De stemming van mijn paard is afhankelijk van... het weer
Bij hevige wind is het voor mij soms heel moeilijk om met haar te werken. Ze is dan zo ontzettend gespannen dat ze om het minste geluidje een klein sprintje trekt of gaat galoperen op de plaats omdat ze van mij niet zomaar weg mag spurten. Als ik merk dat ze in zo'n bui is dan ga ik vaak maar longeren of freestylen, want aan rijden en werken aan de hand hoef ik dan echt niet te denken. Ik vind dit erg jammer, want op deze manier kom ik vaak niet aan rijden toe. Werken aan de hand heeft geen zin, want dat is zo'n precies werkje waar ze op dat moment echt geen geduld voor kan opbrengen. En als ik ga rijden maakt ze uit het niets sprongen opzij zodat ik er naast lig. Echt uit het niets, want ze lijkt wel geconcentreerd en is netjes voorwaarts neerwaarts, maar ontploft heel onverwacht.Ik heb al veel geprobeerd; straffen (dit werk dus helemaal niet, want dan is er nog meer spanning plus dat ze dit zelf onterecht vindt en beledigd raakt waardoor ik met een onwerkwillig paard zit), hard aan het werk zetten zodat ze niet kan nadenken, van tevoren uit laten rennen, gewoon rondjes laten lopen zonder wat te vragen, binnenstelling vragen en met binnenbeen naar buiten drijven, rust opzoeken door in stilstand te beginnen enz. Alleen longeren en freestylen helpt op zo'n dag, maar ik wil niet alleen maar longeren en freestylen. Eerst longeren of freestylen en dan rijden werkt ook niet.
Mijn merrie is nog maar 6 jaar en we zijn al best gevorderd in de academische rijkunst. Ik kan gewoon rustig met haar op buitenrit (dus nee, ligt niet aan het ras
), en op dagen dat het niet waait is het echt een superfijn paard om mee te werken. Ze staat 24uur per dag buiten met schuilstal, krijgt zeker niet teveel krachtvoer. Ik heb 1 keer per twee weken les, maar tijdens de les is ze meestal wel rustig. Zadel kan het niet aan liggen want dat gebruik ik niet, en ik rijd haar met kaptoom en dus bitloos.Heeft er iemand een tip?