Wat is op de voorhand lopen? tips om paard hoger in te rijde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

Wat is op de voorhand lopen? tips om paard hoger in te rijde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 13:40

Ik heb er wel eens wat over gehoord, maar wie kan mij nu precies uitleggen wat op de voohand lopen is?
Ik heb nog een vraag: heeft iemand tips om je paard hoger in te rijden? want het paard waar ik op rij loopt te diep vind ik zelf en ik wil haar hoger in haar hals krijgen, maar hoe doe je dat?
Ik heb ook al eerder gehoord dat je meer been moet geven en actief te rijden, maar als ik haar actief rij, gaat ze nog dieper lopen..
groetjes maaike

EllyC

Re: Wat is op de voorhand lopen? tips om paard hoger in te rijde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:16

Diep lopen hoeft niet gelijk te zijn als op de voorhand lopen.
Een paard dat in balans loopt kun je laag (diep) instellen zonder dat het op de voorhand loopt.

Je wilt graag dat een paard minder gewicht op de voorhand gaat dragen en dus meer op de achterhand.
Dit kan een paard alleen doen al het daar de kracht en souplesse voor heeft.
Daarnaast heeft ook de bouw van een paard te maken of een paard dit al dan niet makkelijker oppakt.

Het even op de achterhand zetten is er dus helaas niet bij. Dit is een proces van jaren en vraagt goede begeleiding.
Eigenlijk is dit de basis van het paardrijden.

Waarschijnlijk gaat ze bij jou bij meer been harder lopen en niet actiever. Activer wil zeggen een meer inbuigend/dragend achterbeen dat actief onder de massa gezet wordt.
Bij harder duwt het paard zich sneller maar ook vlakker voorwaarts. Vergelijk maar eens een galop van een ren- en dressuurpaard.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:49

jury schreef:
Diep lopen hoeft niet gelijk te zijn als op de voorhand lopen.
Een paard dat in balans loopt kun je laag (diep) instellen zonder dat het op de voorhand loopt.

Je wilt graag dat een paard minder gewicht op de voorhand gaat dragen en dus meer op de achterhand.
Dit kan een paard alleen doen al het daar de kracht en souplesse voor heeft.
Daarnaast heeft ook de bouw van een paard te maken of een paard dit al dan niet makkelijker oppakt.

Het even op de achterhand zetten is er dus helaas niet bij. Dit is een proces van jaren en vraagt goede begeleiding.
Eigenlijk is dit de basis van het paardrijden.

Waarschijnlijk gaat ze bij jou bij meer been harder lopen en niet actiever. Activer wil zeggen een meer inbuigend/dragend achterbeen dat actief onder de massa gezet wordt.
Bij harder duwt het paard zich sneller maar ook vlakker voorwaarts. Vergelijk maar eens een galop van een ren- en dressuurpaard.

Het paard is een fries. bedankt voor je reactie ik kan er wat mee!:)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:54

een fries is toch juist opwaarts gebouwd, maar daar kun je natuurlijk ook weer uitzonderingen op hebben.
vaak zie je bij friezen wel vaak dat ze achter de loodlijn kruipen en het lastig is de hals op lengte te houden.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:02

jury schreef:
een fries is toch juist opwaarts gebouwd, maar daar kun je natuurlijk ook weer uitzonderingen op hebben.
vaak zie je bij friezen wel vaak dat ze achter de loodlijn kruipen en het lastig is de hals op lengte te houden.

ja, de eigenaaresse helpt me ook wel eens als het land achter het huis droog is, en van haar moet ik ook proberen haar hals lang en laag te krijgen en dan haar voorwaarts te rijden. maar als ik op buitenrit ben, gaat dat een beetje moeilijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:52

De uitleg die "Jury" hier al gaf das zeker een heel goede beschrijving, lees die niet één keer maar lees die tot je die echt in je hebt opgenomen, dat moet je kennen.

mvs68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:16

Wat je tot in den treure moet herhalen is, 1001 tempowisselingen rijden waarbij je moet leren aanvoelen of het paard "van achter" vertrekt. Dus dat je het gevoel hebt dat er een "turbo" aan gaat, maar let op dat je paard niet schrikt van je tempowisseling (vloeiend houden). Vooral het vertrekken in een tempowisseling maakt de achterhand sterker. Na enige tijd kun je dan proberen het paard voor je tempowisseling voor iets tegen te houden met je teugels(ophouding), zodat het gewicht van het paard naar achteren wordt verplaatst en terwijl je met je zit(-beenknobbels) de achterbenen onder je door rijdt, laat je hem aan de voorkant weer wat losser. Dit kun je dan ook gaan toepassen in je overgangen.

Misschien kun je hier iets mee. Succes!!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:14

mvs68 schreef:
Wat je tot in den treure moet herhalen is, 1001 tempowisselingen rijden waarbij je moet leren aanvoelen of het paard "van achter" vertrekt. Dus dat je het gevoel hebt dat er een "turbo" aan gaat, maar let op dat je paard niet schrikt van je tempowisseling (vloeiend houden). Vooral het vertrekken in een tempowisseling maakt de achterhand sterker. Na enige tijd kun je dan proberen het paard voor je tempowisseling voor iets tegen te houden met je teugels(ophouding), zodat het gewicht van het paard naar achteren wordt verplaatst en terwijl je met je zit(-beenknobbels) de achterbenen onder je door rijdt, laat je hem aan de voorkant weer wat losser. Dit kun je dan ook gaan toepassen in je overgangen.

Misschien kun je hier iets mee. Succes!!

Dankjewel! hier kan ik zeker wat mee!

mvs68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:19

Leuk te horen, dat je er iets aan hebt :) Probeer je paard zoveel mogelijk op je "zit" te rijden. Van te veel kuit stompen ze af (alleen kuit geven als hij langzamer gaat, ander je been stil houden en niets doen - alleen maar volgen met je zit). Als je heel veel kuit geeft, komt een paard terug in tempo. Als je dan een overgang terug (bijv. galop/draf) wilt rijden, moet je je paard met je zit onder je door blijven rijden en daarbij de spieren van je bovenbenen en kuiten goed aanklemmen zodat je hem dus ook "klein" en op de achterhand terug kunt rijden. Daarbij kun je een kleine ophouding op je teugels maken, maar probeer zoveel mogelijk op je zit terug te rijden. Na de overgang moet je natuurlijk wel meteen je spieren in de bovenbenen en kuiten weer los laten. En niet te vergeten: de spanning van de teugels weer verminderen. De verbinding tussen paardenmond en hand van de ruiter moet als het ware: "hand in hand" (elastisch) voelen.
Misschien kun je hier ook nog iets mee! Succes! :D