paard gooit tong over het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

paard gooit tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 07:55

het is precies hoe dat die titel het zegt.
Ik ben bezig met een pony aan het inrijden (samen met iemand anders! Heeft er veel ervaring mee!)
Nu zegt zei van je moet zelf kiezen hoe dat je dit wil gaan oplossen.
Ik ben er erg blij mee dat zei zo wil handelen met mij maar ik weet eigenlijk niet zo goed welke ik nou
moet nemen.
Kunnen jullie tips geven en maniertjes/manieren om dit op te lossen
Hoe het alsjebliefd wel vriendelijk!
Grt K

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:20

Waarom geeft degene die je helpt hier geen tips voor? Daarvoor helpt ze je toch? :+

MarliesV

Re: paard gooit tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:22

Wat voor bit gebruik je?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:30

wanneer gooit t paard tong over het bit?
hangt het bit wel goed?

en nog veel meer vragen, maar ik denk dat je beter iemand anders kan aanroepen, die er echt verstand van heeft. je hebt nog veel te leren zo te lezen, en een goed voorbeeld is beter dan onbekende mensen die het paard niet kennen, en toch 'raden' waardoor het kan komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 08:59

Misschien bitloos inrijden, zolang de pony niet weet wat jij wil is het niet eerlijk een bit in te doen , of een combi maken van een kaptoom en daarover een bit, maar bedenk dat een bit voor de verfijning is en daar ben jij en je pony nog niet aan toe zo te lezen. Dus lekker dat bit eruit en leer de pony eerst maar eens de basis dingen zoals stoppen op je zit en vooruit op je zit en een stuur erop zetten , maar dat zou ik vanaf de grond doen.

Zou ook zeker iemand erbij halen die wel een juiste oplossing heeft.
Heb je enig idee wat een bit in de mond doet en hoe je hem echt moet bedienen?

Girley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:32

Tonglepel? waarom gooit ie zijn tong over het bit, is het verzet? Ik ga mee met de rest, laat een ervaren persoon je helpen, via internet kom je niet ver denk ik. Succes!

Debbyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:37

Tonglepel werkt lang niet altijd, een paard dat ik rijd voor iemand doet het dan alsnog ;)
Wat wij nou doen is een pantyvoetje om de tong heen en dan aan het bit vast. Nou kan ze haar tong er niet overheen doen, en is ze een stuk beter te rijden! :D

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:25

Dat vind ik niet klinken als een hele vriendelijke oplossing eigenlijk. Het lijkt mij zinniger om te zoeken naar de reden waarop de pony dit doet. Sommige pony's doen het misschien uit gewoonte, maar omdat dit nog een jonkie is, lijkt dat mij hier niet het geval.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:10

Ontzetend bedank voor jullie reacties,
heb vandaag dus om adbvies gevraagd aan mijn helper en die zei een lepelbit maar ik vind dat niet zo paardvriendelijk
en ja ze doet het op het moment dat ze met gaan lopen. er zit totaal geen druk op het bit. Heb trouwens de tandarst al laten komen omdat ik eerst dacht dat het daar aan lag maar dat is dus helemaal bijgewerk
dank jullie wel voor jullie reacties ben er blij mee

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:43

En hoe gaat het nu TS? Die panty klinkt....niet zo vriendelijk eigenlijk haha

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:43

oh ja en had de tandarts wat gevonden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:44

Debbyy_ schreef:
Tonglepel werkt lang niet altijd, een paard dat ik rijd voor iemand doet het dan alsnog ;)
Wat wij nou doen is een pantyvoetje om de tong heen en dan aan het bit vast. Nou kan ze haar tong er niet overheen doen, en is ze een stuk beter te rijden! :D

Nou dat is weer eens een paard vriendelijke oplossing, doe zelf eens een panty aan je tong vast binden en met een touwtje eraan trekken, kijken of je nog zo blij bent dan :(
Meer mensen zouden zich eens moeten verdiepen in de paarden mond.
Ga nu eens serieus zitten nadenken zou ik zeggen.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:26

met een lepelbit los je het probleem niet echt op. Vraag je af waar het probleem vandaan komt. Pas het bit dat je hebt wel doe, heeft hij mogelijk een laag gehemelte, last van de tanden last van de lagen etc..........

