:05

loop dan tussen het énge'gedeelte en je paard in,helpt ook al veel.
verder zou ik echt herhalen herhalen en herhalen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:12

veel voorkomend probleem :D vaak is de achterkant van een binnenbak eng. Ik denk omdat ze weten dat de opening aan de andere kant zit ;) De veilige plek zit dus aan de andere kant.
Je instinct vertelt je dat als je paard niet naar die plek toe wilt, dat je dan juist naar die plek toe moet :D niet doen :D
Bij sommige paarden zal het enigzins werken, maar meestal niet. Ga juist niet naar de "enge" kant van de bak. Begin bij de ingang. Rijd met een los teugeltje de bak in en uit, totdat ze daarin echt 100% relaxed is. Dan begin je aan die kant van de bak. Juist zoveel mogelijk aan die kant blijven. Is ze daar relaxed bouw je het langzaam, heel langzaam uit. Ga niet te snel, laat haar zelf de keus maken. Het lijkt lang te duren in het begin, maar uiteindelijk heb je er veel profijt van.
Ga juist in het begin het makkelijkste doen, dus met andere mensen en paarden in de bak. Pas als dat allemaal goed gaat, weer alleen gaan. Succes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:14

Met rijden zou je idd de niet enge kant van de bak als eerst kunnen gebruiken. Bij ontspanning de volte steeds iets groter maken zodat je meer richting het enge gedeelte komt.

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:16

Je kunt hem ook loslaten in de bak en een emmer met zijn voer op de "enge" plekken neerzetten. Dan heeft hij prettige associaties met de griezelplek. Als je dat doet, moet je zelf ook uit de buurt blijven, zodat hij helemaal zelf erheen gaat. Dan gaat hij er uit zichzelf heen en leert hij ; hee, het is hier niet zo erg als ik dacht. Misschien helpt het!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:18

probeer zelf in elk geval niet (onbewust) gespannen te worden omdat je weet dat je paard het eng vind. Probeer het gedrag gewoon te negeren en geef hem de ruimte van voren, dit werkt bij mijn paard echt super. Dan krijgt hij het gevoel dat hij weg kan, en doet het juist niet. Het klinkt heel erg tegenstrijdig en het is best lastig om je paard juist ruimte te geven wanneer je weet dat hij gaat schrikken, maar je kunt het allicht een keer proberen. Als je dit niet durft/wilt, kun je er ook eens iemand anders opzetten die van niks weet.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:22

Bij mijn merrie hielp het om haar daar in de enge hoek, die immers vol met enge kabouters zat achter het schot, een emmertje wortels te geven (is ze gek op). Hierdoor moest ze in de enge hoek blijven staan om het lekkers te kunnen eten. Had de emmer op de grond in de enge hoek gezet. Ze moest dus ver de hoek in. Na 10 minuten was alle spanning weg!
Ze is tegenwoordig relaxt in de " enge" hoek en aan die kant van de bak.
Soms als ze onder het rijden uit wil komen dan wil ze daar nog wel eens " nep" schrikken, maar het is zeker niet meer zo erg als in het begin.

Probeer zelf te achterhalen wat zou kunnen werken bij je paardje en idd... veel geduld en dwing niet te sterk af. Zij/hij moet luisteren, maar jij ontspannen is zij/hij ontspannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:27

Negeren en hem afleiden door hem aan het werk te zetten..

Mijn paard was ook altijd overal verschrikkelijk kijkerig, vooral in de bak waar we iedere week kwamen :roll: En het beste hielp toch wel om het voor te zijn, af te leiden, als ie schrok het te negeren en vooral doen alsof je gek bent.. Aandacht moet bij jou blijven, dus wil die onder je weg rennen dan neem je m terug, zet m desnoods stil, druk hem op zij voor je been, doe iig iets waardoor die bij jou blijft. Ook wou die van mij nog wel eens de rem erop gooien en rechts omkeert maken en dat was het punt waar ik wel boos om werd, dus dan schopte ik hem wel even letterlijk vooruit die hoek in.. :+ Hij mocht van mij in eerste instantie wel kijken en iets spannen, maar niet wegrennen of stilstaan..

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:42

Ik heb de indruk dat je paard je ook uitprobeert, ze mag best iets eng vinden maar het moet geen gewoonte worden. Ik denk dat je gewoon een keer streng op moet treden. op de rechterhand, rechterstelling houden rechterbeen erbij en de linkerteugel van de hals afhouden. En gebruik je stem zodra ze toch probeert te kijken. Blijf haar aan het werk zetten. maak voltes op de zijde waar het eng is. En anders wendt je iets eerder af en wijk je erheen, als je paard nog geen wijken kent doe je amateur wijken. :D haha beetje gek gezegt. Maar mijn tip blijft. aan het werk zetten. en denk zelf ook niet, ooo daar gaat hij/zij schrikken. doe inderdaad alsof je gek bent. Heel veel succes, het komt wel goed! :(:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:40

Aan het werk houden, spanning van jullie afsluiten, blijf dus beter even weg van die hoek maar ga hard aan het werk. Beetje bij beetje weer erheen, niet te veel laten kijken, been eraan en stelling houden, kijken heeft hij ondertussen genoeg gedaan, nu moet hij gaan geloven dat jij zeker bent dat het niet eng is.

