[RT-P]Wijken lukt niet....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrien1

[RT-P]Wijken lukt niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 22:16

Hoi,
ik probeer wel eens te wijken met mijn pony (ze is al 16 ) maar het enige wat ze doet is sneller lopen.
Ik hoef bij haar ook nooit mijn benen te gebruiken, dat doe ik dus ook gewoon niet.
Ik probeer ook aan de teugel te rijden met haar, maar dat lukt ook niet nu heb ik daar een ander topic over maar ik krijg alleen maar reacties van 'ga les nemen'.
Ik heb ook les, maar niet met mijn pony (gewoon op een manege maar die is een stuk verder weg)
en ik kan ook geen les bij ons op stal nemen.
Heeft hier iemand echt tips voor mij ? (en dan niet probeer les te nemen ofzo )
(het is de pony op mijn avatar )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:10

Toch weer hetzelfde antwoord.
Les nemen.
Ik zal je het ook iets duidelijker proberen uit te leggen, je zegt dat je in een manège al les volgt.
Wel das heel goed maar das echt de allerkleinste basis die je maar kan krijgen , het geen wat je in die groepslesjes daar leert.
Nu probeer jij dus zelf jouw geleerde kennis op jouw eigen pony toe te passen en je merkt dus dat er een probleem ontstaat, je pony doet niet exact hetgeen je van hem zou verwachten, ofwel snapt hij jouw vraag niet helemaal of hij gaat om de één of andere reden in protest.
Maar om zoiets op te kunnen lossen en je paardje dus echt zover te brengen dat hij toch wil samenwerken das echt een grote stap, en de aanpak verschilt ook van paard tot paard.
Tis ook daarom dat eventuele tips die je hier zo via bokt zou krijgen, en jij probeert die dan op jouw eigen manier toe te passen dat geeft in de praktijk dan ook een geheel ander resultaat dan aanvankelijk bedoelt.
Wij zien van hieruit niet jouw paard , en zien ook niet de manier waarop jij de vraag stelt, en dit samen is noodzakelijk om tot een juiste reactie te komen.
Zorg dus dat je privéles kan krijgen , samen met jouw eigen pony, en blijf volhouden begin bij het begin en bouw verder op.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:34

Houd je been altijd licht tegen je pony aan. In het begin zal ze erop reageren door sneller te gaan lopen. Gewoon rustig tegenhouden dan gaat dat vanzelf over en kun je echt met haar aan het werk. Zolang je je been af blijft steken omdat ze bij aanraking heftig reageert kom je niet aan echt rijden toe.
Let bij het rijden van wendingen en voltes altijd op de volgende dingen:
- gewicht op de binnenzitbeenknobbel
- binnenhand van de hals af, buitenhand tegen de hals aan
- buitenbeen naar achteren
- kijk waar je naartoe gaat

Wanneer je pony dit goed kent kun je gaan wijken. Begin op de binnenhoefslag, ongeveer een meter van de hoefslag af. Omdat je rechtuit rijdt heb je eerst je gewicht precies verdeelt over beide zitbeenknobbels. Het wijken zet je in door je gewicht naar je buitenzitbeenknobbel te verplaatsen. Je pony zal nu naar buiten toe neigen omdat het een natuurlijke reactie is van een paard om onder het gewicht te blijven lopen, bovendien heb je hem nu ook getraind om dit te doen. Vraag een klein beetje stelling naar de binnenkant zodat je net zijn oog kan zien en leg je binnenbeen naar achteren om zijn achterhand goed mee te nemen.
Als het goed is gaat je pony nu niet meer zo hard lopen omdat hij nu gewend is aan je been en het wijken wordt nu ingezet door je gewichtsverplaatsing. Goed belonen als hij een klein beetje snapt wat de bedoeling is.
Veel succes ermee! +:)+

Tja, en als je met deze pony geen les kunt nemen dan moet je het maar op een andere manier oplossen. Je moet nou eenmaal roeien met de riemen die je hebt. Uit boeken kun je ook heel veel leren en via internet (bokt en youtube) ook.
Ik wil je ook nog wel wat advies geven over aan de teugel rijden maar dan moet je me maar even een pm sturen met daarin wat precies je probleem is.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:29

Heb jij tijdens manege lessen al gewijkt?
Ik denk dat als jij geen priveles kan nemen, jij gewoon lekker moet genieten van de pony.
En ga pas wijken zal jij met jouw pony hulp krijgt van een intructeur en pony netjes aan de teugel kan rijden
Een andere optie is om grondwerk met jou pony te gaan doen. Lees hier over maar het een en ander op de W.W.W.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:52

Je pony moet eerst lekker soepel worden en gehoorzaam aan je hulpen, daarnaast is lesgeven wel een goede optie. Al is het één keer in de twee weken, zij kunnen je vertellen wat en hoe je het moet doen om het jou pony te leren, elke pony is namelijk anders! Verder zal hij ook eerst aan de teugel moeten gaan lopen (zonder trekken!). Met wijken kun je wel beginnen op de volte en dan gewoon naar buiten duwen met je binnen been, hij moet gehoorzaam worden aan je hulpen!
En vooral niet boos worden het paard snapt het niet en het moet niet vervelend worden voor haar om te werken voor jou! En dat ze sneller gaat lopen is gewoon om onder het werk uit te komen. Veel rust en geduld bewaren! Vraag gewoon eens iemand om je te helpen!

