Help! Ik durf niet meer op mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Help! Ik durf niet meer op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:25

Ik weet niet of het hier goed staat.. Maar hier mijn probleem:

Ik durf dus niet meer op mijn paard te rijden. Niet omdat ze niet braaf is, maar omdat ze
meerdere blessures heeft gehad. Iedere keer als ik haar weer op conditie heb, wordt ze weer
kreupel. Ik heb hier laatst nog een topic over geopend: [BEH] Moeilijke peesblessure
Mijn vorige pony heb ik twee jaar terug weg moeten brengen, die had spat, artrose enz enz.
Nu loopt mijn paard dus rad. Ik heb haar nog even te koop gehad, totdat ik reacties kreeg,
toen gingen mijn ogen open en wilde ik haar toch graag houden. Nu kom ik iedere dag om te mesten,
poetsen en wat wandelen, maar ik mis het rijden ontzettend. Alleen als ik erop wil gaan ben ik zo bang
dat ze weer kreupel wordt, als ik er niet op zit verslechterd het ook niet heb ik in mijn hoofd..
Het is nogal moeilijk uit te leggen, maar misschien zijn er mensen die tips
voor me hebben. Ik probeer het nu al 5 jaar, en mijn paarden zijn nooit langer dan een half jaar rad.
Ik vind het zelf wel logisch dat ik dit op mijn rijstijl ga betrekken, ookal weet ik wel dat ik niet slecht rijd,
maar ik heb alle denkbare mogelijkheden voor het opbouwen al geprobeerd. Waarschijnlijk is het gewoon
pure ongeluk. Op stal zeggen mensen dat ik er gewoon op moet gaan, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik heb dit zelf ook nog nooit meegemaakt.

Hulp gevraagd !!?

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:39

Ik herken wel wat je zegt. Mijn paard heeft in het verleden een peesblesure gehad. Dus steeds als ik hem rij dan ben ik bang dat hij zich vertrapt of struikeld ofzo en dat zijn pees dan gaat opspelen.
Het is herwinnen van je eigen vertrouwen. Daarbij is het mss wel goed om nog eens advies in te winnen bij een dierenarts over al dan niet rijden.
Ik snap dat je het rijden mist maar er is nog heel veel leuks wat je wel kan doen. Vrijheidsdressuur, lange teugels werken, grondwerk enz.
Maar goed, ik herken die angst wel. Ik ben wel voorzichtig maar tot nu toe gaat het goed allemaal.

Sterkte

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:40

Ik denk dat het goed is om eerst een heel aantal dingen onder de loep te nemen;

* Hoe is de bak waar ik in rij.
* Wat is de kwaliteit van mijn paard.
* Wat is de kwaliteit van mijn harnachement.
* Hoe berij ik mijn paard, hoe zit ik erop en belemmer ik hem niet.
* Vraag ik niet teveel van mijn (ongetrainde) paard.
* enz.

Probeer het hele rijtje af te gaan, er moet iets zijn waardoor jouw paard steeds kreupel is, vraag ook aan een persoon die een hoop verstand heeft van paarden (bv. je DA) om deze vragen op te lossen. Neem ook goed les, met een verkeerde zit en houding kan je een paard behoorlijke rugpijn laten krijgen waardoor hij kreupel haat lopen of gaat bokken/weigeren te lopen enz.

Dus, ga op zoek naar de oorzaak, wees eerlijk en neem het ook serieus. veel succes.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:01

Erg vervelend voor jou,.
Misschien zou jij eens jou paardje moeten laten rijden door iemand met heel veel ervaring.
als jou paardje dan goed blijf lopen dan zou jij het zelf weer over kunnen nemen.

_Kimberley

Re: Help! Ik durf niet meer op mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 14:30

Ik ben er laatst wel achter gekomen dat mijn lichaam scheef is, ben naar de dokter geweest daarvoor. Als ik rijd heb ik ook vaak een knik in mijn rechter zij, die ik niet tegen kan houden.
Ik rijd in een vilt bak. Wat bedoel je met de kwaliteit van mijn paard? Ik vraag erg weinig van mijn paard, rijd haar niet aan de teugel enz als ik haar op conditie rijd, maar veel stapritjes, met teugels op maat een beetje draven en lange stukken. Ook bouw ik de rondjes in de bak met de dag op, neem hier altijd wel een paar maanden de tijd voor. Mijn harnachement is goed, mijn zadel is op maat gemaakt. Ik rijd al jaren, ik heb wel een gecontroleerde zit, maar ik ben wel bang dat ik mijn paard wel belemmer door mijn lichaam. Of de blessure daarvan komt weet ik echter niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:47

