kort lange pas in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

kort lange pas in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:27

Mijn paard heeft rechtsvoor een voetblessure gehad (stijlere hoef). Ze heeft inmiddels ook nu ijzers voor gekregen. Ze stapt extreem kort-lang in stap, ze houdt het rechtervoorbeen dus lang achter en zet hem kort voor weg. Ze heeft 5 weken binnenstaan door de voetblessure. In totaal is ze drie maanden niet meer gereden. Ze loopt nu ongeveer weer vier weken overdag op de wei en ik heb haar nu 4 keer onder de man gestapt en een klein stukje gedraaft. Ze wordt zo tegen het einde van het rijden (20-25 min.) wat soepeler.
Met stappen aan de hand op een harde ondergrond zie je in stap bijna geen verschil in de paslengte. De bak waar ik in rij is niet te zwaar.

Wie heeft ook deze ervaring dat na een flinke hoefblessure je paard zo ontzetten kort - lang loopt in stap en hoe heb je dit rijtechnisch opgelost/getraind.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 08:31

Helemaal niemand, is mijn paard weer eens degene die iets zeldzaams heeft? :?

BKS

Re: kort lange pas in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:38

Door de steile hoef zijn waarschijnlijk haar pezen aan de ene kant korter als aan de andere kant, vandaar het verschil in paslengte. Of het op den duur oplost zou ik niet durven zeggen....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 10:24

BKS schreef:
Door de steile hoef zijn waarschijnlijk haar pezen aan de ene kant korter als aan de andere kant, vandaar het verschil in paslengte. Of het op den duur oplost zou ik niet durven zeggen....

Voor de blessure heeft ze hier geen last van gehad. Ze heeft alleen nu ijzers omdat door het stappen op het harde haar de teen van haar hoef erg was afgesleten. Ze doet het erger in wat zachtere ondergrond en wanneer ik erop zit.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:50

Misschien komt het niet vanuit de hoef, maar kan het ook net zo goed spieren in haar schouder zijn,
omdat zij een probleem heeft gehad met haar hoef, kan het zelfs vast zitten in de rug of schouder.
Laat jou paard eens nakijken of zij last heeft van haar spieren.
Jij geeft aan dat als zij niet wordt gereden, zij er geen last van heeft. Misschien komt het probleem wel van het zadel.
Ik heb veel baat gehad bij een magnetiseur. (een eerlijk iemand) Hij heeft mijn vorige paard drie keer behandeld en zijn pijn was weg.

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:45

ik weet niet of het hetzelfde is, maar mijn pony had ook kortere spieren aan een kant en toen moest ik veel overgangen rijden...
heb je hier iets aan?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:18

Het is echt een spierprobleem, ze gaat langzamerhand soepeler lopen. Zadel is oke, is nog geen jaar oud en is op maat gemaakt.
Ik denk dat ze stijve spieren heeft in de schouder, rug en lendenpartij. Om spierbeschadigingen te voorkomen moet ik voorzichtig opstarten en oefening doen die de stijven spieren voorzichtig oprekken. Alleen rechtuit stappen heeft geen zin.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:25

Heb jij ook al geprobeerd haar eerst te longeren (met eventueel bijzet), zodat ze een beetje warm en los is.
Na het longeren rij jij nog even en stap je goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:29

Bij goed stappen op het harde en niet goed op het zachte gaat de verdenking doorgaans direct uit naar pezen. Correctie in beenstand KAN (over-)belasting van pezen tot gevolg hebben. Ik zou er toch voorzichtig mee zijn en de revalidatie onder begeleiding van een arts danwel fysiotherapeut laten gebeuren...

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:34

mijn paard heeft ie ook alleen heeft hij nooit een blessure gehad aan dat been en het zit waarschijnlijk bij hem tussen de oren. bij lange teugel is er namelijk niks aan de hand maar zodra ie wat moet verzamelen, bouwt hij spanning op in zichzelf... met goede les zijn we heel ver gekomen en is zijn probleem nog minimaal :j