Half bos eten tijden rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Half bos eten tijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:01

Hoi,
ik was eens benieuwd of nog meer mensen dit rijprobleem kennen.
Altijd als ik met mijn pony naar het bos ga, ziet meneer dit als een luilekkerland. De eerste de beste boom of blad, moet eraan! Complete takken eet hij op, alles dat maar groen is of lekker ruikt, moet weg.
Stoppen doet hij niet, ik spoor hem voldoende aan om door te lopen, dus hij ratst gewoon lekker snel alles weg.Met als gevolg dat ik als een gek zit te wiebelen, en constant een hoofd van links naar rechts zie gaan. Hij doet dit niet als hij net voor het rijden brokken en hooi heeft gehad. Als hij bijv. zijn hooi op heeft, en een uurtje later gaan we rijden (om het voer te laten zakken), vindt hij dat hij weer ruimte heeft voor meer eten. Ik heb dit ooit eens proberen op te lossen door hem een dreun te verkopen met mijn teugel, met als gevolg dat ik mijn paard dus een dik oog sloeg. Heeft ie 2 dagen met een soepoog gestaan. Commentaar hoeft niet, ik heb mijn fout zelf ingezien en me ontzettend schuldig gevoeld, heb het ook NOOIT meer gedaan. Alleen: hoe kan ik dit gedrag nog afleren? Andere paarden nemen het namelijk over, en gaan ook blaadjes jatten als ze zien dat de mijne het doet.

Anoniem

Re: Half bos eten tijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:03

Zorgen dat ie het niet kan doen, dus teugels wat korter en desnoods wegstellen als er aan een kant een boom of struik aankomt..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:39

Tjaaa ook hier is de fout zeker niet te zoeken bij het paard, hij is gewoon paard, en neemt de vrijheid die hij op dat moment ook krijgt van jou.
Dus jij moet gewoon meer opletten, en hem meer op jou laten focussen.
Zet hem ietsje meer aan het werk , luilekkerland das iets voor op de weide of in zijn stalling, maar wanneer jij ermee bezig bent moet hij al zijn aandacht bij jou hebben.
Dus onrechtstreeks is het zelfs ook een beetje een dominantie probleem.
Jij moet altijd en overal de leider zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:50

Zweepje mee?
Klein tikje verkopen als ie het doet, iedere keer weer! Lijkt me dat hij het dan wel gaat snappen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:55

NenaC schreef:
Zweepje mee?
Klein tikje verkopen als ie het doet, iedere keer weer! Lijkt me dat hij het dan wel gaat snappen ;)

Waarom iets afstraffen als ie gewoon de kans krijgt om het te doen? Ze moet gewoon voorkomen dat ie gaat lopen eten tijdens het rijden..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:58

Relaxed schreef:
NenaC schreef:
Zweepje mee?

Waarom iets afstraffen als ie gewoon de kans krijgt om het te doen? Ze moet gewoon voorkomen dat ie gaat lopen eten tijdens het rijden..

Oja, en dan moet je ook maar met een lief stemmetje gaan voorkomen dat je paard over je heen walst? :roll:

TS, regels zijn regels, je laat nu over je heen lopen. Gewoon iedere keer afstraffen. Eerst met je stem, als hij probeert te gaan eten, geen reactie is een skup voor z'n donder. Eventueel zweep mee als 'ie niet reageert. Gewoon consuquent volhouden, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:04

Afstraffen met teugel is "not done" ,daar is dat ding niet voor :+ gewoon zweep meenemen...gebruik je stem als hij wil gaan hengelen,luisterd hij niet dan de stem én zweep.Geef hem een opsodemieter zodat hij weet dat je het meent.
Met opsodemieter bedoel ik dus geen zacht aaitje...je hoeft hem niet in 2en te slaan maar wel een flinkt tik.

Zet je paard gewoon eens aan het werk...heeft ie geen tijd om te snaaien.
Hij doet gewoon wat hij altijd heeft gemogen..."self support" Gaat even duren maar je kunt het er wel uitkrijgen...Wees streng en consequent...
Werk is werk en tijd om te eten heeft ie de rest van de 23 uur van de dag ;) .

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:13

Wat een tips waar je weinig mee kan!

Vraag me af of je hier wel tips krijgt waar je iets mee kan,
Misschien kan je een beetje google? Of anderen eigenaren op stal vragen? Misschien is er iemand die een keertje mee kan en kan zien wat er gebeurt en dan tips kan geven?

Waarschijnlijk (uitzonderingen daargelaten) krijg je alleen maar commentaar op afstraffen of wordt het een topic waarin wordt gezegd dat het allemaal jou fout is zonder concrete handgrepen behalve: hou je teugels kort... denk dat je aan dat soort tips niets hebt.