Even voor mijn eigen duidelijkheid ;) Ben je bang dat je haar weer een peesblessure bezorgt, of dat ze 'gewoon' kreupel raakt door verkeerd gebruik van de spieren?
Het ene kan je door zeer intensief begeleid te worden door een DA, opzetten trainingschema's, regelmatig echo laten maken van het zwakke been, enz. voor jouw gemoedsrust verminderen.
Het andere kan je aanpakken door echt goed les te nemen. Iemand die verder kijkt dan het plaatje en weet welke spieren er gebruikt moeten worden.

Maar dat is denk ik pas nadat je het lijstje van Storm hebt doorlopen. Dat lijkt mij een belangrijke eerste stap.

Daarnaast zou je eraan kunnen gaan denken om het opbouwen na de peesblessure te begeleiden met aan de hand werken. Dan zit je er niet op, je blijft in een laag tempo en je gymnasticeert te paard zodat hij de goede spiergroepen gaat gebruiken. Wanneer dat goed gaat kan ik mij voorstellen dat het vertrouwen ook makkelijker terug komt om erop te stappen.
Met aan de hand werken bedoel de methode van Bent Branderup, of Marijke de Jong, maar er leiden natuurlijk meer wegen naar Rome ;)
Succes!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:45

Ik ben bang voor weer een blessure. Mijn veearts heeft me wel een trainingsschema meegegeven, maar dat was gewoon beginnen met een kwartiertje rijden, iedere week 10 minuten erbij, je kent het wel.. Ik ben juist nog langzamer gaan opbouwen als het schema. Ik heb me geinformeerd naar het rechtrichten, hiermee wil ik misschien gaan beginnen. De lessen zijn alleen erg prijzig, ik kan maar een les per maand betalen. ( Les kost 35 € per uur) Ik ben toen wel begonnen met oefeningen aan de hand en in het zadel die ik op internet heb gevonden. Het ging toen eigenlijk hardstikke goed, maar ineens was ze weer kreupel. Ik denk dat de enige optie voor mij het rechtrichten is, maar zou ook graag weten of jullie nog meer tips voor mij hebben nav verschillende rijstijlen.
Het is dus niet zo dat ik nog niks geprobeerd heb, heb juist al veel verschillende dingen geprobeerd, daarom weet ik het nu even niet meer..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:51

Je zegt ik rij der niet aan de teugel.

Maar besef je wel dat je een paard die je niet aan de teugel rijdt zich sneller vast houd in de rug.
Vaak drukken ze rug weg en krijgen daar last van wat uit eindelijk dus in kreupelheid gaat tonen.

Als jij haar ontspannen naar beneden zou kunnen rijden dan gebruikt ze haar spieren beter dan met het koppie erop.

Dus je mag haar best wel een beetje vragen om te zakken.
(het hoeft niet zo te zijn dat hij mega in de krul moet lopen)
Maar lekker ontspannen je hand mee naar voren nemen.
Dat hij/zij lekker los over de rug gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:20

Oh, dat herken ik, echt waar! Mijn (toen nog vierjarige) paard heeft een paar jaar terug een ongeluk gehad waarbij ze een gedeeltelijk verlamd been opliep. Het advies was inslapen. Er was een klein kansje dat het goed zou komen maar dan zou het een weidepaard worden.
Ik heb haar die kans gegeven en na een jaar kliniek mocht ze naar huis, en kon ik tegen alle verwachtingen in het rijden weer op gaan pakken. Mijn paard had een jaar lang op haar linkervoorbeen gestaan om het rechterbeen te ontlasten, want die voelde ze een tijd niet. Ook waren alle spieren op de schouder weg doordat het rechtervoorbeen nog erg beperkt bewoog door een zenuw en spierbeschadiging.