Neem je tijd, zeker niet te veel pushen naar die hoek, maar wel zijn aandacht eisen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:47

Jij gaat nu op die achterkant letten... heel normaal.
Dus je verkrampt ongewild.
Dus hij denkt... ahhhhhhhhhhhhhhhh zelfs het vrouwtje vind het eng.

Begin op de volte vooraan en rij gewoon steeds groter, vooral in die hoeken hem op schouder binnen zetten zodat hij zich op jou moet concentreren... en ga maar lekker een hele ronde zelf zitten zingen en kijk de andere kant uit als je in die hoek kom/
Negeren..

Ik heb er ook een hoor... precies 1 hoek... dus dat doe ik altijd en het werkt ook wel hoor zolang je zelf maar die hoek ook ga negeren.

Succes, komt wel goed.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 13:16

Jee wat een hoop reakties! Ik had me even 2 uur 'gebanned' (er moet ook nog gewerkt worden hier ;)).

Ik ga straks thuis even relaxt lezen en reageren. Voor nu alvast iedereen bedankt voor het meedenken.

*gaat zich weer bannen*

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:12

Zo.

Ik heb een hoop tips voorbij zien komen. Het aan het werk zetten heb ik geprobeerd, maar dat lukt/werkt niet echt. Gisteren had ik flink geoefend op stap galop, dus hij was zijn energie wel kwijt en zelfs bij het uitstappen sprong hij weer weg voor het een of andere spook. Nu ik erover nadenk weet ik denk ik ook waar dat aan lag. Er hangt rechtsachter in de hoek een hele donkere vieze spiegel. Ik denk dat Abel hierin vage dingen ziet bewegen. Gisteren was de kachel in de kantine aan, ik denk dat hij het vuurschijnsel in de spiegel zag. Dit is overigens maar een onderdeel van de 'engigheid', de héle bak achter de B-E lijn is eng.

Met eten proberen of de achterkant minder eng wordt kan ik proberen. Ik ben niet echt vies van 'omkopen' met eten. Alleen... de plek die eng is is zo groot. Was het maar 1 hoekje dan was het makkelijker, maar we hebben het hier om de halve bak. Dat van die emmers neerzetten en zelf weglopen vind ik eigenlijk wel een goeie.

Het idee om juist die hele kant te negeren is onbewust al gedaan. Met andere woorden: ik blijf aan de voorkant van de bak omdat ik zelf niet de ballen genoeg heb om hem gewoon in de achterkant te rijden. Maar de voorkant is echt maar een klein stukje. Een C-X-C volte is bijvoorbeeld al teveel gevraagd want bij het afdraaien naar de X krijgen we het probleem weer.

Waar dus waarschijnlijk het probleem zit: bij mij. Want ik ben niet stoer genoeg om net te doen of er niets aan de hand is.

Toen ik door de priveles reed ging het beter, waarschijnlijk omdat er een instructrice in de bak stond, en in combinatie met de aanwezigheid van het andere paard had ik toen voldoende rust zodat Abel ook iets dapperder was.

Pfft wat een stom probleem, nooit gedacht dat ik hier met Abel nog last van zou krijgen. Het vergalt gewoon mijn hele zin om te rijden.

Alles bij elkaar ga ik wel wat strenger optreden, ik ga proberen dapperder te zijn en ik ga vragen of de dochter van de staleigenaar Abel eens wilt rijden. Ook het ruimte geven van voren ga ik eens proberen. En verder ga ik zorgen dat ik héél snel weer les kan nemen. En het longeren van tevoren ga ik ook proberen, al kan dat alleen als er verder niemand in de bak is.

Goh, ik heb heel wat huiswerk ;)

Ik zal mijn vorderingen (indien aanwezig) hier neerzetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:21

Wat ik ook wel eens doe, als ik het heeel erg zat ben... is net op het moment dat paard wil weglopen... alles losgooien en zelf tegen paard roepen dat ze maar moet lopen. Krijg heel vaak de reactie dat ze een metertje wegspringt en dan bedenkt van 'ik weet niet waarheen'. Dan weet ze dat als ze wil, dat ze wegkan.

Verder ben ik veel strenger geworden met stelling vragen (opletten: het mag geen getrek worden, dus met een zeer levendige hand rijden en véél been), korte stukjes rijden in volle concentratie en beetje bij beetje opbouwen. Mijn merrie heeft het heel erg gehad, die stond 60m verder (letterlijk) nog te kijken.