Wanneer springen bij jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMoreill

Wanneer springen bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:33

Hoi,

Ik rijd sinds kort een 5 jarige merrie, en ze is nog niet zolang zadelmak (als je rekent dat ze een tijd niet gereden is sinds Mei)..

Springen kan ik zelf wel, heb met mijn vorige verzorgpony M gesprongen, dat was een half jaartje terug dus echt verleerd ben ik het niet.. Maar Zita (het paard) is nog jong en ik heb niet die kennis om te weten wanneer ik nou eens een balkje in de bak kan leggen.. Zelf had ik met mezelf afgesproken om eens een balkje op de grond te leggen als ik de basis van de dressuur met haar goed beheers (ik was zelf L2), ze moet nog goed op eigen benen leren lopen en aan de aanleuning mag ook nog wel wat gesleuteld worden, de ene keer loopt ze heel fijn, de andere keer wat moeilijker..

Dan ook wanneer ik het een beetje kan opbouwen, en hoe hoog ik kan gaan met haar ongeveer.. Ik ben niet van plan om gelijk een dikke oxer van 1.20 te nemen, 60 cm is genoeg.. Maar misschien kunnen jullie mij beter informeren!

Ik wil het graag horen van mensen die er ervaring mee hebben en het dus ook echt weten, niet van ik denk dat dan en dan wel goed is..

bedankt:D

HASser

Re: Wanneer springen bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:36

Een 5 jarige is opzich wel ver genoeg ontwikkeld ook al is ze nog niet lang zadelmak. Af en toe een sprongetje maken kan erg goed zijn om de balans en kracht van een jong paard verder te ontwikkelen en het paard daarmee ook dressuurmatig te verbeteren. Zolang je het niet forceert kan het geen kwaad.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:38

Je kunt inderdaad op 5 jarige rustig opbouwen met springen :D
gewoon balkjes draven en kleine sprongetjes ook goed voor de achterhand, hahaha
een echt parcoursje zou ik mee wachten tot 6, en iets meer dressuurervaring

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:45

Oke dank jullie wel, da's mooie praat..

Ik heb haar nu zover dat ze ook echt loopt daar waar ik wil dat ze loopt (in het begin liep ze wel over de buitenschouder weg etc..), ook is dit paardje een beetje vern**kt door 2 mensen die ervoor op hebben gereden heb ik me laten vertellen (in de krul trekken en op verkeerde been lichtrijden etc)..

Dus ik ga van de week maar eens een balkje in de bak leggen ;)

Een echt pacoursje ben ik ook nog niet van plan, maar ik denk dat ik met een maandje of 4 wel eens een pacoursje 60 cm wil proberen, gewoon oefenpacoursje bij ons in de buurt kan tegen die tijd geen kwaad denk ik..

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:33

Vandaag dus 2 balkjes in de bak gelegd, eerst probeerde ze er wel onderuit te komen, maar dat lag aan mezelf, toen ik haar beter bij elkaar hield voor 'het balkje' *D liep ze er mooi overheen..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:48

Misschien kun je haar ook eens laten vrij springen, zo kan ze een beetje leren inschatten en kun jij haar een beetje beoordelen op hoe erg ze het principe door heeft!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:10

het gaat niet om leeftijd, maar of je paard er klaar voor is..
blijft hij in evenwicht als je bijv. in galop een volte rijd?
je kane ene enorme sprong verwachten vaneen jong dier, dus als je ineens in zn mond trekt kan hij uit evwicht raken en het doet hem pijn. op die manier wil hij netm eer springen omdat hij dan bang is om weer pijn te hebben( nu wil ik neit zeggen dat jij dat ook doet hoor!!)

ik zou het pas doen als je paard er klaar voor is. ookal is dat als je paard al 8 is..

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:28

Hallo,
ik heb momenteel een 4,5 jarige die een half jaar onder het zadel is.
Ik doe onder het zadel balkjes lopen en soms een hoger bakje neer leggen (10cm).
Verder spring ik onder het zadel nog niet met haar. Wat ik wel doe is soms haar los laten springen.
Niet te hoog (hoger als 40cm gaan we zeker niet).
Die van mij vind het echt helemaal geweldig, maar zo kun je wel zie of ze het leuk vinden om als afwisseling te doen.
En of ze er aanleg voor hebben.

Tevens is het als afwisseling voor een jong paard erg goed.
Ze gebruiken andere spieren als normaal en ze kunnen op een leuke en speelse manier hun energie kwijt.
En het is goed voor hun evenwicht en stabiliteit.
Wat zeker ook belangrijk is dat ik weet wat ik kan verwachten als ik onder het zadel een sprongetje neer zet.
(die van mij weigerd nooit en springt of haar leven er vanaf hangt :o ).

Groetjes kim

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:29

Die van mij (3,5) mag regelmatig wat losspringen. Onder het zadel is hij amper dus onder het zadel springen is al helemaal nog niet van toepassing.

Met het losspringen probeer ik altijd een eind te goochelen. Nooit te hoog, maar ik durf gerust een mikado van balken neer te leggen om hem wat braintraining te laten doen. Hij vind het helemaal geweldig en je ziet hem gewoon puzzelen hoe hij met moet aanpakken. Ook laat ik hem niet alleen hoogte springen maar zeker ook evenveel sprongen in de breedte
Leuk voor z'n ontwikkeling zo leert hij prima wat hij met zijn beentjes moet doen!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:37

Ik laat mijn jonge paarden altijd eerst een paar keer los springen, om te vermijden dat ze een erg hoge sprong nemen met mij erop.
Vanaf 4 jaar gaan heel wat sportpaarden al op jumping, dus voor de jouwe mag het zeker geen probleem zijn om te beginnen springen. Begin met wat grondbalken en vervolgens een paar lage kruisjes, op de juiste afstanden van elkaar gelegd om het gemakkelijk te maken voor je paard.
Hoe hoog je bouwt heeft weinig belang, probeer vooral om je paard mooi ontspannen en rond, in een goede cadans naar de hindernis te laten lopen.

Succes!!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:03

Als je je bedenkt dat een 5 jarige op springstallen eigenlijk al M hadden moeten springen kun jij dus ook wel opbouwen.

zelf ben ik het er trouwens niet mee eens dat hier naar toe gewerkt word!
maar ik rij nu een 3.5 jarige die veel afwisseling nodig heeft (ivm. verleden) daarom rij ik dus iedere dag buiten en neem onder het dressuur werk sprongetjes van zo'n 50 á 60 cm. Ik merk ook dat als je het er tussendoor doet dat ze niet gek worden als ze en hindernis zien staan en dat ze meteen al veel losser in hun lijf worden.

ik denk dus dat jij makkelijk met dit paard kan springen. wel langzaam opbouwen. rij eerst veel grondbalken en leer de afstanden van je paard kennen. dan kun je langzaam opbouwen.
veel succes ermee!