Ik zag natuurlijk wel tijdens longeren dat ze het meeste gewicht zette op dat goede voorbeen, en ben toen als de donder hulp gaan zoeken. Ik wilde geen risico lopen op een kapot voorbeen door overbelasting.
Ik ben nu al een jaar bezig met rechtrichten en academische rijkunst. Eerst begonnen aan de hand, daarna erop. Mijn paard wordt drie keer per week getraint door mijn instructrice omdat het voor een beginnende ruiter van de academische rijkunst heel erg moeilijk is om zo'n paard als die van mij goed 'op te starten'. Ze was alleen nog maar zadelmak voor het ongeluk dus kende helemaal niks en ik had het idee dat ik met deze manier van rijden ook helemaal opnieuw moest beginnen. Het is zo anders dan ik eerder geleerd had, en een groen paard + groene ruiter vind ik zelf nietecht een geslaagde combinatie als het gaat om training van een revaliderend paard.

Het gaat ontzettend goed, maar de angst dat haar goede been 0op een gegeven moment overbelast raakt is bij mij altijd aanwezig. Altijd en bij alles wat ik met haar doe, zelfs al als ik haar draai om een hek achter ons dicht te doen.
Er zijn dagen dat ik ook mijn paard niet op durf omdat ik bang ben dat ik het verkeerd doe. Ik denk altijd: elke verkeerde pas die ze bij mij zet is er een teveel. Ik ben nog erg onzeker als ik haar zelf train, en kan nog niet altijd zien wanneer het nu wel of niet goed is, maar dat begint steeds meer te komen.

Goede begeleiding helpt mij om mijn paard zelf te durven trainen, maar nog steeds heb ik er veel moeite mee ook al gaat het echt, echt, echt heel goed; om even een indruk te geven: wij zijn nu bezig met de halfsteps onder het zadel, en dat is ter voorbereiding op de piaffe! Mijn paard kan zich dus al zo verzamelen dat de voorhand veel minder gewicht draagt, en dat is juist wat mijn paard (en ik denk die van jou ook, gezien het om de voorbenen gaat) nodig heeft.

Enige tip die ik je dus kan geven: zoek goede begeleiding die je waar nodig kan ondersteunen, of nog liever: zet je paard een paar weken in training om hem/haar de beginselen te leren van het rechtrichten aan de hand zodat jij daar zelf verder mee aan de slag kunt.

Mijn paard is nu al zo ver dat ik als beginnende ruiter van de academische rijkunst moeite moet doen om iets bij haar te verpesten als ik haar zelf train. Dat zal niet snel gebeuren, maar de angst is er altijd. Ik denk niet dat dat bij mij ooit weg zal gaan, maar ik denk wel dat de onzekerheid over mijn eigen kunnen minder wordt naarmate ik verder vorder in de klassieke dressuur.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:24

Ik herken mezelf in dit verhaal, dit heb ik dus namelijk ook. (Zie mijn topic hier, Stijf/kreupel in de winter)

Tja, ik denk toch dat je door moet gaan, je kan beter een paar keer plezier hebben dan nooit meer toch? Gewoon het beste ervan maken, dat doe ik maar.. Meer heb ik er eigenlyk niet te vertellen, maar zo voel ik het tenminste..

Mvg, xDarkness.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:16

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik wel wat aan, ben dus niet de enige die zich zo voelt. Op stal hoor ik alleen maar dat ik er gewoon op moet gaan. Ik wil het rijden niet opgeven, ik denk dat ik haar nog een maand of wat extra rust geef, ze staat nu nog lekker op het land. Voor een peesblessure is die extra rust wel goed denk ik. Ze is nu nog rustig, dus ik denk dat ik af wacht totdat ze haar energie weer kwijt moet, dan ga ik weer eens beginnen met rustig wat opbouwen. Ook ga ik op stal eens rondvragen of er een goedkoper alternatief is voor de lessen, er zijn genoeg mensen die me kunnen helpen, ik weet alleen nog niet met welke rijstijl ik het eens ben en waar ik en mijn paard wat aan hebben. Ik denk dat ik ook wel weet waar het probleem ligt, ik moet haar op de achterhand rijden, alleen is dit in mijn ogen onmogelijk als je conditie aan het opbouwen bent. Als ik 10 minuten draaf, dan kan ik haar echt niet al op de achterhand rijden, heb daar wel een half uur voor nodig.

Heeft er nog iemand tips, misschien wat oefeningen aan de hand om haar achterhand sterker te maken, of oefeningen in het zadel die ik in stap al kan doen? Of heeft er iemand goede sites waar ik deze informatie kan vinden?