Als je dat kunt uitsluiten dan ga je kijken hoe je bit en je hoofdstel eruit zien. Hangt het bit correct in zijn mond (niet de laag en niet te hoog) en wat voor neusriem heb je, engels of gecombineerd.

Een engelse neusriem sluit aanzienlijk anders dan een gecombineerde (vaak gebruikt men engelse om af te richten omdat deze ervoor zorgt dat het bit stiller in de mond ligt). Dus als je nu een combi gebruikt zou je (voordat je er een lepelbit inhangt) een engelse kunnen proberen.

Wanneer dit nog niet het gewenste effect heeft zou je naar een ander bit kunnen kijken bv een aurigan bit (soort van koper legering die paarden smakelijker vinden en vaak makkelijker aannemen).

Wanneer ook dat niet werkt dan zou je de sperriem wellicht iets strakker kunnen doen (uiteraard wel zo dat hij geen pijn heeft). Als dat ook niet helpt dan heb je zo ongeveer alles geprbeerd muv bitloos (dus dan is wellicht dat ook nog een optie voordat je er een bit met tonglepel in doet, dat moet je niet willen bij een jong dier!)

Succes ermee, opties genoeg volgens mij om te proberen.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 07:13

die panty doe ik absoluut niet!
ik vind het zielig en het kan gewoon niet!
ben nu bezig met bitloos en bit af te wisselen gaat goed!
egt bedankt voor jullie reacties :D
ben er blij mee

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:06

Debbyy_ schreef:

??? Dit meen je toch niet serieus?? Je paard geeft er iets mee aan en jij lost het gewoon zo op dat je het voor je paard onmogelijk maakt duidelijk te maken dat hij ergens last van heeft...

Misschien is de pony sterk aan het wisselen en heeft hij last van zijn mond waardoor hij dat doet? Rijden jullie misschien met te veel druk voor zo'n jonge pony? Vind het raar dat degene die je helpt het aan jou over laat, terwijl je niet weet wat te doen.. Zij is degene die het geod weet en je begeleidt, dan zou zij ook een oplossing heirvoor moeten hebben toch?

AlbertJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:19

Voordat je in de mond een bit legt wil je toch weten of er iets een normale bitligging in de weg zit. Je wilt natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent, toch?
De tong over het bit leggen (een paard gooit niet met z'n tong) doet een paard niet voor de lol.
Dus zorg dat de optoming correct is; ligt je bit op de juiste hoogte? Bij een jong paard moet je het bit vaak iets hoger leggen.
Is het bit niet te dik? Is je hand niet te zwaar?
Is dat allemaal in orde laat dan het gebit controleren.
Dus niet grijpen naar brute symptoombestrijding (lepels, pantykousen ect) maar achter de oorzaak willen komen.

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:07

Hmm hoofdtel een gaatje strakker?

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:08

Of idd kijken of bitligging goed is en idd panty is uit den boze!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:55

Debbyy_ schreef:

pantyvoetje?

uh 1 woordt wtf? meen je dat serieus... dat zit toch niet prettig voor het paard?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:56

woordt= -t :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:00

Panty klinkt mij niet zo raar in de oren. In de drafsport wordt vaak de tong vastgebonden met een panty, maar dit is ook om bijten op de tong te voorkomen...

Ik zou zeggen, probeer eens een dubbelgebroken bitje of een happy mouth bitje of appelbitje.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:03

Hangt het bit wel hoog genoeg? Heb je aan beide kanten plooien zitten?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:04

Mensen kom op zeg..
Het gaat hier over een paard wat ze aan het inrijden zijn..
Niet over een paard die dat uit gewoonte al jaren doet..

Het kan dus verschillende oorzaken hebben, zoals bv het wisselen, te dik bit bij weinig ruimte in de mond, het model van het bit, ruiter kan te streng zijn, of gewoon een combinatie van al deze factoren..

Het is dus zaak om uit te zoeken waarom ze het doet, en niet om de tong tegen wil en dank binnen te houden door hulpmiddelen zoals een tonglepel of een pantykous.. :(