Dus misschien iemand op stal die een keertje mee kan?
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:14

Miss_Malfoy schreef:
Relaxed schreef:

Oja, en dan moet je ook maar met een lief stemmetje gaan voorkomen dat je paard over je heen walst? :roll:

Helemaal niet! Als je mijn eerdere post eens las, daar staat duidelijk dat ik al zei dat ze moet voorkomen dat ie gaat lopen vreten onder het rijden.. Als zij dr paard met een lange teugel laat stappen vraagt ze erom dat ie gaat lopen eten, omdat ie de kans krijgt! Als zij m op die manier de kans geeft vind ik het niet fair dat ie daarop wordt afgestraft :n Das heel wat anders dan een zacht stemmetje en over je heen laten walsen :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:16

Britt20099 schreef:

Misschien kan je een beetje google? Of anderen eigenaren op stal vragen? Misschien is er iemand die een keertje mee kan en kan zien wat er gebeurt en dan tips kan geven?

Waarschijnlijk (uitzonderingen daargelaten) krijg je alleen maar commentaar op afstraffen of wordt het een topic waarin wordt gezegd dat het allemaal jou fout is zonder concrete handgrepen behalve: hou je teugels kort... denk dat je aan dat soort tips niets hebt.

Succes

Dus jij bepaalt dat ze weinig met de tips kan :+ Duidelijk... :roll:

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:28

Als je verder leest nuanceer ik dat al. eerst lezen dan kritiek geven!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:29

Brid das duidelijk dat jij er blijkbaar niks van snapt.
Ik heb echt al heel wat goede en gelijklopende antwoorden zien staan hoor, en de fout is idd niet bij het paard maar bij de begeleider/ruiter.

Britt20099 schreef:

Succes

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:35

alleen je benen eraan houden is niet voldoende. Je moet voorkomen dat je paard z'n hoofd kan opzij doen om de bladeren te plukken, dus teugels kort ook wil je een onstpannen buitenritje.
het paard van mijn vriendin duikt ook met haar hoofd naar beneden om te grazen tijdens het rijden en mijn vriendin vind dat nog grappig ook, als mijn paard dit nog maar probeert, zelfs aan lange teugel, geef ik been en "trek" haar hoofd gelijk weer omhoog en hoe volhardener zij is hoe "harder" ik het afstraf.
Heel belangrijk: "consequent zijn" mijn paard mag NOOIT iets eten met een hoofdstel aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:50

Britt20099 schreef:
Als je verder leest nuanceer ik dat al. eerst lezen dan kritiek geven!

Blijkbaar mis ik die nuances dan :+

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:58

Ik zeg niet dat het aan het paard ligt. Ben het er mee eens dat mogelijk de ruiter iets doet waardoor het paard de kans krijgt. Vandaar ook mijn tip om eens iemand mee te nemen zodat die ziet wat er gebeurt en de ruiter tips kan geven om te voorkomen dat ie het bos leeg eet.
Slaat dus nergens op om te zeggen dat ik er niets van snap...

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:59

Britt20099 schreef:

Succes

Dat zijn de nuances, maar te zien aan je reacties en het happen op iedereen is het niet je sterkste kant...

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:16

Ik zou inderdaad ook consequent zijn en een zweepje meenemen en zorgen dat je paard er de kans niet toe krijgt, door te rijden en de teugels ff korter te houden. Is misschien in het begin even niet een ontspannen buitenritje rijden maar je kunt hem steeds meer vrijheid geven als hij eenmaal weet dat het niet de bedoeling is om het halve bos leeg te eten ;)
Success

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:18

Britt20099 schreef:
Britt20099 schreef:

Succes

Dat zijn de nuances, maar te zien aan je reacties en het happen op iedereen is het niet je sterkste kant...

Ik zie het niet als nuances, jij bedoelt het wel zo, prima.. Daarin verschillen wij van mening blijkbaar en ook dat is prima ;)

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:18

Britt en jouw enige tip hier is of er niet een stalgenootje kan helpen ;) TS kan allicht toch proberen of bovenstaande tips helpen?

Ik zou ook adviseren om zeer consequent te zijn, eerst een waarschuwing en dan afstraffen. uiteraard ook belonen als ie wel braaf is he ;) Mijn paardje werd altijd juist heel gewillig als we naar buiten gingen dus nam ik altijd de kans om af en toe wat dingen te oefenen onderweg zoals een pasje wijken, schouderbinnenwaarts, halt houden etc. Succes!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 16:15

Ik vind het fijn dat er zoveel mensen op reageren, zullen we iedereen even in zijn waarde laten? Ik vraag om tips, krijg van iedereen een tip die zij nuttig acht, laten we vooral elkaar niet gaan afrossen op goede bedoelingen, mijn hemel!
De tip van het zweepje heb ik meerdere malen geprobeerd, en hem soms ook echt een stevige ram op zijn kont verkocht als ie het weer deed. Enige resultaat was dat ie als een dolle met zijn oren in zijn nek echt woedend boomblaadjes wilde plukken. Teugels korter houden kan inderdaad een optie zijn. Ben een westernruiter die haar paard veel vrijheid gunt (ruiter schik, paard schik), en wellicht door die vrijheid maakt ie misbruik van mijn goedheid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:25

Het is helemaal niet erg om je paard wat vrijheid te geven tijdens een buitenrit in de zin van een lange teugel. Echter moeten de afspraken tussen jullie dan wel duidelijk zijn en bij hem is dat blijkbaar nog niet helemaal het geval.

