Opspannen tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

Opspannen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:08

Hallo
Als ik met mijn pony galopeer spant ze zich erg op.
Ik krijg haar dan niet aan de teugel en Ze huppelt da nog al in galop
wat moet ik doen om haar te laten ontspannen ?

xDarkness

Re: Opspannen tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:16

Weet je zeker dat ze geen last van haar rug heeft? Geen last van het zadel? Zit jij haar niet in de weg? Als jij deze vragen hartgrondig met een 'nee' beantwoord hebt, hoef je je daar al geen zorgen meer over te maken.
Ik denk niet dat het een reden heeft om zich echt zorgen te maken, het galloperen vind hij misschien wel leuk en word hij er wat opgewonden van. Maargoed;

Zet hem op de volte, ophoudingen en been eraan. Druk op de teugels, jij laat pas los als hij los laat.

Succes!

Mvg,

xDarkness.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:16

Heb je les? Hoe oud is je pony?

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:17

Henkjan schreef:
Heb je les? Hoe oud is je pony?

ja en wat mijn lesgeefster zegt helpt allemaal niet
5 jaar

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:19

xDarkness schreef:
Weet je zeker dat ze geen last van haar rug heeft? Geen last van het zadel? Zit jij haar niet in de weg? Als jij deze vragen hartgrondig met een 'nee' beantwoord hebt, hoef je je daar al geen zorgen meer over te maken.
Ik denk niet dat het een reden heeft om zich echt zorgen te maken, het galloperen vind hij misschien wel leuk en word hij er wat opgewonden van. Maargoed;

Zet hem op de volte, ophoudingen en been eraan. Druk op de teugels, jij laat pas los als hij los laat.

Succes!

Mvg,

xDarkness.

ik heb al een nieuw zadel gekocht omdat mijn ander te groot was.
dat is het probleem al niet
maar hoe kan ik haar dan in de weg zitten?
Ja maar voor mij zit het dan weer niet lekker ..
ik heb pas nog op de volte zitten galloperen verlichte zit teugels losser en sturen met mijn benen
en na een tijd begon ze haar nek pas te ontspannen x

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:21

Dat ze begint te ontspannen is toch juist goed? Dat is juist dat je moet hebben niet? Beloon haar dan! En blijf gewoon in je zadel zitten, niets verlichte zit, dan kan ze veel sneller onder je vandaan spurten, zeker als ze zo onrustig is.

Een ruiter kan heel goed een paard in de weg zitten, al is het maar dat je op het verkeerde been rijd. Realiseer je goed, zit ik netjes, rechtop, schouders, ellebogen en benen op een lijn? vraag je instructrice;) Rijd ik teveel met mijn handen? Vraag, misschien gaat het wel over.

Mvg, xDarkness.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:22

Het is belangrijk dat jij ontspannen zit. Mijn pony wil nog weleens heel hard gaan en dan plat door de bocht. Ik ga dan vooruit zitten en trek mijn schouders op. Je moet dan netjes rechtop blijven zitten,schouders ontspannen laten hangen en rustig blijven ademen. Als je zelf goed zit dan komt de ontspanning bij de pony vanzelf. Weet je zeker of ze galop nog niet te zwaar vindt? Jonge pony's hebben vaak moeite met de balans en ze zijn niet altijd sterk genoeg van achteren.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:23

Als jou pony geen pijn heeft dan zou ik haar op een volte laten galloperen en zelf diep in jou zadel gaan zitten, Probeer haar eerst op jouw zit terug te rijden.
Probeer met jou buitenhand contact te houden met haar mond en probeer haar los te laten met jij binnenhand en eventueel zacht een kneepje te geven.
Veel succes

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:26

xDarkness schreef:
Dat ze begint te ontspannen is toch juist goed? Dat is juist dat je moet hebben niet? Beloon haar dan! En blijf gewoon in je zadel zitten, niets verlichte zit, dan kan ze veel sneller onder je vandaan spurten, zeker als ze zo onrustig is.

Een ruiter kan heel goed een paard in de weg zitten, al is het maar dat je op het verkeerde been rijd. Realiseer je goed, zit ik netjes, rechtop, schouders, ellebogen en benen op een lijn? vraag je instructrice;) Rijd ik teveel met mijn handen? Vraag, misschien gaat het wel over.

Mvg, xDarkness.

ja is ook goed
maar als ik gewoon ga zitten dan doet ze dat niet ..
maar als ze zo gallopeert kan ik moeilijk mijn houding corect houden omdat ze zo konijnensprongen precies maakt en mij omhoog gooit.
en ik rij erg veel op mijn benen.

x

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:34

Andere instructrice nemen...

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:35

Henkjan schreef:
Andere instructrice nemen...

Waarom?
ze heeft al een 18jaar rij ervaring
en ze heeft er zelf op gereden bij haar lukt het dan weer wel maar ook met moeite
en bij mij weer niet
maar we werken eraan

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:39

Als zij les geeft, wat niet bij jou past, heb je er niks aan. Het kan natuurlijk dat je er nog maar kort mee bezig bent, maar er moet toch vooruitgang in zitten. Verder is een jong paard natuurlijk minder goed in evenwicht dan een ouder paard, en moet het nog kracht opbouwen.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:39

Henkjan schreef:
Als zij les geeft, wat niet bij jou past, heb je er niks aan. Het kan natuurlijk dat je er nog maar kort mee bezig bent, maar er moet toch vooruitgang in zitten. Verder is een jong paard natuurlijk minder goed in evenwicht dan een ouder paard, en moet het nog kracht opbouwen.

ik heb nu al een tijdje les en er is al veel vooruitgang
haar draf is veeeeeel rustiger geworden dan eerst en daar loopt ze al ontspannen in

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:43

Dan moet je ook niet zeggen dat het niet helpt wat ze zegt! Galop vind ik ook 1 van de moeilijkste dingen voor een jong paard, goed blijven oefenen, dan lukt het vanzelf! Je moet er ook een beetje gevoel voor ontwikkelen wanneer je de juiste hulp moet geven, of niet. Dat kan een instructrice niet zeggen, en Bokt kan je dat ook niet leren. Dit gaat dan om de kleinste signalen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:47

Maar ze springt meer omhoog dan naar voren haal ik nu uit je verhaal?

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:47

capopjekop schreef:
Maar ze springt meer omhoog dan naar voren haal ik nu uit je verhaal?

hoe bedoelje?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:50

Nou dat ze tijdens een galopsprong hoger springt ipv voorwaarts.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:51

capopjekop schreef:
Nou dat ze tijdens een galopsprong hoger springt ipv voorwaarts.

ja Meer omhoogspringen dan voorwaarts idd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:52

Dat heeft mijn pony ook een tijdje gehad. Ik heb haar tijdens het aanspringen juist wat meer voorwaarts gereden en daarna rustig verzamelen naar de juiste snelheid.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 18:54

capopjekop schreef:
Dat heeft mijn pony ook een tijdje gehad. Ik heb haar tijdens het aanspringen juist wat meer voorwaarts gereden en daarna rustig verzamelen naar de juiste snelheid.

Mm oke ga ik woensdag proberen.