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:45

Als je pony niet wijkt voor het been, heeft hij niet begrepen dat hij op zij moet gaan voor dat been.Leer hem eerst de keertwending om de voorhand.Links voor linkerbeen en rechts voor rechterbeen.
Stilstaan, been naar achter aan tikken, daarop moet je paard met de achterhand opzij gaan.Net alsof je hem van de grond af opzij zou duwen.Zo leert hij opzij te gaan voor je been en kun je daarna aan het wijken in stap en pas daarna in draf beginnen.
Veel succes

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:57

Mijn ervaring leert dan je, ookal is je paard te snel, toch benen moet geven. Dan gaat
ze er maar een keer vandoor, maar als je nooit je benen gebruikt dan leert ze ze ook
nooit accepteren! Wel proberen om dmv ophoudingen en je zit te zorgen dat ze onder
je blijft lopen hè :P

Je zegt dat je je benen bijna nooit gebruikt, dan is het ook niet zo raar dat ze er vandoor
gaat zodra je ze wél gaat gebruiken. Je moet tijdens het wijken wel goed begrenzen
en écht je binnenbeen gebruiken, niet allebei. Probeer ook om tegelijk met het benen
geven ook een ophouding te maken, zodat je haar voor bent, snapje? Als je benen geeft,
haar laat rennen en dan pas terugneemt, ben je eigenlijk al te laat. En als het niet lukt,
en ze er toch vandoor gaat, zet je haar maar stil! Niet een rondje rustig terugnemen, gewoon
meteen stilzetten (beetje streng zijn).

Dit is tenminste hoe ik ditsoort problemen oplos...

SaBiNa_S

Re: [RT-P]Wijken lukt niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:24

Iets tegen houden met binnenteugel..
En binnenbeen eraan..

Maar als ik het zo lees, ben jij nog echt niet toe aan wijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:26

zigoteau schreef:
Als je pony niet wijkt voor het been, heeft hij niet begrepen dat hij op zij moet gaan voor dat been.Leer hem eerst de keertwending om de voorhand.Links voor linkerbeen en rechts voor rechterbeen.
Stilstaan, been naar achter aan tikken, daarop moet je paard met de achterhand opzij gaan.Net alsof je hem van de grond af opzij zou duwen.Zo leert hij opzij te gaan voor je been en kun je daarna aan het wijken in stap en pas daarna in draf beginnen.
Veel succes

volte vergroten en verkleinen.
Zowel stap als draf.

is ook een goede oefening.

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 19:51

dank jullie!! :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 06:28

Ik weet niet wat je paard in het verleden heeft gedaan, recreatief of in de sport?
Als ie alleen maar recreatief heeft gelopen is het niet heel gek, dat hij er moeite mee heeft. Dit heeft hij dan waarschijnlijk nooit geleerd en/of hoeven doen. Dat hij alleen maar harder gaat, komt ook gewoon omdat ie het niet snapt. (Lijkt mij zo als ik je verhaaltje goed lees).

Probeer eerst in stap vanaf de 2e hoefslag terug te duwen naar de hoefslag, wissel je teugelhulpen met je been hulpen af. Later moet dit samen gaan, maar om te leren is dit wel handig. Been, teugelhulp, been, enz.
Zodra het vanaf de 2e hoefslag goed gaat, probeer je een stukje verder van de hoefslag af te gaan (3e of 4e hoefslag) Gaat het weer ietsje 'slechter' weer een stukje dichter bij de hoefslag. Heb geduld.
Straf hem niet, als ie het niet doen, maar beloon hem voor iedere pas die hij WEL goed doet. Al is het maar 1 pas...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 06:35

Om fatsoenlijk te kunnen wijken, moet je paard eerst fatsoenlijk nageeflijk lopen (=aan de teugel) En dan bedoel ik niet: naar beneden trekken door te zagen, maar echt netjes over de rug lopen. Koop daar anders een boek over (beter paardrijden kun je leren is bijvoorbeeld wel een goed boek, maar er zijn nog veel betere, en als je eens googlet dan vind je ook een hoop tips)

Daarna kun je de andere tips gebruiken die eerder al genoemd zijn ;)

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:05

:D dank jullie (weer :P )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:57

als je geen les kunt nemen zou ik zelf terug naar de basis gaan. Zitten en van voor niets. Gewoon voelen, hoe beweegt mijn pony, wanneer tilt hij welke been op, welke bewegingen kan ik begrenzen of stimuleren om hem rechter door het lijf te krijgen en hoe zit dat met met slingeren. Wat zou je in je zit kunnen veranderen en welke bewegingen kun je daarvoor begrenzen in je zit. Wanneer beweegt de rug en wanneer is deze strak. Wanneer is die er van achter goed onder en wanneer stuwt hij, of doet zijn billen de lucht in. Hoe kan ik meer kracht in de bewegingen krijgen en hoe meer rust. Enz. Omdat je geen les hebt zul je het zelf moeten uitpluizen en ervaren. Pas als je dit kunt voelen kun je op die bewegingen inspelen om buiging te vragen en later een zijgang.
succes.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:02

Ik heb hier ook heel lang over gedaan om dit mijn paardje aan te leren, vooral om het been van achter mee te nemen.

Houd binnenstelling aan, en zet je gewicht op je buitenbeen. Als hij dan over de schouder gaat corrigeer je met je buitenteugel. Je eigen gewicht en houding is erg belangrijk. Draai je heupen in dezelfde positie als het paard zijn schouders. Dus dat je buitenschouder wat naar voren gaat en je binnenschouder wat naar achteren. Probeer hier een beetje mee te spelen en ook net zoals wat anderen zeggen, veel voltes verkleinen en vergroten.

Zorg wel voor een controleerbaar tempo, het is makkelijker om te beginnen in een lager tempo (maar wel met activiteit). Zo kan hij minder snel weglopen en heb jij meer tijd om hem te corrigeren.