Om het probleem op te lossen zul je hem die vrijheid tijdelijk moeten ontnemen en weer even de afspraken duidelijk te namen:
* Als jij zegt naar links, móet hij ook naar links.
* Als jij been geeft, móet hij vertrekken.
Dit moet je zeer consequent volhouden. Been = weg. Opbouwend reageren; zachte beenhulp, hardere beenhulp, tikje met de zweep.
Misschien dat je dit zelfs even in een rijbak moet oplossen om afleiding te voorkomen.

Wanneer de afspraken weer duidelijk zijn, kun je hem weer wat meer vrijheid geven, maar je zult zelf altijd alert moeten blijven bij zo een slimmert. Dus als jij maar half denkt dat hij die lekkere blaadjes daar wilt pakken, geef hem een opdracht, dan heeft hij ook geen tijd om een blaadje te pakken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:36

Majo schreef:
Ik vind het fijn dat er zoveel mensen op reageren, zullen we iedereen even in zijn waarde laten? Ik vraag om tips, krijg van iedereen een tip die zij nuttig acht, laten we vooral elkaar niet gaan afrossen op goede bedoelingen, mijn hemel!
De tip van het zweepje heb ik meerdere malen geprobeerd, en hem soms ook echt een stevige ram op zijn kont verkocht als ie het weer deed. Enige resultaat was dat ie als een dolle met zijn oren in zijn nek echt woedend boomblaadjes wilde plukken. Teugels korter houden kan inderdaad een optie zijn. Ben een westernruiter die haar paard veel vrijheid gunt (ruiter schik, paard schik), en wellicht door die vrijheid maakt ie misbruik van mijn goedheid.

Als je een kind een snoeppot voor zijn neus houd en vervolgens een tik op zijn handen geeft zul je ook niet overladen worden met knuffels ;) Zo te horen heeft jouw paard het goed voor elkaar en vind dat hij het recht heeft op "zijn" blaadjes.Dieren zijn net kleine kinderen hoor,let maar eens op wat er in een winkel gebeurd met een dreinend kind dat na veel brullen en krijsen zijn zin krijgt als er eerst 3x "nee"is gezegt :D
Je zult echt resoluut en consequent op moeten treden...keer op keer,denk maar niet dat hij het hier mee eens is en het morgen niet meer zal doen.
Doorzetten en elke nijging naar snoepen in de kiem sporen...trek er maar een aantal weken voor uit.
Door de teugels in de eerste periode meer op maat te nemen en hem aan het werk te zetten...daar waar het lekkers voor zijn neus hangt...geeft hem minder kans om de fout in te gaan.

Het zal voor jullie beiden enorm aanpoten zijn maar het kan echt...niet accepteren...nu niet,straks niet en morgen ook niet.Dan weet je paardje dat je het serieus meent...ik had ook een snaaier en na een paar goede gesprekken was dat ook over.Bij mij mag er alleen gegraasd worden als ik afstap op gras,de neusriem afdoen en "toe maar" zeg.Dan is er pauze en anders niet ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:38

NenaC schreef:
Zweepje mee?

Miss_Malfoy schreef:
Relaxed schreef:

TS, regels zijn regels, je laat nu over je heen lopen. Gewoon iedere keer afstraffen. Eerst met je stem, als hij probeert te gaan eten, geen reactie is een skup voor z'n donder. Eventueel zweep mee als 'ie niet reageert. Gewoon consuquent volhouden, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Mee eens :) .

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:46

Ik heb twee weken geleden voor het eerst een bosrit gemaakt met mijn paard. Heb met een lange teugel gereden en meneer greep ook alles waar hij bij kon. Ik vond het niet erg, hij loopt gewoon door en heeft lol met zn blaadjes en takjes.
Als ik hem gewoon kort hield van voren deed hij het niet en probeerde het ook niet eens.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:26

Helma_Amber ..niet verstandig om dat toe te laten,behalve dat het niet netjes is kan het ook nog eens gevaarlijk zijn.Er staan nogal wat planten en bomen die giftig zijn voor je paard ;)
Een van de 1e regels van het buitenrijden...